"Speldemos skadar försäljningen"

Permalänk
Melding Plague

"Speldemos skadar försäljningen"

Det är ingen bra idé att släppa speldemos, hävdar grundaren av Schell Games, som menar att försäljningen av speltitlar där demoversioner funnits tillgängliga halverats.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Bättre att "lura" konsumenten att köpa ett fullversionsspel istället som han/hon inte är nöjd med, legit!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Enkelt. Är demot tråkigt så är säkert hela spelet det också.

Är det roligt så ökar chansen att jag köper det!

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Enkelt. Är demot tråkigt så är säkert hela spelet det också.

Är det roligt så ökar chansen att jag köper det!

Jag håller med dig!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Men om folk inte vill köpa spelet efter att ha testat en demo så är det ju helt enkelt ett dåligt spel. Märks att dagens spelutvecklare bara fokuserar på att sälja, då de uttryckligen hellre hypar ett dåligt spel än utvecklar ett bra.
Och det är uppenbart att folk piratkopierar för att testa ett spel, och sedan kanske väljer att behålla piratkopian, om det inte finns ett demo och spelet kostar 600:-. Demos har gjort att jag köpt spel jag annars inte hade köpt. Avsaknaden av demos har gjort att jag valt att göra annat.

Jaja, bojkott av Schell Games, om de nu ens skulle få för sig att göra något man vill testa. Som det ser ut nu gör de ju bara skit, inte konstigt om folk inte köper efter att de fått testa.

Permalänk
Medlem

Dåliga spel skadar försäljningen.

Permalänk
Medlem

"Vi vill inte att ni på förhand vet att det är ett dåligt spel"

Permalänk
Inaktiv

Om det inte finns demos laddar folk ner hela spelet för att pröva, och då finner säkert en stor andel ingen poäng i att betala när de redan har allt.

Permalänk
Medlem

Och detta kommer från en som utvecklar skit spel... Sound legit..

Demos skadar endast försäljningen om spelet suger..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

hahah vilken smurf. Ja gör du ett dåligt spel och folk får testa det så kommer man inte köpa det.....

Det är inte många spel som är klarar vid release, patchar dlc o.s.v kommer bara tidigare och tidigare. Neee medvetet val från deras sida. Vill tjäna pengar men det vill väl alla.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Inaktiv

Gnällde på FZ om detta, men har man nu så dåliga produkter så att en demo avskräcker från köp bör man ju kanske satsa på förbättringar eller göra något annat? Som i de flesta andra branscher, men tyvärr lever väl många på att vi inte har någon möjlighet att få tillbaks våra pengar. Det som kvarstår då är att inte köpa alls eller tvinga fram ett demo, dvs piratkopiering.

Men då är man en tjuv för då snor man deras produkt och dom förlorar pengar, men ur kundens synvinkel då? Som betalar ett spel o sen får stå där utan möjlighet att göra något åt det? Att få refund för ett spel är väl ganska så sällsynt?

Ja vi fattar ju alla hur fel detta är, och givetvis är det helt rätt att pirata hem ett spel först i testsyfte. Så gör "mina kompisar" för att just inte bli blåst på sina pengar.

Men nu vet vi ju iaf varför det finns så få demos numera, och kvalitén på spel under 2012 så hade jag om jag var utgivare inte heller fixat ett demo.

Har mailat konsumentverket om detta för att få reda på vilka rättigheter jag har.
Tänk 2012, Ass Creed 3, Hitman Absolution, någon annan valfri titel. Inhandlade på webhallen så har jag 1200SEK som är helt bortkastade enligt mig. Hade jag köpt en tröja eller en bluerayspelare hade jag kunna lämna tillbaks, eller iaf byta till något annat.

Nu finns ju systemen redan där, genom Steam och Origin, kan dom ta bort piratmaterial och stulna keys kan dom ge refund också.

Någon som har erfarenhet av detta? Ryktet säger att just via Origin går det enklare att få refund om man köpt via deras butik, medans Steam har 1st refund som dom "bjuder på" o sen är man körd 4life.

Detta gör mig såklart besviken.

Permalänk
Medlem

Haha, demos, nostalgi! Tror jag spelade igenom Call of duty 2 demot minst 100 gånger.

Permalänk
Medlem

skyller dom att dom gör dåliga spel på att dom släppt demo till det -.-?

tycker det finns rätt lite demos nuförtiden men det har ju hänt att man dragit ner ett demo till ett spel man inte ens är intresserad av och sen köpt spelet, mer demos! :>

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Klart demos skadar spelförsäljningen, demos gör så att man inte tvingas köpa grisen i säcken, utan man kan själv titta ner och se om grisen är tjock och fin, eller skraltig och sjuk.

Så summering: demos skadar spelförsäljningen för dåliga spel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vet inte senaste demot jag spelade som gjorde att jag köpte ett spel, eller jo Mafia 2.
I dag är ju"""betor""" mer vanliga än Demos så det är ett annat läge idag.

Crysis 2 demot/betan fick mig iaf att inte köpa spelet.

Permalänk

Ska aldrig provsmaka korv el dylikt, det kan ju skada försäljningen!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FribBe:

Dåliga spel skadar försäljningen.

100% sant, men för ett företag som vill tjäna (snabba) pengar på dåliga spel är det mindre sant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag får ju ändå berömma dom för att öppet erkänna det som många andra utvecklare inte vågar - att spelen är för dåliga.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

100% sant, men för ett företag som vill tjäna (snabba) pengar på dåliga spel är det mindre sant

Dom kan få ta bort alla demon, så länge dom betalar tillbaka varenda krona till alla kunder som inte är nöjda med spelet.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

I de flesta fall är demos dåligt gjorda. Gör dom bra spel och sedan en bra testversion av det spelet
kommer försäljningen inte skadas. Jag tycker att alla ska ha någon sorts testversion av alla spel så att
man inte blir tvingad att köpa direkt för då kan man kanske köpa spel som man inte gillar.
Dom vill bara tjäna mer pengar, dom skiter ju fullständigt i hur bra deras spel är.
Sorgligt att det är företag med feta plånböcker som gnäller och ska börja styra och ställa.

Permalänk
Entusiast

Om ett spel förlorar sitt spelvärde efter ett kort demo, så är spelet inte värt att köpa heller. Med detta i åtanke, så säger det här utlåtandet mig en hel del om detta företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

köper inte spel innan jag har fått pröva, och kommer aldrig köra det heller

Permalänk
Medlem

Lite på samma tema: http://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

1. Gör ett mediokert spel.
2. Släpp häftiga "ingame" teasers och trailers.
3. Inget demo.
4. NDA på reviews.
5. Stycka av delar av spelet i DLC:s som lätt kan skrotas om pengarna inte rullar in på själva spelet.
6. Preorder-erbjudanden och season pass.
7. ???
8. Profit!

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk

Kan köpa det där med "planen" trots att jag är intresserad av psykologi ^.^
Men inte visste jag att gnidna studenter handlade spel så spontant. Den delen av marknaden har jag aldrig varit i kontakt med, förvånande. Så förvånande att man undrar om det bara är en tes och vinklade siffror. Typ översta är Halo 4 (no demo?!) och nedersta är någon okänd titel.

Permalänk
Medlem

Kanske borde byta namn på företaget till "Shill Games" istället. Känns mer passande

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Om ett spel förlorar sitt spelvärde efter ett kort demo, så är spelet inte värt att köpa heller. Med detta i åtanke, så säger det här utlåtandet mig en hel del om detta företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det säger ganska mycket om hela spelindustrin. Enkelspåriga affärsmodeller som uppmanar till piratkopiering. Och så kommer de och gnäller.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Skrivet av Vargas:

Lite på samma tema: http://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

1. Gör ett mediokert spel.
2. Släpp häftiga "ingame" teasers och trailers.
3. Inget demo.
4. NDA på reviews.
5. Stycka av delar av spelet i DLC:s som lätt kan skrotas om pengarna inte rullar in på själva spelet.
6. Preorder-erbjudanden och season pass.
7. ???
8. Profit!

Blir ännu billigare om man skippar 1) och skickar ett vedträ istället. Med bra NDA så blir det nog GOTY ändå.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

verkar som att de gör usla spel då deras demon avskräcker kunderna. jag köper bara spel som jag vet är säkra köp. ska jag köpa nånting jag är osäker på då måste jag bli fångad av ett demo först.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Om demot inte speglar hur slutresultatet kommer vara så är det helt onödigt att släppa ett demo.

Om folk har testat ett demo eller sett ett demo på ett spel och är helt hypade på att köpa det och sedan när de väl får spelet så är det helt annorlunda från vad demot visade så är det deras eget fel ifall de blir sågade.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Klart att försäljningen minskar när den hälft av konsumenter som tycker spelet är skit faktiskt får det bevisat för sig (syftar på att alla har olika tycke). Att man ska tvingas köpa "grisen i säcken" varje gång man vill ha ett spel den legala vägen är ju rent ocker. Mer demos åt folket!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather