Min inställning i "Hard drive BBS priorities" vill inte bli permanent sparad.

Permalänk
Medlem

Min inställning i "Hard drive BBS priorities" vill inte bli permanent sparad.

Det viktiga är i fetstil. Jag ville få med lite backstory i det hela.

Jag har en ASUS G73SW som jag köpte i juni 2011.
Den kom endast med en 500GB HDD, men jag köpte till en Corsair SSD för lite ökad snabbhet.
Jag har hela tiden haft problem med att datorn visar:

"Disk boot failure. Reboot and select proper boot device." Något i den stilen.

Jag har alltid kunnat trycka "Esc" och när den startat om har Windows alltid laddats.
För några dagar sedan fick jag för mig att formatera burken. Det var svårt att få den att hitta min SSD, men till slut lyckades jag installera Windows.
De första dagarna var jag helt utan boot-problemet, men sedan kom det plötsligt tillbaka.
Denna gång går det inte att trycka "Esc" för att få det att funka, utan nu måste jag vid VARJE uppstart slänga om mina diskar i "Hard drive BBS priorities", trots att jag trycker "Save & Exit".

Vet någon varför?
Tack på förhand!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Du måste nog installera windows med bara ssdn i datorn samt ha den i första sata porten. annars borde det fungera ifall du ställer in dvdn som 1st boot priority sen hddn och sen ssdn. jag hade liknande problem med min g53sw när jag hade den och detta löste det.
Om du har windows på hddn och både den och ssdn i datorn samtidigt när du installerar windows på ssdn så hamnar bootfilerna på hddn.

hoppas du förstår vad jag menar, lite trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Du måste nog installera windows med bara ssdn i datorn samt ha den i första sata porten. annars borde det fungera ifall du ställer in dvdn som 1st boot priority sen hddn och sen ssdn. jag hade liknande problem med min g53sw när jag hade den och detta löste det.
Om du har windows på hddn och både den och ssdn i datorn samtidigt när du installerar windows på ssdn så hamnar bootfilerna på hddn.

hoppas du förstår vad jag menar, lite trött

Det var precis så det blev vid förra installationen. Denna gång hade jag dock bara SSD inkopplad.
När jag köpte SSD:n satte jag i den där "lagringsdisken" var från början, men det kanske inte är den första porten.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM