Sony sänker priset på Playstation Vita i Japan

Permalänk
Melding Plague

Sony sänker priset på Playstation Vita i Japan

Ett år efter lanseringen av Playstation Vita tillkännager Sony en kraftig prisreduktion i hemlandet Japan, vilket väcker spekulationer om kommande prissänkningar på fler marknader.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För 1300kr kan det bli ett köp men finns ändå inga spel att tala om som lockar..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Det är ju jäkligt mycket för pengarna.. Men jag ser inte någon större mening/framtid med en bärbar konsoll. Det ären extra grej utöver mobilen.. Kolla hur det går för mp3-spelar försäljningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Utbudet av spel är dessvärre helt förkastligt dåligt här i Europa...

Permalänk
Medlem

Problemet med PS Vita är spelen, tror det finns 1-2 spel jag är intresserad av och det är ingen "VILL HA!" känsla. Anledningen till att jag skulle köpa en skulle vara för att köra emulatorer.

Permalänk
Medlem

Spelen är väl fortfarande rätt dyra. Dock kul om man kunnat köra emulator osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

som andra säger finns det noll spel och inga möjligheter att utveckla egna till den som för android och ios så vad är poängen

sitter dessutom på ett helt berg med spel som jag inte hunnit spela ännu till ds, ps2, ps3 och pc måste sluta spela lol nån dag...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

1300 tror jag är vad jag betalade för min 3ds också. Väljer nog fortfarande den framför psvita Mario!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Nvidia's shield känns nu ännu mer onödig när de sänker priset på vita

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar komma många bra spel till Vita nu. Jag har i alla fall fullt upp.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Sätter en tia på att man kommer kunna streama sina spel från ps4an..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Den portabla Playstationmarknaden har jag gått på en gång, aldrig mer!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Sätter en tia på att man kommer kunna streama sina spel från ps4an..

Skickades från m.sweclockers.com

Går redan från PS3... Inte precis nytt det sagt för att spela majoriteten av spelen stremade krävs att du moddar konsolen tyvärr ><, Inte många spel leverantörer tillåter sina spel streamade till Vitan av någon udda anledning. Ja de flesta spel funkar prima. Har du en omodad konsol funkar bara ett fåtal spel ><.

Går att streama både till PSP samt Vita.

--

Detta prissläpp kommer exakt samtidigt som Vita's 2 största spel i Japan släpps.

Exakt samma dag som prissläppet släps Pantasy Star Online 2. En vecka senare kommer Soul Sacrifice vilket är svaret på avsaknad av Monster hunter. Värt att nämna för er som inte är insatta så vart det just monster hunter som fick PSP att sälja som smör i Japan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Haft min Vita i 2 månader nu och den har nog gått dagligen varm, att säga vitan saknar spel är tecken på att folk bara lägger dåliga kommentarer, persona 4 the golden, gravity rusch, FF 1-9 + tactics, Wipeout, MGS 2+3 samt en stor katalog med äldre PS1 spel lär kunna sysselsätta de flesta.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Haft min Vita i 2 månader nu och den har nog gått dagligen varm, att säga vitan saknar spel är tecken på att folk bara lägger dåliga kommentarer, persona 4 the golden, gravity rusch, FF 1-9 + tactics, Wipeout, MGS 2+3 samt en stor katalog med äldre PS1 spel lär kunna sysselsätta de flesta.

Jo finns riktigt bra spel till den dock många missar det genom tat totalt ignorera den.

Men i alla fall idag en riktig bra spel nyhetsdag för vita ägare.

http://www.youtube.com/watch?v=dOcpSfti8y4 Yttligare en Monster hunter klon fick release datum idag med förvisso bara Japan (Denna släpps samtidigt till PSP samt Vita samt cross play mellan dom )

Sedan som jag nämde förra posten Soul Sacrifice spelet jag vill ha mest inte så långt kvar nu.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5oMNu_...

Phantasy Star Online 2 ( Corss play mellan PC och Vita ) För er som gillat denna serie. Också free 2 play till Vita.

Finns mycket gott och många trailers att se här: http://www.jp.playstation.com/cp/2013spring_psvita/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Det är ju jäkligt mycket för pengarna.. Men jag ser inte någon större mening/framtid med en bärbar konsoll. Det ären extra grej utöver mobilen.. Kolla hur det går för mp3-spelar försäljningen

Skickades från m.sweclockers.com

Det där ett sådant dumt men ändå korrekt uttalande. Vill inte påstå att mobil spel fortfarande ligger kvar på Angry birds nivå men dom är, i min mening, inte i närheten utav "stor" spelen utvecklade för 3ds/vita.
Visst vill du sitta och lira "mobil spel" så varsågod, en annan gillar inte det. Touch vs Dedikerade knappar. Det är inget att diskutera.
Varför handikappa sig när man ska spela spel?

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan spela på sina mobiler fortfarande. Tröttnade för bra längesen pga galet obekvämt och usel styrning. Sen är de ju inte speciellt hög kvalité på spelen heller..

Blir nog en vita om prissänkning även sker här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

den är ganska billig, men den har sålt dåligt och det finns inte så många bra spel till den. om någon funderar på att köpa den skulle jag rekommendera att åtminstone kolla den här recensionen innan, för det finns ganska många problem med den här konsolen: http://www.youtube.com/watch?v=O-JHIuEbWtU

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Entusiast

Ju billigare Vitan blir ju fler köper den, ju fler som äger en Vita ju fler spel kommer tillverkas.

Som Vita ägare är detta alltså väldigt bra nyheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Det är ju jäkligt mycket för pengarna.. Men jag ser inte någon större mening/framtid med en bärbar konsoll. Det ären extra grej utöver mobilen.. Kolla hur det går för mp3-spelar försäljningen

Skickades från m.sweclockers.com

MP3 är ju ingen skillnad i telefon och i en riktig MP3. Men spel är ju riktigt stor skillnad mellan mobil och bärbar konsol. Spelen är ju mycket längre och man får fysiska knappar.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

MP3 är ju ingen skillnad i telefon och i en riktig MP3. Men spel är ju riktigt stor skillnad mellan mobil och bärbar konsol. Spelen är ju mycket längre och man får fysiska knappar.

"Spelen blir mycket längre". Men skillnaden ligger i fler faktorer än så.

Prisbilden mellan mobil- och bärbara konsolspel är separerade av en klyfta om flera hundra kronor mellan dyraste och billigaste på respektive system. En bärbar spelkonsol lider av vansinniga laddningstider och dålig "pick-up time" jämfört med t ex en mobiltelefon. Fysiska knappar kan du fixa till en telefon - antingen genom en spelmobil eller genom extra knappsats.

Folks bärbara spelvanor har onekligen tagit ett ordentligt kliv i Nintendo och Sonys nackdel sedan populariseringen utav smarttelefoner. Där den bärbara spelkonsolen i princip blir ett komplement till den stationära konsolen i hushållet som sällan lämnar dess väggar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Borka:

"Spelen blir mycket längre". Men skillnaden ligger i fler faktorer än så.

Prisbilden mellan mobil- och bärbara konsolspel är separerade av en klyfta om flera hundra kronor mellan dyraste och billigaste på respektive system. En bärbar spelkonsol lider av vansinniga laddningstider och dålig "pick-up time" jämfört med t ex en mobiltelefon. Fysiska knappar kan du fixa till en telefon - antingen genom en spelmobil eller genom extra knappsats.

Folks bärbara spelvanor har onekligen tagit ett ordentligt kliv i Nintendo och Sonys nackdel sedan populariseringen utav smarttelefoner. Där den bärbara spelkonsolen i princip blir ett komplement till den stationära konsolen i hushållet som sällan lämnar dess väggar.

Flera hundra kronor väl spenderade dock, man kan inte jämföra angry birds med MGS: Peace Walker. Mobilspel i all ära men de har inget att sätta emot en PSP/Vita/3DS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

"Spelen blir mycket längre". Men skillnaden ligger i fler faktorer än så.

Prisbilden mellan mobil- och bärbara konsolspel är separerade av en klyfta om flera hundra kronor mellan dyraste och billigaste på respektive system. En bärbar spelkonsol lider av vansinniga laddningstider och dålig "pick-up time" jämfört med t ex en mobiltelefon. Fysiska knappar kan du fixa till en telefon - antingen genom en spelmobil eller genom extra knappsats.

Folks bärbara spelvanor har onekligen tagit ett ordentligt kliv i Nintendo och Sonys nackdel sedan populariseringen utav smarttelefoner. Där den bärbara spelkonsolen i princip blir ett komplement till den stationära konsolen i hushållet som sällan lämnar dess väggar.

Tja beror helt på vad man ska spela, sedan detta med laddningstider???? När rörde du sist en Vita eller 3DS för den delen? Så har ingen aning om vad du snackar om laddningstider, de är i alla fall inte längre än de du har till en vanlig mobil om ens det.

Senaste jag spelade på min Vita (i morse) tryckte jag på power knappen, swipade iväg lås skärmen och så var jag redan och spelade.... detta är för långt hur? Samma gäller 3DS, förvisso är den långsammare än Vita och sämre överlag men inte många sekunder där heller för att fortsätta spela.

Vist spel i sig kan ha laddningstider, men de kan de ha på en mobil också men det är faktiskt hyfsat ovanligt idag att spel har just laddningstider för 3DS eller Vita.

Sedan dyraste och billigaste? tja billigaste spelen på 3DS och Vita kostar gratis, efter det ca 40-50 kr som baspris för 3DS har du ett hundratal spel att välja för detta pris, många enormt bra spel. T.ex senaste veckan kunde då få så FF1 till 9 för 50 kr st tilll PSP/Vita, Du har 2 till android och dessa kostar 60 till 150 kr, bara för att jämföra något med samma kvalitet.

Överlag dock så kommer inte mobilspel i närheten av samma kvalitet som spel till 3DS samt Vita, vist finns det bra spel men dessa är enormt få.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

PS Vita och PS3 går väldigt bra ihop med PS-Plus, för 480kr/år får man spel till PS Vita och PS3 varje månad. Använder denna tjänst och är väldigt nöjd med den.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se fler spel som utnyttjar både Vita och PS3. Kanske kan det bli så nu när WiiU kan göra samma sak.

Permalänk
Medlem

Om man jobbar kan man ju bara köpa både ett vita och en smartphone, inte så mucket pengar för nån med en stadig inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Det är ju jäkligt mycket för pengarna.. Men jag ser inte någon större mening/framtid med en bärbar konsoll. Det ären extra grej utöver mobilen.. Kolla hur det går för mp3-spelar försäljningen

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är enorm, portabla konsoler har spel-specifik prestanda, medan mobiltelefoner.. Har mobiltelefonprestanda, ca 20% av vad en portabel spelkonsol har, om ens så bra.

Sen har portabla konsoler fysiska knappar och bättre+större skärm också, och inte pissig liten skärm på 3-5" vilket passar bra för att se vem som ringer - INTE att spela äkta spel med, och inte de lågupplösta "spelen" som Android och Iphone svettas för att kunna med nöd och näppe driva med all styrka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Skillnaden är enorm, portabla konsoler har spel-specifik prestanda, medan mobiltelefoner.. Har mobiltelefonprestanda, ca 20% av vad en portabel spelkonsol har, om ens så bra.

Sen har portabla konsoler fysiska knappar och bättre+större skärm också, och inte pissig liten skärm på 3-5" vilket passar bra för att se vem som ringer - INTE att spela äkta spel med, och inte de lågupplösta "spelen" som Android och Iphone svettas för att kunna med nöd och näppe driva med all styrka..

Ja, jag vet fördelarna och prestandaskillnaden:) men det var inte det jag menade. Jag tror att marknaden för bärbara konsoller är liten i framtiden. Generellt vill folk få plats med sakerna i en byxficka och om majoriteten av casual gamers nöjer sig med mobilprestanda när de är på resande fot finns snart inte kundbasen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB