Video: Transparent mobiltelefon i tidigt prototypstadie

Permalänk
Melding Plague

Video: Transparent mobiltelefon i tidigt prototypstadie

Genomskinliga skärmar har länge varit på tapeten. Taiwanesiska Polytron går ett steg längre och visar upp embryot till en mobiltelefon med transparent pekskärm.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt men undrar ifall andra kan se från baksidan..

Permalänk
Medlem

Får riktiga fejk vibbar över den här videon, känns mer som någon limmat på en "film" som ändrar mönster beroende på betraktningsvinkeln. Men vem vet, det kanske är på riktigt ändå.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk
Skrivet av SkyThread:

Snyggt men undrar ifall andra kan se från baksidan..

Vore ju trist men kanske inte alltför konstigt om alla kunde se allt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Vad finns det för fördelar med en transparent skärm gentemot en vanlig skärm egentligen?

Permalänk
Skrivet av zeker:

Får riktiga fejk vibbar över den här videon, känns mer som någon limmat på en "film" som ändrar mönster beroende på betraktningsvinkeln. Men vem vet, det kanske är på riktigt ändå.

En Flexbert med 4G

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Woaa! I didn't see that coming!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Lär då inte komma till smartphones för det där var ju inte smart nånstans

Permalänk
Medlem

Haha va, knappcellsbatterier och lite kabel i den? Really?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Avstängd

Coolt....men detta får stanna kvar i Sci-fi filmerna tycker jag

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Vad finns det för fördelar med en transparent skärm gentemot en vanlig skärm egentligen?

Just i mobiltelefoner förstår jag inte riktigt.
Men överlag att du kan ha dom istället för fönster eller på olika ytor där man vill släppa igenom ljus och/eller se igenom.

Permalänk
Medlem

Men det är ju ingenting alls
Bara en bit plexi med småkrafs som inte sitter ihop med något...
Kan tillverka en egen hemma på en kvart.

Permalänk
Medlem

Det här känns inte så genuint men det kan vara en början. i framtiden hoppas jag att de kan finnas genomskinliga böjbara, kanske till och med vikbara skärmar.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Just i mobiltelefoner förstår jag inte riktigt.
Men överlag att du kan ha dom istället för fönster eller på olika ytor där man vill släppa igenom ljus och/eller se igenom.

Precis, kan tänka mig att det kan fungera i butiker och annan marknadsföring (har för mig att Sweclockers har klipp på något sånt från CES) men har väldigt svårt att se användningsområden för det i mobiltelefoner. Känns ju ännu mer onödigt om man ändå ska täcka över kretskorten som han nämner i videon.

Permalänk
Medlem

http://blogs.valvesoftware.com/abrash/why-you-wont-see-hard-a...

Genomskinlig skärm är ett problem som man inte löst ännu. Klart man kan göra en mobil som är genomskinlig, men komponenterna tar mycket mer plats än vad som visas i skärmen (kolla på batterierna, jag menar, kom igen!). Calling vapourware.

Permalänk
Medlem

Jag som brukar ha problem att hitta min mobil, hur f*n ska jag hitta den här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeker:

Får riktiga fejk vibbar över den här videon, känns mer som någon limmat på en "film" som ändrar mönster beroende på betraktningsvinkeln. Men vem vet, det kanske är på riktigt ändå.

Det är "fejk"...

Det här är bara en tidig prototyp och inget mer.. och kommer troligtvis aldrig bli något mer.
Vad finns det för fördelar med en genomskinlig mobil?
Det är bara en estetisk smak sak..

Permalänk
Medlem

.... varför?

Det finns så många meningslösa uppfinningar här i världen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Det är "fejk"...

Det här är bara en tidig prototyp och inget mer.. och kommer troligtvis aldrig bli något mer.
Vad finns det för fördelar med en genomskinlig mobil?
Det är bara en estetisk smak sak..

För Virtual Reality vore det ju en enorm fördel, tänk Google Glasses typ. Google löser dock inte det problemet, utan har bara en liten fjutt-skärm som INTE är genomskinlig fastsatt på ett par glasögon. Deras prototypfilm är ju ren bullshit i dagsläget.

Permalänk

Är väldig häftigt, men ser ingen mening med det i en telefon....

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Så jäkla onödigt :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Så jäkla onödigt :S

Precis!

Internet är precis lika onödigt, vi har biblotek och uppslagsverk!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Många säger varför. Jag säger varför inte? Jäkligt coolt och transparent eller ej så är det kul att se hur pass mäktig skärmtekniken håller på att bli.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Alla hade såna här i Deus Ex human revolution

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Var sätter man kretskort med cpu, gpu, minne, antenn(er), modem i en sån här? Och om det inte är en smartphone, varför är den så stor?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Kul tanke MEN. Den fungerar inte ett dugg och med andra ord kan vem som helst göra exakt just detta. De får nog visa upp någon som iafall har en tendens till funktion. Detta är ett genomsinligt skal som man satt in lite saker i för att visa hur något kan se ut som ännu inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kul tanke MEN. Den fungerar inte ett dugg och med andra ord kan vem som helst göra exakt just detta. De får nog visa upp någon som iafall har en tendens till funktion. Detta är ett genomsinligt skal som man satt in lite saker i för att visa hur något kan se ut som ännu inte finns.

Precis, som ännu inte finns. Är du dum? Dem håller ju på nu och se vart man kan komma med detta.

Fint med alla moralkärringar här som gnäller över vad som är så dåligt med transparenta telefoner.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralleballe:

Var sätter man kretskort med cpu, gpu, minne, antenn(er), modem i en sån här? Och om det inte är en smartphone, varför är den så stor?

Stor?! Har funnits mycket större mobiler än den största smartphone (om vi talar om endast storlek)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

Detta innebär att folk kan skåda vad man har på skärmen på offentliga ställen, right? Alltså "se igenom"?

För övrigt är detta något jag har väntat på i flera år då tekniken har funnits ett tag.. Jag köper lätt en sådan telefon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Var sätter man kretskort med cpu, gpu, minne, antenn(er), modem i en sån här? Och om det inte är en smartphone, varför är den så stor?

lyssnade du inte på vad han sa?
han sa ju att delen där tex batteriet satt nu kommer att vara täckt senare då man inte behöver se dom komponenterna

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.