Permalänk
Medlem

Program för att se hårdvara?

Hej, har försökt söka lite men vet inte direkt söka efter men iallafall, tänkte kolla ifall någon vet något smidigt litet program som enkelt kan läsa ut vad för hårdvara det sitter i datorn, dvs, Processor, hur mycket internminne, ev grafikkort o hur stor hårddisk.
Samt allt annat som det enkelt går att utläsa. Bonus hade varit om man även hade kunna ställa in att den ska skicka datan till en mail..

Är det någon som har koll på något sådant här program? Om det ens är möjligt program?

Mvh
Hampus

Visa signatur

i5 760 @ 2.80 Ghz | MSI P55A-G55 | 16gb | Cooler Master dominator 690 pure | Corsair TX650 | Gigabyte 460 1gb | Samsung F3 1tb |

Permalänk

http://www.piriform.com/speccy/download/standard
Där har du
Ett lätt och smidigt program!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

HWinfo är det bästa programmet vad jag vet för att lista komponenterna i burken.
Gratis och fungerar till alla versioner av windows.

http://www.hwinfo.com

Jag är intresserad om någon annan har något annat att rekommendera.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Start > Kör > Skriv "dxdiag" och klicka okej.

Har du Windows Vista eller nyare version av Windows räcker det att skriva "dxdiag" i sökfältet i startmenyn.

Klicka på "Spara all information..." och infoga i ett mail.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk

men CPU-Z visar ju bara cpu och moderkort typ.. dessutom är det inte världens mest pålitliga mjukvara för den delen heller.. :/

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Skrivet av Tott3:

Start > Kör > Skriv "dxdiag" och klicka okej.

Har du Windows Vista eller nyare version av Windows räcker det att skriva "dxdiag" i sökfältet i startmenyn.

Klicka på "Spara all information..." och infoga i ett mail.

you said it!

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Medlem

Kolla upp programmet speccy

Simpelt och bra

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

SIW
är en riktig guldgruva!

http://www.gtopala.com/

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Aida64 Extreme Edition

Permalänk
Medlem

Tack! Verkar finnas en del olika program! Ska ta o testa dessa! Tack för all hjälp!

Visa signatur

i5 760 @ 2.80 Ghz | MSI P55A-G55 | 16gb | Cooler Master dominator 690 pure | Corsair TX650 | Gigabyte 460 1gb | Samsung F3 1tb |

Permalänk
Medlem

Heh att ingen här har nämnt "Systeminformation" start -> skriv systeminformation ( eller systeminfo på engelska ) Denna visar mer eller mindre allt, kan vara svårtolkad förvisso men finns i så got som alla system.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Håller med DU jag

Skrivet av Leedow:

HWinfo är det bästa programmet vad jag vet för att lista komponenterna i burken.
Gratis och fungerar till alla versioner av windows.

http://www.hwinfo.com

Jag är intresserad om någon annan har något annat att rekommendera.

Den ABSOLUT bästa appen för att kolla sådana saker är faltiskt HWinfo. Det är dessutom en app/program som har funnits LÄNGE. Redan i början av PC eran så kom det en för version till denna lilla smidiga app..

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem

Jag använder för tillfället speccy. Undrar bara om någon kan svara på hur pålitligt det är?
Jag har även (via moderkortet) AI Suite 3.
Anledningen till att jag undrar angående speccy är för att dessa 2 visar väldigt olika temperaturer. Särskilt när det gäller tempen på moderkortet. Senaste dagen har speccy sagt att moderkortet kommer upp över 75grader när jag gibbar. Undrar om det stämmer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelixTejp:

men CPU-Z visar ju bara cpu och moderkort typ.. dessutom är det inte världens mest pålitliga mjukvara för den delen heller.. :/

Varför är den inte pålitlig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

(Den här tråden har väckts från döden)

Skrivet av powah:

Jag använder för tillfället speccy. Undrar bara om någon kan svara på hur pålitligt det är?
Jag har även (via moderkortet) AI Suite 3.
Anledningen till att jag undrar angående speccy är för att dessa 2 visar väldigt olika temperaturer. Särskilt när det gäller tempen på moderkortet. Senaste dagen har speccy sagt att moderkortet kommer upp över 75grader när jag gibbar. Undrar om det stämmer..

Moderkortet är ju rätt så stort med många komponenter och sensorer så det beror lite på vad det är som blir 75 grader egentligen. Är det en sensor för VRM som utläses så är det rimligtvis helt ok med 75C.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Speecy har alltid funkat bra för mig. 👍😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellbound73