Några sista råd innan beställning

Permalänk
Medlem

Några sista råd innan beställning

Beställningen är utförd så vidare diskussion är onödig

Det är dags för mig att beställa nytt och jag har bestämt mig för ett rejält bygge denna gång, men då det gäller mycket pengar så vill jag bara göra en sista koll här för att se om det är något jag missat.

Här är en länk till det jag har plockat ihop: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2931008/whyster

Det jag undrar om:

1. Moderkortet, vill egentligen bara ha go-ahead på att det är ett stabilt och bra kort.

2. Ramminnet är det jag har minst koll på, är det tex värt att lägga lite extra för en högre MHz? (vet att 16gb inte direkt behövs, men det är inte så mkt dyrare)

3. Jag har väldigt svårt att bestämma mig för processor-kylare, det lutar väll egentligen mest mot en Corsair Hydro H100i, men tar gärna emot tips om andra kylare.

4. Nätaggregat. Jag har ett Corsair 800W, visst borde det räcka?

Budgetten är max 20.000, men stannar helst lite under så jag har råd med chips.

Jag kommer troligtvis att köra Nvidia Surround (en tredje skärm får bli vid ett senare tillfälle) och datorn kommer att användas till både spel, video/bild-redigering mm. Lagringsdiskar har jag så det räcker och blir över, även tysta fläktar som jag flyttar över från nuvarande dator.

Det är dyrt att vara pryl-tokig

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

1. moderkortet duger alldeles utmärkt

2. ska du redigera så kan 16gb vara bra att ha, och vad jag har hört så ska inte mhz på ram ge mycket prestanda skillnad.

3. h100i är bra, men luftkylare kan faktiskt också vara väldigt bra.men kör på h100 du.

4. det räcker med stor marginal, ska inte vara något problem what so ever.

ska du köra nvidia surround så kommer du klara dig fint.

sammanfattning : du kommer klara dig fint på alla fronter.

(är inte en expert men det ser bra ut).

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Avstängd

Köp svarta minnen så att hela färgschemat inte sabbas! Annars ser det fint ut.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

1. moderkortet duger alldeles utmärkt

2. ska du redigera så kan 16gb vara bra att ha, och vad jag har hört så ska inte mhz på ram ge mycket prestanda skillnad.

3. h100i är bra, men luftkylare kan faktiskt också vara väldigt bra.men kör på h100 du.

4. det räcker med stor marginal, ska inte vara något problem what so ever.

ska du köra nvidia surround så kommer du klara dig fint.

sammanfattning : du kommer klara dig fint på alla fronter.

(är inte en expert men det ser bra ut).

Precis som jag trodde då, tack för inputen

Skrivet av Heskeytime:

Köp svarta minnen så att hela färgschemat inte sabbas! Annars ser det fint ut.

Där ser man, något jag inte tänkte på. Blir självklart svarta minnen.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2