Över en exabyte data lagras i "molnet"

Permalänk
Melding Plague

Över en exabyte data lagras i "molnet"

Lagringsföreaget Nasumi rapporterar att mängden data i världens alla molntjänster nu uppgår till mer än en exabyte, motsvarande 67 miljoner välfyllda mobiltelefoner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Jag gillar inte lagring utanför hemmet. Mina 5TB hårddiskar får stå för det, dock så gillar jag SKARPT hela iCloud idén som fungerar absolut perfekt med mina fruktprodukter. Jag ställer dem i vardera stativ och de är säkerhetskopierade. Me like.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Musikälskare

Backup på extern HDD + Molnet alltid

Sen de viktigaste filerna sparade på externa HDDs liggandes hos päronen om nått skulle hända med min lägenhet

Paranoid? Hmm kanske men better safe than sorry imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Olika kombinationer, använder tex dropbox för att synka inställningar och savefiles i spel huvudsakligen, sen arkiverar filer och säkerhetskopiera utöver nas via amazon glacier. Blir att undersöka owncloud närmare.

Permalänk
Medlem

För er som, liksom jag, är nyfikna på var i skalan Exa ligger.

kilo
mega
giga
tera
peta
exa
zetta
yotta
xona
weka
vunda
uda
treda
sorta
rinta
quexa
pepta
ocha
nena
minga
luma

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Och "Internet" klarar mer än så per dag...

Kom osökt att tänka på denna: http://what-if.xkcd.com/31/

Tydligen så klarar FedEx uppemot 150 exabyte per dag, och hela internet att flytta ca 1.5 exabyte per dag, vilket gör att all data "lagrat i molnet" kan skyfflas på under 24 timmar utan användning av sneakernet. Det får mig snarare att tycka att det inte rör sig om så mycket data alls Faktiskt bara blott en miljon 1 TB diskar (eller snarare 2^20).

Permalänk
Medlem

Rätt besviken på google drive så här långt. Använde den för att synca lite photoshop och after effects projekt mellan datorer. Men det visade sig vara långt ifrån säkert att det jag sparade på min laptop skulle bli uppdaterat och syncat med desktopen. 50/50% chans skulle jag uppskatta det till. Klart man blir livrädd också, att ens senaste revision av ett dokument går förlorat när det kanske skrivs över av en gammal version.

Nä. Hemmaserver is the best.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Nu gör vi det med SSD:er i servrarna!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv

Vilken udda jämförelse - 67 miljoner mobiltelefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När kommer en hårddisk som jag kan göra en backup av molnet på ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Dagen då en molntjänst tillåter lagring av 10TB eller mer av alla typer av filer gratis i 100MBit+ överföringshastiget så flyttar jag dit. Annars håller jag mig till hemmaservrar. Tack, men nej tack.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

En miljon normalstora hårddiskar för all molnlagring i HELA VÄRLDEN? Ingen chockerande hög siffra precis.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Äh, en exabyte hit och dit är väl inget...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

En säker exabyte! Det borde man fira.

"Molnet" växer snabbare och snabbare, undrar hur länge det tar innan man är uppe i 2 exabyte 6-8 år?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Hur "säkert" är det att lagra filer i molnen egentligen?

Har alltid varit lite skeptisk till det och håller mig därför till att kopiera filer på datorn till 2 olika externa hårddiskar.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Kör Dropbox för snabb delning av skärmdumpar och små projekt-filer. Annars ska allt lagras på plats i hemmet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dysenteri:

Hur "säkert" är det att lagra filer i molnen egentligen?

Har alltid varit lite skeptisk till det och håller mig därför till att kopiera filer på datorn till 2 olika externa hårddiskar.

Jag ser det som ett komplement. Fast jag har inte molnlagring som backup primärt utan för att synca filer på ett smidigt sätt. Dropbox är det absolut smidigaste sättet jag har hittat att hålla mina skolfiler synkade mellan olika enheter. Sen att man får en extra plats att lagra är bara bonus.

Angående säkerhet så beror det också lite på hur man har ställt in grejerna. Dropbox synkar ju direkt så när min RAID1 med alla filer dog och blev korrupt i somras var dropbox väldigt snabb på att skriva över alla hela filer och ersätta dem med en korrupt variant. Så hade jag inte varit hård med att köra egen backup hade massa viktiga filer varit borta. Men kör man manuell uppladdning så lär de vara hyfsat säkert. Större företag brukar inte försvinna utan förvarning och om de skulle lägga ner en tjänst brukar de förvarna så man kan plocka hem sina filer först.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Har semesterfilmer, spel, program och musik lokalt hemma på mina totalt 24TB medans endel "slaskbilder" lagras på dropbox samt skydrive.

Ser användning före båda lokal och molnlagring, lokalt för stora filer som man inte behöver komma åt någon annanstans, molnet för lätt åtkomst till bilder, dokument och liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Använder dropbox till att synca skolfiler mellan skoldatorn på skolan och datorn hemma, fungerar perfekt för dessa små dokument!

Permalänk

om steam och razer synapse räknas så använder jag en hel del olika cloud nätverk

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vilken udda jämförelse - 67 miljoner mobiltelefoner.

Vaddå, fulla mobiltelefoner har ju länge använts som ett mått på lagring.

Permalänk

64 miljoner gånger 80gigabyte då

Permalänk

Och jag har 3Tera av dessa (massor av konton)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

"molnet" sparar man saker som ska vara lätt tillgängligt, men DEFINITIVT inget viktigt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

För min del är det Google Drive och Dropbox som gäller och eftersom jag har varit en snäll pojke, så har jag nära 42 GB helt gratis på Dropbox (använder 17.2 GB av detta och det går mycket sakta uppåt, trots att jag använder tjänsten varje dag). På den andra tjänsten betalar jag cirka 85 SEK per månad för 200 GB (billigt i jämförelse med Dropbox pris för samma lagringsutrymme; 126 SEK). Eftersom jag är relativt fattig av mig, så kan jag inte köpa hem nya datorprylar så fort något går sönder. Därför anser jag att molntjänsterna är mycket smidigare, men det blir ju inte billigt i längden med ett fast belopp per månad, såklart.

Mina filer är även säkrare på molntjänsterna, då jag slipper krångla med en egen säkerhet på NAS-serverna. Jag har dock aldrig haft någon egen NAS-server och inte heller sett någon i verkliga livet, så jag vet inte om allt som körs på servern, är krypterat eller inte redan från början. Mina filer på både Dropbox och Google Drive är krypterade och säkrade med den senaste teknologin, vad jag vet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag ser det som ett komplement. Fast jag har inte molnlagring som backup primärt utan för att synca filer på ett smidigt sätt. Dropbox är det absolut smidigaste sättet jag har hittat att hålla mina skolfiler synkade mellan olika enheter. Sen att man får en extra plats att lagra är bara bonus.

Angående säkerhet så beror det också lite på hur man har ställt in grejerna. Dropbox synkar ju direkt så när min RAID1 med alla filer dog och blev korrupt i somras var dropbox väldigt snabb på att skriva över alla hela filer och ersätta dem med en korrupt variant. Så hade jag inte varit hård med att köra egen backup hade massa viktiga filer varit borta. Men kör man manuell uppladdning så lär de vara hyfsat säkert. Större företag brukar inte försvinna utan förvarning och om de skulle lägga ner en tjänst brukar de förvarna så man kan plocka hem sina filer först.

Tror nog att jag mest nojar över att någon skall lyckas ta sig in i mitt "moln" för att se eller sno mina saker, och inte lika mycket över att filer i molnet skulle försvinna eller bli korrupta. Hade förmodligen - som du säger - använt det som komplement.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

För min del är det Google Drive och Dropbox som gäller och eftersom jag har varit en snäll pojke, så har jag nära 42 GB helt gratis på Dropbox (använder 17.2 GB av detta och det går mycket sakta uppåt, trots att jag använder tjänsten varje dag). På den andra tjänsten betalar jag cirka 85 SEK per månad för 200 GB (billigt i jämförelse med Dropbox pris för samma lagringsutrymme; 126 SEK). Eftersom jag är relativt fattig av mig, så kan jag inte köpa hem nya datorprylar så fort något går sönder. Därför anser jag att molntjänsterna är mycket smidigare, men det blir ju inte billigt i längden med ett fast belopp per månad, såklart.

Mina filer är även säkrare på molntjänsterna, då jag slipper krångla med en egen säkerhet på NAS-serverna. Jag har dock aldrig haft någon egen NAS-server och inte heller sett någon i verkliga livet, så jag vet inte om allt som körs på servern, är krypterat eller inte redan från början. Mina filer på både Dropbox och Google Drive är krypterade och säkrade med den senaste teknologin, vad jag vet.

jag trodde bara att man kunde ha 18 GB som mest i gratisläget hos dropbox. Jag har själv lyckats jobba upp mitt gratiskonto från 2GB till 12GB, skulle vara riktigt trevligt om du vill dela med dig hur man ska göra, för att jobba upp det än mer!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har drygt 35använt/100gb tillgängligt i Dropbox och massa gratis via MediaFire, SkyDrive, Drive, etc, typ klustrat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

jag trodde bara att man kunde ha 18 GB som mest i gratisläget hos dropbox. Jag har själv lyckats jobba upp mitt gratiskonto från 2GB till 12GB, skulle vara riktigt trevligt om du vill dela med dig hur man ska göra, för att jobba upp det än mer!

Jag aktiverade Dropbox på min HTC-mobil när jag fick den (applikationen följde med i telefonen) och då fick jag 23 GB helt gratis. Sen fick jag även 10 GB av Dropbox Crew för att något krånglade eller något sånt (minns inte riktigt hur det var). När jag använde "Camera Uploads" för första gången, fick jag 3 GB mer. Sen har jag tjänat in 3 GB på inbjudningar. Jag fick även 250 MB genom steg för steg-guiden när jag började skaffa Dropbox.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Synkar mina dokument med skydrive för att kunna komma åt överallt och för att ha backup.