AMD:s före detta vd Hector Ruiz släpper bok om kampen mot Intel

Permalänk
Melding Plague

AMD:s före detta vd Hector Ruiz släpper bok om kampen mot Intel

I början av 2000-talet kämpade AMD mot Intel både på processormarknaden och i rättssalen, ett drama som den tidigare vd:n Hector Ruiz beskriver från insidan i en ny bok.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Snart har varje amerikanare skrivit sin egen bok om någonting.

Permalänk
Medlem

Detta är en bok jag kommer läsa, riktigt intressant att läsa om spelet bakom kulisserna och hur det verkligen går till.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

spännande! denna vill jag nog köpa:D

Permalänk

Spännande historia kan man lugnt säga. Skulle vara kul att läsa en sådan bok om man nu hade orkat. Det har gott bra för AMD i all fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Edit: Läste inte så noga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuffinManxD:

Jen-Hsun Huang kommer från Taiwan.

Mene... Han har väl varken släppt en bok eller är amerikan.

Artikeln hadlar ju om att Hector Ruiz släpper en bok ;). Och han är ju amerikan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Jen-Hsun Huang kommer från Taiwan.

Och du nämner detta för att...?

Permalänk
Medlem

Den här vill jag läsa!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

"AMD's Fight To Free An Industry From The Ruthless Grip Of Intel"

Tillåt mig att tvivla på att AMD inte hållit industrin i ett liknande "ruthless grip", om de hade kunnat!!!

Monopol och dominans är den naturliga mål som alla företag strävar efter. Oavsett alla fina ord om frihet, frihandel, konkurrens osv.

Permalänk
Medlem

Hmm att AMD i första hand ville köpa Nvidia va något helt nytt för min del.. undrar fasen lite hur det hade kunnat se ut idag om det köpet hade gått igenom? hur hade ATI klarat av det som ett eget separat bolag?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

skulle gärna vilja läsa denna bok, oehört intressant att få vet mer från en av de inblandade parterna .

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem

Som många säger så hade det varit intressant att läsa denna bok, man får dock tänka på att ta den med en nypa salt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Shut up and take my money!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Det är vackert att han nämner att det som verkligen spelar roll är kunden. Många (de flesta?) företag verkar ha glömt bort det idag och satsar snarare på "snabbast vinst på kortast tid" och trollar med dimridåer för att hålla aktieägarna nöjda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är vackert att han nämner att det som verkligen spelar roll är kunden. Många (de flesta?) företag verkar ha glömt bort det idag och satsar snarare på "snabbast vinst på kortast tid" och trollar med dimridåer för att hålla aktieägarna nöjda.

Såklart att han skriver att kunden spelar roll... Det gör ju alla stora företag...

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Verkar faktiskt vara ganska intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hedersmedlem

Den kommer göra sig fint på mitt nattduksbord som omväxling till laptopen när insomnian träder in.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Spännande historia kan man lugnt säga. Skulle vara kul att läsa en sådan bok om man nu hade orkat. Det har gott bra för AMD i all fall.

Nej.

Visa grafen för de senaste 10 åren.
https://www.google.com/finance?chdnp=1&chdd=1&chds=1&chdv=1&c...

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

"AMD's Fight To Free An Industry From The Ruthless Grip Of Intel"

Tillåt mig att tvivla på att AMD inte hållit industrin i ett liknande "ruthless grip", om de hade kunnat!!!

Monopol och dominans är den naturliga mål som alla företag strävar efter. Oavsett alla fina ord om frihet, frihandel, konkurrens osv.

Precis. Det är alltid lätt att ligga på rygg och hälla ur sig sån dynga. Inget företag i världen skulle släppa på dominans av marknaden av ren good-will. Alla företag vill tjäna pengar, punkt slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

"AMD's Fight To Free An Industry From The Ruthless Grip Of Intel"

Tillåt mig att tvivla på att AMD inte hållit industrin i ett liknande "ruthless grip", om de hade kunnat!!!

Monopol och dominans är den naturliga mål som alla företag strävar efter. Oavsett alla fina ord om frihet, frihandel, konkurrens osv.

Må så vara, men de flesta företagen håller sig iaf inom konkurenslagarna. Det gjorde inte intel och de fick betala dyrt för det, men jag tror ändå de tjänade en massa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är vackert att han nämner att det som verkligen spelar roll är kunden. Många (de flesta?) företag verkar ha glömt bort det idag och satsar snarare på "snabbast vinst på kortast tid" och trollar med dimridåer för att hålla aktieägarna nöjda.

Vilka företag menar du? typ Nokia eller RIM? när de slutade göra som kunden ville tog det inte lång tid innan det bar skarpt utåt.. är väl mest monopolföretag och osunda statliga företag som struntar i kunder vad jag vet

Permalänk
Snusfri

Skulle tro att mycket i den här boken är ren BS.
Visst, det kanske var lite dumt av Intel att subventionera så mycket som de gjorde för att få OEM-tillverkare att köra deras prylar, men AMD, VIA, Cyrix eller vilket bolag som helst hade gjort exakt likadant om de hade kunnat göra det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Vilka företag menar du? typ Nokia eller RIM? när de slutade göra som kunden ville tog det inte lång tid innan det bar skarpt utåt.. är väl mest monopolföretag och osunda statliga företag som struntar i kunder vad jag vet

Ja, det är ju det jag menar. Man kan inte strunta i kunden och överleva bara för att det finns folk som tycker att det är heligt att tjäna pengar inom kapitalismen och en fet plånbok är ett bättre mått på en bra produkt än en nöjd kund.

Med risk för att upplevas som extremt tjatig vill jag ändå lyfta fram Microsoft som ett exempel. Med Windows 8 och modern UI känns det mer som de fokuserar på att sälja in sin appstore, Windows-baserade peklattor och Windows phone än att de fokuserar på kundnytta, samma med många andra företag som helt skamlöst kör med "planned obsolescence" för att tjäna pengar, och folk bara gapar och sväljer utan att säga emot. Det är sorgligt, och det är bra att någon äntligen ryter ifrån.

Om han hade gjort samma sak i en liknande situation är meningslöst att spekulera i då AMD aldrig haft en dominerande ställning. Lika lätt som man kan säga att kunden bör vara i fokus, lika lätt är det tydligen att kasta skit och anta att folk i samma situation också betett sig som svin om de hade kunnat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hoppas det kommer som ljudbok

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att folk som läser denna boken är lite källkritiska så att det inte blir "Good guy AMD" mot "Bad guy Intel", boken skrivs ju av en fd AMD vd som säkert har en hel del aktier och personligt tycke kvar för företaget. Förvisso så kanske denna framställning till viss del stämmer, men likväl så ska man ha hört båda sidornas syn på saken innan man gör sin bedömning.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Lite kul att han anklagar Intel för att ha fuffens för sig, för att sedan berätta om hur de gick till kronprinsen i Abu Dhabi och med hjälp av Ferrari fick igen dealen. Kanske helt reko, men låter som taget ur en skruvad film haha.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Jag är väl medveten om det. Däremot har det gått bra under omständigheterna. Inte så svårt att hävda sig när det andra företaget gör allt tom olagliga metoder för att hålla kvar i sina marknadsandelar. Som sagt AMD gör bra ifrån sig anser jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Detta är en bok jag kommer läsa, riktigt intressant att läsa om spelet bakom kulisserna och hur det verkligen går till.

Man skall antagligen ha i bakhuvudet att detta är minst lika riktat som något Intel kan skriva