Unigine släpper Heaven 4.0 och Valley 1.0 i veckan

Permalänk
Melding Plague

Unigine släpper Heaven 4.0 och Valley 1.0 i veckan

Utvecklarna på Unigine planerar att lansera en ny version av det populära testprogrammet Heaven. Dessutom är det "oerhört vackra" teknikdemot Valley i antågande.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ögongodis!

Permalänk
Medlem

Ruskigt snyggt! Undra om tessleringen är ännu kraftigare nu än the good ol' kullerstensgata

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Entusiast

Väldigt trevligt! Hoppas på mycket ögongodis från Unigine.

Nu ska mitt kort få brinna

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tjusigt, även om den tekniska name droppingen kändes lite 2005 på vissa ställen. "Lens flare", "Glow". Oooh tänk när de effekterna finns i datorspelen...

Permalänk
Medlem

Hoppas att Unigine Heaven 4.0 är mer opartiskt än senaste 3Dmark...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

När spelen ser ut sådär <3

Permalänk
Medlem

Riktig nördporr sånt här.
Kan bara föreställa mig hur mycket smart användande av matematik och programmering som ligger bakom allt.
Det här är konst.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas man hittar bra och pålitliga referenslistor efter tester med denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ubuntu! Kul med nya benchmark också!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

"Mycket kraftfullt" grafikkort a.k.a GTX690 eller GTX780 då kanske? SÅ kraftfullt tycker jag inte mitt GTX680 är längre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Varför ligger spel så långt bakom dessa program? kan man liksom inte kopiera in skiten i spelen? man kommer ju inte veta vad som är verklighet eller inte

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Varför ligger spel så långt bakom dessa program? kan man liksom inte kopiera in skiten i spelen? :/

Dels så är utvecklingstiden ofta lång på spel så det hinner dyka upp massa ny teknik under tiden. Sedan är det ju också så att dessa demos sällan behöver simluera världar och hålla koll på spellogik också. De kan fokusera på de grafiska effekterna och inte behöva spara kräm till något annat.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlyfftPotatis:

Varför ligger spel så långt bakom dessa program? kan man liksom inte kopiera in skiten i spelen? man kommer ju inte veta vad som är verklighet eller inte

Kostnad framförallt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det har redan tagits upp, men här ser vi tydligt hur ett spel hade kunnat se ut.
Intresset finns väl inte hos spelskaparna att använda sig av alla denna teknik och göra ett spel som är så grafiskt tilltalande, när det ändå inte "behövs".
Deras spel blir sålda ändå, utan att de behöver lägga alla dessa resurser på att utveckla spel med så fin grafik.
Tekniken och möjligheterna finns redan idag, men viljan saknas. Om 6 år ser spelen kanske ut sådär.. gnäll.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Dels så är utvecklingstiden ofta lång på spel så det hinner dyka upp massa ny teknik under tiden. Sedan är det ju också så att dessa demos sällan behöver simluera världar och hålla koll på spellogik också. De kan fokusera på de grafiska effekterna och inte behöva spara kräm till något annat.

Det är snällt att du försöker. Sanningen är dock att spelet inte går att porta till konsol lika enkelt om det finns massa komplicerade grafikfunktioner djupt inbyggda som det varken finns stöd eller kraft för i konsollerna...

Skrivet av Tumnus:

Kostnad framförallt.

Precis. Kan de porta till konsol kan de sälja 3 gånger så många kopior (till 3 platformar) och därför tjäna 3 gånger så mkt pengar, för kanske 20-30% extra arbete.

Permalänk
Medlem

Bra framerate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det är snällt att du försöker. Sanningen är dock att spelet inte går att porta till konsol lika enkelt om det finns massa komplicerade grafikfunktioner djupt inbyggda som det varken finns stöd eller kraft för i konsollerna...

Precis. Kan de porta till konsol kan du sälja 3 gånger så många kopior (till 3 platformar) och därför tjäna 3 gånger så mkt pengar, för kanske 20-30% extra arbete.

Det ligger givetvis mycket i det du säger men, vi tar ett spel som Far Cry 3 som exempe. Hade du haft den detaljrikedommen bara i miljön, dvs. helt utan något rörligt (utan fiender, djur osv) så hade alla dagens grafikkort visat bildspel snarare än spelbara fps. Lägger du då även till allt de andra, så kan ni själva tänka er hur det hade sett ut. Vissa här har en slags övertro till hur kraftfulla korten egentligen är.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Unigine fortsätter att imponera där Futuremark i jämförelse mest orsakat gäspningar med senaste 3DMark-versionen. Jag ser, som många andra, fram emot att få testa senaste Heaven-uppdateringen men även Valley. Jag hoppas dock att de utvecklar en liknande tjänst som Futuremark har för att jämföra prestanda mellan olika användare/system.

Hade jag dessutom övervägt grafikmotor för ett kommande spel så hade Unigine varit en stark kandidat i dagsläget. Dal-scenen med dimman är något speciellt Bethesda borde titta på och för en gångs skull ersätta deras gamla utdaterade spelmotor.

Skrivet av elajt_1:

Det ligger givetvis mycket i det du säger men, vi tar ett spel som Far Cry 3 som exempe. Hade du haft den detaljrikedommen bara i miljön, dvs. helt utan något rörligt (utan fiender, djur osv) så hade alla dagens grafikkort visat bildspel snarare än spelbara fps. Lägger du då även till allt de andra, så kan ni själva tänka er hur det hade sett ut. Vissa här har en slags övertro till hur kraftfulla korten egentligen är.

Helt korrekt. Nog måste spelutvecklarna anpassa delar av spelen för konsollerna men riktigt så kraftfulla som folk uppenbarligen tror är inte dagens grafikkort. Inte ens PC-exklusiva spel är ju i närheten av vad exempelvis Valley klarar av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Det ligger givetvis mycket i det du säger men, vi tar ett spel som Far Cry 3 som exempe. Hade du haft den detaljrikedommen bara i miljön, dvs. helt utan något rörligt (utan fiender, djur osv) så hade alla dagens grafikkort visat bildspel snarare än spelbara fps. Lägger du då även till allt de andra, så kan ni själva tänka er hur det hade sett ut. Vissa här har en slags övertro till hur kraftfulla korten egentligen är.

Ja precis vad många här inte verkar förstå. Man kan bara inte tänka på grafikkortets roll utan också processorns. Hade det funnits spel som hade klarat gpgpu (har för mig att Civilization 5 klara det) så hade det underlättat men datorn måste som sagt också räkna ut spellogik och en massa annat än bara grafik. Ett bra exempel är ARMA 2. Det kräver oerhört mycket av processorn eller varför inte Assasins Creed ett annat spel som med sina folktäta och komplexa miljöer äter väldigt mycket av just processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det är snällt att du försöker. Sanningen är dock att spelet inte går att porta till konsol lika enkelt om det finns massa komplicerade grafikfunktioner djupt inbyggda som det varken finns stöd eller kraft för i konsollerna...

Precis. Kan de porta till konsol kan de sälja 3 gånger så många kopior (till 3 platformar) och därför tjäna 3 gånger så mkt pengar, för kanske 20-30% extra arbete.

True ;)... Tänkte endast på PC spel. Konsoler påverkar naturligtvis uttnyttjandet av teknik i flerplatformstitlar en hel del då de har väldigt gammal hårdvara (i förhållande till en modern PC).

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Ja precis vad många här inte verkar förstå. Man kan bara inte tänka på grafikkortets roll utan också processorns. Hade det funnits spel som hade klarat gpgpu (har för mig att Civilization 5 klara det) så hade det underlättat men datorn måste som sagt också räkna ut spellogik och en massa annat än bara grafik. Ett bra exempel är ARMA 2. Det kräver oerhört mycket av processorn eller varför inte Assasins Creed ett annat spel som med sina folktäta och komplexa miljöer äter väldigt mycket av just processorn.

Håller verkligen med, samtidigt som jag kan tycka att det hade satt hårdare press på hårdvarutillverkarna att designa
mer kraftfulla komponenter och bättre optimerad mjukvara.
Samtidigt som man givetvis ska kunna ändra inställningarna i spel precis som man kan idag, för att kunna köra de på
sämre datorer.
Även på låga inställningar hade spelen sett betydligt bättre ut än de gör idag, i största allmänhet.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Lite TES VI över Valley.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Hoppas att Unigine Heaven 4.0 är mer opartiskt än senaste 3Dmark...

Har inte ens testat nya 3DMark eftersom alla 3Dmark förutom 2001 endast bryr sig om hur pass lagigt och krävande de kan få testet utan att vara snyggt.
Interaktiva benchmarks är väldigt uppskattat i mina ögon.
Blev helt av mig då jag fick reda på att EPIC Citadel var det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Enastående vackert! Ser fram emot när spelen ser ut så här, blir nog uppgradera burken till det.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det ligger givetvis mycket i det du säger men, vi tar ett spel som Far Cry 3 som exempe. Hade du haft den detaljrikedommen bara i miljön, dvs. helt utan något rörligt (utan fiender, djur osv) så hade alla dagens grafikkort visat bildspel snarare än spelbara fps. Lägger du då även till allt de andra, så kan ni själva tänka er hur det hade sett ut. Vissa här har en slags övertro till hur kraftfulla korten egentligen är.

Skrivet av Klappa:

Ja precis vad många här inte verkar förstå. Man kan bara inte tänka på grafikkortets roll utan också processorns. Hade det funnits spel som hade klarat gpgpu (har för mig att Civilization 5 klara det) så hade det underlättat men datorn måste som sagt också räkna ut spellogik och en massa annat än bara grafik. Ett bra exempel är ARMA 2. Det kräver oerhört mycket av processorn eller varför inte Assasins Creed ett annat spel som med sina folktäta och komplexa miljöer äter väldigt mycket av just processorn.

Och I hur många av dagens spel är processorn en flaskhals snarare än grafikkorten?

Hade processorn varit flaskhalsen hade grafikkortstest varit omöjliga, eller inte gett något öht då alla kort över en viss nivå hade fått samma resultat pga processor begränsningar.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Och I hur många av dagens spel är processorn en flaskhals snarare än grafikkorten?

Hade processorn varit flaskhalsen hade grafikkortstest varit omöjliga, eller inte gett något öht då alla kort över en viss nivå hade fått samma resultat pga processor begränsningar.

Programmerarna kan väl "välja" vilken beräkningsenhet som ska kämpa mest? I spel finns det väl en balans där mer ligger på processorn ibland.
VET inte, har bara fått för mig att det är så.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Och I hur många av dagens spel är processorn en flaskhals snarare än grafikkorten?

Hade processorn varit flaskhalsen hade grafikkortstest varit omöjliga, eller inte gett något öht då alla kort över en viss nivå hade fått samma resultat pga processor begränsningar.

Så är det. Det är ovanligt att processorn flaskhalsar i spel, men det finns några enstaka undantag.

Speltillverkarna hade kunnat leverera spel som gav bättre spelupplevelse för de med extremt bra hårdvara men intresset finns inte där. Vi får nöja oss med att grafikdemo är vad som komma skall, för eller senare.

I övrigt mycket trevligt med lite nörddemos inför alla hjärtans dag. Hellre ett vackert grafikdemo än en ros

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Är Unigine den mest avancerade grafikmotorn som finns?

Är den mer avancerad än id Tech 5, CryEngine 3, Unreal Engine 4, Frostbite 2?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fettgegga:

När spelen ser ut sådär <3

det blir nog när Playstaton 8 eller xbox 8000 släpps Dvs år 2050?!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W