Högtalarkabel, vilken är plus respektive minus?

Permalänk
Medlem

Högtalarkabel, vilken är plus respektive minus?

Ja, som rubriken lyder, vilken är vilken?

Högtalarkabeln jag har införskaffat är följande:

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/kablar/hogtalar...

Noterbart är att kabeln med text på är fyrkantig, den utan text är rund.

Ifall denna frågan dyker upp: ''Har du kollat vad det står på texten?'' Så är svaret ja, det har jag gjort det står endast ''argon audio white edition sc1'' samt en markering varje 0,5m med texten ''0,5m''.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Jubileumsmästare

Finns ingen plus eller minus, kabel som kabel. Se bara till att du använder samma kabel till respektive pol på båda enheterna.

Permalänk
Medlem

Det spelar INGEN som helst roll. Jag brukar köra den med text som positiv, och den utan text som negativ, bara man gör likadant i båda ändar så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

välj själv vilken du vill ha som plus...
spelar ingen roll då det är samma sorts metall i båda ledarna

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Finns ingen plus eller minus, kabel som kabel. Se bara till att du använder samma kabel till respektive pol på båda enheterna.

Skrivet av zyberzero:

Det spelar INGEN som helst roll. Jag brukar köra den med text som positiv, och den utan text som negativ, bara man gör likadant i båda ändar så spelar det ingen roll.

Skrivet av etermos:

välj själv vilken du vill ha som plus...
spelar ingen roll då det är samma sorts metall i båda ledarna

//E

Tack så jättemycket! Då kan jag börja kabeldragningen till det nya systemet nu då

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Noterbart är att kabeln med text på är fyrkantig, den utan text är rund.

Jäkligt smart lösning. Lätt att hålla reda på var man stoppar plus respektive minus alltså, närmast idiotsäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jäkligt smart lösning. Lätt att hålla reda på var man stoppar plus respektive minus alltså, närmast idiotsäkert.

Ellerhur!

Nu efter förklaringarna kring plus och minus på respektive kabel, att man bestämmer själv vilken som ska agera vice versa så blev det hela mycket enklare med kablarnas utformning. Cred till HiFi-klubbens eget märke Argon

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Det finns inte + eller -, det är left eller right där vit = left & röd = right, på högtalarkabel brukar oftast den ena av kablarna vara slät för att urskilja dem om den inte är märkt med ett rött sträck eller text är tryckt på en av dem

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det finns inte + eller -, det är left eller right där vit = left & röd = right, på högtalarkabel brukar oftast den ena av kablarna vara slät för att urskilja dem om den inte är märkt med ett rött sträck eller text är tryckt på en av dem

Sov på saken

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det finns inte + eller -, det är left eller right där vit = left & röd = right, på högtalarkabel brukar oftast den ena av kablarna vara slät för att urskilja dem om den inte är märkt med ett rött sträck eller text är tryckt på en av dem

Du tänker på typ dessa;

medans tråden handlar om detta;

Permalänk
Testpilot

Dessutom behöver man inte koppla eventuella färger "rätt" heller, bara man kopplar lika fel i båda ändarna

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Jag tänker inte alls på dessa

Men om du tar en kik bakpå din förstärkare så ser du en röd och en vit ingång där dessa

ska in och röd = right, vit (ibland svart) = left (detsamma gäller på högtalarna).

Som du ser på följande bilder så finns det en uppsjö olika märkningar på högtalarkabel

Väldigt enkel, går inte att missförstå

Inte denna heller

Lägg märke till det svarta strecket

Här är det blått

Här är det rött

Den du skickade bild på är det text på endast på ena kabel...ja du förstår nu hoppas jag

Märkningen sitter där för att du enkelt ska hålla reda på vad du sätter vart

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jag tänker inte alls på dessa

http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/5064681/phpxi...

Men om du tar en kik bakpå din förstärkare så ser du en röd och en vit ingång där dessa

http://www.kjell.com/images/Product_130399837775171171/full/1...

ska in och röd = right, vit (ibland svart) = left (detsamma gäller på högtalarna).

Som du ser på följande bilder så finns det en uppsjö olika märkningar på högtalarkabel

http://www.sumo.se/bilder/artiklar/zoom/815SPH500N30_1.jpg

Väldigt enkel, går inte att missförstå

http://www.nordiskmusik.se/Global/Produkter-bilder/tasker-pro...

Inte denna heller

http://shop.datagubben.se/shop/6080/art80/h7846/2097846-origp...

Lägg märke till det svarta strecket

http://www.kabelbutiken.com/media/catalog/product/cache/2/ima...

Här är det blått

http://www.kjell.com/images/Product_130399941003113847/full/1...

Här är det rött

Den du skickade bild på är det text på endast på ena kabel...ja du förstår nu hoppas jag

Märkningen sitter där för att du enkelt ska hålla reda på vad du sätter vart

Nej, när det gäller högtalar kabel finns det inget höger och vänster. Det är plus och minus som gäller, där plus vanligtvis markeras med röd färg och minus med svart eller vit. Men kabeln bryr sig inte om vilken färg den har, sålänge man kopplar likadant i båda ändar.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Proffsmobbare

Jag testade teorin om left och right på samma högtalarkabel, och se på fan, när jag skiftade på både förstärkaren och högtalaren så spelades Rebecca Black istället för Bach. Roligt det där med ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Men om du tar en kik bakpå din förstärkare så ser du en röd och en vit ingång där dessa....

Jag tycker du borde ta en titt bakom en riktig förstärkare innan du uttalar dig om nåt du uppenbarligen inte vet någonting om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Väldigt enkel, går inte att missförstå

Tydligen går det ju visst att göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Jag tycker du borde ta en titt bakom en riktig förstärkare innan du uttalar dig om nåt du uppenbarligen inte vet någonting om.

http://i.imgur.com/7Mm5TQ9.jpg

Inte för att vara sån men det där är en surroundreciever..

Visa signatur

MacBook Pro Retina 15" 16GB 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotkamaa:

Inte för att vara sån men det där är en surroundreciever..

I folkmun kallad förstärkare.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem

Jag tror TS har fattat poängen ffs.. orka tugga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toerman:

I folkmun kallad förstärkare.

Lite som data och dator då?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vilken du väljer så länge du kopplar samma ände till plus respektive minus på både högtalare och förstärkare. Oftast finns en märkning i form av färg eller annan form t.ex. som du nämnde med fyrkantig respektive rund profil. Jag skulle nog våga påstå att de flesta använder den markerade kabeln som plus, men det är en smaksak i guess.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det spelar ingen roll vilken du väljer så länge du kopplar samma ände till plus respektive minus på både högtalare och förstärkare. Oftast finns en märkning i form av färg eller annan form t.ex. som du nämnde med fyrkantig respektive rund profil. Jag skulle nog våga påstå att de flesta använder den markerade kabeln som plus, men det är en smaksak i guess.

Va fasen kan de eka bland ettor å nollor??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qwarkman:

Nej, när det gäller högtalar kabel finns det inget höger och vänster. Det är plus och minus som gäller, där plus vanligtvis markeras med röd färg och minus med svart eller vit. Men kabeln bryr sig inte om vilken färg den har, sålänge man kopplar likadant i båda ändar.

Du förstår absolut inte det jag säger, jag meddelar dig när jag skrivit boken "Högtalarkabel för Dummies" i lågstadienivå

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

Va fasen kan de eka bland ettor å nollor??

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är ditt problem? Jag orkade inte läsa igenom samtliga kommentarer, läste de längst ner och såg att det var ett jäkla tugg om definitionen kring förstärkare och inte det som TS efterfrågade. Gå och lägg dig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Lite som data och dator då?

Men det roliga är att folk säger dator men skriver data! Anyhow, en förstärkare (inte reciever) för hemmabruk har snarlika kontaktdon som recievern, om nu inte förstärkaren är i ett högre segment där DIN? kontakter används, detta kom jag dock fram till efter någon minuts googlefu så jag kan likväl ha fel.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av basse1978:

Jag tycker du borde ta en titt bakom en riktig förstärkare innan du uttalar dig om nåt du uppenbarligen inte vet någonting om.

http://i.imgur.com/7Mm5TQ9.jpg

eller så kan du lära dig läsa så att du ser all text som står då jag skrev "röd = right, vit (ibland svart) = left (detsamma gäller på högtalarna)."

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Laine:

Jag testade teorin om left och right på samma högtalarkabel, och se på fan, när jag skiftade på både förstärkaren och högtalaren så spelades Rebecca Black istället för Bach. Roligt det där med ljud.

Haha, bästa!

Permalänk
Medlem

Det var ett jäkla tjat kring förstärkare och receiver. En s.k. hemmabioreceiver, är i regel också en förstärkare, då den har en förstärkardel. D.v.s. du kan koppla högtalare till den, då är det en förstärkare. Drar man en parallell till stereo så blir det då en integrerad förstärkare, en enhet med både försteg och slutsteg i samma låda. Är det enbart en receiver så har den inga anslutningar för högtalare utan har då antingen RCA eller XLR anslutningar som man kopplar till ett slutsteg.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Du förstår absolut inte det jag säger, jag meddelar dig när jag skrivit boken "Högtalarkabel för Dummies" i lågstadienivå

Skrivet av Justbecause:

eller så kan du lära dig läsa så att du ser all text som står då jag skrev "röd = right, vit (ibland svart) = left (detsamma gäller på högtalarna)."

Du har fel.

De två ledarna i en högtalarkabel är plus och minus, och ger bara ut en kanal, alltså inte vänster och höger. Varje enskild högtalare behöver två stycken ledare.

Permalänk

undrar om de använder en osynlig kabel i länken som ts länka. för allt jag ser är en sladd.