Intel lanserar prispressad NUC med Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar prispressad NUC med Sandy Bridge

I tysthet introducerar Intel en ny modell i familjen NUC med en nedbantad processor ur Celeron-serien, något som sänker priset till 1 500 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1500 kronor är ju verkligen överkomligt, trots att den är barebone.
Det känns dock som om det kommer driva upp totalpriset i jämförelse till något som blir en försumbar skillnad.

Oavsett så är det ett trevligt steg. Synd på den svagare grafikkretsen dock; HD4000 är en bra nivå att landa på.

Permalänk
Medlem

Hur klarar den HD filmer?

Permalänk

Är Celeron någonting att ha för vardagligt användande? Har alltid haft bilden av att det är något undermåligt och underpresterande. Någon som kan upplysa mig om hur det ligger till i dagens läge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Wully:

Hur klarar den HD filmer?

Även enklaste HD Graphics för generation Sandy Bridge klarar av att köra H.264 på GPU.
http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/g...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomas Torsson:

Är Celeron någonting att ha för vardagligt användande? Har alltid haft bilden av att det är något undermåligt och underpresterande. Någon som kan upplysa mig om hur det ligger till i dagens läge?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är de fullt tillräckliga för att klara vardagssyslor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men det jag får känslan att man kommer undan mycket billigare med ett mITX-kort som är fusions baserad och ändå få mer kraft att arbeta med. Är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Mycket mer intressant produkt, tack vare priset. Blir en perfekt liten HTPC till föräldrarna.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Nu börjar det se riktigt intressant ut tycker jag!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Känns väldigt intressant, detta skulle absolut vara optimalt för de flesta "casual users". Väldigt liten, väldigt billig samt klarar allt utom hård gaming. Funderar på att köpa en till mor min, men då hennes skärm endast har VGA in så ger ju det lite problem.
Eller varför inte en som mediacenter? Kommer bara på allt fler möjligheter!

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Perfekt om film och musik är det enda kravet. Är man ute efter en enklare spelburk så bör man nog vänta på Haswell eller se över AMD's alternativ.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att NUC först blir riktigt intressant när de får Haswell processorer.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ingen hdd/ssd medföljer så förmodar jag att OS inte ingår?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeVVa:

Jag vet inte, men det jag får känslan att man kommer undan mycket billigare med ett mITX-kort som är fusions baserad och ändå få mer kraft att arbeta med. Är jag helt ute och cyklar?

Mycket billigare har jag svårt att tro med tanke på att ett m-ITX-kort med FM2 går på ca 750 kr och ett billigt chassi för m-ITX, typ Cooler Master Elite 120, går på 400 kr + lika mycket till för nätagg. Då är chassi, moderkort och nätagg uppe i ungefär samma pengar som den här nya NUCen. Sen ska du ju ha en processor till också. Finns lite mindre chassin där nätagg ingår men de kostar ungefär lika mycket. Så billigare tror jag blir svårt att då det men du kan få något större och snabbare för samma pris om du anstränger dig lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Något säger mig att intel tjänar storkovan till dessa priser. Allt kommer från dem och tillverkningskostnad är kanske 300-400kr.

Lite fult..

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag vet inte, men det jag får känslan att man kommer undan mycket billigare med ett mITX-kort som är fusions baserad och ändå få mer kraft att arbeta med. Är jag helt ute och cyklar?

Hamnade på 1400 kr när jag tog det billigaste chassi, nätagg och fusionmoderkort så mycket billigare vet jag inte.

Permalänk
Discokungen

Hade det inte varit så fruktansvärt kass GPU så kanske. Det känns bättre att gå upp lite i storlek och köra FM2 om man nu ska ha en vettig HTPC.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KeVVa:

Jag vet inte, men det jag får känslan att man kommer undan mycket billigare med ett mITX-kort som är fusions baserad och ändå få mer kraft att arbeta med. Är jag helt ute och cyklar?

För att jämförelsen ska vara korrekt så ska NUC jämföras med moderkort+låda+strömförsörjning. Då tvivlar jag på att du kommer under detta pris med en E-450 plattform.

Och även om de håller samma pris så har även en SNB Celeron grafik i nivå med E-serien + att CPU delen är mycket snabbare, E-seriens CPU del är jämförbar med Atom. Det är A-serien som har en riktigt bra GPU, inte ens HD4000 kan matcha A-serien för desktop. Är dock jämt mellan mobile HD4000 och mobile A-serien då HD4000 är lika snabb på både desktop som laptop, medan A-serien har lägre GPU-frekvens på laptop (max 444MHz mot max 600MHz).

Skillnaden mellan SNB Core i3 och SNB Celeron är lite mindre L3 cache (2M mot 3M) och att Celeron saknar stöd för HT. IPC är heltalsfaktorer högre i SNB än i Brazos och Atom, så även fast denna kör på 1.1GHz så kommer den vara mer än dubbelt så snabb som E-450.

För att få lite perspektiv på skillnad i CPU-kraft, AnandTech har gjort lite jämförelser mellan Surface (Tegra3, quad-core @ 1.3Ghz), Surface Pro (Core i5, dual-core @ 1.7GHz, turbo @ 2.6Ghz) och Atom-baserad Win8 platta (Atom dual-core @ 1.8GHz).

Atom klarar sig väldigt bra mot de ARM-baserade plattorna. Trots det så är Surface Pro mellan 4-12 gånger snabbare än Atom-plattan (beroende på test)... Det går helt enkelt inte att jämföra Atom/Brazos med någon SNB/IVB baserad CPU, de spelar i helt olika prestandaligor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Något säger mig att intel tjänar storkovan till dessa priser. Allt kommer från dem och tillverkningskostnad är kanske 300-400kr.

Lite fult..

/s

Det finns inget företag som säljer sina prylar till tillverkningspris, hur ska man annars tjäna pengar? Tycker det inte är fult av Intel!

Permalänk
Medlem

Antar att den inte riktas till hemanvändare? Svagare skräpdator får man leta efter ett bra tag.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Med tanke på att ingen hdd/ssd medföljer så förmodar jag att OS inte ingår?

Nej det stämmer.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Något säger mig att intel tjänar storkovan till dessa priser. Allt kommer från dem och tillverkningskostnad är kanske 300-400kr.

Lite fult..

/s

Tänk på att det också tillkommer tillverkningskostnad, marknadsföringskostnad, forskning och utveckling, moms, frakt, förpackning etc så till slut blir det inte mycket pengar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Antar att den inte riktas till hemanvändare? Svagare skräpdator får man leta efter ett bra tag.

Wow, du måste ha en redan ? eller så gissar du bara vilket är mer troligt.
Och man behöver inte leta speciellt länge för att hitta klenare datorer.

Att den inte tilltalar den genomsnittliga rage-gamern är kanske inte så konstigt.
Men det är ju inte heller den marknaden dom riktar sig emot.

Den verkar f.ö hantera XBMC ok:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=143433.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas Torsson:

Är Celeron någonting att ha för vardagligt användande? Har alltid haft bilden av att det är något undermåligt och underpresterande. Någon som kan upplysa mig om hur det ligger till i dagens läge?

Skickades från m.sweclockers.com

De klarar av film och vardagligt surfande helt bra, till och med HD-upplösning. Jag sitter själv på en Acer C7 som har samma specs som denna, och den klarar av att köra Skype (video), en bunt flikar i Chrome samt musik i bakgrunden. Detta i Ubuntu.

Det känns dock som att priset kunde pressas lite till. Min C7 kostade mig 210 USD inkl skatt, vilket blir cirka 1350 SEK. Då tillkommer också kostnader som NUC inte har, som t.ex. lagring, skärm, webcam, tangentbord och pekdon...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Något säger mig att intel tjänar storkovan till dessa priser. Allt kommer från dem och tillverkningskostnad är kanske 300-400kr.

Lite fult..

/s

Tur att du inte driver några företag, hade inte gått bra

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Tur att du inte driver några företag, hade inte gått bra

Skrivet av Marcusk:

Tänk på att det också tillkommer tillverkningskostnad, marknadsföringskostnad, forskning och utveckling, moms, frakt, förpackning etc så till slut blir det inte mycket pengar kvar.

Skrivet av Fettgegga:

Det finns inget företag som säljer sina prylar till tillverkningspris, hur ska man annars tjäna pengar? Tycker det inte är fult av Intel!

Haha, very funny mf.

Med tanke på att det handlar om ren laptophårvara som är ofullständig i jämförelse så får man mera för pengarna av en enklare laptop än en sån här burk.

Dem som gillar att betala stora marginaler kan annars gärna köpa dessa.

Är det bara jag som ser det som ett trick att dem först lanserar en 2000 och 2500kr-modell och sedan plötsligt en dag senare så kommer det en "super-billig" för bara 1500kr? Fult sätt att få dubbel exponering på en mindre prisvärd produkt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Haha, very funny mf.

Med tanke på att det handlar om ren laptophårvara som är ofullständig i jämförelse så får man mera för pengarna av en enklare laptop än en sån här burk.

Dem som gillar att betala stora marginaler kan annars gärna köpa dessa.

Är det bara jag som ser det som ett trick att dem först lanserar en 2000 och 2500kr-modell och sedan plötsligt en dag senare så kommer det en "super-billig" för bara 1500kr? Fult sätt att få dubbel exponering på en mindre prisvärd produkt.

/s

Länka då gärna en laptop som är lika liten som NUCen, (För det är största orsaken till att köpa den) Självklart ska den ha minst lika bra prestanda till ett pris på lägre än 2500kr plus lagom kostnad för SSD+RAM och vara lika tyst eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Länka då gärna en laptop som är lika liten som NUCen, (För det är största orsaken till att köpa den) Självklart ska den ha minst lika bra prestanda till ett pris på lägre än 2500kr plus lagom kostnad för SSD+RAM.

Glöm inte passiv billiga laptops brukar ju inte direkt vara tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Länka då gärna en laptop som är lika liten som NUCen, (För det är största orsaken till att köpa den) Självklart ska den ha minst lika bra prestanda till ett pris på lägre än 2500kr plus lagom kostnad för SSD+RAM.

Det är bara att ta vilken gammal rishög som helst.

Visst större och drar lite mer ström, men mer användbar.

Inbyggd batteri-backup också som ger fördel i serverändamål, omedelbar uppstart osv osv.
Slipper gräva fram tbord/skärm varje gång man vill styra lokalt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Glöm inte passiv billiga laptops brukar ju inte direkt vara tysta.

Undervolting, DSDT-modding, för att justera fläkthastigheter och reglera stabilitet.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970