Google oroas över Samsungs dominans på Android-marknaden

Permalänk
Melding Plague

Google oroas över Samsungs dominans på Android-marknaden

Samsung växer så det knakar på marknaden för smarta telefoner och under 2012 ökade glappet till konkurrenterna ytterligare. Det oroar Google, vars ekosystem för Android blir allt mer beroende av den koreanska jätten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Som kunderna bäddar får de ligga. Aldrig bra med för stor dominans, vad det än gäller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Google hade behövt kolla så att dom var nöjda med Android prestandan i varje Android som kom ut på marknaden. Då hade tillverkare pushat för att göra bättre mobiler som folk kanske vill ha. Samsung är ju populära för att dem gör bra Android mobiler, så enkelt är det. En mobil som lanserar med 2.3 år 2013, ska ju inte vara acceptabelt (Vertu)

Google får vara lite hårdare på hur Android får användas.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det tråkigaste är att Samsung har störst marknadsandelar eller det faktum att dem andra företagen inte lyckas göra lika bra produkter som Samsung.
eller så har Samsung lyckats på något annat vis kanske, typ som bra marknadsföring.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

Aldrig bra när det blir sådan här dominans. Sen finns chansen att Samsung kommer gå över till Tizen vilket skulle påverka marknadsandelarna för Android negativt i början men då får även de andra aktörerna chansen att dela upp Samsungs enorma marknadsandel på Android marknaden. Det är inte bra att Android är så pass beroende av Samsung för att lyckas.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Google är rädda för att bli utsatta för konkurrens alltså? Att Samsung tar sitt pick o pack o gör något mer eget?Det är väl lite grejen med Android och att vara lite opensource, att man kan göra lite vad man vill?

Eller missförstår jag något?

Permalänk
Medlem

Jag snubblade lite slött in i smartphone-världen med en HTC Desire. Krånglade i ett halvår med att lyckas uppdatera OS. Sen flöt den på fint tills kamera, lampa, högtalare och 3,5 mm-jack började krångla så in i bomben. Div. garantiärenden löste problemen temporärt tills jag tröttnade och uppgraderade till S2an. Stabilare lur får man leta efter!

HTC tappade mig som kund pga av en totalt värdelös Desire och även polares HTC-lurar som krånglade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

ZTE to the rescue i guess! ZTE har sålt mer telefoner i Europa än nån annan tillverkare. High-end näää knappast, nem för bövelen du får en motsvarande telefont till dual core samsung med samma minne från ZTE för 700kr. De kommer krossa samsung i low end om man ger dem tid. ZTE har även börjat sälja (som första tillverkare) FirefoxOS maskiner på deras blade2 telefoner, hellt opensource och helt gratis för de som rendan köpt en android och inte är nöjd med den. Även ubuntu phone kummer tillverkas av ZTE. Samsungs dominans är bara en steppingstone tills ZTE eller nån annan av de kinesiska tilllverkarna gör telefonerna som alla villa ha till ett pris som man inte skule tveka på.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Samsung gör en Intel.

Permalänk
Medlem

google får väll gjöra bra lurar med motorola.

Permalänk
Medlem

Dom flesta Samsung mobiler är jag faktiskt inte så himla förtjust i.
Dock en jag tycker är riktigt bra är S3 Mini.
Tycker att det görs för mycket stora mobiler (som är 4,5" och uppåt) jag känner mig mest bekväm med 3,5-4,5.
Men där finns inte så många av dom bra mobilerna från Android tråkigt nog.
Google får satsa på Nexus, bäst så då många redan känner igen namnet. Tror det är delvis namn på produkter som
kan göra att folk köper dem eller inte.

Permalänk
Medlem

Samsung vinner eftersom de är den enda tillverkaren i princip som har riktigt bra paneler i sina toppmodeller, de andra tillverkarna börjar komma ikapp men AMOLED är verkligen grymt, har det i min N9'a och färgerna är väldigt bra och man kan se innehållet på skärmen när den ligger ner platt i en konstig vinkel!

Själv kommer jag hålla mig till Nexus varianter efter att ha ägt nexus 7 ett tag, enklare androidägande får man leta efter och så får man uppdateringarna direkt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Google är rädda för att bli utsatta för konkurrens alltså? Att Samsung tar sitt pick o pack o gör något mer eget?Det är väl lite grejen med Android och att vara lite opensource, att man kan göra lite vad man vill?

Eller missförstår jag något?

Du missförstår inget, Google är ute efter att få in annonspengar. Om Samsung väljer att göra en Amazon så kommer Google att få problem. Google kör ju bara med opensource-kortet för att de inte tror att någon stor spelare skulle våga göra som Amazon, ju fler som forkar desto hårdare kommer Google att bli med vad man "får" göra.

Permalänk

Google marknadsför knappt sina egna mobiler och surfplattor, dom har sig själva att skylla.

Permalänk
Medlem

Gick från HTC efter 2 generationer med dom, p.g.a att dem la ner utvecklingen utav sina system uppdateringar. I hopp om att Samsung hade grönare skogar.. S3:an har inte gjort mig besviken, senast ut är den läckta uppdateringen 4.2.1, men jag själv kör AOSP.

Dock måste jag erkänna att Galaxy Tab 10.1 redan känns övergiven när jag inhandlade den, S3 fick uppdateringar medans taben stog still, hoppade på AOSP där med dock..

Mobil tillverkaren som håller bäst uppdateringar blir mitt nästa köp, antagligen Google's telefon Nexus.

Permalänk
Skrivet av LupX:

Jag snubblade lite slött in i smartphone-världen med en HTC Desire. Krånglade i ett halvår med att lyckas uppdatera OS. Sen flöt den på fint tills kamera, lampa, högtalare och 3,5 mm-jack började krångla så in i bomben. Div. garantiärenden löste problemen temporärt tills jag tröttnade och uppgraderade till S2an. Stabilare lur får man leta efter!

HTC tappade mig som kund pga av en totalt värdelös Desire och även polares HTC-lurar som krånglade.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också haft en krånglande HTC, fast jag hade en Sensation.
Den fungerade bra i 6 månader, sedan började den krångla.
Sporadiska omstarter var problemet. Vissa sa att det var batteriet, eller snarare anslutningen till batteriet som krånglade.
Men det var det inte. Efter 4 reparationer så böt de ut den mot en ny HTC Sensation.
Den började också krångla, fast nu efter enbart efter ett par veckor. Det var samma fel på den.
"Aldrig mer HTC", tänkte jag och köpte en Samsung Galaxy Note 2 istället.
Go Samsung go.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Samsung har redan gjort ett nytt eget os.
Som är i betastadiet.

Permalänk
Medlem

Själv har man en felfri och vattentät sony , tålig som få med. Har redan kastat den mot ett staket flera gånger inte ett märke.

Permalänk
Medlem

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2413814,00.asp

Det är de här google oroas över och hoppas att ni väljer andra märken efter deras uttalande.

http://www.tizen.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Google hade behövt kolla så att dom var nöjda med Android prestandan i varje Android som kom ut på marknaden. Då hade tillverkare pushat för att göra bättre mobiler som folk kanske vill ha. Samsung är ju populära för att dem gör bra Android mobiler, så enkelt är det. En mobil som lanserar med 2.3 år 2013, ska ju inte vara acceptabelt (Vertu)

Google får vara lite hårdare på hur Android får användas.

Förstår fortfarande inte, vart vill du komma? Menar du att dom bara ska hålla sig till Samsung??? Huawei, Sony, ZTE osv. köper ju Googles Android till respektive produkt, sen är Google glada. Tror du på allvar att Google skulle testköra varje tillverkares produkt för att sen säga: "nepp, det duger inte, ni får inte köpa Android"? Inte en chans! Men däremot kan dom lösa problemet med en plan B som beskrivs i nyheten.
Sedan hajar jag inte: "En mobil som lanserar med 2.3 år 2013, ska ju inte vara acceptabelt (Vertu)"

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Snusfri

Min första "Smartphone" var en HTC TyTn som var ganska så kass, sedan tog ett tag tills man köpte en ZTE Blade, trevlig lur och den fick mig att börja köra Android, men den var så seg att den skeppades iväg och en Galaxy S införskaffades, sedan en Galaxy S2 som jag fortfarande har, mycket trevlig lur, stabil och riktigt snabb med custom rom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Du missförstår inget, Google är ute efter att få in annonspengar. Om Samsung väljer att göra en Amazon så kommer Google att få problem. Google kör ju bara med opensource-kortet för att de inte tror att någon stor spelare skulle våga göra som Amazon, ju fler som forkar desto hårdare kommer Google att bli med vad man "får" göra.

Nu har jag nog missat vad det är som Amazon har gjort? Har de forkat Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Samsung har redan gjort ett nytt eget os.
Som är i betastadiet.

Du menar Bada.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bada
Inget spännande där inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Förstår fortfarande inte, vart vill du komma? Menar du att dom bara ska hålla sig till Samsung??? Huawei, Sony, ZTE osv. köper ju Googles Android till respektive produkt, sen är Google glada. Tror du på allvar att Google skulle testköra varje tillverkares produkt för att sen säga: "nepp, det duger inte, ni får inte köpa Android"? Inte en chans! Men däremot kan dom lösa problemet med en plan B som beskrivs i nyheten.
Sedan hajar jag inte: "En mobil som lanserar med 2.3 år 2013, ska ju inte vara acceptabelt (Vertu)"

Att det måste finnas en kvalitetskontroll. Google måste ju på något sätt se till att Android körs som det ska. Inte konstigt att många säger "Android suger", när 90% av Android mobilerna är laggiga och har dålig batteritid, kamera, etc.

Vertu ska lansera deras androidmobil nu, läste första att dom skulle använda sig utav 2.3, men blev visst 4.0 tillslut. I alla fall så tycker jag inte att Google ska säga okej till det. Dem ska endast kunna köra det senaste om dem ska göra en ny mobil, annars stannar ju utveckligen.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Samsungs topmodeller är bra mobiler. Synd bara att den är gjort av plast, plast, plast och få se vad var det mer för material...JO PLAST! Htc har lagt ned tid på "skalet". Kanske lite för mycket, dom totalt tappat på hård och mjukvaran, tyvärr. Och vems ide var det med Dr drea? (eller vad han nu heter) Flopp enligt mig.

Är stolt ägare av en Htc DHD och älskar den. Men som det ser ut nu så blir det att gå över till Sony som verkligen har klivit upp efter dom gjorde sig av med Ericsson..Men Samsung har jag länge tyckt att folket har hyllat dem till skyn för inget alls. Nu kommer jag säkert bli överfallen nästa gång jag går igenom ytterdörren när jag säger detta, men lite som Ipåne och Apples produkter.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Hypokritiskt av google då de dominerar smartphone marknaden med android.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av fnikanor:

Samsungs topmodeller är bra mobiler. Synd bara att den är gjort av plast, plast, plast och få se vad var det mer för material...JO PLAST! Htc har lagt ned tid på "skalet". Kanske lite för mycket, dom totalt tappat på hård och mjukvaran, tyvärr. Och vems ide var det med Dr drea? (eller vad han nu heter) Flopp enligt mig.

Är stolt ägare av en Htc DHD och älskar den. Men som det ser ut nu så blir det att gå över till Sony som verkligen har klivit upp efter dom gjorde sig av med Ericsson..Men Samsung har jag länge tyckt att folket har hyllat dem till skyn för inget alls. Nu kommer jag säkert bli överfallen nästa gång jag går igenom ytterdörren när jag säger detta, men lite som Ipåne och Apples produkter.

Väntar redan utanför..!

Neh men skämt åt sidan sisådär.
Samsung har ju haft "Den bästa mobilen" bra många generationer nu, iaf. sedan Galaxy serien började.
S2 hade ju egentligen bara en värdig motståndare och det var väl iphone 4/4s. Samma sak med Galaxy S3, har inte heller så mycket motstånd när det kommer till pris vs prestanda, kanske att Lumia, iPhone 5 eller Xperia Z kan vägas mot den.

Samsung är ju kända för att kopiera, massproducera och få ner priserna i förhållande till konkurrenter

Men måste säga att Galaxy S3 ser ut som skit och är alldeles för plastig, så nästan lite sugen på att testa en Sony mobil då den verkar "stabil" i handen (dreglade dock över storleken på skärmen på S3.an över min S2.a).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

För min del så blir det inte Samsung nästa gång eftersom min Galaxy gio har en hel del problem. T.ex. så fungerar inte senaste versionen av Kies med min telefon, och det brusar i hörlursutgångarna när man spelar video och mp3.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

De flesta jag känner som kör Samsung gör det huvudsakligen för att Samsung verkar sköta sig någorlunda med mjukvaruuppdateringarna, åtminstone om man kör deras toppmodeller.

Meanwhile at Apple camp; Användare med 3gs från 2009 kör senaste mjukvaruuppdateringarna utan jailbreak/root. Det kanske är maximalt flamebait men något jag gillar med Apple är att de har en hyfsad mjukvarulivslängd i sina telefoner. (Sen får man så klart ogilla apple som företag, ogilla iphone som produkt och ios som OS).

Någon som har bättre koll än jag får jättegärna lista vilka Androidtelefoner som haft längst mjukvarustöd, är väldigt intresserad om vilka tillverkare som gör bäst från sig. Skulle vara kul om det är så att det faktiskt är Samsung. Vilka Androidtelefoner var heta 2009 och hur uppdaterade är de i dag?

Det stora problemet med Android är inte OSet i sig utan mobiltillverkarnas usla stöd för sina telefoner.
Inget ordentligt testande, långsamma släpp om det ens blir något och fler telefoner än vad man kan hantera. Det känns inte som ovanligt att enklare modeller lämnas med mjukvaruproblem eller aldrig får en enda uppdatering.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Samsung vinner eftersom de är den enda tillverkaren i princip som har riktigt bra paneler i sina toppmodeller, de andra tillverkarna börjar komma ikapp men AMOLED är verkligen grymt, har det i min N9'a och färgerna är väldigt bra och man kan se innehållet på skärmen när den ligger ner platt i en konstig vinkel!

Själv kommer jag hålla mig till Nexus varianter efter att ha ägt nexus 7 ett tag, enklare androidägande får man leta efter och så får man uppdateringarna direkt

AMOLED är inte så bra, du märker skillnaden om du lägger en t.ex Samsung Galaxy S3 brevid en HTC One X där HTC'n har bättre skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!