Asus satsar på routrar för trådlöst nätverk 802.11ac upp till 1,3 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Asus satsar på routrar för trådlöst nätverk 802.11ac upp till 1,3 Gbps

Den trådlösa nätverksstandarden 802.11ac är huvudnumret i tre kommande routrar från Asus. Lyxmodellen ska stå pall för uppemot 1,3 gigabit per sekund.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra va priset kommer landa på för den dyrare modellen. Skulle vara skönt att slippa kablar så hoppas verkligen att dessa verkligen kan leverera.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Det börjar ta sig rejält för Asus nu. Det får nog bli en sådan när min DIR-655 ger upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade varit riktigt trevligt om dessa verkligen kunde leverera

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Maximal teoretisk trådlös bandbredd är alltid, utan undantag, så långt från sanningen det bara kan vara. I den verkliga verkligheten: hälften? En fjärdedel? Antagligen ännu mindre...

De som inte tror på fantasier kan ta en titt här i stället:

Wireless router charts hos SmallNetBuilder

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intressant, undrar vad man får ut i praktiken trådlöst på den där

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Tycker att det är bra att dom satsar på snabbare hastigheter trådlöst, dem flesta använder det, jag kör själv med en Asus n56u och har aldrig strulat för mig!

Bra jobbat Asus!

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte få lägra latency istället. Samt lägra span av kanaler. Sitter redan med ca 9 wlan här. Destomer som använder flera kanaler skulle bara gör det värre här.
Men jag vill fortfarande ha den.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Routrarna börjar se mer o mer ut som fallossymboler.
Måste finnas smartare och snyggare antenner.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Tror det delvis har med lagar att gör samt att folk inte vet hur man ska vrida de, för att få maximal motagning.

Edit:
lättare att lägga till fler antener än få folk att sätta en eller två stycken som ko horn. snätt vänster eller höger. Det är ganksa optimalt. Sen blir det bettre om du ändrar efter var du bor. villa lägenhet, mycke järn i marken plåttak eller keramik. Det går altid att få det lite bätre men. generelt sätt är ca 45 grader optimalt. åt båda hållen.
Vart lite väl oftopic. ber om ursäkt för det

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Dom skulle ju kunna börja med att se till att befintliga routrar fungerar tillfredställande
innan dom släppe en bunt nya..... Har aldrig haft så mycket problem mee en router som med rt-ac66u.

Permalänk
Medlem

Undrar vad WAN-to-LAN är på dessa.. Blir kul att se tester när det kommer.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av mocla:

Dom skulle ju kunna börja med att se till att befintliga routrar fungerar tillfredställande
innan dom släppe en bunt nya..... Har aldrig haft så mycket problem mee en router som med rt-ac66u.

Jaså? Vadå för problem? haha skojar med dig har också haft en del problem med den

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk

Jag skulle hellre vilja se tjänster som faktist utnyttjade 1Gbs.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X | MB: Hero VII X470 | RAM: 32GB DDR4 | GPU: RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Intressant, undrar vad man får ut i praktiken trådlöst på den där

Generelt sätt kan du ränka hastigheten delat i två om fler anväder samma kanaler dela det på 4.
Däremot får man mer prestande för varje ny verision av ieee, så länge andra inte använder samma område i frekvensbandet. Anledningen till att det generelt sett går fortare är för att IP och CSMACA inte ter mer än ca 5mbit. Sen tar det mer beroende på vilkan kryptering du kör. WPA eller gamla WEP. Och protokolet behövs inte skrivas om så overheden blir prosentielt mindre för varje ny standard.

Edit:
Eliasstrm jag tycker i dagsläget att 1gb med kabel är slött. Men det kostar för myclet att gå till 10gbs. Då menar jag intärnt. kan bara dröma om att ha 1gb till internet. Styrelsen har beslutat att jag inte kan ha det genom att inte prata om det. Sen att det skulle kosta mig nätan 900kr i månaden är en annan sak.
Så hastighet tycker jag att vi behöver. Och 1gigabit borde vara standard idag hemma. Så routen är ett steg i rätt riktning. Men jag skulle vilja ha en ieee standard för fördröjning. Så vitt jag vet kan man inte se det eller antal paket som routern klarar att hantera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det börjar ta sig rejält för Asus nu. Det får nog bli en sådan när min DIR-655 ger upp.

DIR-655 lever än
Haft min i måånga år nu och den har egentligen aldrig svikit mig. Det trodde jag aldrig, att den skulle hålla över 3 år var helt otänkbart med tanke på dlinks dåliga rykte.
Använder den dock inte som router, bara som en AP. Duger gott än idag. Det är fortfarande aldeles för många enheter som inte stöder hastigheter över 300mbit för att en uppgradering ska vara försvarbar i mitt hem.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Generelt sätt kan du ränka hastigheten delat i två om fler anväder samma kanaler dela det på 4.
Däremot får man mer prestande för varje ny verision av ieee, så länge andra inte använder samma område i frekvensbandet. Anledningen till att det generelt sett går fortare är för att IP och CSMACA inte ter mer än ca 5mbit. Sen tar det mer beroende på vilkan kryptering du kör. WPA eller gamla WEP. Och protokolet behövs inte skrivas om så overheden blir prosentielt mindre för varje ny standard.

Intressant, med tanke på att jag typ aldrig sett att man får ut mer än 10MB/s på ett N trådlöst nätverk , vilket borde motsvara 100MBIT trådlöst igentligen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Är grymt nöjd med min Asus RT-N56U. Får ut över 100 Mbit trådlöst och har aldrig strulat det minsta. Pingar som om jag körde trådat. Skönt att slippa sladdar

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av destoxes:

Jaså? Vadå för problem? haha skojar med dig har också haft en del problem med den

Vad har ni för problem med RT-AC66U?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliasstrm:

Jag skulle hellre vilja se tjänster som faktist utnyttjade 1Gbs.

Att kopiera filer från/till servern utan att behöva koppla in sig med kabel för att få bra hastigheter tex.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Edge:

DIR-655 lever än
Haft min i måånga år nu och den har egentligen aldrig svikit mig. Det trodde jag aldrig, att den skulle hålla över 3 år var helt otänkbart med tanke på dlinks dåliga rykte.
Använder den dock inte som router, bara som en AP. Duger gott än idag. Det är fortfarande aldeles för många enheter som inte stöder hastigheter över 300mbit för att en uppgradering ska vara försvarbar i mitt hem.

Jo så känner jag också. Funkar det så finns det inte så mycket anledning att byta "bara för att". Det vore trevligt om den trådlösa räckvidden och prestandan var bättre dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Undrar vad WAN-to-LAN är på dessa.. Blir kul att se tester när det kommer.

De tidigare modellerna är ju onekligen bra för att vara konsumentprodukter, frågan är väl snarast vad de hittat för A9a och (finns det några med inbyggd(a) gigE kontroller(s) och vilken extern kontroller som i så fall används.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Tips till er som har en RT-N56U: Det ska snart komma en firmware-uppdatering med AiCloud. Vet inte exakt när men jag tror inte det dröjer så länge nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Undrar vad WAN-to-LAN är på dessa.. Blir kul att se tester när det kommer.

Funderade över detsamma, finns väl inte några konsumentroutrar som i dagsläget klarar av 1Gbit wan-lan. Då kan man undra hur trådlöst ska klara detta...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av mocla:

Dom skulle ju kunna börja med att se till att befintliga routrar fungerar tillfredställande
innan dom släppe en bunt nya..... Har aldrig haft så mycket problem mee en router som med rt-ac66u.

Skrivet av destoxes:

Jaså? Vadå för problem? haha skojar med dig har också haft en del problem med den

Min RT-N66U funkar klockrent.
RT-AC66U är känd för att vara strulig för det är den första routern med 802.11ac, det var inte riktigt färdigutvecklat än, därför valde jag RT-N66U framför AC66U.
Ni borde läsa på mer om produkten innan ni köper nåt.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt trött på alla säljande "upp till"-hastighetsangivelser vid det här laget, speciellt när det handlar om trådlös kommunikation. Det hade varit mer intressant med någon slags genomsnittsindex vid praktisk användning som alltid utprovas på samma sätt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Min RT-N66U funkar klockrent.
RT-AC66U är känd för att vara strulig för det är den första routern med 802.11ac, det var inte riktigt färdigutvecklat än, därför valde jag RT-N66U framför AC66U.
Ni borde läsa på mer om produkten innan ni köper nåt.

Min AC66U har inte strulat någonting alls för mig och jag har pillat i den nästan dagligen i över 2 månader nu.

AC standarden över 5Ghz frekvenserna går galet snabbt.
Vad många inte fattar är att de 1,3Gbps är inte praktisk hastighet öht, precis som N standardens praktiska hastighet inte är i närheten av 300mbps.

i själva verket så är den praktiska hastigheten runt 30-35Mbit/s på G standarden, ca 45Mbit/s på N standarden och jag har mätt upp precis över 100mbit/s på min AC66U xD

Permalänk
Medlem

Korta kommentaren.
Alltid kul och intressant med Nya produkter med bättre och snabbare prestanda...
men, varför introduceras och presenteras saker 3-xx månader innan produkten finns på marknaden ?

Långa kommentaren/rna.
( det är nästan som när man läser om * wow, Fantstiskt och framtiden är här * , när någon skriver om saker som finns i ett
laboratorium och komma skall, 1-10 år i framtiden... intressant Men Är inte en produktlansering,
det är en nyhet om möjlig framtida teknik som kanske eller möjligen kommer säljas i framtiden.)

Om någon annan bryr sig eller ens ser skillnaden/problemet, vet jag inte, vill bara påpeka att det är skillnad att säga,
- detta säljer vi, nu eller i slutet av månaden mot, detta kommer vi sälja om ett halvår eller ännu längre i framtiden...
då mycket kan hända ( finns andra exempel, som tablets och/ eller spel, (Duke Nukem,* never ever...* o.s.v. )
och när produkten presenteras är ordinär eller förändrad beroende på ändrade förhållanden och omständigheter... etc.

Så Om denna nyhet nu lanseras, för att denna redaktion råkat få, förhandsinformation /insider info... eller om Företaget presenterat denna information som en "gällande" produkt är alltså två skilda saker, (som jag ser det) Och det är bra att man här säger "Kommande" för det klargör att det inte handlar om en produktlansering gällande nutid... (nutid, närmaste månaden)

- Vad denna utläggning och kommentar handlar om, är alltså frågan om, Orsaken och varför vissa företag presenterar produkter
som ligger långt in i framtiden, när de fortfarande är i utvecklings/produktionsstadiet- inte försäljningsläget.
annat exempel: Både AMD och Nvidia har visat fina bilder på hur utvecklingen skall ha sett ut, enligt dem, i många många år... trots det så har utvecklingen nu hamnat på halt, då de av fler orsaker bestämt sig för att sakta ner utveckling och försäljningstakten av nya och senaste tekniken... d.v.s. mycket kan och kommer hända...
v.v. ligg närmare inpå, när det gäller Aktuella och lanserade produkter, tack !

- att jag sedan inte är * prylbög och måste ha senaste teknik eller produkt, är en annan femma, det handlar om att beskriva och lansera saker i samband med de faktiskt finns att inhandla till skillnad ifrån att spekulera och berätta om framtida innovationer eller produkter, som jag ser det är det viktigt ur konsument perspektiv att saker beskrivs ur rätt perspektiv.

* prylbög, är tyvärr ett ord jag anammat och som jag tycker beskriver fenomenet på ett snabbt och sammanfattande sätt, teknikfreak, nyhetsintresserad, prestandahungrande, eller liknande ord sammanfattar inte saken som sådan på lika bra sätt,
utan beskriver delar av och inte helheten, så de som blir förolämpade av användandet av detta ord, ber jag om ursäkt till
men känner mig nödgad att skriva detta då det är det perfekta uttrycket för dem som både har intresset men oftast saknar begränsningar och kanske förståndet, då de bara "måste" ha samtliga nya saker som finns på marknaden... för Det finns inget som motiverar denna köphets eller oförstånd.
- Och till de som nu inte förstår skillnader, jo, det finns undantag eller mer precist, de som faktiskt måste ha allt det senaste, jo, men De jobbar med sakerna, och då är det inte en personligt val, utan en yrkesroll OCH detta är skillnad och en skillnad på hur man ser på saken eller vad man pratar om... o.s.v. ( <---- till trollen )

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Skrivet av tal666:

Korta kommentaren.
Alltid kul och intressant med Nya produkter med bättre och snabbare prestanda...
men, varför introduceras och presenteras saker 3-xx månader innan produkten finns på marknaden ?

Långa kommentaren/rna.
( det är nästan som när man läser om * wow, Fantstiskt och framtiden är här * , när någon skriver om saker som finns i ett
laboratorium och komma skall, 1-10 år i framtiden... intressant Men Är inte en produktlansering,
det är en nyhet om möjlig framtida teknik som kanske eller möjligen kommer säljas i framtiden.)

Om någon annan bryr sig eller ens ser skillnaden/problemet, vet jag inte, vill bara påpeka att det är skillnad att säga,
- detta säljer vi, nu eller i slutet av månaden mot, detta kommer vi sälja om ett halvår eller ännu längre i framtiden...
då mycket kan hända ( finns andra exempel, som tablets och/ eller spel, (Duke Nukem,* never ever...* o.s.v. )
och när produkten presenteras är ordinär eller förändrad beroende på ändrade förhållanden och omständigheter... etc.

Så Om denna nyhet nu lanseras, för att denna redaktion råkat få, förhandsinformation /insider info... eller om Företaget presenterat denna information som en "gällande" produkt är alltså två skilda saker, (som jag ser det) Och det är bra att man här säger "Kommande" för det klargör att det inte handlar om en produktlansering gällande nutid... (nutid, närmaste månaden)

- Vad denna utläggning och kommentar handlar om, är alltså frågan om, Orsaken och varför vissa företag presenterar produkter
som ligger långt in i framtiden, när de fortfarande är i utvecklings/produktionsstadiet- inte försäljningsläget.
annat exempel: Både AMD och Nvidia har visat fina bilder på hur utvecklingen skall ha sett ut, enligt dem, i många många år... trots det så har utvecklingen nu hamnat på halt, då de av fler orsaker bestämt sig för att sakta ner utveckling och försäljningstakten av nya och senaste tekniken... d.v.s. mycket kan och kommer hända...
v.v. ligg närmare inpå, när det gäller Aktuella och lanserade produkter, tack !

- att jag sedan inte är * prylbög och måste ha senaste teknik eller produkt, är en annan femma, det handlar om att beskriva och lansera saker i samband med de faktiskt finns att inhandla till skillnad ifrån att spekulera och berätta om framtida innovationer eller produkter, som jag ser det är det viktigt ur konsument perspektiv att saker beskrivs ur rätt perspektiv.

* prylbög, är tyvärr ett ord jag anammat och som jag tycker beskriver fenomenet på ett snabbt och sammanfattande sätt, teknikfreak, nyhetsintresserad, prestandahungrande, eller liknande ord sammanfattar inte saken som sådan på lika bra sätt,
utan beskriver delar av och inte helheten, så de som blir förolämpade av användandet av detta ord, ber jag om ursäkt till
men känner mig nödgad att skriva detta då det är det perfekta uttrycket för dem som både har intresset men oftast saknar begränsningar och kanske förståndet, då de bara "måste" ha samtliga nya saker som finns på marknaden... för Det finns inget som motiverar denna köphets eller oförstånd.
- Och till de som nu inte förstår skillnader, jo, det finns undantag eller mer precist, de som faktiskt måste ha allt det senaste, jo, men De jobbar med sakerna, och då är det inte en personligt val, utan en yrkesroll OCH detta är skillnad och en skillnad på hur man ser på saken eller vad man pratar om... o.s.v. ( <---- till trollen )

Jag förstår inte, AC66U routern släpptes förra året på sverige marknaden... Jag har haft min sedan början på januari :/
AC standarden är redan etablerad. De står inte om några direkta nyheter utan mer nya produkter som kommer med befintlig teknik i ett eventuellt bättre utförande.

Permalänk

Själv tycker jag att desto tidigare man får veta om en kommande produkt desto bättre.
Det skadar inte att veta i förväg?
Skulle t.ex. vilja veta när/om det nånsin kommer komma en 120 Hz IPS bildskärm, även om det ligger 10 år i framtiden, så man kan planera lite.