PCI-grafikkort (ej Express) i HTPC?

Permalänk

PCI-grafikkort (ej Express) i HTPC?

Jag råkade köpa fel grafikkort till HTPC:n, det blev ett för PCI istället för PCI-express. Bör jag byta eller ej?

Grejen är att PCI-kortet funkar riktigt bra, kör senaste OpenElec och spelar utan problem upp BD-isos på 40GB med HD-ljud mm. Men eftersom bandbredden är så mycket lägre i PCI-porten borde det ha någon sorts påverkan ändå. Eller?

Följande grafikkort är det:
Geforce GT 430 512Mb
http://www.zotacusa.com/geforce-gt-430-zt-40605-10l.html

Resten av HTPC:n består av: Intel Core2Duo E6600 2.4GHz, 2GB DDR2 Minne, Asus P5B Moderkort.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Det där är ett PCI-e kort.
PCI har bara en "slot":

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det där är ett PCI-e kort.
PCI har bara en "slot":

http://www.ixbt.com/video3/images/guide/pcie.jpg

Det kortet som är länkat, ser definitivt ut som PCI.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det kortet som är länkat, ser definitivt ut som PCI.

Fo3

Ja du har såklart rätt

Och till TS.
Om det fungerar bra så finns det ju ingen anledning att oroa sig.
Men om du handlat så du enkelt kan byta till ett vanligt PCIe så tycker jag att du skall göra det.
PCI på moderkort är ju ovanligt numera så grafikkortet blir nästan oanvändbart i framtiden

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ja du har såklart rätt

Och till TS.
Om det fungerar bra så finns det ju ingen anledning att oroa sig.
Men om du handlat så du enkelt kan byta till ett vanligt PCIe så tycker jag att du skall göra det.
PCI på moderkort är ju ovanligt numera så grafikkortet blir nästan oanvändbart i framtiden

Jo, men det kostar typ 200kr i frakt att byta så jag tänkte fråga först.

Men att kortet funkar är ju en sak, min fråga är egentligen om det funkar lika bra som ett Geforce 430 PCI-E. Någon som vet?
Om PCI-porten gör att kortet i praktiken har samma prestanda som ett Geforce 210 eller sämre så känns ju en del av pengarna som bortkastade.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Jo, men det kostar typ 200kr i frakt att byta så jag tänkte fråga först.

Men att kortet funkar är ju en sak, min fråga är egentligen om det funkar lika bra som ett Geforce 430 PCI-E. Någon som vet?
Om PCI-porten gör att kortet i praktiken har samma prestanda som ett Geforce 210 eller sämre så känns ju en del av pengarna som bortkastade.

Har du handlat online så har du ju returrätt, ingen fraktkostnad då.
Förutsatt att det inte gått mer än 2 veckor.

Men det känns ju lite fel att prata prestanda när det gäller 210 eller 430, inget av korten är ju direkt spelkort.
Däremot får du ju en massa extra finesser på 430 t.ex DX11.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har du handlat online så har du ju returrätt, ingen fraktkostnad då.
Förutsatt att det inte gått mer än 2 veckor.

Men det känns ju lite fel att prata prestanda när det gäller 210 eller 430, inget av korten är ju direkt spelkort.
Däremot får du ju en massa extra finesser på 430 t.ex DX11.

Det är väl klart att det blir fraktkostnad om man skickar tillbaka varan till handlaren?

"Om du ångrar dig när du handlat via internet eller postorder får du själv betala returfrakten."

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~