Samsung och LG löser skärmkonflikt bakom lyckta dörrar

Permalänk
Melding Plague

Samsung och LG löser skärmkonflikt bakom lyckta dörrar

Efter ingripande av den sydkoreanska regeringen kan Samsung och LG vara på väg att lägga ned stridsyxorna. Hemliga samtal ska nu föras för att lösa den rådande skärmkonflikten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det låter ju rimligt att lägga pengarna på FOU. Det känns som att striderna kring patent har spårat ur senaste åren!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

De var då tusan vad patentkrigena är igång.. Är det inte Apple vs. Samsung så är det tydligen LG vs. Samsung.. Orättvisa värld vi lever i. Synd om Samsung helt enkelt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Snusfri

Tänk om fler tvister kunde lösas såhär, att ledarna sätter sig ner och diskuterar med varandra och försöker aktivt lösa problemet bäst för båda parter.

Apple har mycket att lära.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle anta att det här har stor betydelse för att de "löser" patent disputerna..

I januari framkom att den sydkoreanska regeringen skulle inta en aktiv roll och medla mellan elektronikjättarna Samsung och LG, eftersom det ansågs ligga i "nationens intresse" att konflikten inte skadar de för hemlandet ekonomiskt viktiga bolagen.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

De var då tusan vad patentkrigena är igång.. Är det inte Apple vs. Samsung så är det tydligen LG vs. Samsung.. Orättvisa värld vi lever i. Synd om Samsung helt enkelt.

Inte ett dugg synd om Samsung, är ju dem som inte håller reda på patentreglerna och gör överträdelser hela tiden

Skrivet av THB:

Tänk om fler tvister kunde lösas såhär, att ledarna sätter sig ner och diskuterar med varandra och försöker aktivt lösa problemet bäst för båda parter.

Apple har mycket att lära.

Samsung har minst lika mycket att lära kring de regler som finns så slipper de hamna i denna sitts, annars blir det som att jag kör på dig med min bil, men jag vill komma undan med det för att jag inte visste att det var fel

Skrivet av nicoliani:

Skönt att dom vill lösa det på detta sätt. Medan Apple förbereder 100 tals advokater för varje mål de lägger upp, så finns det företag som vill lösa konflikter så att alla blir nöjda.

Och Samsung hade inga advokater då menar du?! Undrar vilka som var på rättegången då eftersom representanter från Samsung inte var där?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Wyver:

Skulle anta att det här har stor betydelse för att de "löser" patent disputerna..

I januari framkom att den sydkoreanska regeringen skulle inta en aktiv roll och medla mellan elektronikjättarna Samsung och LG, eftersom det ansågs ligga i "nationens intresse" att konflikten inte skadar de för hemlandet ekonomiskt viktiga bolagen.

Det har det säkert, men jag ser det bara som en bra sak ändå. Nu kanske de kan lägga ner mer pengar i att utveckla skärmar. Det känns som det kommer hända en hel del inom snar framtid och jag är inte den som känner för att vänta extra för att företagen som är ledande i utvecklingen ska bråka i rätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tänk om fler tvister kunde lösas såhär, att ledarna sätter sig ner och diskuterar med varandra och försöker aktivt lösa problemet bäst för båda parter.

Apple har mycket att lära.

Skrivet av nicoliani:

Skönt att dom vill lösa det på detta sätt. Medan Apple förbereder 100 tals advokater för varje mål de lägger upp, så finns det företag som vill lösa konflikter så att alla blir nöjda.

Det är fint att ni jämför en regering mot ett företag. Skulle isf vara självaste USAs regering ni borde referera till.

Samsung och LG har lekt nog i sandlådan tyckte Sydkoreas regering, och gick därmed in som aktiv roll. Det är alltså inte företagna själva som löst något ihop, det är landets regering som pressar dem till att lösa konflikter, hur dem nu gjort i detalj är som sagt bakom "lyckta dörrar".

Det jag dock kan se som oro i detta är att dessa två företag kanske pressar upp priserna tillsammans. Att konkurrenter samarbetar kan leda till både bra och dåligt för oss konsumenter. Bra i att de kanske kan skapa nya unika produkter/lösningar, dåligt i att eftersom de inte konkurrerar på samma sätt mot varandra, så kan de därmed sätta högre priser i lugn och ro.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Önskar att alla dessa patentkrig kunde lösas på "detta sätt" alltså att de istället satt ner och pratade med varandra istället för att vara så barnsliga och stämma varandra över minsta lilla grej.

Permalänk
Hedersmedlem

Har tagit bort lite inlägg för att inte tråden ska spåra ur. Håll Apple ute ur diskussionen.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk

Kartell bildning mellan LG och Samsung = sant?

Permalänk
Medlem

Och istället för att bränna pengar på långa patenttvister som kunderna och anställada i slutändan tvingas lida för så kan vi använda de pengarna till att utveckla och göra produkterna bättre.
Ett antal företag har en hel del att lära sig här... Jag nämner inga namn... Men... Ett böjar med A och ett på S.
Men det är klart, det är ju mycket roligare att sabotera för motståndet och stämma skiten ur allt och alla, eller hur?

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Och ni som tar Samsung i försvar, ni har aldrig reflekterat att det är fler företag än bara Apple som stämmer Samsung? T.ex. senast ut så stämmer Ericsson Samsung för licenser över ett patent Ericsson äger, där Samsung inte varit villiga till att betala för sig. De har ansett sig tycka det varit "för dyrt", trots att alla andra konkurrenter betalar samma pris för samma licenser, de bevisligen beter sig likt barn i en sandlåda. Man kan inte bara sluta betala sina huslån för man "tycker det är för dyrt".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Är det nåt jag är taggad på så är det framtidens skärmar!

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem

Underbart att en regering går in och ställer saker till rätta. Onödiga juridiska strider har ju historiskt sett varit ödesdigert för elektronik- och datortillverkare. Jag kan tänka mig att det är denna attityden och effektiviteten som boostat sydkoreas utveckling.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av THB:

Tänk om fler tvister kunde lösas såhär, att ledarna sätter sig ner och diskuterar med varandra och försöker aktivt lösa problemet bäst för båda parter.

Apple har mycket att lära.

Kartellbildning is awesome! Lös tvister bakom stängda dörrar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Har tagit bort fler inlägg och stängt av en användare. Nu tycker jag vi håller diskussionen på en trevligare nivå här.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Åhnej, de vill skydda sina patent, fy sablan va hemska de är! Då borde Ericsson också vara hemska som stämmer Samsung som jag skrev om ovan.

Så du tycker det är mer okej att kopiera någon annans idér utan vidare?

Saker man kan ta patent på idag är lite väl löjliga. Patentlagen fungerar inte som tänkt heller.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Lyckta dörrar verkar vara ett uttryck ni använder mycket på Swec-redaktionen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort lite till inlägg. Håll er borta från Apple vs Samsung. Det är inte vad nyheten handlar om.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Inge konstigt

Skrivet av Bakgrund:

Lyckta dörrar verkar vara ett uttryck ni använder mycket på Swec-redaktionen.

Lyckta dörrar är väl inge konstigt betyder väl "stängt för allmänheten"
Bra gjort av regeringen i Korea att sätta ner foten och inte acceptera tjafsande mellan företagen där.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Lyckta dörrar verkar vara ett uttryck ni använder mycket på Swec-redaktionen.

Helt vanligt uttryck som används mycket av domstolar när inte allmänheten får vara med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Underbart att en regering går in och ställer saker till rätta. Onödiga juridiska strider har ju historiskt sett varit ödesdigert för elektronik- och datortillverkare. Jag kan tänka mig att det är denna attityden och effektiviteten som boostat sydkoreas utveckling.

Är inte nödvändigtvis en bra sak att regeringen går in här, finns en hel del suspekta aktiviteter mellan bland annat samsung och regeringen i korea historiskt som kan göra det här mer komplicerat.

Finns en hel del att läsa om Korea och korruption.. verkar ligga dem lite som handen i handsken.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Saker man kan ta patent på idag är lite väl löjliga. Patentlagen fungerar inte som tänkt heller.

Då är det kanske patentsystemet man ska skylla på? Tänk lite längre än vad näsan går lilla du.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Så länge som OLED-tekniken skrider framåt med stora kliv, så skiter jag mer eller mindre i vilket.

Men visst, Samsung borde kanske försöka spela lite mer efter reglerna, även om reglerna kanske inte är de bästa.

Visa signatur

5950X, 3090