Bästa mikrofon för tal?

Permalänk
Medlem

Bästa mikrofon för tal?

Goddag,

Är ute efter att ersätta alla ruttna headset-mikrofoner med en riktigt mikrofon.

Vilken typ av mikrofon skulle lämpa sig bäst för just tal?

En större, Dynamisk mikrofon av denna typ,
http://www.thomann.de/se/the_tbone_mb85_beta.htm

Eller mindre kondensator mikrofon av denna typ,
http://www.thomann.de/se/the_tbone_gm_5212.htm

Har redan ett M-Audio Fast Track MKII ljudkkort.
Någon som är insatt i ämnet? Vad skulle du rekommendera för mikrofon?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Finns inget som är bäst,ska det vara studiokvalite så är det kondensatormic av stormembranstyp du ska satsa på en bra sådan kostar en stor slant annars funkar vad som helst sålänge det inte är nåt skit som låter illa och brusar.
Det du länka vet jag inget om men bör fungera för tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Finns inget som är bäst,ska det vara studiokvalite så är det kondensatormic av stormembranstyp du ska satsa på en bra sådan kostar en stor slant annars funkar vad som helst sålänge det inte är nåt skit som låter illa och brusar.
Det du länka vet jag inget om men bör fungera för tal.

Ok. Nä alltså jag är inte ute efter någon mikrofon som kostar flera tusen. Är mest intresserad av och veta om en svanmikrofon eller en vanlig sångmikrofon är bättre. Vad jag själv tror är att svanmikrofonen är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ok. Nä alltså jag är inte ute efter någon mikrofon som kostar flera tusen. Är mest intresserad av och veta om en svanmikrofon eller en vanlig sångmikrofon, min magkänsla säger att svanmikrofonen är bättre för just tal.

Köp vad som helst som passar dig,finns tom slipsmyggor om du är intresserad av det eller headset.
Både kondensator och dymaiskt passar utmärkt för tal,dock är ju kondensatormickar mer känsliga och har bättre transientsvar och kräver inte så mycket gain som en dynamiskt som dock tål högre ljudtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Köp vad som helst som passar dig,finns tom slipsmyggor om du är intresserad av det eller headset.
Både kondensator och dymaiskt passar utmärkt för tal,dock är ju kondensatormickar mer känsliga och har bättre transientsvar och kräver inte så mycket gain som en dynamiskt som dock tål högre ljudtryck.

Alright! Detta var precis det jag behövde veta, tack så mycket oyegie!

Det blir nog en t.bone GM 5212.