Mozilla Firefox på väg till Modern UI

Permalänk
Melding Plague

Mozilla Firefox på väg till Modern UI

Utvecklarna Mozilla släpper en ny testversion av webbläsaren Firefox 21, som levererar stöd för det nya gränssnittet Modern UI i Windows 8.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån med w8 som kan vittna om man kan gå in i metroläget och fortsätta med samma sidor som man hade uppe i skrivbordsbrowsern? Skulle vilja se en unifiering som ie10 verkar sakna.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Teddis:

Nån med w8 som kan vittna om man kan gå in i metroläget och fortsätta med samma sidor som man hade uppe i skrivbordsbrowsern? Skulle vilja se en unifiering som ie10 verkar sakna.

Jag testade lite snabbt på Vivotab Smart jag har hemma och det du frågar om fungerar tyvärr inte.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Nej, vad hemskt med mer valmöjligheter....

Nämnde jag ens den aspekten? Talar utifrån vad jag tyckt om appar jag tidigare använt, som på ren skånska uttryckt varit räliga.

Skrivet av Coldfire2143:

Är ju bra med program i Modern UI för de som faktist gillar det? Ingen tvingar dig att använda varken det eller Windows 8.

Se ovan.

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har två Windows 8 Pro licenser liggandes hemma (fick dem av min farbror som jobbar högt på MS). De samlar damm tills jag ser anledningen till att uppgradera!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Då kan man ha Firefox på sin 'jätte-smartphone' då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Microsoft anser fel.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Chrome har haft stöd för "Modern UI" sen starten. Det är hemskt och jag använder uteslutande desktop läget.

Varför? Modern UI tillåter enbart en instans av en app. Dvs ett Chrome fönster med flera tabbar. Vidare kan man inte lägga två appar 50/50 jämte varandra. Det är alltså inte möjligt att ha ett word dokument på högersidan och chrome på vänstersidan. Något som jag har för tillfället.

"Modern UI" är skräp och mozilla skulle kunna lägga resurserna på annat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har två Windows 8 Pro licenser liggandes hemma (fick dem av min farbror som jobbar högt på MS). De samlar damm tills jag ser anledningen till att uppgradera!

Okej, vi antecknar och arkiverar under 'Oumbärlig information'

Testat i några timmar, funkar rätt bra och ser bättre ut än Chrome

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Valiumballong:

Okej, vi antecknar och arkiverar under 'Oumbärlig information'

Testat i några timmar, funkar rätt bra och ser bättre ut än Chrome

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så jag menar. Utan när det finns en anledning att använda och utbudet på faktiskt funktionella appar i MUI så kommer jag utan tevekan uppgradera då jag faktiskt vill använda MUI - jag gillar idén. Men vill se ett "komplett" användningsområde för det!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har två Windows 8 Pro licenser liggandes hemma (fick dem av min farbror som jobbar högt på MS). De samlar damm tills jag ser anledningen till att uppgradera!

Han måste tycka mycket illa om dig som inte gav dig W7U licenser istället

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exodeus:

Chrome har haft stöd för "Modern UI" sen starten. Det är hemskt och jag använder uteslutande desktop läget.

Varför? Modern UI tillåter enbart en instans av en app. Dvs ett Chrome fönster med flera tabbar. Vidare kan man inte lägga två appar 50/50 jämte varandra. Det är alltså inte möjligt att ha ett word dokument på högersidan och chrome på vänstersidan. Något som jag har för tillfället.

"Modern UI" är skräp och mozilla skulle kunna lägga resurserna på annat istället.

Nu är det kanske inte främst för x86plattformen firefox gjort en modern-ut version. Ser inte varför firefox skulle hålla sig undan marknaden för surfplattor med windows RT...

Edit:
Kanske har jag förstått det fel, men antar att de appliaktionerna som lanseras i modern UI bör fungera på både RT och x86/x64 versionen av W8

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Dahle86:

Han måste tycka mycket illa om dig som inte gav dig W7U licenser istället

Haha, där satt den! ^^ Jag har faktiskt redan Ultimate 64 på alla mina maskiner som jag fått av honom, men fler skulle inte skada ;D

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat mig en acer w510 och jag trivs jättebra med den som platta och smidig netbook. Potentialen i att använda modern UI hämmas dock ganska rejält av att utbudet av kvalitetsappar är kraftigt begränsat, så detta är verkligen positivt!

Visst fanns det småsaker att störa sig på vid desktopanvändning av windows 8, men med en touchskärm på en surfplatta så slår det en hur smidigt och bra det nya tänket är! I mitt fall är det klart värt att få leva med vissa saker som jag hellre sluppit på min stationära för att kunna använda samma system på min bärbara/surfplatta och den stationära.

Förhoppningsvis så kommer Microsoft att förbättra saker som känns sådär och som folk har klagat på till nästa version av windows som jag tror kommer bli bättre för alla användare

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu är det kanske inte främst för x86plattformen firefox gjort en modern-ut version. Ser inte varför firefox skulle hålla sig undan marknaden för surfplattor med windows RT...

Kan väll köra desktop-firefox på en Windows RT platta? Eller är det något som Microsoft i sin evinnerliga visdom har spärrat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exodeus:

Kan väll köra desktop-firefox på en Windows RT platta? Eller är det något som Microsoft i sin evinnerliga visdom har spärrat?

Nej. Windows RT kan du inte köra några x86 appliakationer på alls som fungerar i vanliga windows.
Klart att man kan utveckla en RTversion av firefox utanför modern UI, men jag vet inte hur lätt det är att installera program på RT utanför microsoft store... Tror inte det var tanken riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fan vad jag vill ha en annan browser till WIN RT men antar att det inte lär komma på ett bra tag.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

"Modern UI" är skräp och mozilla skulle kunna lägga resurserna på annat istället.

Vad tycker du är ett bättre UI för surfplattor? IOS eller Android? Det du nämner om två fönster bredvid varandra är ju möjligt tack vare "appen" desktop som jag tycker ger windows 8 ett stort plus mot dom andra då man har möjligheten att använda surfplattan på precis samma sätt som man gjort med tidigare versioner av windows.

Jag ville ha en surfplatta och efter mycket funderande så köpte jag w510 just för att den har typ samma format som en iPad och klarar surfning och läsning i princip lika bra men att jag sen också kunnat ersätta min gamla laptop eftersom att nästan all vanlig programvara går att köra hyfsat bra. Nackdelen enligt mig är ju framförallt att alla apparna som skulle kunna finnas och utnyttja plattformen på ett oerhört bra sätt inte riktigt finns

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej. Windows RT kan du inte köra några x86 appliakationer på alls som fungerar i vanliga windows.
Klart att man kan utveckla en RTversion av firefox utanför modern UI, men jag vet inte hur lätt det är att installera program på RT utanför microsoft store... Tror inte det var tanken riktigt.

Jag är klar med att x86 program inte fungerar på ARM. Men eftersom Firefox är opensource så är det trivialt att kompilara det till ARM. Gjorde lite research och hittade följande artikel på ämnet:
http://news.cnet.com/8301-1001_3-57431236-92/microsoft-bans-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Vad tycker du är ett bättre UI för surfplattor? IOS eller Android?

Jag äger ingen Apple produkt... men jag var vid mediamarkt igår och lekte med Apple Ipad/Books. Jag måste säga att de är riktigt fina små maskiner! Tyvärr så verkar alla tre tillverkare fast i att jävlas med konsumenterna så mycket som möjligt. T.ex. Apple stöder inte USB minnen även om man har en USB dongel till IPad. Den som verkar vara minst intresserad av att bråka med konsumenter är Android... så det skulle vara mitt val.

Skrivet av Arion:

Det du nämner om två fönster bredvid varandra är ju möjligt tack vare "appen" desktop som jag tycker ger windows 8 ett stort plus mot dom andra då man har möjligheten att använda surfplattan på precis samma sätt som man gjort med tidigare versioner av windows.

Appen Desktop är en nödlösning för att kompensera för att Modern UI inte är färdigutvecklat. Det är inget som hindrar Microsoft att implementera en 50/50 split... dom har redan en 70/30. Dom skulle kunna ha lagt in att man kan öppna flera instanser av appar. Dom skulle kunna ha gjort så att desktop appar öppnas som ModernUI appar. Dom skulle kunna ha gjort en modernFilebrowser. Men dom var tvugna att komma ut på marknaden.

Faktumet att nästa version (Windows Blue) kommer ett halvår efter lanseringen stöder mitt utlåtande att det inte är färdigt. Microsoft var tvungna att få ut det på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exodeus:

Jag är klar med att x86 program inte fungerar på ARM. Men eftersom Firefox är opensource så är det trivialt att kompilara det till ARM. Gjorde lite research och hittade följande artikel på ämnet:
http://news.cnet.com/8301-1001_3-57431236-92/microsoft-bans-f...

Även om du kompilerar om desktop Firefox så att det kan köras på ARM kommer du inte kunna använda det i Windows RT. Windows RT kan endast installera Modern-UI program från Windows Store.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Även om du kompilerar om desktop Firefox så att det kan köras på ARM kommer du inte kunna använda det i Windows RT. Windows RT kan endast installera Modern-UI program från Windows Store.

Därför att Microsoft har designat det så, inte för att det finns någon igentlig grund för det. Från Artikeln:

Citat:

"First, Microsoft has a browser that runs in Classic mode on Windows ARM. They are not allowing us that same access to run our browser on Classic. Second, Microsoft has a browser that runs in Metro mode on Windows ARM that has access to rich APIs that they are denying to third-party Metro browsers on Windows ARM," Dotzler told CNET. "So, we are denied the ability to deliver any browser on Classic, and we are denied the ability to build a competitive browser on Metro." Dotzler also elaborated on the issue in a first and second blog post.

Det är inget som egentligen skulle hindra att man kompilerar om Firefox och gör några få justeringar och tweaks och sedan är det färdigt. Det är bara Microsoft som jävlas med konsumenterna och andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Jag äger ingen Apple produkt... men jag var vid mediamarkt igår och lekte med Apple Ipad/Books. Jag måste säga att de är riktigt fina små maskiner! Tyvärr så verkar alla tre tillverkare fast i att jävlas med konsumenterna så mycket som möjligt. T.ex. Apple stöder inte USB minnen även om man har en USB dongel till IPad. Den som verkar vara minst intresserad av att bråka med konsumenter är Android... så det skulle vara mitt val.

Appen Desktop är en nödlösning för att kompensera för att Modern UI inte är färdigutvecklat. Det är inget som hindrar Microsoft att implementera en 50/50 split... dom har redan en 70/30. Dom skulle kunna ha lagt in att man kan öppna flera instanser av appar. Dom skulle kunna ha gjort så att desktop appar öppnas som ModernUI appar. Dom skulle kunna ha gjort en modernFilebrowser. Men dom var tvugna att komma ut på marknaden.

Faktumet att nästa version (Windows Blue) kommer ett halvår efter lanseringen stöder mitt utlåtande att det inte är färdigt. Microsoft var tvungna att få ut det på marknaden.

Jag håller med dig om mycket! Största skillnaden mellan vad vi tycker verkar vara att jag tycker att det som är idag är rätt så bra och står sig bra mot konkurrenterna. Men visst, varför kan man inte ha ex 50/50? Och mer appar? Med mer inställningsmöjligheter?

Desktop lär dock inte försvinna, om några år så kommer ju en surfplatta/telefon vara så kraftfull att gemene man inte kommer att ha något behov utav en stationär dator men däremot kanske behöver en stor skärm vid ett skrivbord med mus och tangentbord. Istället så dockar man då bara sin lilla bärbara pryl och på en sekund så är du inne i en mer produktiv desktop-miljö där du kan göra lite mer seriösa grejer.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Ja, om man måste använda Modern UI så är det väl trevligt att det går att köra Firefox nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Firefox 21
Vad hände med Firefox 19 och 20?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Du inser inte att denna Firefox-programvara är en vanlig Win32-version med ett UI som tillåts använda Win32 från Metro? Den körs inte i WinRT-runtime som Metro bygger på. Går således inte att distribuera via Windows Store. Varken hos ARM eller x86-64/x86. Finns ingen webbläsare som körs i Metro, IE är också ett program som körs i "classic" i bakgrunden. På Windows RT får du inte heller leverera hybrider som webbläsare där allt renderas i Win32-delen och visas upp av ett lager på Metro. Ville de förespråka WinRT-applikationsramverk så skulle de inte köra Win32-program med fönsterhantering som Metroprogram utan Windows Runtime-program som hanteras på "skrivbordet". Nu är ju det bara en miljö som abstraherar Win32 dessutom och är helt beroende av att det finns komplett Windows med Win32-apier under. Nu ville de ha sin dualitet som kommer innebära att de helt enkelt får döda miljön nästa Windowsrelease istället. Det är inget ovanligt att de snabbt överger ny teknik de lanserar parallellt med annat. Det är vad de gjort varenda .NET-version i princip. Det finns ingen anledning att i nästa version av Windows ha två olika .NET 4.5 CLR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Firefox 21
Vad hände med Firefox 19 och 20?

Det är så firefox jobbar. De har tre kanaler nightly med uppdatering varje dag, beta mer sällan och sedan den vanliga som de släpper när den är stabil. Just nu är beta 20 och nightly 21. Så vi kommer inte få se den här versionen förens när den vanliga kanalen gått till nummer 21.

Permalänk
Medlem

Microsoft borde lagt till att det är vägen framåt för windows baserade surfplattor, på en vanlig desktop eller laptop hör inte Modern UI appar hemma.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du inser inte att denna Firefox-programvara är en vanlig Win32-version med ett UI som tillåts använda Win32 från Metro? Den körs inte i WinRT-runtime som Metro bygger på.

Wait, what?! Okej, den där posten var på en helt annan nivå

Har läst den ca 10tal gånger nu och kompletterat med wikipedia.

Jag förstår nu komplexiteten betydligt bättre och har lärt mig något nytt. Men det ändrar inte riktigt på saken:

Citat:

The ability to run or port desktop applications compatible with previous versions of Windows is not offered, as Microsoft developers felt they would not provide the proper optimizations to ensure stability and energy efficiency on the ARM platform.

Det var inget tekniskt hinder isig att implementera win32 back-end och ett winRT(metro) front-end(UI) till WindowsRT på ARM? Visst, lite meck hade det blivit med win32 ARM edition men...

Jag kan tycka att det är ganska brutalt av Microsoft att bara säga: så här är det f.r.o.m. nu. Bättre hade väll varit att implementera en win32 back-end funktionalitet i WindowsRT(8) och sedan ta bort den i WindowsRT(9) och på sa vis underlätta migreringen. Om winRT är så mycket bättre så hade ju tillverkarna själva börja använda det när de är redo.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Även ett par inlägg som svarade dessa åkte.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.