Max hårddiskstorlek på olika chipset/controllers

Permalänk
Medlem

Max hårddiskstorlek på olika chipset/controllers

Såg ett par diskussioner här och på ett annat forum, fick mig att fundera, inte hittat den infon samlad egentligen.
Roddade för ett par-tre år sen mycket med servrar av varierande ålder, och såg att vissa inte klarade över 1TB-diskar, vissa klarade inte över 2TB, etc.
Verkade också i vissa fall bero på enskilda BIOS såväl som kontrollerchip, vad jag minns, nån klarade större disk efter BIOS-uppgradering.

Är det någon som har koll eller idéer om var man kan hitta mer info?
Typ:
Z77 - xx TB
ICH9r - xx TB
890FX - xx TB

Ja ni förstår.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

vill minns att det mest beror på operativsystemet ?

att för diskar större än x gb fungerar inte mbr filsystemet utan då måste op ha stöd för GTP filsystemet

men kan även vara så att chipset även det har en begränsning då jag vet att min gammla pentium 1as moderkort inte kunde hantera diskar över 10gb

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

är det bara servrar du undrar över?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hjälpsam

För att ha en OS på en disk som är på 2,5TB eller mer behöver du UEFI BIOS. Det är mer eller mindre det enda du behöver tänka på. (hjälper inte att partitionera den, är den för stor så är den).

Med stenålders BIOS på rimligt gammalt chipset kan du använda stora diskar som lagringsdiskar, om det går är upp till OS.

Undantag finns så klart, men det är snarare individuella inkompatibilitetsproblem som inte lösts med BIOS uppdatering.

Så kolla kompatibilitet med just ditt moderkort om du inte har UEFI är mer givande än att generalisera.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag kan bidra med:

ICH7 (Gigabyte GA-G41M-ES2L) - 3TB (lagringsdisk).

Vi kanske skulle ta och göra en lista

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Låter intressant, du har inte funderat på att göra en hel lista med alla olika chipseten? och lägga det som guide eller något här i forumet.
ledsen för OT.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

problemet med en sån lista är att samma chipset kan ha olika max jag har exempelvis 2st sil3114 kontrollerkort här från samma tillverkare där det ena bara stödjer 1TB diskar medans det andra kortet stödjer 2TB och uppdatera firmware på kortet går inte alls för den funktionen har tillverkaren tagit bort...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

är det bara servrar du undrar över?

Nej, utan konsumentmoderkort nuförtiden, för privat bruk!
Alltså ska bygga en ny filserver framöver och vill se vad jag kan återanvända gammalt eller om det blir nyinköp.
Har en överbliven s775-dator som kan duga (ett Asus P5Q-e), tanken är 1 mindre OS-disk och 2-3 drivar på 2-3TB för lagring.

Men det är kul att orientera sig allmänt också.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

problemet med en sån lista är att samma chipset kan ha olika max jag har exempelvis 2st sil3114 kontrollerkort här från samma tillverkare där det ena bara stödjer 1TB diskar medans det andra kortet stödjer 2TB och uppdatera firmware på kortet går inte alls för den funktionen har tillverkaren tagit bort...

Jo jag misstänker det. Så om intresse finns skulle det bli en lista typ:

<chipset1>
<moderkort1>
<moderkort2>

<chipset2>
<moderkort1>
<moderkort2>

etc.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Rekordmedlem

Det är få kontrollers som har en praktisk gräns idag, men däremot krävs gpt för partitioner över 2 TByte och många moderkort med bios och inte uefi kan inte boota från gpt utan de kräver mbr, diskarna fungerar däremot bra bara man inte ska boota från dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.