Extremt dålig täckning inomhus

Permalänk

Extremt dålig täckning inomhus

Ja som rubriken lyder, jag har en katastrofalt dålig täckning inne i min lägenhet.
För att jag ska kunna prata i telefon utan större störningar så måste jag vara nära ett fönster. Sitter jag t ex vid datorn som står i vardagsrummet i det hörnet som är längst ifrån Fönster + Balkongdörr så får man räkna med att samtalet kan brytas helt plötsligt.
Jag är lite osäker på vad som orsakar detta, går jag ut precis utanför huvuddörren så får jag full täckning eller 4 staplar av 5 möjliga. Är jag inne i vardagsrummet brukar jag ha 0-2 staplar. Det bör nämnas att ytterväggarna i mitt lägenhetshus är väldigt tjocka, uppskattar att de är mellan 40-50cm tjocka betongväggar med tegelfasad. Varför man byggt detta hus som en riksbunker är oklart, kanske för att det är skyddsrum i källaren?

Nå det hela är ju väldigt störande, de enda platserna där jag kan prata i telefon hyffsat störningsfritt är i sovrummet vid fönstret och vid balkongdörren i vardagsrummet. Så jag undrar om det finns nån slags "GSM/3G router"? På jobbet har vi GSM sändare i bergrum och andra delar av fabriken där mobiltrafik inte skulle fungera normalt sett. Finns det sådana enheter för hemmabruk som inte kostar en halv förmögenhet?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Jo det där är inte helt ovanligt, i min gamla lägenhet med tjocka stenväggar hade jag till en början ingen täckning alls om man inte litade sig halvvägs ut genom ett fönster. Allt eftersom blev täckningen bättre, jag antar att operatörerna byggde ut sin kapacitet, och på slutet var det endast Telenor som inte fungerade.

Jag kollade lite på repeaters för att få bättre täckning. Det finns några olika och de är inte så dyra heller men de kräver tillstånd från varje operatör som den kan påverka, alltså alla operatörer om du vill förstärka alla operatörers signaler, och dessutom ett tillstånd från PTS. Läs mer här.

Permalänk
Medlem

samma för min sambo när hon hade Tre, gick inte att prata i lägenheten, jag som har telia har aldrig haft prob. nu har hon bytt till Comviq o har täckning överallt..
prova byt operatör, om dina vänner har olika operatörer bjud in dom o se vilken som funkar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

har samma problem det som hjälper är att köra på 2G som har bättre täckning än 3G. sen när man kommer ut så sätter man på 3G igen.

Permalänk
Medlem

Knasigt, jag bor en bit utanför stan i en fastighet gjord av betong och jag har ypperligt bra täckning här. Dessutom bor jag i norrbotten, kanske säger nåt, vad vet jag.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arvidh:

Knasigt, jag bor en bit utanför stan i en fastighet gjord av betong och jag har ypperligt bra täckning här. Dessutom bor jag i norrbotten, kanske säger nåt, vad vet jag.

Utanför städerna är inte detta alls samma problem. I en stad har man en massa hus som ligger tätt och man får inte sätta upp master på de bästa platserna för täckningen osv. Och de är ju inte så att alla hus med tjocka sten/betongväggar har detta problem utan det är bara i vissa fall där lägenheten ligger i någon form av radioskugga. Sen kan förstås berg och andra features i landskapet påverka oavsett vart man är, men det är kanske inte så vanligt att bygga hus på landet alldeles nära ett berg eller dylikt då man normalt har lite mer frihet när det gäller sådant där jämfört med att bygga hus nära varandra i en stad.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo det där är inte helt ovanligt, i min gamla lägenhet med tjocka stenväggar hade jag till en början ingen täckning alls om man inte litade sig halvvägs ut genom ett fönster. Allt eftersom blev täckningen bättre, jag antar att operatörerna byggde ut sin kapacitet, och på slutet var det endast Telenor som inte fungerade.

Jag kollade lite på repeaters för att få bättre täckning. Det finns några olika och de är inte så dyra heller men de kräver tillstånd från varje operatör som den kan påverka, alltså alla operatörer om du vill förstärka alla operatörers signaler, och dessutom ett tillstånd från PTS. Läs mer här.

Tack för länken, ska läsa det där testet. Det är alltså en repeater man ska leta efter

Skrivet av urk:

har samma problem det som hjälper är att köra på 2G som har bättre täckning än 3G. sen när man kommer ut så sätter man på 3G igen.

Jag antar att jag skulle vart lite tydligare vad gäller 3G täckningen. Den finns såklart inte.. Den enda täckningen jag har inomhus är GSM.

Edit: Efter att ha testat lite så kunde jag få in 2 staplar 3G täckning vid vardagsrumsfönstret med mobilen. Så om man har en repeater ståendes på fönsterbrädet så borde man kunna få någorlunda täckning då repeatern antagligen har en mycket större och effektivare antenn. Nu är frågan om man får lov o köpa en repeater utan beviljat tillstånd..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Så är det med 3G. Den frekvensen funkar inte så bra inomhus. 4G kommer fixa det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Så är det med 3G. Den frekvensen funkar inte så bra inomhus. 4G kommer fixa det problemet.

Både ja och nej.

I Europa kommer 4G finnas på 800, 900, 1800, 2100 och 2600MHz. 800, 900 och möjligen 1800MHz ger bättre inomhustäckning genom att lägre frekvenser har lättare att tränga igenom material. 2100MHz är samma som dagens 3G med samma problem och 2600MHz kommer ge sämre inomhustäckning. Nu är det upp till operatörerna vilka band de vill sända 4G på och vilka band de fått tillstånd att sända på.