Surfplattor slog nytt försäljningsrekord

Permalänk
Melding Plague

Surfplattor slog nytt försäljningsrekord

Surfplattorna gick hem i årets julhandeln och produktsegmentet växer så det knakar. Apple regerar fortfarande, men konkurrenterna Samsung och Asus flerdubblade försäljningen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt roligt att få se en såpass stor tillväxt! Blir 2013 det året då jag köper min första platta?

Permalänk
Medlem

Så är det väl med det mesta när det är nytt, kommer dankas av om några år.
Tycker dock plattorna är en onödig pryl, har man en Android mobil med en skärm på över 4 tum, så räcker det med mobilen, man gör ändå inget avancerat när man surfar.
Sen är dom ganska obekväma att hålla i dom och skriva m.m.

Permalänk
Avstängd

Det går fortfarande nästan inte att få tag på en Windows 8-platta, inte ens om man vill ha en. Snacka om misslyckat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast

Går fortfarande och försöker hitta ett användningsområde för en surfplatta. Har länge velat ha en men jag vet inte vad jag ska ha den till.

Men det är ju uppenbarligen många som har lyckats knäcka nöten

Permalänk
Medlem

Inte märkligt alls. Plattor komplimenterar datorer och är en enklare och i flera fall billigare konsumptionspryl. Så många familjer nöjer sig nog med en dator och flera plattor framöver.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Dyra Facebook-maskiner!

Permalänk
Medlem

Tycker att en surfplatta är för stor för att ha med sig och mer anpassad för tjejer som har en handväska att ha den i.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det går fortfarande nästan inte att få tag på en Windows 8-platta, inte ens om man vill ha en. Snacka om misslyckat.

Både SIBA och Media Markt ska börja sälja Surface RT 14:e februari, detta kanske också innebär att Surface Pro kommer inom kort?

Microsofts nyhetsblogg: SIBA och Media Markt

Permalänk
Medlem

För mej är surfplattan ersättaren utav billiga bärbara datorer. Man kan inte göra något annat på dom än att surfa och kolla tuben ändå, och i det valet är ju en platta mkt häftigare och tom mer praktisk.
Men jag skulle ändå köpa en som hade tangentbords-docka, ex Asus Transformer

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

400%... Inte illa

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv

Men shit Samsung o Asus med 260% o 400% tillväxt, helt satan i gatan ju.

Hur fungerar det i praktiken, hur lyckas man få ut så många fler enheter än vad man hade innan?

Kommer allt från samma fabrik?

Permalänk
Medlem

Gött att folk börjar få upp ögonen för andra tillverkare än Apple också

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skäggig legend

Go ASUS go!

Angående plattor: Allt är relativt om de behövs eller ej.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Går fortfarande och försöker hitta ett användningsområde för en surfplatta. Har länge velat ha en men jag vet inte vad jag ska ha den till.

Men det är ju uppenbarligen många som har lyckats knäcka nöten

Titta på snusk när man ligger i sängen?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Går fortfarande och försöker hitta ett användningsområde för en surfplatta. Har länge velat ha en men jag vet inte vad jag ska ha den till.

Men det är ju uppenbarligen många som har lyckats knäcka nöten

Nyheter. Har man en android variant så laddar man ner appen Flipboard. Jag gör det varje dag med min Nexus 7.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av strejf:

Det går fortfarande nästan inte att få tag på en Windows 8-platta, inte ens om man vill ha en. Snacka om misslyckat.

Jag har varit i kontakt med samtliga tillverkare angående detta. Alla enheter finns i teorin tillgängliga, men den gemensamma nämnaren är att ingen återförsäljare vill köpa in produkterna i Sverige.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En surfplatta borde väl även fungera bra som ett digitalt fotoalbum.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Nyheter. Har man en android variant så laddar man ner appen Flipboard. Jag gör det varje dag med min Nexus 7.

Flipboard finns även till IOS och är på väg till RT

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det går fortfarande nästan inte att få tag på en Windows 8-platta, inte ens om man vill ha en. Snacka om misslyckat.

Ja, det är tråkigt när det finns efterfrågan på produkter som inte finns tillgängliga.

Vet du mer om varför? Det kan ju inte vara så att det är hårdvarutillverkarnas fel då väl Surface tillverkas av, eller i alla fall för Microsoft direkt?

Det blir ju helt klart intressantare att jämföra olika märken och modeller om tillgängligheten är lika för alla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Flipboard finns även till IOS och är på väg till RT

Självklart. Det är ju en iPad-bild på första sidan men lite synd att nyheterna finns bara på engelska.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en surfplatta men skulle bara samla damm som mycket annat jag har, men vill ha en ändå.
Vad finns det att använda en till om man inte använder Facebook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Går fortfarande och försöker hitta ett användningsområde för en surfplatta. Har länge velat ha en men jag vet inte vad jag ska ha den till.

Men det är ju uppenbarligen många som har lyckats knäcka nöten

Min används framför tv'n som slösurfa/tv tablå, sen hänger den med till nattduksbordet där den används när jag har svårt och somna / inte orkar gå upp på morgonen, sen hänger den med till frukostbordet ibland där jag läser tidningen i plattan och sen används den givetvis på dasset!

eftersom jag inte har någon android telefon så använder jag min platta för att komma åt utbudet i android market också, finns vissa användbara appar där som är bra och ha ibland!

sen tror jag att det är Nexus 7s förtjänst att Asus har sålt så många plattor, den är alltid slutsåld!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Så är det väl med det mesta när det är nytt, kommer dankas av om några år.
Tycker dock plattorna är en onödig pryl, har man en Android mobil med en skärm på över 4 tum, så räcker det med mobilen, man gör ändå inget avancerat när man surfar.
Sen är dom ganska obekväma att hålla i dom och skriva m.m.

Hur kan du vara så säker på det?
Tycker själv det är goare med en surfplatta än en mobil när man sitter i sängen eller soffan och surfar.
Större skärm gör enorm skillnad. Tycker inte alls det är några problem med att skriva eller hålla i, i alla fall inte 7-8".
Däremot är väl plattor som är uppe i 10" lite väl stora för att bära runt på, men för många ersätter det den bärbara i hemmet.
Så är fallet för mina morföräldrar, de använder sin iPad 3 istället. Billigare, mindre och snabb för ändamålet, just surf.
Har du en Ultrabook/Macbook hemma kanske inte en surfplatta är något för dig, just du har ingen användning för det.
Men finns andra som har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Jag har varit i kontakt med samtliga tillverkare angående detta. Alla enheter finns i teorin tillgängliga, men den gemensamma nämnaren är att ingen återförsäljare vill köpa in produkterna i Sverige.

Säger man något om varför? Tror de inte att de kommer sälja bra?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag vill ha en surfplatta men skulle bara samla damm som mycket annat jag har, men vill ha en ändå.
Vad finns det att använda en till om man inte använder Facebook?

Det jag tänkt mig med min första platta är:
- Kolla på film i sängen
- YouTube
- SweClockers
- Hotmail, Skype mm.
- Random surfning
- Ha med sig när man ska ut och åka någonstans
- Spela spel när jag inte har tillgång till min dator

Den kommer byta ut min bärbara helt enkelt, och t.o.m lite till

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Går fortfarande och försöker hitta ett användningsområde för en surfplatta. Har länge velat ha en men jag vet inte vad jag ska ha den till.

Men det är ju uppenbarligen många som har lyckats knäcka nöten

Jag använder min mycket till sånt som jag annars skulle gjort på telefonen, och det gör man på plattan mycket smidigare.
Men det är la inte världens mest nödvändiga sak man klarar sig utan, precis som jag hade klarat mig utan tvättmaskin i lägenheten om jag velat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Kul för alla Android tillverkare!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oliver91:

Min används framför tv'n som slösurfa/tv tablå, sen hänger den med till nattduksbordet där den används när jag har svårt och somna / inte orkar gå upp på morgonen, sen hänger den med till frukostbordet ibland där jag läser tidningen i plattan och sen används den givetvis på dasset!

eftersom jag inte har någon android telefon så använder jag min platta för att komma åt utbudet i android market också, finns vissa användbara appar där som är bra och ha ibland!

sen tror jag att det är Nexus 7s förtjänst att Asus har sålt så många plattor, den är alltid slutsåld!

Jag tittar bara på saker på TV'n när jag aktivt har valt vad jag vill se, vilket jag gör via HTPCn, så jag är alltid för intresserad för att ha tid med slösurfande där, plus att jag redan har tangentbordet i famnen.
I sängen har jag också HTPCn.
Frukost äter jag framför datorn så där känns en platta ganska överflödig med.
Och jag tillhör den ringa skaran folk som är väldigt effektiva på dass

Fast, om jag skaffar en surfplatta så hittar jag säkert användningsområden med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Går fortfarande och försöker hitta ett användningsområde för en surfplatta. Har länge velat ha en men jag vet inte vad jag ska ha den till.

Men det är ju uppenbarligen många som har lyckats knäcka nöten

Håller med helt och hållet. Jag är en sån där som bara måste spendera mina pengar, helst på teknikprylar, så fotr jag får dem, och eftersom jag har köpt det mesta jag kan tänka mig vid det här laget så har jag tittat lite på surfplattor. Känns så ovärt när jag redan har en schysst mobiltelefon (Nexus 4) och en bra ultrabook (UX32VD). Får liksom plats med datorn i inre jackfickan och när jag inte orkar ta fram den blir det telefonen istället, så var skulle jag få nytta av en surfplatta egentligen?