Surface Pro slutsåld på några timmar

Permalänk
Melding Plague

Surface Pro slutsåld på några timmar

Bara några timmar efter säljstarten tog den x86-baserade surfplattan Microsoft Surface Pro slut i butikerna, vilket tyder på att Microsoft missbedömt efterfrågan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

...Och nu sitter Microsoft med ett stort leende på läpparna

Permalänk
Medlem

förvånar inte så mycket, Windows 8 passar mycket bättre på surfplattor än stationära datorer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Det var oväntat med tanke på RT men cool

Permalänk
Medlem

Kan vara rent PR. Dom kanske inte ens har skickat ut så många exemplar till butikerna enbart för att kunna säga sen att alla såldes på några timmar.

Permalänk
Medlem

1 ex per butik

Permalänk
Avstängd

nog för att man gillar Microsoft, men det här är löjligt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Som företagsanvändare kan jag bara säga att det är just Surface Pro som vi väntat på.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

skulle vilja pilla på en sån för att se hur varm den blir..

Undrar just oxå hur många med 64GB versionen som kommer tweaka sina windows installationer o recovery partitioner för att maximera ledigt utrymme.

Mycket kraftfull produkt i vilket fall, o kan vara mycket intressant beroende på batteritid o värmeutveckling

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Kan vara rent PR. Dom kanske inte ens har skickat ut så många exemplar till butikerna enbart för att kunna säga sen att alla såldes på några timmar.

När du nämde det så kom jag på mig själv att jag väldigt gärna ville ha en bara för att jag läste nyheten. Smart PR-trick.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Kan vara rent PR. Dom kanske inte ens har skickat ut så många exemplar till butikerna enbart för att kunna säga sen att alla såldes på några timmar.

Nog för att många företag kör med fula PR knep för att skapa ett begär. Men i detta fall är det bara onödigt. MS varken står eller faller på försäljningen av Surface. Det är många andra företag som säljer dess produkter och dom har ett stort produkt porfölj. Tror du Google körde med samma fula knep när dom lanserade Nexus 4 ? Förmodligen inte, då försäljningen av den produkten inte har någon relevans för deras överlevnad. Däremot skulle det inte gå så bra för tex. Apple om ingen köpte deras iPhone, så att skapa ett begär där på det sättet är mer troligt i deras fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur varenda produktlansering numera går till.

"Slutsåld", men "dock utan att uppge några siffror". PR, PR, PR. Samma med senaste Nexus, samma med Lumia, samma med Iphones, samma med allt. Skillnaden är att vissa av dessa tillverkare även kan lägga till att de sålde en viss mängd miljoner exemplar, men innan några siffror syns så är det inget i vilket man kan lägga en värdering. Begreppet "slutsålt" är totalt tandlöst utan kontext.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Twist, Fanns bara ett ex

Permalänk
Medlem

Varför vill man hellre ha Surface pro med i5 än en med Atom (ex lenovo tablet 2)? Ok, för prestandan, men batteritid, värme, ljud osv än bättre på med en Atom, och det är väl det som räknas med en tablet?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt. Tunnt lager som säljer slut på några timmar, så att man kan skriva "Efterfrågan är så stor att vi har sålt slut!!"... Världens äldsta knep?

Skönt att de fått ordning på Surface nu, så att de kan sluta skylla på hårdvarutillverkarna för Windows 8's blygsamma framfart. Eller kommer vi få läsa "Microsoft: Vi gör för dålig hårdvara för att Windows 8 skall upplevas som attratktivt" om försäljningen fortsätter vara "under förväntan"?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Säger som the Verge recension: för stor för en tablet, för opraktisk (och framför allt inte prisvärd) som laptop. Detta tillsammans med ca 4-5h batteritid får mig att undra vem som skulle köpa en surface. Snygg: sure, roligt koncept: javisst men det räcker inte med det. Ska bli kul att se vad som händer i framtiden dock, håller med om att w8 passar detta koncept bättre än traditionella laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kul för MS.
Tablet marknaden har för lite PPI användning.
Min Nexus 10 har samma upplösning som min datorskärm men har dessvärre inte lika mycket man kan göra samtidigt.
En Tablet med tillhörande tangentbord samt USB för mus hjälper väldigt mycket.
Jo, en Android kan köra OTG samt BT-KB/Mus men det blir inte samma sak då OS'et är gjort för touch.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Jag skulle tro att de sålt ganska precis så mycket som de tänkt. Riktigt bra gratisreklam - mediautrymme på grund av en "slutförsäljning". Well played.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

klart den säljer som smör.. vem vill ha RT där man inte kan köra sina gamla x86 program som vi lärt oss använda och älska de senaste 15 åren?!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Varför vill man hellre ha Surface pro med i5 än en med Atom (ex lenovo tablet 2)? Ok, för prestandan, men batteritid, värme, ljud osv än bättre på med en Atom, och det är väl det som räknas med en tablet?

Skulle tro att Pro har en hel del med målgruppen att göra snarare än att det skulle stå för värstingmodell i det här fallet. Just företag ser nog en stor fördel i att kunna ha en enhetlig programhantering oavsett vad användaren har för hårdvara. Prislappen är ju inte heller speciellt privatkundsvänlig....

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inget ovanligt. Tunnt lager som säljer slut på några timmar, så att man kan skriva "Efterfrågan är så stor att vi har sålt slut!!"... Världens äldsta knep?

Skönt att de fått ordning på Surface nu, så att de kan sluta skylla på hårdvarutillverkarna för Windows 8's blygsamma framfart. Eller kommer vi få läsa "Microsoft: Vi gör för dålig hårdvara för att Windows 8 skall upplevas som attratktivt" om försäljningen fortsätter vara "under förväntan"?

Du kan åtminstone överväga din stolthet en gång och lägga ett positivt inlägg om Windows 8/enheter av dina
"100 inlägg" som du lagt i Windows 8 relaterade trådar.

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på en Surface har snackat om just detta koncept i flera år Blir nog att vänta tills nästa modell däremot.
Bätter GFX och något bättre batteritid så hade jag varit såld

Permalänk
Skrivet av Friterad:

...Och nu sitter Microsoft med ett stort leende på läpparna

...Efter att ha sålt fem stycken Surface Pro

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Säger som the Verge recension: för stor för en tablet, för opraktisk (och framför allt inte prisvärd) som laptop. Detta tillsammans med ca 4-5h batteritid får mig att undra vem som skulle köpa en surface. Snygg: sure, roligt koncept: javisst men det räcker inte med det. Ska bli kul att se vad som händer i framtiden dock, håller med om att w8 passar detta koncept bättre än traditionella laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Den fick dock ett klart godkänt betyg i deras recension (7.5) samt att fördelarna klart övervägde nackdelarna, snygg, välbyggd, snabb och fantastisk skärm, det är i alla fall punkter jag värderar högt.

Permalänk

PR trick eller ej, efterfrågan på denna pryl är nog väldigt hög ändå. Som sagt precis det som många av oss har väntat på, inklusive mig själv.

Tråkigt dock att den är så jäkla svår att få tag på. Får väl se senare i år om den finns mer tillgänglig eller om bättre alternativ har hunnit dyka upp. Razer Edge tex har ju ännu mer kraft och kan nog bli intressantare om än en aning dyrare.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Det skulle vara trevligt om de fått in en att klämma på i deras Microsoft 8 showroom i sthlm. Jag får åka dit och kika någon gång denna vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Säger som the Verge recension: för stor för en tablet, för opraktisk (och framför allt inte prisvärd) som laptop. Detta tillsammans med ca 4-5h batteritid får mig att undra vem som skulle köpa en surface. Snygg: sure, roligt koncept: javisst men det räcker inte med det. Ska bli kul att se vad som händer i framtiden dock, håller med om att w8 passar detta koncept bättre än traditionella laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer. Surface Pro är en produkt jag inte förstår. Den är stor, tung och otymplig vilket gör den osmidig att använda som tablet. Men ska man använda den som en dator med tangentbord och mus är 10" skärmen liten på det avståndet den hamnar på. Lägg till ett högt pris, kass batteritid (3h45min vid videouppspelning Engadgets test) och att den har en fläkt gör det hela än mindre attraktivt.

Visst kan man köra gamla X86 applikationer på den men det fungerar ju inte med touch då menyerna etc är försmå för att det ska fungera...

Kör hellre en ARM platta i nuläget och lever med att den inte klarar riktigt allt istället.

Permalänk
Medlem

Ett jäkla misslyckande att inte kunna tillgodose efterfrågan. Fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

Instämmer. Surface Pro är en produkt jag inte förstår. Den är stor, tung och otymplig vilket gör den osmidig att använda som tablet. Men ska man använda den som en dator med tangentbord och mus är 10" skärmen liten på det avståndet den hamnar på. Lägg till ett högt pris, kass batteritid (3h45min vid videouppspelning Engadgets test) och att den har en fläkt gör det hela än mindre attraktivt.

Visst kan man köra gamla X86 applikationer på den men det fungerar ju inte med touch då menyerna etc är försmå för att det ska fungera...

Kör hellre en ARM platta i nuläget och lever med att den inte klarar riktigt allt istället.

Det beror på hur du använder den som en tablet, är väl bara ha den i knät och knappa iväg när du lutar dig tillbaka i soffan. Eller helt enkelt fälla upp den på stödet mot bordet om du ska se film. Jag ser inte mig själv stå och hålla i en tablet (oavsätt märke) i nån längre period.

Jag söker en surfplatta som kan köra x86 applikationer, alltså en dator som fixar både touch och desktop UI med mus och tangentbord.
En ARM platta ser jag som en leksak då applikationerna i de flesta fall är stora mobila appar Vilket inte ror min båt framåt.

Touch är när jag är mobil eller ska göra nåt lättare så som att se en film via netflix eller läsa en bok, sen föredrar jag utan tvekan desktop om det inte är mindre grejer så som lättare surf och epost.

Fördelen är EN KOMPLETT dator som fixar alla program är helt enkelt för attraktivt allt annat är en kompromiss i mina ögon.
Den är mindre än en vanlig bärbar dator, mer mobil men fixar allt som en bärbar fixar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

klart den säljer som smör.. vem vill ha RT där man inte kan köra sina gamla x86 program som vi lärt oss använda och älska de senaste 15 åren?!

Skrivet av Silldro:

Kör hellre en ARM platta i nuläget och lever med att den inte klarar riktigt allt istället.

Dessa två kommentarer sammanfattar nog varför det finns en marknad för både Surface RT (med ARM) och Surface Pro (x86). Det är helt enkelt två olika användningsområden och prisklasser - och vi har nog alla lite olika preferenser som gör att det finns en god marknad för båda dessa plattor.

Intresset kring Surface Pro tycks dock vara mycket större än för Surface RT. Företagen får äntligen en surfplatta de kan köra sina vanliga program på, riktiga Office och som kan gå med i deras domän och hanteras som vilken annan dator som helst. Behöver man större skärm och mus+tangentbord är det bara att plugga in dessa när man sitter vid skrivbordet, för att sedan ta med sig plattan när man ska iväg på möte eller hålla presentation.

Borde inte Microsoft vara lite kaxiga med att de har släppt en surfplatta med stöd för 10 miljoner Windowsprogram? Det tjatas ju otroligt om detta med antalet program från vissa andra håll.