Studiomonitorer som tar över efter Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Lyssna på t ex http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

De har ju subutgång vilket jag antar kan vara en fördel för dig.

Hur kopplar jag då när det är 2 högtalare?

Skrivet av oyegie:

Går ju inte att avlasta topparna om man ska koppla in sub,vilket är en nackdel såvida man inte kopplar högtalarna via subbens högpassfiltrerade utgång.

Vad är det för nackdelar med det här? Egentligen vill jag bara ha 2 högtalare, en sub och ett volymreglage som funkar utan problem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wRRM:

Vad är det för nackdelar med det här? Egentligen vill jag bara ha 2 högtalare, en sub och ett volymreglage som funkar utan problem

Det här med avlastning är bra om det går att använda.

Skrivet av mrqaffe:

lite högre ljudtryck innan de ger upp, elementen behöver inte röra sig lika mycket och förstärkaren slipper jobba i basen > lägre dist och högre ljudtryck, Bättre ljud överlag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det här med avlastning är bra om det går att använda.

Ah ja det kan vara bra om det funkar!

Men då borde väl XLR -> RCA kontakt funka, och sedan rakt in i subben på höger respektive vänster kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hur kopplar jag då när det är 2 högtalare?

Vad är det för nackdelar med det här? Egentligen vill jag bara ha 2 högtalare, en sub och ett volymreglage som funkar utan problem

Du kopplar i den ena i datorn och den andra i själva högtalaren med en högtalarkabel dvs att slutsteget sitter i en av högtalarna den andra är passiv.
Högtalarna får spela massa basfrekvenser som subben är bättre på att fixa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wRRM:

Ah ja det kan vara bra om det funkar!

Men då borde väl XLR -> RCA kontakt funka, och sedan rakt in i subben på höger respektive vänster kanal?

Ja mellan subben och toppar så blir det troligen så, det beror ju lite på vilka högtalare du väljer men de flesta monitorer har xlr och tele ingångar, och xlr är en bättre kontakt så man bör försöka använda den om man kan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har varit och lyssnat på en del högtalare nu och jag fastnade för ARGON 7460A, mest för att det va så lätt att koppla in subben till dem också.

Enligt hifi-klubben så skulle det avlastas korrekt om man kopplar subben till högtalarna istället för högtalarna till subben (Om det dem nu säger är korrekt)

Vad för prisklass bör man lägga högtalarkabeln i?

Vad bör det första vara att göra med högtalarna när jag använder dem i början, ska jag låta dem stå och spela flera timmar på medelvolym eller vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har varit och lyssnat på en del högtalare nu och jag fastnade för ARGON 7460A, mest för att det va så lätt att koppla in subben till dem också.

Enligt hifi-klubben så skulle det avlastas korrekt om man kopplar subben till högtalarna istället för högtalarna till subben (Om det dem nu säger är korrekt)

Vad för prisklass bör man lägga högtalarkabeln i?

Vad bör det första vara att göra med högtalarna när jag använder dem i början, ska jag låta dem stå och spela flera timmar på medelvolym eller vad rekommenderas?

20kr metern räcker.
Gällande inspelning är det bara att spela på som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

20kr metern räcker.
Gällande inspelning är det bara att spela på som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag såg att det var banan kontakt mellan högtalarna, för / nackdel? Verkar ju ganska smidigt att använda det om man vill flytta högtalarna och slippa skada kablaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag såg att det var banan kontakt mellan högtalarna, för / nackdel? Verkar ju ganska smidigt att använda det om man vill flytta högtalarna och slippa skada kablaget.

Jag hade bananer och lite dyrare QED kabel på mina 7350A smidigt och enkelt att ha om man behöver byta plats, köp dem billiga "kontakterna" på hifiklubben om du vill ha något på kablarna. På 7350A stod det i manualen att man skulle vänta en dag innan man byter plats och utvärderar. Tror det är samma råd på alla modellerna.

Har för mig mina behövde några få timmar innan det inte lät instängt. Materialet har legat i förpackningen och behöver lite hjälp på traven.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av wRRM:

Jag såg att det var banan kontakt mellan högtalarna, för / nackdel? Verkar ju ganska smidigt att använda det om man vill flytta högtalarna och slippa skada kablaget.

Enda fördelearna med att använda banankontakt istället för skruvterminal är att du med lätthet kan ta loss kablaget och att det ofta är mer estetiskt tilltalande.
Utöver det finns det bara nackdeler, eller i bästa fall ingen skillnad.

En dålig banankontakt förlorar man bara på.

Talar vi skillnad mellan olika kontakter/terminaler är den egentliga skillnaden bara vad dom är "avsäkrade" för, eller garanterade att tåla, innan det brinner. Finns ju tillval som chassijord och annat men det har inte mycket med faktiska kontakten att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Enda fördelearna med att använda banankontakt istället för skruvterminal är att du med lätthet kan ta loss kablaget och att det ofta är mer estetiskt tilltalande.
Utöver det finns det bara nackdeler, eller i bästa fall ingen skillnad.

En dålig banankontakt förlorar man bara på.

Talar vi skillnad mellan olika kontakter/terminaler är den egentliga skillnaden bara vad dom är "avsäkrade" för, eller garanterade att tåla, innan det brinner. Finns ju tillval som chassijord och annat men det har inte mycket med faktiska kontakten att göra.

Okej, ja jag tänkte ta dem här när jag ändå hämtar högtalarna. Dem ser ju i princip ut som alla andra banankontakter egentligen så det bör väl funka till den här prisklassen utan förluster?

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/hogtalare/argon...

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av wRRM:

Okej, ja jag tänkte ta dem här när jag ändå hämtar högtalarna. Dem ser ju i princip ut som alla andra banankontakter egentligen så det bör väl funka till den här prisklassen utan förluster?

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/hogtalare/argon...

Så länge dom verkligen sitter bra i terminalen så kan jag inte tänka mig att det skulle spela någon roll vad du har. Jag har haft ett par kontakter som verkligen glappade och påverkade kvaliteten så att man kunde ta på det.

Störs du inte av det så finns det inte, det är skönt att tänka på det sättet. Och worst case scenario - det låter dåligt, då tar du bara och skruvar fast kabeln istället, det ser ut att vara skruvterminaler kombinerade med banan på Argontalarna du var intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Så länge dom verkligen sitter bra i terminalen så kan jag inte tänka mig att det skulle spela någon roll vad du har. Jag har haft ett par kontakter som verkligen glappade och påverkade kvaliteten så att man kunde ta på det.

Störs du inte av det så finns det inte, det är skönt att tänka på det sättet. Och worst case scenario - det låter dåligt, då tar du bara och skruvar fast kabeln istället, det ser ut att vara skruvterminaler kombinerade med banan på Argontalarna du var intresserad av.

Grymt! Får se hur det ser ut när grejorna kommer på måndag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wRRM:

Har varit och lyssnat på en del högtalare nu och jag fastnade för ARGON 7460A, mest för att det va så lätt att koppla in subben till dem också.

Enligt hifi-klubben så skulle det avlastas korrekt om man kopplar subben till högtalarna istället för högtalarna till subben (Om det dem nu säger är korrekt)

Vad för prisklass bör man lägga högtalarkabeln i?

Vad bör det första vara att göra med högtalarna när jag använder dem i början, ska jag låta dem stå och spela flera timmar på medelvolym eller vad rekommenderas?

Jag har svårt att tro att de har ett filter som aktiveras om du kopplar in en sub, det vore i så fall en unik finess men det finns inte ett ord om det i det i datan/reklamen om högtalarna, hade de vekligen avlastats så borde de skrika ut det, för det vore som sagt en unik (?) och bra finess, sån vill man trycka på i marknadsföringen om det finns.

Du pratar om aktiva högtalare, de ska ha signalkabel inte högtalarkabel, de ska inte heller ha banankontakter.
Argonhögtalarna har tele, rca och usb anslutningar.

Edit: missade att det ska vara en högtalarkabel, förstärkaren sitter i den ena högtalaren och det ska vara en högtalarkabel till den andra passiva högtalaren, men det följer nog med en kabel, den duger troligen bra.

En ny högtalare kan du spela normalt på eller om du absolut vill så ställ den att spela rosa brus i 10h efter 10h händer det väldigt lite om något med dess egenskaper, men man behöver inte göra nått konstigt/extremt för inspelning om man inte vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.