Nya Nexus 7 får processor från Qualcomm

Permalänk
Melding Plague

Nya Nexus 7 får processor från Qualcomm

I nästa version av Googles storsäljande surfplatta Nexus 7 får Nvidia Tegra 3 stryka på foten till förmån för en systemkrets från Qualcomm, rapporterar finanstidningen Barrons.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt grymma specs. Apple får nog börja jobba lite hårdare om dom ska hänga kvar i leken. iPad mini är verkligen ett skämt!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Riktigt grymma specs. Apple får nog börja jobba lite hårdare om dom ska hänga kvar i leken. iPad mini är verkligen ett skämt!

Är den?! Du har verkligen använt den, eller...?! Berätta gärna vad med den det är som är ett "skämt" utan att du bara slänger ur dig en massa siffror du läst, eller så kan du ju ta och använda en innan du påstår något dyligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

iPad Mini 2 kommer nog kanske kunna konkurrera bättre mot Nexus 7. Har för mig att den också skulle få hög upplösning. Men men... iPad är väl fortfarande den mest populära surfplattan?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Riktigt grymma specs. Apple får nog börja jobba lite hårdare om dom ska hänga kvar i leken. iPad mini är verkligen ett skämt!

Jag tycker ipad mini skänns mysigare än nuvarande nexus 7 p.g.a. den mysiga formatet / tunna ramen på sidan av skärmen. Dock så gillar jag android med över lag så totalt sett föredrar jag nexus men till form och känsla tycker jag ipad mini är bättre.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av #enbom:

iPad Mini 2 kommer nog kanske kunna konkurrera bättre mot Nexus 7. Har för mig att den också skulle få hög upplösning. Men men... iPad är väl fortfarande den mest populära surfplattan?

Det ska komma en iPad mini med Retina skärm under detta år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Låter helt galet bra! Blir förmodligen denna som första platta, oavsett om den blir lite dyrare eller inte.
Nexus Ftw

Permalänk

Härligt att se lite motgångar även för Nvidia

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ett "Nexus pris" på denna så blir det garanterat köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Är den?! Du har verkligen använt den, eller...?! Berätta gärna vad med den det är som är ett "skämt" utan att du bara slänger ur dig en massa siffror du läst, eller så kan du ju ta och använda en innan du påstår något dyligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Pris / prestanda är ett skämt, som med alla deras produkter.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Säkert att det är Asus som tillverkar/utvecklar ersättaren till nuvarande Nexus 7? Är det någon annan så kan det vara ganska enkelt vad anledningen är, LG har ju t ex en något omtalad Qualcomm APQ-telefon som är snarlik Nexus 4, med samma skärm och allt. Annars kan det vara samma anledning att de kör en liknande plattform i en annan produkt, det blir hur som helst ganska mycket arbete för leverantörerna med olika plattformar/kretsar i allt så det är ganska naturligt att de väljer något de är bra på. Många kommer säkert köra och välja Qualcomm eller Qualcomm-modem. De har stark generation av Kraitbaserade grejer på ingång så väl som på marknaden. Att de inte talar om vad de kommer göra flera år i förväg är nog snarare en fördel här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Är den?! Du har verkligen använt den, eller...?! Berätta gärna vad med den det är som är ett "skämt" utan att du bara slänger ur dig en massa siffror du läst, eller så kan du ju ta och använda en innan du påstår något dyligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har och tycker iPad mini är en otroligt dyr platta för att ha en sådan lågupplöst skärm. Det enda plattan har som är bra är resternade hårdvara.
Den dåliga mjukvaran, otroligt höga priset och lågupplösta skärmen gör iPad mini till en riktigt dåligt val. Finns ingen orsak att välja en mini över en Nexus 7.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Kul för Qualcomm men tråkigt för Nvidia. Känns som att Nvidia börjar tappa greppet på ARM marknaden. Hoppas Nvidia kan komma tillbaka igen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Pris / prestanda är ett skämt, som med alla deras produkter.

Spelar väl ingen roll ifall man har grym prestanda om användarvänligheten och upplevelsen i övrigt är skit. Där har apple onekligen lyckats bra med sina produkter. Sen är prestandan långt ifrån dålig.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Och jag som hade tänkt införskaffa mig en rätt så snart...det blir nog att vänta då

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Bara HDMI, USB samt microSD-plats som fattas då, tänk att det ska vara så svårt...

Permalänk
Avstängd

Längtar tills Adreno 330 och 2160p kommer ^.^

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ett "Nexus pris" på denna så blir det garanterat köp.

Stog ju i förra nyheten om denhära plattan att den skulle få samma pris som nuvarande Nexus 7

OnT: Google I/O Redan i Maj? Bättre än så blir det inte!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Spelar väl ingen roll ifall man har grym prestanda om användarvänligheten och upplevelsen i övrigt är skit. Där har apple onekligen lyckats bra med sina produkter. Sen är prestandan långt ifrån dålig.

jag tycker android 4.1 är riktigt awesome, har det på min 600 kronors pipo s1 och den hanterar mail från hotmail, outlook och gmail utmärkt, surfa går bra, den har flash etc. föredrar deras gränssnitt över apples, enda apple är bättre på är om man vill bränna en massa pengar på appar som spel...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Blir det ett byte till det bättre då?

Permalänk
Medlem

Är snuskigt nöjd med min N7a. Saknar 1080P (gillar att fotografera och visa bilderna på min Nexus) för skarpare bilder.. men annars är den kanon.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Justbecause:

Det ska komma en iPad mini med Retina skärm under detta år

Skickades från m.sweclockers.com

Vart har du hört/sett den informationen?

Frågar därför att jag är väldigt intresserad av en 7" platta. Har en iPad4 idag, men efter att klämt lite på Nexus 7 och iPad-mini så känns vanliga iPad rätt mycket som en tanks faktiskt. De (relativt få) saker jag använder platta till skulle göra sig bättre på 7" platta med sin låga vikt.

Problemet jag har med både Nexus 7 och iPad-mini är att text ser ut som skit i jämförelse med iPad4, så en "retina" iPad-mini eller motsvarande är ett krav!

Det som får mig att tvivla på att det kommer en iPad-mini inom en snar framtid är att "retina" iPad drar faktiskt väldigt mycket ström, det krävdes ett batteri med högre kapacitet än det som sitter i MBA för att nå en vettig nivå. Men trots detta så hade iPad3 väsentligt kortare batteritid jämfört med iPad2, iPad4 närmar sig men har fortfarande något sämre batteritid än iPad2. Hur löser man då batterifrågan i en "retina" iPad-mini, framförallt när det är just den låga vikten man vill åt?

Tror Apple har målat in sig i ett hörn lite här p.g.a att iOS i praktiken inte stödjer upplösningar som inte är en heltalsmultipel av ursprungsupplösningen. Android har inte alls det problemet och på 7" tror jag 1920xnågot är tillräckligt, det är också görbart med vettig batteritid givet SoCer som existerar nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Är den?! Du har verkligen använt den, eller...?! Berätta gärna vad med den det är som är ett "skämt" utan att du bara slänger ur dig en massa siffror du läst, eller så kan du ju ta och använda en innan du påstår något dyligt.

Skickades från m.sweclockers.com

- pris

- låg upplösning

- halvkass hårdvara.

Där har du tre orsaker varför Ipad Mini är ett sämre köp än sina konkurrenter.. Men du kanske tror att det är en bra platta bara för att Apple har släppt den?

Skrivet av Hotfuzz08:

Spelar väl ingen roll ifall man har grym prestanda om användarvänligheten och upplevelsen i övrigt är skit. Där har apple onekligen lyckats bra med sina produkter. Sen är prestandan långt ifrån dålig.

Provat Android 4.1? Den springer cirklar runt Apples motsvarighet.. och ja, jag har provat båda operativsystemen och iOS hackar mer än vad Android 4.0 gör och 4.1 är rappare än 4.0.

Skrivet av virtual void:

Vart har du hört/sett den informationen?

Frågar därför att jag är väldigt intresserad av en 7" platta. Har en iPad4 idag, men efter att klämt lite på Nexus 7 och iPad-mini så känns vanliga iPad rätt mycket som en tanks faktiskt. De (relativt få) saker jag använder platta till skulle göra sig bättre på 7" platta med sin låga vikt.

Problemet jag har med både Nexus 7 och iPad-mini är att text ser ut som skit i jämförelse med iPad4, så en "retina" iPad-mini eller motsvarande är ett krav!

Det som får mig att tvivla på att det kommer en iPad-mini inom en snar framtid är att "retina" iPad drar faktiskt väldigt mycket ström, det krävdes ett batteri med högre kapacitet än det som sitter i MBA för att nå en vettig nivå. Men trots detta så hade iPad3 väsentligt kortare batteritid jämfört med iPad2, iPad4 närmar sig men har fortfarande något sämre batteritid än iPad2. Hur löser man då batterifrågan i en "retina" iPad-mini, framförallt när det är just den låga vikten man vill åt?

Tror Apple har målat in sig i ett hörn lite här p.g.a att iOS i praktiken inte stödjer upplösningar som inte är en heltalsmultipel av ursprungsupplösningen. Android har inte alls det problemet och på 7" tror jag 1920xnågot är tillräckligt, det är också görbart med vettig batteritid givet SoCer som existerar nu.

Han framför rykten som fakta.. Det ryktas om att ipad mini ska få en retinaskärm men dock tidigast oktober iår.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

- pris

- låg upplösning

- halvkass hårdvara.

Där har du tre orsaker varför Ipad Mini är ett sämre köp än sina konkurrenter.. Men du kanske tror att det är en bra platta bara för att Apple har släppt den?

Provat Android 4.1? Den springer cirklar runt Apples motsvarighet.. och ja, jag har provat båda operativsystemen och iOS hackar mer än vad Android 4.0 gör och 4.1 är rappare än 4.0.

Han framför rykten som fakta.. Det ryktas om att ipad mini ska få en retinaskärm men dock tidigast oktober iår.

Fanboy much?
Efter egen erfarenhet om vi nu pratar flyt.

1 Windows phone
2 Ios
3 Android

men blir nog en Androidplatta senare just för felsökning av bilar. Det som är både det bra och dåliga med Android, öppenheten.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Datavetare
Skrivet av NoNamesWayne:

Fanboy much?
Efter egen erfarenhet om vi nu pratar flyt.

1 Windows phone
2 Ios
3 Android

men blir nog en Androidplatta senare just för felsökning av bilar. Det som är både det bra och dåliga med Android, öppenheten.

Kanske om du jämför de andra med Android körandes <4.1 och gamla SoCer. Har du testat Android >=4.1 med Snapdragon S4+ (bl.a. Nexus 4 & HTC One X+) eller Exynos 5 (Nexus 10)? Vart hittar du "lagg" när du kör dessa enheter?

Svårt att se hur du kan sätta WP8 (WP7 hade faktiskt bättre flyt, men inget snack om att WP8 är det bättre systemet) före iPhone5 och iPad4, jämför en WP8 enhet mot iPhone5 på en lite tyngre webbsida och försök hävda att WP8 har bättre flyt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Fanboy much?
Efter egen erfarenhet om vi nu pratar flyt.

1 Windows phone
2 Ios
3 Android

men blir nog en Androidplatta senare just för felsökning av bilar. Det som är både det bra och dåliga med Android, öppenheten.

Ha.. så om man kritiserar Apple så är man ett fanboy? Skärp dig. Brorsans tjej har en ipad med iOS 6.. en kväll satt jag och knapprade på denna och blev förvånad att iOS6 faktiskt "hakade" som det faktiskt gjorde. Värst blev det när man satt och scrollade mellan sidor. Det tog flera millisekund för sidan att scrolla ner. I jämförelse med min SGS2 med android 4.0.. Där är responsen betydligt bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Trodde denna tråden skulle handla om den nya Nexus 7, inte en debatt mellan low-end vs low budget.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nook HD+ har ju 1920x1280 respektive 1440x900 för Nook HD (7-tum) angående mer valfrihet till upplösningar, eller högre än standardupplösningar som 1024x768 och 1280x800. Kindle Fire HD har ju 1920x1200 på 8.9" också. Finns definitivt skoj att göra. Synd att två stora spelare ska förstöra mjukvaran så pass. Kanske Kanadensiska Kobo kan göra något bra där. Vi får se. Visst är det kul med Nexusenheterna också, Samsung möjligtvis också, men andra spelare tycker jag gör ganska tråkigt utbud. Väntar på att spelarna med ebok-koppling ska göra bättre ifrån sig. Surf-läshybrider som klarar vetenskaplig litteratur och kursmaterial tillsammans med vettigt utbud hade varit underbart. Fast allt ska gå i snigelfart. Spelare som franska Archos som ändå är en av ursprungsmännen bakom "internet/media appliances" tycker jag inte gjort tillräckligt för att hänge med i uppsvinget när området tog fart heller. Lite tråkigt hur det ser ut ändå.

När det gäller hybrider på ren datorplattform, x86/x86-64 så ser det förskräckligt dåligt trotts lanseringen av Surface Pro också. Den levererar inte, har inte blivit särskilt bra bemött i pressen och en Lenovo X230t är fortfarande den modernaste och bäst avvägda Tablet-PC du kan få tag i. Microsoft behöver göra mer än att försöka anställa massor butikspersonal som Apple, där de har i huvudsak butikspersonal och folk som jobbar med butikerna i sina lönelistor medans gamla Applekärnan fortfarande är på 20-30 tusen. Retail känns fel att satsa på. Sen varför skulle de vara bättre än andra butikskedjor på att bygga och marknadsföra prylar? Vi har ju Amazon, B&N, och andra butikskedjor som gett sig in med att utveckla och sälja egna prylar. Microsoft fixar ju inte produkterna av att utveckla butikskoncept, det var inte vad Apple heller gjorde. Nokia har ju avskedad majoriteten och stängt ner fabrikerna och sålt ut allt till underpris så vad kontrakttillverkare kan leverera till de är helt ointressant. Enda som är intressant med de idag är nätverksföretaget NSN, företag som förut drevs med underskott som finansierades med pengar från mobildivisionen fram till kvartalet efter Elop tog över ungefär. O andra sidan får vi pga konkurrensen och alla felsatsningar se vad Android går för, kanske även på low-end x86 Blir i o f s kul att se vad det blir av Blackberrys surfplattor nu när de har BB10 klart och de har ändå lyckats bringa in utvecklare innan produkterna ens lanserats och låtit mjukvaruplattformen ta tid på sig i form av Playbook OS ute hos kunderna istället för att lansera något som varit så långt efter. De tog ju upp Qt som native-ramverk också. De levererar egentligen på förhoppningarna av MeeGo när det gäller sådana saker som Android kompatibilitetslager. Blir lite intressant på Androidsidan ändå. Vi får se vad konsumenterna svarar på. Nu när vi har bankappar, mobilt bankid och sådana saker, tv-tjänster och filmtjänster och allt annat på Android framförallt så känns det ändå som en plattform som platsar sub 10" marknaden. Nya plattformar som tävlar måste stödja exakt samma saker och vara lika enkelt, och kunna köra lika avancerade program. Annars får man mer nytta av Android eller iOS. Vi får se vad som händer i Europa. Vi ligger fortfarande så mycket efter på tjänsteutbudet och allt som behövs runt omkring. Just nu är det inte mycket annat än Nexus 7/10, och iPads som gäller iaf. Skulle vilja se lite mer på produktfronten även om jag gillar Note-serien.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Trodde denna tråden skulle handla om den nya Nexus 7, inte en debatt mellan low-end vs low budget.

Eller ett ytterliggare flamewar mellan apple IOS och Android..
Jävligt löjligt kan man tycka

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jävligt löjligt kan man tycka

Precis, när ska folk inse att det handlar om personliga preferenser och prioriteringar när man väljer plattform?