Microsoft Surface Pro inget för hemmafixare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Pro inget för hemmafixare

Trots likheterna med vanliga PC-datorer är Microsofts surfplatta Surface Pro så gott som omöjlig att öppna upp och reparera, rapporterar hemmafixarna på Ifixit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men självklart :/

Permalänk
Medlem

Till skillnad från vilken annan tablet...?

Permalänk

Var inställd på Surface Pro tills eran nyhet om SEGAs bärbara datorer, fast egentligen är det uppenbart att en sådan slimmad platta ska vara svår att reparera på egen hand.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Step 7 xD Fy vad dålig...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd

Vf ska man öppna en surfplatta?!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

Det är ju ändå en surfplatta, även om den kör full windows. Jag blev rädd att detta hade med mjukvaran att göra, så jag är glad (även om jag inte kommer ha råd med denna ändå.. )

Permalänk
Medlem

Efterfrågan på lätt-mekade "tablets" som är 5 centimeter tjocka är väl inte så stor helt enkelt?
Vill man ha något lättjobbat (ur fixar-synpunkt) köper man väl en desktopdator med stort chassi?

Permalänk
Avstängd

90 skruvar, wtf?

Räcker det inte med 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Vf ska man öppna en surfplatta?!

För att elektronikpryttlar har en rent otrolig förmåga att paja lagom till att garantitiden tar slut. Rätt nice att i alla fall ha en sportmössa att kunna fixa det själv, och slippa sälja röven på stan för att ha råd att bekosta reparationen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av alpha:

Efterfrågan på lätt-mekade "tablets" som är 5 centimeter tjocka är väl inte så stor helt enkelt?
Vill man ha något lättjobbat (ur fixar-synpunkt) köper man väl en desktopdator med stort chassi?

Precis tror ingen skulle kunna tänka sig en klumpigare surfplatta bara för att den är lätt att öppna, annat är det på laptops som man inte ska sitta och hålla i hela tiden.
Men samtidigt är jag lite fundersam eftersom denna har en fläkt och de brukar kunna damma igen på några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Haha, att det ens går in 90 skruvar i det chassit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Efterfrågan på lätt-mekade "tablets" som är 5 centimeter tjocka är väl inte så stor helt enkelt?
Vill man ha något lättjobbat (ur fixar-synpunkt) köper man väl en desktopdator med stort chassi?

Håller med om detta svar. Alltså det är ju en liten typ enkortsdator (mobo med gpu, cpu, nic, ramminne osv integrerat på moderkortet.. Tro fan att det blir svårt att mecka något här.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem

Som det ska vara på en platta med andra ord.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bleh, jag vill ha en lättmeckad surfplatta som man kan installera valfritt OS på. Både Ubuntu och Win8 skulle passa utmärkt, tråkigt att låsa in sig.

Man borde åtminstone kunna byta disk samt göra rent eller byta fläkten på den menar jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får mig att tänka lite på Apple och deras sätt att "tvinga" konsumenten att köpa nytt när prylen pajar.

Permalänk

Såklart det är negativt, men det fanns nog knappast så mycket alternativ för denna produkt.
Det är bra att detta framkommer så att man vet om att man "måste" köpa surfacen med den stora hårddisken, om man nu ska ha en surface.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Får mig att tänka lite på Apple och deras sätt att "tvinga" konsumenten att köpa nytt när prylen pajar.

Får mig att tänka på att trycka in så mycket grejer som möjligt på liten yta.

Har du ens bytt nått i din telefon?

Ganska pillrigt och bara byta ut skärmglaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Bleh, jag vill ha en lättmeckad surfplatta som man kan installera valfritt OS på. Både Ubuntu och Win8 skulle passa utmärkt, tråkigt att låsa in sig.

Man borde åtminstone kunna byta disk samt göra rent eller byta fläkten på den menar jag.

Så om den är svårreparerarad gör att man inte kan installera olika os?

Permalänk
Medlem

De kunde sparat halva vikten med fyra skruvar istället... men de väljer själva.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Så om den är svårreparerarad gör att man inte kan installera olika os?

Det är ju uppenbart att han vill ha en tablet som BÅDE är lättreparerad SAMT att man skall kunna installera valfritt operativsystem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lang666:

Får mig att tänka på att trycka in så mycket grejer som möjligt på liten yta.

Har du ens bytt nått i din telefon?

Ganska pillrigt och bara byta ut skärmglaset.

Vänta bara, vi befinner oss nu i Amiga/Atari ST tiden för telefoner. Dessa datorer var inte heller så lätta att uppgradera. Sedan blev PCn allenarådande för svensson och man kunde enkelt uppgradera sitt system.

Snart har skärmstorleks-racet på telefoner tagit oss till den punkt där man får plats med slot för GFX-kort, RAM, HD etc. Tänk att kunna köra senaste nVidia/AMD GFX-kortet i er telefon, nirvana!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Får mig att tänka lite på Apple och deras sätt att "tvinga" konsumenten att köpa nytt när prylen pajar.

Eller som Samsung, ja, eller bara som alla andra företag som gör så med sina små datorer. Många företag gör så idag för att man kan spara plats på att löda fast delarna. Det handlar om att trimma plats, och då sätter de delar så tajt som de bara kan. Det är inget som bara apple gör. Det handlar helt enkelt om att få ner storleken på produkten, och om det går på bekostnad av att en svag minoritet inte kan byta delar så gör inte det särskilt mycket. Varken för mig, eller för företaget.

Jag ser inget konstigt med att man inte kan plocka isär en surfplatta. Hellre att den blir tunnare och att man inte kan, än att den blir tjock så användare ska kunna fiffla i den. Har aldrig ens funderat på att kunna öppna en surfplatta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Fläktar i en surfplatta känns väldigt avtändande alltså...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Fläktar i en surfplatta känns väldigt avtändande alltså...

Men så är den LITE snabbare också än alla andra plattor :=)

Permalänk
Medlem

Visst, synd att det inte går att göra så mycket på hårdvarusidan. Men kom igen, det är ju typ en surfplatta?

Permalänk
Medlem

Vilken ingenjörskonst. Att få in 90 skruvar i ett sådant ändå litet chassi, säg vem som lyckas med det?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av mxfredde:

Visst, synd att det inte går att göra så mycket på hårdvarusidan. Men kom igen, det är ju typ en surfplatta?

Säg det om 2-3 år när ditt batteri börjar avlida och du kommer på att du vill fortsätta använda/ge bort plattan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ingen som tänkt på att den innehåller fläktar? Fan va skoj & byta dessa när lagren blir kassa eller för den sakens skull bara göra rent dom.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Säg det om 2-3 år när ditt batteri börjar avlida och du kommer på att du vill fortsätta använda/ge bort plattan.

Fair enough