EK lanserar vattenblock för Geforce GTX Titan

Permalänk
Melding Plague

EK lanserar vattenblock för Geforce GTX Titan

Geforce GTX Titan är ett grafikkort av rang med potential att prestera bättre under kyliga förhållanden. EK Water Blocks tillkännager nu ett vattenblock speciellt framtaget för Nvidias nya flaggskepp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som om det krävs vatten. Säkert billigare än EVGAs Titan med förinstallerat vattenblock oxå.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Varför har de gått ifrån temat på sina övriga vattenblock? Jag som precis började gilla den nya designen

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

se där ja, tog inte lång tid.
Nu saknas bara pengarna i plånboken.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

sweet stuff - nu vill man bara se lite siffror oxå från folk !

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Pertanbus:

Varför har de gått ifrån temat på sina övriga vattenblock? Jag som precis började gilla den nya designen

De är väldigt osäkra på det temat tror jag. Många som har uttryckt sig starkt om att de inte gillar den nya stilen med cirklar de hade tidigare.

Jag var inget större fan av det heller. Hoppas på att de går tillbaka till mer stilrena block som de hade tidigare. "Less is more" i många fall.

Får se om Aquacomputer och de andra tillverkarna kommer att få ut något block för detta kort.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Det var inte det snyggaste blocket dom släppt tyvärr
Gillade förförra designen mycket bättre även om förra gick också, men denna var ingen höjdare tycker jag.

Aja starkt av dom att släppa ett så snabbt efter release
Kan inget annat än gilla EK för det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Skönt att de gått ifrån sin CSQ-fas (massa cirklar). Dem äldre blocken med vit/svart POM och nickel var 10000x snyggare, imo.

För de som inte vet vilka jag menar:

Dold text
Permalänk
Medlem

Kul att det kommer Vattenblock till detta kort som verkar få grym prestandavinst med bättre
kylning för att maximera prestandan och då är detta rätt väg att gå.

Även bra att man redan nu kan få tag på Evga variant av detta kort för 7995 kr från Quizcore innan release.

Borde kunna sänkas lite mer om ett kvartal, men lär märkas.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

nån som handlat från Quizcore ? - mitt intryck bara av sidan att bedöma att det skänns rätt osäkert.. men priser var defenetivt mer åt rätt håll.

Permalänk

Skönt att dom hoppat alla ringar, det var sjukt fult. Det här va snyggt, enkelt och rent!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Inaktiv

Jag begriper inte varför det med den enorma prislappen, inte följer med en kompetent kylare till grafikkort som 690 och Titan. Ska det överklockas så måste man alltid vända sig till en tredjepart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

blir att bocka två på måndag

Permalänk
Medlem

trevligt trevligt.

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag begriper inte varför det med den enorma prislappen, inte följer med en kompetent kylare till grafikkort som 690 och Titan. Ska det överklockas så måste man alltid vända sig till en tredjepart.

Kylarna är ordentligt kompetenta kan jag lova dig, bland det bästa du kan hitta när det gäller luftkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Kylarna är ordentligt kompetenta kan jag lova dig, bland det bästa du kan hitta när det gäller luftkylning.

Jag är inte direkt nöjd med min kylare, men allt är väl subjektivt. Det är vare sig tyst eller kyler speciellt bra med tanke på att det är nedklockade 680 GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag är inte direkt nöjd med min kylare, men allt är väl subjektivt. Det är vare sig tyst eller kyler speciellt bra med tanke på att det är nedklockade 680 GPU.

Jämnför du med andra dubbelkort då såsom 6990?

2 stycken 680 kort med 3:e parts kylare har ofta 4 styckna fläktar som kyler. Dessa blåser mest runt luften/värmen i chassit så för att det skall fungera behöver du ett välventilerat chassi i övrigt.

Att kyla 300W TDP med en enda fläkt som GTX 690 gör är enormt imponerande om du frågar mig.

Nu har jag ingen erfarenhet men enligt vad jag läst klarar 690 och Titan sig med bravur och är knappt hörbara sålänge du inte överklockar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Jämnför du med andra dubbelkort då såsom 6990?

2 stycken 680 kort med 3:e parts kylare har ofta 4 styckna fläktar som kyler. Dessa blåser mest runt luften/värmen i chassit så för att det skall fungera behöver du ett välventilerat chassi i övrigt.

Att kyla 300W TDP med en enda fläkt som GTX 690 gör är enormt imponerande om du frågar mig.

Nu har jag ingen erfarenhet men enligt vad jag läst klarar 690 och Titan sig med bravur och är knappt hörbara sålänge du inte överklockar.

Jag nämnde att det var subjektivt. Jag är inte nöjd och temperaturerna är inte direkt imponerande i förhållande med vad man kan få med tredjepartslösningar (ta slumpmässigt grafikkort tillsammans med Arctic Cooling). Hur kan en tillverkare INTE vilja kunna stoltsera med bra fläkt- och kylning från start? DCII är ett steg i rätt riktning, men även där smiskar te.x Arctic Cooling deras lösningar.....med hästlängder! :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jag begriper inte varför det med den enorma prislappen, inte följer med en kompetent kylare till grafikkort som 690 och Titan. Ska det överklockas så måste man alltid vända sig till en tredjepart.

Skickades från m.sweclockers.com

Att inte köra vattenkylning om man köper 2 grafikkort för 18k är nog lite dumt.
Så med den prislappen kunde de väl lika gärna släppt kortet utan kylare på

Att köpa 1 kort av titan känns också dumt när det finns bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Känns som om det krävs vatten. Säkert billigare än EVGAs Titan med förinstallerat vattenblock oxå.

Med tanke på tat EVGA:s "egna" Hydrocopper block av märket swiftech kostar i runda slängar 150-170 USD vilket blir 1100-1700kr i europeiska shopen som inte har samma pris på standardvarianten till 680 som amerikanska.
Fördel EK är ju att dom säger sig göra en skyddsplatta till baksidan av kortet dessutom och att dom har kopplingsblock för Sli/Tri och quadsli för stilrent utförande av rörmokeriet som blir lite pill med fler än ett kort.

Skrivet av Pertanbus:

Varför har de gått ifrån temat på sina övriga vattenblock? Jag som precis började gilla den nya designen

Himmla tur det, ser ju ut som nåt billigt hemmek med dessa cirklar som samlar damm och allmänt förfular. Ett block skall vara stilrent utan krusiduller, nikel på sin höjd då det tillför nåt till det ljuvligt svarta acetalen.
Kunde acceptera ett inlägg av rostfritt som på blocket till 580 Phantom.

Skrivet av gabriel15:

Att inte köra vattenkylning om man köper 2 grafikkort för 18k är nog lite dumt.
Så med den prislappen kunde de väl lika gärna släppt kortet utan kylare på

Att köpa 1 kort av titan känns också dumt när det finns bättre alternativ.

Kan ju även undra varför betala mer för ett EVGA SC när det är gratis att klocka själv och du kommer lyckas lika bra/bättre då alla kort är samma i grunden denna svägen med bara små biostweaks och vips är kortet 400kr dyrare utan anledning, eller varför betala mer för tex ASUS när EVGA har mest generös tolkning vad gäller borttagande av kylare, dvs dom tillåter det och tillhör denna gången dom billigare vilket förvånade mig då deras kort brukar ligga över i pris annars senast jag shoppade.
Att få ASUS den 28:e eller vänta 7 dagar på EVGA kan jag köpa som argument men bara delvis då man aldrig kan vänta för länge på nåt gott och vid ev RMA kommer ångra när dom funderar varför man pillat med kylaren om dom hittar spåren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag nämnde att det var subjektivt. Jag är inte nöjd och temperaturerna är inte direkt imponerande i förhållande med vad man kan få med tredjepartslösningar (ta slumpmässigt grafikkort tillsammans med Arctic Cooling). Hur kan en tillverkare INTE vilja kunna stoltsera med bra fläkt- och kylning från start? DCII är ett steg i rätt riktning, men även där smiskar te.x Arctic Cooling deras lösningar.....med hästlängder! :/

Jag tycker somsagt fortfarande inte man kan jämföra kylarlösningar med 2-3 fläktar som kyler kort med 150-200W genom att blåsa runt värmen i chassit.

Titan och GTX 690 blåser i huvudsak ut luften ur chassit och använder sig av en enda fläkt, dessutom har de högre TDP värden på 250-300W.

Jag har inte sett någon som monterat om ett GTX 690 med DCII eller Arctic Cooling, men magkänslan är att resultatet inte skulle bli speciellt mkt bättre såvida Chassit inte är kylt av 5+ fläktar till som kan få bort värmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Jag tycker somsagt fortfarande inte man kan jämföra kylarlösningar med 2-3 fläktar som kyler kort med 150-200W genom att blåsa runt värmen i chassit.

Titan och GTX 690 blåser i huvudsak ut luften ur chassit och använder sig av en enda fläkt, dessutom har de högre TDP värden på 250-300W.

Jag har inte sett någon som monterat om ett GTX 690 med DCII eller Arctic Cooling, men magkänslan är att resultatet inte skulle bli speciellt mkt bättre såvida Chassit inte är kylt av 5+ fläktar till som kan få bort värmen.

Arctic Cooling fungerar perfekt på 690. (knäpptyst också!) Finns f.ö 4st Cougar-fläktar som flyttar luft.

Men du förstår nog vad jag menade från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Arctic Cooling fungerar perfekt på 690. (knäpptyst också!) Finns f.ö 4st Cougar-fläktar som flyttar luft.

Men du förstår nog vad jag menade från början.

Jo, det är lite som att jämnföra äpplen och päron. Du får en viss förbättring, men du får en bauta stor kylare som knappast passar i alla Chassin (Arctic Cooling för 690 verkar vara ca 138mm bred istället för 110mm som bas kylaren).

Skall man bara ge ut en enda version av ett kort som gjorts med 690/titan tycker jag det är smart att skicka med en kylarlösning som får plats överallt och kan kyla bra även i Chassin utan massvis med fläktar.

Permalänk
Medlem

Arthur på coolingstuff fixar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Entusiast

Besvikelse. Den där kan inte täcka hela kortet.
Det är så jäkla fult med stora bitar kretskort som bara sticker ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Känns som om det krävs vatten. Säkert billigare än EVGAs Titan med förinstallerat vattenblock oxå.

Det är snarare så att TITAN är det kort som inte behöver vatten.

#1: Originalkylaren är bra samt pumpar ut den varma luften ur chassit.
#2: Kortet avger inte mycket mer värme än HD7970GE.
#3: Det verkar som att det ej går att öka spänningen över 1,2V, samtidigt som kortet har en relativt lågt ställd max-TDP som det får komma upp till.

Edit: För er som undrar mer: http://www.anandtech.com/show/6774/nvidias-geforce-gtx-titan-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

nån som handlat från Quizcore ? - mitt intryck bara av sidan att bedöma att det skänns rätt osäkert.. men priser var defenetivt mer åt rätt håll.

Jag köpte mitt grafikkort därifrån och jag är riktigt nöjd. Hade oturen att få ett som inte riktigt fungerade som det skulle men bytet gick helt utmärkt. Snabba på att svara var de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Det är snarare så att TITAN är det kort som inte behöver vatten.

#1: Originalkylaren är bra samt pumpar ut den varma luften ur chassit.
#2: Kortet avger inte mycket mer värme än HD7970GE.
#3: Det verkar som att det ej går att öka spänningen över 1,2V, samtidigt som kortet har en relativt lågt ställd max-TDP som det får komma upp till.

Edit: För er som undrar mer: http://www.anandtech.com/show/6774/nvidias-geforce-gtx-titan-...

Kör du fler titan i SLI (vilket många förmodligen kommer göra, känns mest som ett multiskärmskort). Så kommer du komma upp i temp limit på GPU boost ganska snabbt med referenskylarna. dessutom tror jag många som köper dessa kort oxå vill vattenkyla pga ljudnivå och estetiska skärl.

Tycker faktiskt att TITAN är nog ett av de kort som är mest värt o vattenkyla.

Sen lyckades ju faktiskt någon överklocka dem till 1750Mhz med volten låst på 1.2v.... Låg temp ger bra clock!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Jenz1992:

Jag köpte mitt grafikkort därifrån och jag är riktigt nöjd. Hade oturen att få ett som inte riktigt fungerade som det skulle men bytet gick helt utmärkt. Snabba på att svara var de också.

Tackar - låter bra

Permalänk
Master of Overkill

http://www.quizcore.se/evga-geforce-gtx-titan/product_details...

Kostar ju 1000kr mindre än på komplett asså hur

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240