Crytek: Spelkonsoler kan omöjligt matcha prestandan i en gamingdator

Permalänk
Melding Plague

Crytek: Spelkonsoler kan omöjligt matcha prestandan i en gamingdator

Nästa generation spelkonsoler kan omöjligt tävla med kraften i en riktig speldator. Det uppger Cryteks vd Cevat Yerli i en intervju.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

för mig kan lika gärna konsolerna utrotas

Permalänk
Medlem

Måste älska statistiken.
15-0 till pc

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

22-0 till PC haha. Inte så konstigt kanske

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

"I en intervju med speltidningen Eurogamer uppger Cryteks vd Cevat Yerli att nästa generations spelkonsoler omöjligt kan tävla med kraften i en riktig gamingdator."

No shit Sherlock...

Permalänk

Det var ganska självklart.

Permalänk
Inaktiv

Så...vad är nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bärbart ftw! Och inte telefonspel då såklart. Finns fördelar med alla plattformer tycker jag, bra med alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk

Oväntat resultat i omröstningen...
Härligt att vara i gott sällskap.

Permalänk
Snusfri

Jag har en "semi-gaming" dator ch en XBOX 360, XBOXEN har jag för att spela Forza vilket det inte blivit mycket av tyvärr den senaste tiden, men alla andra spel är överlägsna på datorn.

Dock så har jag kopplat min XBOX 360 kontroller till datorn för diverse sportspel och bilspel där tangentbord är horribelt att spela med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så...vad är nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Att andra än vi som sitter med datorer tillslut kan erkänna att det är så =P

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk

Word up! Eat that Bungie!!!!!!!!

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av intel&nvidia fan:

för mig kan lika gärna konsolerna utrotas

Behöver inte utrotas men dom kan sluta porta så här.

PC < Konsol
Borde vara så här
PC> Konsol

Än Konsol som inte ens har DX11 och sämsta skit prestanda och FPS cap på 30 borde fan inte bestämma vad en PC ska utvecklas till.

Sluta PORTA från konsol till PC

PC ska bestämma sen kan dom göra lite sämre versioner till konsoler !!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har varit roligare om pollen gällde att ranka saker. Har ju PC som min huvudplattform för spelande men älskar min iPad också när det kommer till spel och det är därefter någonstans som konsollerna i hemmet hamnar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det har jag vetat sedan ett antal år tillbaka.
No big news.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte låta bli att undra vad det är för vilsna personer som trycker i :
Handhållen spelkonsol
Mobiltelefon/surfplatta

ni som har röstat på det får gärna tala om varför just den spelformen tilltalar er

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har en "semi-gaming" dator ch en XBOX 360, XBOXEN har jag för att spela Forza vilket det inte blivit mycket av tyvärr den senaste tiden, men alla andra spel är överlägsna på datorn.

Dock så har jag kopplat min XBOX 360 kontroller till datorn för diverse sportspel och bilspel där tangentbord är horribelt att spela med.

Jag håller med du. Sitter på en dator som endast används till att surfa, lyssna på musik och titta på film, och spela Minecraft på. Resten av spelandet sker på mitt Xbox.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Behöver inte utrotas men dom kan sluta porta så här.

PC < Konsol
Borde vara så här
PC> Konsol

Än Konsol som inte ens har DX11 och sämsta skit prestanda och FPS cap på 30 borde fan inte bestämma vad en PC ska utvecklas till.

Sluta PORTA från konsol till PC

PC ska bestämma sen kan dom göra lite sämre versioner till konsoler !!

Eller utveckla spelen sida vid sida.

PC Gaming Master Race

Permalänk
Medlem

Att säga att PC alltid kommer vara bättre än spelkonsoler är väl lite som att skrika satan i kyrkan. Men just nu är det så uppenbar skillnad mellan PC och spelkonsol att det är löjligt. Och så kan det säkert vara en eller två generationer till. Men det är svårt att se bort om 20 års tid så jag förhåller mig att det kan ändras.

Vad som är bäst för spel industrin vet jag däremot inte, spelkonsoler har sina fördelar, det är en gemensam platform att arbeta ifrån medans det enda som PC användare garanterat HADE gemensamt var Windows(Nu när Steam pushar Linux så kan det bli fart på utvecklares ben att utveckla för mer än Windows och ja även om Mac utbudet vuxit är det inte i närheten av samma nivå som Windows.) som grunden men så är inte fallet längre. De är en balans akt mellan kreativfrihet, kostnader, målgrupp osv.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Konsoler är så 90 tal. spelar dock fortfarande på N64 som är den andra konsol som jag någonsin ägt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jaha och? Att en dator för 10000 utklassar en konsoll för 4000 är väl ingen nyhet?

En ferrari är snabbare än en volvo. Ungefär samma jämförelse.

Det ena utesluter inte det andra. Jag har PC, spelkonsoller, plattor, telefon och bärbar spelkonsoll.
Alla fyller de sitt syfte och är olika spelupplevelser. Tycker synd om folk som bestämt vägrar annat än PC. De missar väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

Jag kan ju inte låta bli att undra vad det är för vilsna personer som trycker i :
Handhållen spelkonsol
Mobiltelefon/surfplatta

ni som har röstat på det får gärna tala om varför just den spelformen tilltalar er

För jag älskar att inte vara låst utan kan spela på bussen, dagen efter hos polarna och hemma i sängen problemfritt final fantasy och metal gear solid tex. Så knappast ngt vilse? Ps vita är nog mitt bästa köp på riktigt länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Citat:

PC-datorerna och dess spel befinner sig i en pågående evolution och ständigt utvecklas med tiden.

Hårdvaran har för länge sedan sprungit ifrån mjukvaran, med några få undantag.
Dom flesta highend datorer lallar mest runt på tomgång med olika konsollportar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att spelkonsollen är helt okej att spela på. Sitter själv på en Xbox 360 som jag spelar mycket på.
Däremot så har man ju betydligt större möjligheter att spela "monsterspel" på en gaming-pc eftersom man kan bygga in extremprocessorer, supergrafik och enorma mängder internminne. Något som man inte riktigt har möjlighet att göra på en konsol.
Tyvärr så tror jag nog att konsolerna aldrig kommer kunna slå ut en gaming-pc, på några plan.
Att majoriteten av användarna på detta forum väljer en gaming-pc framför en konsol att spela känner inte jag är några konstigheter just med tanke på att SweClockers ju faktiskt är "Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara"

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Att säga att PC alltid kommer vara bättre än spelkonsoler är väl lite som att skrika satan i kyrkan. Men just nu är det så uppenbar skillnad mellan PC och spelkonsol att det är löjligt. Och så kan det säkert vara en eller två generationer till. Men det är svårt att se bort om 20 års tid så jag förhåller mig att det kan ändras.

Vad som är bäst för spel industrin vet jag däremot inte, spelkonsoler har sina fördelar, det är en gemensam platform att arbeta ifrån medans det enda som PC användare garanterat HADE gemensamt var Windows(Nu när Steam pushar Linux så kan det bli fart på utvecklares ben att utveckla för mer än Windows och ja även om Mac utbudet vuxit är det inte i närheten av samma nivå som Windows.) som grunden men så är inte fallet längre. De är en balans akt mellan kreativfrihet, kostnader, målgrupp osv.

det största problemet för konsoler är Dyra Dev-kits och begränsad frihet att släppa spel på konsoler då de är alltför kontrollerade av skaparna. som MAC OS.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Älskar pollen hahah

Permalänk
Inaktiv

Vad vi alla redan visste, typ common knowledge.

Däremot gör det ont i mitt gamerhjärta att många storspel nu på allvar är kantade av besvikelser, dåliga kontroller och alldeles, alldeles för enkelt gameplay med en massa autoregen och ja allmänt begränsningar. Det skulle ju bli bättre, inte sämre?

2012 slutade med förskräckelse med katastrofer som Ass Creed 3, Hitman Absolution, och börjar riktigt skitdåligt med Colonial Marines och SimCity :/. Troligen hamnar även Bioshock Infinite i denna sörja då jag nyss fått reda på att man bara kan ha två vapen samtidigt (som i "nya" Duke Nukem) och dessutom är autoregenererande hälsa aktivt.

Men kanske mitt fel som fortfarande tittar på de stora titlarna? Någon indiénisse här på swec som köttat lite titlar och kan tipsa om något kul? Något som kräver något av spelaren dvs? Trött på GPSspel med quicktimevents och dassig grafik.

PC Gaming Master Race

Permalänk
Medlem

Utrota konsollerna. Gör standardniserade spelkontroller.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Detta visste man redan innan next-geen consoles blev utannonserade, däremot så lär ju inte detta förhindra att företag först utvecklar till konsoler först och släpper urusla PC portar.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Behöver inte utrotas men dom kan sluta porta så här.

PC < Konsol
Borde vara så här
PC> Konsol

Än Konsol som inte ens har DX11 och sämsta skit prestanda och FPS cap på 30 borde fan inte bestämma vad en PC ska utvecklas till.

Sluta PORTA från konsol till PC

PC ska bestämma sen kan dom göra lite sämre versioner till konsoler !!

Kommer förmodligen bli mycket bättre när nya Xbox och PS4 även för PC-spelarna. Eftersom båda konsolerna ska köra med AMDs liknande x86 plattformar med många kärnor = Flertrådat till PC-ägare