AMD förbereder ny drivrutin med förbättrade renderingstider

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder ny drivrutin med förbättrade renderingstider

Utvecklarna på AMD fokuserar på de uppmärksammade problemen med ojämna renderingstider och planerar nu att släppa nya drivrutiner för att rätta till situationen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Göttmos! Tror det dock först när jag ser det.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Go AMD!

Permalänk

Har inte märkt något ens när jag ansträngt mig, hur upplever ni andra det som har amd kort?

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Låter som om de är tillbaka med att släppa månadsvis under en period framöver. För att de känner att de måste, antar jag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Har inte märkt något ens när jag ansträngt mig, hur upplever ni andra det som har amd kort?

Jag har ärligt talat inte märkt något heller, så skulle gärna vilja veta om någon annan känt av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Har inte märkt något ens när jag ansträngt mig, hur upplever ni andra det som har amd kort?

Jag har uppfattat en del i dirt 3 och vid 2d i tex sidescrollingspel.
Men jag kan inte påstå att det vart så att jag vill klassa det som ospelbart utan mer på nivån av att det är irriterande.
Dock inte haft så mycket tid att spela senaste tiden :\
7970 på senaste beta drivers

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

såp det är barea spelen som nämns det drabbar ? ej spelat någon av dom så har inte märkt något...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Oh gud vad gött det skall bli! stuttering har gjort spel som skyrim och borderlands nästan ospelbara! tur att bf3 flyter någorlunda iaf. RadeonPro har fixat endel problem, men det fungerar inte alltid klockrent, speciellt med Bf3, många skumma crasher där i samband med RadeonPro... dock är man lite sugen på o skaffa 2st Gtx Titan nu... eller när det finns vattenblock iaf:D

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Keep up the good work!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte det mest när jag tröck i en betydligt snabbare processor, innan orkade korten inte rendera speciellt många frames pga falskhalsar. Nu är det ett krav att sätta maxfps till 60 i exempelvis UE, CryEngine, Source Engine sedan spel som Skyrim och FarCry. Radeon Pro är ett måste.

Permalänk
Medlem

FPS borde man döda helt idag. Det är renderingstiderna som är spelupplevelsen.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

FPS borde man döda helt idag. Det är renderingstiderna som är spelupplevelsen.

Hur sarkastisk var du där på en skala från 0 till 10? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hur sarkastisk var du där på en skala från 0 till 10? ;D

Du får gärna motivera för att jag ska kunna svara på ditt inlägg. Jag brukar princip aldrig kolla FPS om jag skulle köpa ett nytt grafikkort för att det visar inte spelupplevelsen.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Har inte märkt något ens när jag ansträngt mig, hur upplever ni andra det som har amd kort?

Det känns "fel" helt enkelt, det känns som en serie stillbilder och du tror att ditt(dina) kort går på knäna och ligger på 25fps, en snabb koll med t.ex fraps visar helt andra värden, typiskt 60+ vilket ju skall vara "optimalt", det är lika förbannat "hackigt".

Hur mycket du märker MS är beroende av flera faktorer, bland annat spelstil, hårvara, drivrutiner och spel.
Har du en utmärkande "campande" spelstil är det osannolikt att du kommer att märka något, medan en spelare som konstant rör sig, fort, kommer att märka det tydligt.

Det tog mig riktigt lång tid att lista ut varför jag var missnöjd med prestandan i det spelet jag "jobbar" med när många av dom andra testarna med likvärdig hårdvara inte upplevde det samma som jag, men vi är inte alla samma speltyper, så när jag listade ut det så var sammanhanget uppenbart.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

Du får gärna motivera för att jag ska kunna svara på ditt inlägg. Jag brukar princip aldrig kolla FPS om jag skulle köpa ett nytt grafikkort för att det visar inte spelupplevelsen.

Nehepp. Köp ett GT610 då för BF3. Spelupplevelsen i BF3 blir nog mycket bättre oavsett upplösningen/grafikinställningar för GT610 har ju bättre renderingstider än 7970..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Nehepp. Köp ett GT610 då för BF3. Spelupplevelsen i BF3 blir nog mycket bättre oavsett upplösningen/grafikinställningar för GT610 har ju bättre renderingstider än 7970..

Inte bättre men antagligen jämnare, om man tar genomsnittet på renderingstiderna så blir resultatet en siffra som går att jämföra kort med precis som FPS (högre=bättre för FPS medan lägre=bättre för renderingstider).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ponanmsi:

Inte bättre men antagligen jämnare, om man tar genomsnittet på renderingstiderna så blir resultatet en siffra som går att jämföra kort med precis som FPS (högre=bättre för FPS medan lägre=bättre för renderingstider).

Ja, jag vet redan skillnaden.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

FPS borde man döda helt idag. Det är renderingstiderna som är spelupplevelsen.

Du väljer alltså hellre 10 FPS, med väldigt jämna renderingstider, än 80 FPS med lite svajigare renderingstider?

FPS är ett jättebra begrepp som inte kommer att dö ut. Diagram över renderingstiderna är en fin komplettering till diagram över antalet FPS, men att endast utläsa renderingstider skulle, utan tvekan, kännas tomt.

§ 1 / meme
Permalänk
Medlem

I Skyrim har jag inte märkt av något, men däremot så händer det att det blir småhack i WoW, särskilt när man är ute och flyger rakt fram över landskapet bara. Spelar ingen roll om man drar ner inställningarna på lägsta, det blir samma hack.

Funderade ett tag på om det var spelet i sig, eller grafikkortet (Radeon HD6850), men det är ju ingen man tänker på vanligtvis, eftersom man inte hinner se de små hacken när man är upptagen med att slåss.

Vi har bara Radeon-kort hemma och AMD CPUs, sambon och jag, så jag kan inte jämföra med något NVidia eller inbyggt Intel heller.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

jag har helt missat att det görs tester på rendreringstider. grymt att man har börjat testa det iallafall!

finns verktyget som dom gjort detta med att ladda ner? påverkas rendreringstiderna något ifall man mixtrar med "render frames ahead"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Du väljer alltså hellre 10 FPS, med väldigt jämna renderingstider, än 80 FPS med lite svajigare renderingstider?

FPS är ett jättebra begrepp som inte kommer att dö ut. Diagram över renderingstiderna är en fin komplettering till diagram över antalet FPS, men att endast utläsa renderingstider skulle, utan tvekan, kännas tomt.

Men altså..... låga renderingstider är juh= hög fps... Duh!! average renderingstid på 16ms är= 60fps, men man ser oxå hur jämna frametimesen är, vilket är viktigare för spelupplevelsen! FPS är faktiskt helt onödigt, dock lättare för folk att förstå. 10 fps är 100ms per frame... ganska laggigt...

Folk är så sjukt låsta på att man bara kollar hur jämna renderingstiderna är, att man glömmer o kolla på average renderingstid oxå. (average renderingstid är iofs helt ontressant för microstuttering, och det är ofta då renderingstider nämns, men det går altså att få ut "allt man vill veta" ur en graf över renderingstiderna.

För att ta reda på hur många fås renderingstiden på framesen ger, är det bara att invertera tiden (i sekunder) för att få antalet fps,

ex:

12ms =0,012sec 1/0,012= 83,3 fps.

eller bara komma ihåg att 60 fps är <16ms, 120 fps fås vid <8 ms (inga exakta värden, men bra riktlinjer). Lägre är bättre!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skäggig legend

Kommer det bli mindre "MS" på mina 6970 CF med denna driver? Hänger inte riktigt med på om det bara gäller arkitekturen för 7xxx

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Nehepp. Köp ett GT610 då för BF3. Spelupplevelsen i BF3 blir nog mycket bättre oavsett upplösningen/grafikinställningar för GT610 har ju bättre renderingstider än 7970..

Ja, om grafikkortet skulle vara lika kraftigt som 7970.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir fixat. Har märkt av det i princip samtliga spel jag spelar, inklusive WoW, Skyrim och Dirt. Det kändes bra när jag köpte kortet som då sades ha bäst pris-prestanda-förhållande. Nästa GPU jag köper för min framtida speldator senare i år blir garanterat ett Nvidia.

Arbetsdatorn får köra på Radeonkortet. Det stör ju inte direkt där :).

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

jag förstår inte hur det här problemet passerade deras testing från första början.. dålig kvalitet AMD.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

FPS är ett jättebra begrepp som inte kommer att dö ut.

FPS är ett helt värdelöst begrepp utan renderingstider. Som redan påpekats så betyder låga renderingtider hög FPS. Men med ojämna renderingstider får jag en dålig spelupplevelse trotts höga FPS. Således är FPS ett dåligt mått som inte säger något om spelupplevelsen egentligen. Så "FPS-begreppet" får gärna dö ut då det är i stort sett värdelöst.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

det här kan ju inte stämma, alla amd experter på sweclockers har ju gång på gång påstått att ojämna renderingstider är fixat

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Har inte märkt något ens när jag ansträngt mig, hur upplever ni andra det som har amd kort?

Märkte det extremt i Skyrim med mina 2 MSI HD7970 Lightning. Det har dock försvunnit eftersom jag plockat ut ett av korten som ska tillbaka på garanti av andra skäl. Sen har det ju även kommit nya drivrutiner sen dess och jag har inte spelat så jättemycket den senaste perioden. Så mitt svar blir inte tydligare än så här, tyvärr.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

FPS är ett helt värdelöst begrepp utan renderingstider. Således är FPS ett dåligt mått som inte säger något om spelupplevelsen egentligen. Så "FPS-begreppet" får gärna dö ut då det är i stort sett värdelöst.

Hur menar du på att man skulle fylla tomrummet efter FPS:ens bortgång? Hur skulle de diagrammen se ut?

Skrivet av Pholostan:

Men med ojämna renderingstider får jag en dålig spelupplevelse trotts höga FPS. Således är FPS ett dåligt mått som inte säger något om spelupplevelsen egentligen.

Det beror helt och hållet på hur stora variationerna är och hur ofta de uppstår. Renderingstiderna varierar konstant, frågan är bara var någonstans man drar gränsen för vad som är acceptabelt och inte – samt hur ofta det "får" uppstå sådana stora svängningar. Dessutom minskar risken att man ska upptäcka microstuttering desto högre FPS man har.