Permalänk

Importera från USA

Tjenare, Är välidgt suger på en ny telefon eftersom min S2 snart är 2år gammal. Så jag tänkte köpa en Htc Droid DNA (aka. J Butterfly) och vart väldigt ledsen när den inte finns i Europa så jag tänkte importera den från usa.

Kommer då köpas ifrån Ebay och undrar bara lite hur säkert är det egentligen? Och finns det kanske något bättre ställe att köpa ifrån?
Och vad jag har läst så ska mobiler ifrån usa även funka i sverige om dom har stöd/kör på GSM-nät
Har också sett att på ca 80% av alla mobiler star det Verizon på funkar dom i sverige?

Tacksam för er visdom

Permalänk
Medlem

Droid DNA fungerar inte med svenska nät så ingen idé att du importerar den.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Droid DNA fungerar inte med svenska nät så ingen idé att du importerar den.

Varför skulle den inte funka överhuvudtaget?

Permalänk

Att köpa från Ebay och Amazon är säkert.
Men att beställa mobiler utomlands är inte säkert då alla länder har olika frekvenser, det är bara GSM som är standard så har du otur kanske inte ens 3G fungerar, sedan kanske inte alla funktioner i mobilen fungerar heller.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Varför skulle den inte funka överhuvudtaget?

För att Verizon använder CDMA vilket ingen operatör i Sverige gör.

EDIT: Det verkar som att mobilen har stöd för GSM och UMTS, men ingen LTE i Sverige.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

För att Verizon använder CDMA vilket ingen operatör i Sverige gör.

EDIT: Det verkar som att mobilen har stöd för GSM och UMTS, men ingen LTE i Sverige.

Joo Den hade stöd för GSM och Umts och även 1800 frekvänsen.
Vad innebär ingen Lte i sverige lite mer exakt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av frestation:

Att köpa från Ebay och Amazon är säkert.
Men att beställa mobiler utomlands är inte säkert då alla länder har olika frekvenser, det är bara GSM som är standard så har du otur kanske inte ens 3G fungerar, sedan kanske inte alla funktioner i mobilen fungerar heller.

Att 3g funkar kan vel vara bra 4g är en bonus lixom men för att vara ärlig surfar jag inte mycket på mobilen och om jag gör så är det 90% av tiden hemma och då genom wifi, så det viktiga är vel att det funkar med sms/ringa
Och att typ funktioner inte funkar stör jag mej inte på för dom är ju ändå bort tagna i "eu" versionen om den fanns någon. Så t.ex. Siri kan jag vara utan osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I europa används GSM på 900 och 1800Mhz, i USA är det 850 och 1900Mhz. Vissa operatörer i Sverige har börjat använda 1800Mhz för 4G.
3G i Europa är 2100Mhz och i USA är det delat mellan 2100Mhz nedlänk och 1800Mhz upplänk. Viisa operatörer har 3G på andra band också.
4G är ännu rörigare eftersom det är upp till operatörerna att välja band för 4G, se http://blogg.pts.se/blog/2012/09/14/frekvensforvirring-om-iph....
Så kallade quadbandtelefoner hantera GSM mellan Europa och USA.
Jag rekommenderar inte köp av telefon i USA. Att köpa telefon i Europa är det inga problem med GSM och 3G eftersom vi har en gemensam standard, 4G är operatörsberoende och telefonberoende.

Permalänk
Medlem

Den enda som du kan vara hyfsat säker på att ha alla band som behövs är väl Nokia Lumia 920.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Skrivet av NoWin:

I europa används GSM på 900 och 1800Mhz, i USA är det 850 och 1900Mhz. Vissa operatörer i Sverige har börjat använda 1800Mhz för 4G.
3G i Europa är 2100Mhz och i USA är det delat mellan 2100Mhz nedlänk och 1800Mhz upplänk. Viisa operatörer har 3G på andra band också.
4G är ännu rörigare eftersom det är upp till operatörerna att välja band för 4G, se http://blogg.pts.se/blog/2012/09/14/frekvensforvirring-om-iph....
Så kallade quadbandtelefoner hantera GSM mellan Europa och USA.
Jag rekommenderar inte köp av telefon i USA. Att köpa telefon i Europa är det inga problem med GSM och 3G eftersom vi har en gemensam standard, 4G är operatörsberoende och telefonberoende.

Det som var bra med den jag tittade på var att den hade stöd för nästan alla frekvenser. Och om det inte funkar är det inte hela värden som jag skrev tidigare så är det inte hela världen. Bara det funkar att ringa/sms så är jag nöjd xD 3g och 4g är en bonus om det funkar.