Intel i Israel siktar mot 10 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel i Israel siktar mot 10 nanometer

Det går bra för Intels avdelning i Israel, som under 2012 mer än fördubblat exporten och nu söker stöd för investeringar inför generation 10 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Får Intel stöd av den Israeliska regeringen? I call Conspiracy!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Israel, det trodde jag faktiskt inte. Sjukt kul att 10nm är så "nära".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Då är detta min sista Intel prolle helt klart

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Varför heter fabrikerna fab "nummer"? Har för mig att även AMD:s fabriker har de namnen.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Varför heter fabrikerna fab "nummer"? Har för mig att även AMD:s fabriker har de namnen.

AMD har inga egna fabriker men Global Foundries (stavning) har sina fabriker så ja, gissar att det är faktermer helt enkelt.

Och för att mobba alla i Fab 5

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Varför heter fabrikerna fab "nummer"? Har för mig att även AMD:s fabriker har de namnen.

Frågan är om "fab 5" finns eller om de skippade just det numret i förmån för programmet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Varför heter fabrikerna fab "nummer"? Har för mig att även AMD:s fabriker har de namnen.

Självklart för att de är "faboulus" och sedan en skala mellan 1 och 100 som mäter exakta mängden.
..
..

Eller nej.

Citat:

semiconductor fabrication plants ("fabs")

Skrivet av Mocka:

Frågan är om "fab 5" finns eller om de skippade just det numret i förmån för programmet?

Förekommer, dock inte Intels fabrik.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_semiconductor_fabricatio...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av bannani:

Då är detta min sista Intel prolle helt klart

Fördomar, eller vad är grejen?

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att inte köpa Intel

Permalänk
Medlem

Det är nog bra för Israel. De kan nog behöva få in all hårdvaluta de kan få.

Adminstrera den ockuperade Västbanken är nog dyrt med bevakning av all bosättningar osv.
Hålla den produktiva delen av ungdomen i 3 års värnplikt kostar nog pengar
Ge understöd till den ökande ultraortodoxa delen av Israels befolkning vars bidrag till samhället mest är av andlig art är dyrt.
Försvarsbudgeten som innehåller dyra projekt som "Iron Dome" är säkert betungande.

Israel: Ya need money!

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

Faktum är att israeler är förmodligen det duktigaste folket i världen och att de siktar mot 10nm förvånar mig inte. De är mycket ambitiösa och kunniga.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Självklart så står alla Israeler bakom sin regerings agerande, precis som alla muslimer stödjer Al-Qaida osv. Om du inte ska vara en hycklare så kan du ju börja med att slänga ut den där i5 processorn du sitter på.

Trams!

Nej men fabriken skattar antagligen ganska bra till deras "trevliga" stat.
Jag var inte så påläst om hela grejen när jag köpte min i5a, snarare tvärt om jag blev uppfostrad med en Israelälskande kristen morfar, jag vet bättre nu.

Visa signatur

| Intel i9 9900K | 1080 TI x 2 SLI | Valve Index |

Permalänk
Medlem

Man kan väl tycka vad man vill om Israel och jag tycker själv en hel del i ämnet.

Men ska man handla sin elektronik efter etiska principer så får man problem.
jag gjorde själv ett tankeexperiment åt det hållet men gav upp när jag insåg hur mycket av det jag äger som är producerat i Kina.
Frihet, demokrati och upprätthållande av mänskliga rättigheter kommer inte på första plats där om jag läser min tidning rätt.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk

"Först ut är arkitekturen Skymont, en krympning av den framtida arkitekturen Skylake på 14 nanometer, som i sin tur efterträder Broadwell, efterträdaren till den annalkande Haswell på 22 nanometer."

Låt mig påstå att det finns framtidsplaner.... hehe

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannani:

Då är detta min sista Intel prolle helt klart

Men du skulle köpa från AMD, ett annat amerikanskt företag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Får Intel stöd av den Israeliska regeringen? I call Conspiracy!

Förstår din ironi men måste ändå klargöra för andra på forumet att eftersom Intel är en såpass stor arbetsgivare och dessutom förmodligen drar en jädra massa stålar i form av skatt så ligger det i Israels intresse att få Intel att stanna kvar i landet för att hålla ekonomin stabil, därav bidragen.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Förstår din ironi men måste ändå klargöra för andra på forumet att eftersom Intel är en såpass stor arbetsgivare och dessutom förmodligen drar en jädra massa stålar i form av skatt så ligger det i Israels intresse att få Intel att stanna kvar i landet för att hålla ekonomin stabil, därav bidragen.

Kan göra extra klargörande att detta är ganska vanligt förekommande. AMD har i flera omgångar fått bidrag och skatterabatter från federala staten i Tyskland och tyska delstaten Sachsen, samt även delstaten New York i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabuza:

Haha, duktiga på att etniskt rensa folk, stödjer man j**rna så är man för folkmord.

Har du några exempel på denna entniska rensning och folkmord som du pratar om?

Visst, Israel ägnar sig åt vissa tveksamheter men dom sitter i en väldigt svår situation som knappast är bara deras fel. Enligt mig så beter dom sig inte sämre än vad de flesta västerländska länder med en vilja att finnas kvar som självständig nation skulle bete sig i samma sits.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Avstängd

sedan är det inte den israeliska staten som pengarna kommer ifrån utan USA som pumpar in miljarder i landet varje år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Varför heter fabrikerna fab "nummer"? Har för mig att även AMD:s fabriker har de namnen.

kanske fab är en förkortning för fabrik

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

sedan är det inte den israeliska staten som pengarna kommer ifrån utan USA som pumpar in miljarder i landet varje år.

De där pengarna är i regel öronmärkta för att köpa amerikanskt materiel. I gengäld har de fått lägga ner mycket inhemsk industri och gått miste om många exportavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Men du skulle köpa från AMD, ett annat amerikanskt företag?

Skrivet av bannani:

Jag är inte Libanes. Stödjer inte Israels hyckleri och nu när det går neråt för AMD så är det bara rätt att handla AMD om man vill det bästa inom utvecklingen långsiktigt.

läs

Visa signatur

=)

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Tråden börjar dra ordentligt off-topic, politik finns det lämpligare ställen att diskutera på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Kommer 10nm bli mer påverkade av rippel etc då spänningen blir så mycket lägre etc?

10nm känns väldigt litet och snart måste de väl ändå börja med att bygga på bredden istället eller få fram snabbare kretsar på något annat sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

*Tråd rensad.*

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Tråden börjar dra ordentligt off-topic, politik finns det lämpligare ställen att diskutera på.

Redaktionen var nog fullt medvetna om vilken känslig fråga det här är redan innan nyheten publicerades.
Allting här i världen är politik. Om man inte tillåts att diskutera hela aspekten känns artikeln tämligen meningslös, och då är vi återigen i ett politiskt dödläge.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Med tanke på att 71% av jordens yta består av vatten så har du helt fel.
Däremot har all mänsklighet historiskt sett kommit från samma område från början, och sedan spridit sig allt eftersom diverse istider och andra miljöomväxlingar har gjort vissa områden helt obeboeliga. Andra valde att flytta på sig för att undvika konflikter med andra människogrupper. Det är konstigt att senare generationer av människosläktet inte har lärt sig någonting från sina förfäder.

On topic: Fin fabrik.

Fast grejen är att judarna anser att det är deras land ifrån början samtidigt som andra också anser att det är deras land. Så alltså är det hela en religionfråga som med så mycket annat hat i denna värld. De har slagits om det där området i århundraden om inte årtusenden.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Skrivet av Ejaay:

Hat, hat, hat...politik, politik, politik....

Vad håller ni på med?

Hur kan du få det till att vi hatar bara för att vi vill prata om det och visa på olika sätt att vi vill annorlunda. Hur du får det till att vi hatar har jag väldigt svårt att förstå. Det finns bara ett sätt att få stopp på eländet är att visa att vi inte axepterar det dom håller på med på alla möjliga olika sätt på alla nivåer.

Shame on Israel

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannani:

Då är detta min sista Intel prolle helt klart

Operating in Israel since 1974, some of Intel's most important products were conceived, designed, and manufactured in Israel, according to Rony Friedman, Intel corporate vice president and general manager of the Intel Architecture Development Group (IADGz).

Intel har "Alltid" haft utveckling och tillverkning i israel. Eller är det 10n tekniken du inte gillar?

Edit:
du kanske skulle slå en signal till nedanstående och kolla också innan du väljer din nästa processor
AMD Israel Advanced Micro Devices Israel Ltd.
Gibor Sport Bldg. (28th floor)
7 Menachem Begin Rd.
Ramat Gan 52681
Israel
Tel: +972 3 7235353
Fax: +972 3 5448881
R&D and Design

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av €lysian:

Redaktionen var nog fullt medvetna om vilken känslig fråga det här är redan innan nyheten publicerades.
Allting här i världen är politik. Om man inte tillåts att diskutera hela aspekten känns artikeln tämligen meningslös, och då är vi återigen i ett politiskt dödläge.

Ja, vi är inte emot att politik diskuteras. Alla är fullt välkomna att starta en tråd om situationen i Israel och hålla diskussionen där om intresset finns. Men i en nyhetstråd ska nyheten diskuteras. Vill någon skapa en tråd får de gärna länka härifrån för att leda bort diskussionen.

*Tråd rensad*

Håll den politiska diskussionen borta från nyhetstråden, här ska nyheten diskuteras.