Kraftfull bärbar med stor skärm

Permalänk

Kraftfull bärbar med stor skärm

Jag är på väg att gå över från stationär till bärbar dator för min huvud-PC, och undrar nu vad som kan vara mitt bästa val.
Användningsområden:
1. Främst "icke-spel" under arbetstid. Programmering, datamodellering, lite Photoshop typ.
2. Spela spel ibland. Inte så ofta, men det är hyfsat krävande spel. Främst CivV ställer till problem på min nuvarande rigg när man kommit långt in i spelet, antagligen beroende på den stora mängden högupplösta strukturer.
* Egentligen fullständigt stationär. Skall bara flyttas 3-4 ggr per år när jag LAN:ar, men den skall kunna fällas ihop och ställas undan - därav laptop.
* Priset är inte jätteviktigt eftersom den kommer att dras av på företaget.

Det leder mig till följande krav:
* 2 GB videominne
* Minst 8GB RAM, expanderbart till minst 16
* SSD, som standard eller möjligt att sätta i efteråt
* Tyst under låg belastning
* Ivy Bridge i7 processor (är det samma som Core i7-3xxx?) för kraft och lite värmeförbrukning i vila
* Bra tangentbord (pekplatta spelar inte så stor roll, kör separat mus i alla fall)
* 17" eller större skärm
* Trevligheter, men inga dealbreakers: bakgrundsbelyst tangentbord, SD kortläsare, webcam, 3D, snygg

Jag har tittat närmare på:
Samsung NP700G7C
Det finns två modeller (i Sverige):
1. T01 med 3630 processor, SSD och Radeon 7870 GPU. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449509 Hur är den grafikprocessorn?
2. S01 med 3610 processor, 2x750GB HD, och GTX 675M. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1207908 Om jag förstått det hela rätt är den grafikprocessorn bättre, men hårddisklösningen får mig att rysa. Kan man lägga till en SSD, t.ex. i en mSATA-plats, eller måste man plocka bort en av hårddiskarna? Är det ens märkbar skillnad mellan 3610 och 3630 processorerna?
Jag ser inte Samsungarna omnämnda så mycket här på sweclockers alls, det pratas mest om Asus, MSI, och den där Lenovon. Finns det någon orsak till det?

Asus G75VW
Wow, den finns i många förvirrande modeller! De här ser bra ut:
1. T1425H med 3630 processor, SSD och GTX 670M (som väl alltid är att föredra framför GTX 660M, eller kan den vara bättre=strömsnålare?)
2. 9Z298V, samma fast 3610 processor och lyxar i stället till det med 3D.

Övriga
MSI GT70 har jag lagt åt sidan så länge eftersom den verkar sämre och billigare än Asus (förenklat uttryckt).
Lenovo Y500 har jag lagt åt sidan så länge eftersom det ryktas om struligheter. Jag har också dålig erfarenhet av deras icke-business laptops.
Toshiba Qosmio har jag lagt åt sidan så länge för att...ja, jag vet inte riktigt faktiskt.

Någon rekommendationer bland de fyra jag listar? Borde jag ta en titt till på de andra? Är det några kandidater jag missat helt?

Angående grafikkorten: GTX 670MX är visst att föredra framför 670M (bättre med Kepler), men den verkar inte ha kommit? GTX 675M, är det också Kepler? Eller har inte Kepler kommit till high-end laptops alls ännu?

Lagg till prisjaktslänkar
Permalänk

Alienware M18X kan nog vara något för dig. 18.4" skärm.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Alienware M18X kan nog vara något för dig. 18.4" skärm.

Ja, Alienware finns ju också förstås. Jag hade valt bort dem pga priset, och det gjorde jag nog rätt i. En konfiguration någotsånär motsvarande de ovan landade på 27 000 kr, eller ungefär det dubbla. Ouch! Visst vore 18" trevligt, men så mycket är det inte värt.

Permalänk
Medlem

pc-konsulten.se

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

http://www.pc-konsulten.se/barbara/x-768b.html

1920x1080 17"-skärm av hög kvalitet som är matt men kostar 1650kr extra.
I7 3630QM
16GB ram (2x8GB som sedan kan uppgraderas till 32GB med 2x8GB till.)
SSD-systemdisk och sedan kanske köp till en vanlig disk till lagring? (Tyvärr har PC-konsulten bara en 750GB 7200rpm-disk)
Du tvingas heller inte betala Microsoftavgiften.

Om det ändå bara är en företagsdator och priset inte är så noga så släng på några extra kronor på processor och en Plextor-SSD.

Permalänk
Skrivet av Vatten:

http://www.pc-konsulten.se/barbara/x-768b.html

1920x1080 17"-skärm av hög kvalitet som är matt men kostar 1650kr extra.
I7 3630QM
16GB ram (2x8GB som sedan kan uppgraderas till 32GB med 2x8GB till.)
SSD-systemdisk och sedan kanske köp till en vanlig disk till lagring? (Tyvärr har PC-konsulten bara en 750GB 7200rpm-disk)
Du tvingas heller inte betala Microsoftavgiften.

Om det ändå bara är en företagsdator och priset inte är så noga så släng på några extra kronor på processor och en Plextor-SSD.

Jo, jag tittade på dem en sväng, men det ser inte bra ut prismässigt. Bara för att jag har råd med en hyfsat fin konfiguration så betyder det ju inte att jag vill betala mer för nåt som inte är bättre. Det här kom jag fram till i deras konfigurator:
* Om jag konfar den till motsvarande Samsung -T01 så är den 3 800 kr dyrare (16 300 mot 12 500 kr) utan Windows. Vad ger den mer i så fall. På Internet ser den i alla fall fulare ut. Hur är kvaliteten? Finns det nånstans i Stockholm där man kan titta/känna på chassi/tangentbord?
Om jag konfar den till motsvarande Asus T1425H så är den 1 400 kr dyrare (17 400 mot 16 000 kr) utan Windows. Igen ser jag inte vad den ger mer.
* Eller är det någon speciell konfiguration av deras burk som du rekommenderar framför de andra och som är extra bra? Jag har som sagt ingen vidare koll på grafikkorten, och där har de ju ett par andra alternativ som kanske är bättre?

Permalänk

Du råkar inte ha tillgång till studentrabatt genom mecenat eller CSN?

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du råkar inte ha tillgång till studentrabatt genom mecenat eller CSN?

Nej - men M18x skulle bli för dyr i alla fall. Ergonomiskt ser det inte bra ut heller, med tangentbordet extremt högt i framkant.

Permalänk

675m är i princip samma kort som 580m

Permalänk
Skrivet av Mr.Toolbox:

675m är i princip samma kort som 580m

Eftersom jag inte vet vad 580M är heller så säger det mig inte så mycket tyvärr. Om jag försöker vända på det så här då: vilka grafikkort för bärbara skall jag sikta på om jag nu vill ha bra prestanda utan att det utvecklar alltför mycket värme? Kepler-kort? Vilka då i så fall? AMD:s motsvarigheter? Ligger vi på gränsen mellan två generationer, och det är nya grejer på ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Eftersom jag inte vet vad 580M är heller så säger det mig inte så mycket tyvärr. Om jag försöker vända på det så här då: vilka grafikkort för bärbara skall jag sikta på om jag nu vill ha bra prestanda utan att det utvecklar alltför mycket värme? Kepler-kort? Vilka då i så fall? AMD:s motsvarigheter? Ligger vi på gränsen mellan två generationer, och det är nya grejer på ingång?

Du ska sikta in dig på 7970m hos Amd eller gtx680mx/gtx680m hos Nvidia.
Sedan borde du ta o skriva ut budget. Du har skrivit " * Priset är inte jätteviktigt eftersom den kommer att dras av på företaget."
Men ändå håller du på o jämför minsta lilla skillnad i pris och verkar som att du vill komma undan billigare än möjligt. Finner det lite lustigt.
Alienware m18x, m17x, webhallen config eller en dator från pc-konsulten är vad du bör köpa. Allt annat är faktiskt ganska så skräp.
Det finns rabatter o få tag på för alienware, sedan går det även att ta kontakt med säljare o försöka få ner priset.

http://alienware.se/
http://www.pc-konsulten.se/
http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=config&Sect... (blandade bärbara och stationära)

Permalänk
Medlem

Satsa på en laptop med HD 7970m, slår både GTX 670m och GTX 670mx på fingrarna med god marginal.

kanske inte det mest prisvärda exempel med hd 7970m som finns just nu men är inte pengarna någon begränsing kan något i stil med denna vara ett alternativ:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?c=se&s=d...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Ja, jag borde kanske skrivit ut budget. Men egentligen finns det ingen budget - jag skall ha en dator som uppfyller mina krav, och inte är orimligt dyr. Om jag behöver lägga ut 30 000 kr för det må det vara hänt, men det är trevligare om den kostar 500 kr. Men jag behöver inte en absolut värsting - i så fall håller jag med om att det bara är Alienware och nåt av "hembyggena" som varit aktuellt (kanske MSI GT70 också?).

Jag försökte lösa det genom att ställa upp en kravlista i stället. När jag ser tillbaks på den så kunde jag kanske varit mer detaljerad om grafikkortet än "hyfsat krävande typ CivV", men jag visste ju inte vilken prestanda olika kort har. Men nu när jag har lärt mig lite mer så kan vi väl addera till den:
* Grafikkort i prestandanivå single GeForce GTX 675M (prishoppet upp till 680 och/eller SLi är onödigt stort).

Sedan, "priset är inte jätteviktigt" är inte alls samma sak som "priset spelar ingen roll", och en prishöjning på 30% för att gå från Samsung till PC-konsulten är en hel del. Och igen: jag ser inte vad jag får för något extra för de pengarna?

@Jonathanknet: Varför är allt annat än det du listat "ganska så" skräp? Visst, det är inte top-of-the-line gaming, men det har jag ju aldrig sagt att jag är ute efter heller.

@htbtoma: Tack för att du gjorde dig besväret att konfa upp en burk, men som du säger så är inte Alienware speciellt prisvärda, och ingen har kunnat förklara vad det är de ger som skulle vara värt pengarna.

Någon som har lust att gå tillbaks till frågorna jag faktiskt ställer i mina inlägg och se om det går att reda ut dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ja, jag borde kanske skrivit ut budget. Men egentligen finns det ingen budget - jag skall ha en dator som uppfyller mina krav, och inte är orimligt dyr. Om jag behöver lägga ut 30 000 kr för det må det vara hänt, men det är trevligare om den kostar 500 kr. Men jag behöver inte en absolut värsting - i så fall håller jag med om att det bara är Alienware och nåt av "hembyggena" som varit aktuellt (kanske MSI GT70 också?).

Jag försökte lösa det genom att ställa upp en kravlista i stället. När jag ser tillbaks på den så kunde jag kanske varit mer detaljerad om grafikkortet än "hyfsat krävande typ CivV", men jag visste ju inte vilken prestanda olika kort har. Men nu när jag har lärt mig lite mer så kan vi väl addera till den:
* Grafikkort i prestandanivå single GeForce GTX 675M (prishoppet upp till 680 och/eller SLi är onödigt stort).

Sedan, "priset är inte jätteviktigt" är inte alls samma sak som "priset spelar ingen roll", och en prishöjning på 30% för att gå från Samsung till PC-konsulten är en hel del. Och igen: jag ser inte vad jag får för något extra för de pengarna?

@Jonathanknet: Varför är allt annat än det du listat "ganska så" skräp? Visst, det är inte top-of-the-line gaming, men det har jag ju aldrig sagt att jag är ute efter heller.

@htbtoma: Tack för att du gjorde dig besväret att konfa upp en burk, men som du säger så är inte Alienware speciellt prisvärda, och ingen har kunnat förklara vad det är de ger som skulle vara värt pengarna.

Någon som har lust att gå tillbaks till frågorna jag faktiskt ställer i mina inlägg och se om det går att reda ut dem?

du betalar nog en hel del för att det är alienware precis som en audi kostar mer än en skoda och jag håller med dig att det är inte värt pengarna.

Men, hittar du en MSI/Asus/Samsung med HD 7970m som ligger i den prisklassen du tittar eller lite över så tycker jag du ska köra på det. flertalet bekanta som ägt "gaminglaptops" från MSI har varit/är supernöjda och de har alltid legat bra med i pris, en Asus äger jag själv, om än ingen G75 och jag är nöjd med byggkvalitet osv på min. Samsung har jag ingen erfarenhet av.

hd 7970m presterar ungefär som ett GTX 680m och ligger med det ca 25% över GTX 660m och ca 20% över GTX 670m
och då det är grafikkortet som kommer bli outdated först så tycker iallafall jag att det är värt att lägga en slant extra för att få en burk du vet att du kommer bli nöjd med iallafall ett par år framåt. i slutändan är de där 1000-1500 mer det kan tänkas kosta inte mycket i mitt tycke.

problemet är väl dock att det verkar jävligt svårt att få tag i configs med antingen 7970m eller GTX 680m. Kan du tänka dig att handla från tex amazon eller dyl. bör det vara lättare att få tag i till vettigt pris.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jo, jag tittade på dem en sväng, men det ser inte bra ut prismässigt. Bara för att jag har råd med en hyfsat fin konfiguration så betyder det ju inte att jag vill betala mer för nåt som inte är bättre. Det här kom jag fram till i deras konfigurator:
* Om jag konfar den till motsvarande Samsung -T01 så är den 3 800 kr dyrare (16 300 mot 12 500 kr) utan Windows. Vad ger den mer i så fall. På Internet ser den i alla fall fulare ut. Hur är kvaliteten? Finns det nånstans i Stockholm där man kan titta/känna på chassi/tangentbord?
Om jag konfar den till motsvarande Asus T1425H så är den 1 400 kr dyrare (17 400 mot 16 000 kr) utan Windows. Igen ser jag inte vad den ger mer.
* Eller är det någon speciell konfiguration av deras burk som du rekommenderar framför de andra och som är extra bra? Jag har som sagt ingen vidare koll på grafikkorten, och där har de ju ett par andra alternativ som kanske är bättre?

Jag vet inte vad du försöker säga. Självklart är en bättre dator dyrare. Du behöver bestämma dig för vilket grafikkort, och sedan gå från där. Kolla in notebookcheck.com för listan på grafikkort i prestandaordning.

Det jag ville ha sagt att en dator med bättre grafikkort kommer att kosta mer.

Utseendet är en smaksak såklart. Kolla gärna in min recension av clevo p170em. Supporten hos pc-konsulten är av toppklass. Behöver du något fixar dem det.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

du betalar nog en hel del för att det är alienware precis som en audi kostar mer än en skoda och jag håller med dig att det är inte värt pengarna.

Men, hittar du en MSI/Asus/Samsung med HD 7970m som ligger i den prisklassen du tittar eller lite över så tycker jag du ska köra på det. flertalet bekanta som ägt "gaminglaptops" från MSI har varit/är supernöjda och de har alltid legat bra med i pris, en Asus äger jag själv, om än ingen G75 och jag är nöjd med byggkvalitet osv på min. Samsung har jag ingen erfarenhet av.

MSI:n ser tyvärr så galet "gamingmässig" ut - Asus och Samsung är mycket diskretare och snyggare. Asus och Samsung har jag egen erfarenhet av (solida och bra), men det behöver ju inte betyda så mycket - jämför en Thinkpad T-serie med en R-serie t.ex.!

Citat:

hd 7970m presterar ungefär som ett GTX 680m och ligger med det ca 25% över GTX 660m och ca 20% över GTX 670m
och då det är grafikkortet som kommer bli outdated först så tycker iallafall jag att det är värt att lägga en slant extra för att få en burk du vet att du kommer bli nöjd med iallafall ett par år framåt. i slutändan är de där 1000-1500 mer det kan tänkas kosta inte mycket i mitt tycke.

Intressant. 7970M verkar ju mycket mer prisvärt än 680M då - för det verkar ju skilja flera tusenlappar i pris. Clevo-chassina antar jag att man kan uppgradera grafiken på senare - går det med Samsung och Asus också?

Citat:

problemet är väl dock att det verkar jävligt svårt att få tag i configs med antingen 7970m eller GTX 680m. Kan du tänka dig att handla från tex amazon eller dyl. bör det vara lättare att få tag i till vettigt pris.

Ja, tyvärr. Är de alldeles nya, eller? I så fall kan man vänta sig att de kommer till fler märken/modeller snart kanske. Att handla laptop utomlands ifrån känns inte så bra, främst pga tangentbordet.

Skrivet av ocr123:

Jag vet inte vad du försöker säga. Självklart är en bättre dator dyrare. Du behöver bestämma dig för vilket grafikkort, och sedan gå från där. Kolla in notebookcheck.com för listan på grafikkort i prestandaordning.

Att bestämma ett specifikt grafikkort är bara dumt, men klass hade förstås varit bra om jag kunnat ange. Men som sagt hade jag ingen aning om vad de olika bärbara korten hade för prestanda, så det var svårt att säga vad jag ville. I viss mån är det fortfarande så: vad motsvarar de här korten på den stationära sidan egentligen? Att jag skrev GTX675M var egentligen mer för att det kändes "lagom" än att jag hade något konkret att gå på.

Jag blir fortfarande inte klok på strömförbrukning/värme hos de olika grafikvarianterna heller, och relaterat till det vilka "familjer" (Kepler etc.) de hör till.
[/QUOTE]

Permalänk

Jag gör ett försök att själv förklara de olika grafikfamljerna här - rätta mig om jag har fel.
GTX 680M: "100% snabb" - Top-of-the-line Kepler
GTX 675MX: "93% snabb" - Kepler-baserad ersättare(?) till 675M.
ATI 7970M: "88% snabb"
GTX 675M: "79% snabb" - 40nm (Fermi), samma som 580M
GTX 670MX: "81% snabb" - Kepler-baserad ersättare(?) till 670M.
GTX 670M: "78% snabb" - 40nm (Fermi), samma som 570M
GTX 660M: "72% snabb" - Kepler-baserad, men c:a 10% långsammare än 670M
(Jag har inte hittat några prestandasiffror för ATI 7870M, men den borde ligga nedåt 50% på den här skalan)
("x% snabb" är baserat på http://www.notebookcheck.net/Comparison-of-Laptop-Graphics-Ca... och normaliserat mot GTX680M)

Utifrån det drar jag följande slutsatser:
670M och 675M skall man undvika: 670MX är något snabbare, och säkert strömsnålare.
Det finns en Asus G75 med den processorn för 16.000 kr. Det finns även en Thor för 13.000 kr - det är CD-On:s Clevobyggen, eller hur?

680M ger inte så mycket mer jämfört med 675MX att det är värt de extra pengarna (c:a 2.000 kr) för mig. 675MX är å andra sidan väldigt attraktivt jämfört med 670MX - 15% snabbare och inte mycket dyrare. 7970M tar jag bort - inte riktigt lika snabb som 675MX, ungefär lika dyr, och ryktas ha problem med drivrutiner.
En PC-Konsulten konfad som Asus:en ovan men 675MX kostar 14.000 - tyvärr finns det inga "märkesdatorer" med 675MX.
Slutsats 1: Om man skall ha en 670MX eller 675MX så är Clevobyggena prisvärda. Och 675MX känns som det bättre valet av dem.

Slutsats 2: Om man däremot kan tänka sig att gå ned till 660M (23% långsammare än 675MX) så öppnar fältet upp sig med MSI GT70 och Asus G75VW utöver Clevobyggena. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s111325590#rparams=l=s1... Fast 25% är ju rätt stor skillnad...

Med det har jag nog besvarat min egen fråga, med mycket hjälp från er andra. Om man värdesätter en ström/värmesnål grafikprocessor som ändå har bra prestanda så är det idag bara modeller med GTX 660M, 675MX, och 680M som gäller. "Sweetspot" skulle jag personligen utse 675MX till. Sorgligt nog finns det ingen märkesdator med den processorn idag, så det enda valet blir i så fall att låta bygga en Clevo-baserad maskin. Eller vänta på att märkesdatorerna lanseras med 675MX - det kan väl inte vara så långt borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag gör ett försök att själv förklara de olika grafikfamljerna här - rätta mig om jag har fel.
GTX 680M: "100% snabb" - Top-of-the-line Kepler
GTX 675MX: "93% snabb" - Kepler-baserad ersättare(?) till 675M.
ATI 7970M: "88% snabb"
GTX 675M: "79% snabb" - 40nm (Fermi), samma som 580M
GTX 670MX: "81% snabb" - Kepler-baserad ersättare(?) till 670M.
GTX 670M: "78% snabb" - 40nm (Fermi), samma som 570M
GTX 660M: "72% snabb" - Kepler-baserad, men c:a 10% långsammare än 670M
(Jag har inte hittat några prestandasiffror för ATI 7870M, men den borde ligga nedåt 50% på den här skalan)
("x% snabb" är baserat på http://www.notebookcheck.net/Comparison-of-Laptop-Graphics-Ca... och normaliserat mot GTX680M)

Utifrån det drar jag följande slutsatser:
670M och 675M skall man undvika: 670MX är något snabbare, och säkert strömsnålare.
Det finns en Asus G75 med den processorn för 16.000 kr. Det finns även en Thor för 13.000 kr - det är CD-On:s Clevobyggen, eller hur?

680M ger inte så mycket mer jämfört med 675MX att det är värt de extra pengarna (c:a 2.000 kr) för mig. 675MX är å andra sidan väldigt attraktivt jämfört med 670MX - 15% snabbare och inte mycket dyrare. 7970M tar jag bort - inte riktigt lika snabb som 675MX, ungefär lika dyr, och ryktas ha problem med drivrutiner.
En PC-Konsulten konfad som Asus:en ovan men 675MX kostar 14.000 - tyvärr finns det inga "märkesdatorer" med 675MX.
Slutsats 1: Om man skall ha en 670MX eller 675MX så är Clevobyggena prisvärda. Och 675MX känns som det bättre valet av dem.

Slutsats 2: Om man däremot kan tänka sig att gå ned till 660M (23% långsammare än 675MX) så öppnar fältet upp sig med MSI GT70 och Asus G75VW utöver Clevobyggena. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s111325590#rparams=l=s1... Fast 25% är ju rätt stor skillnad...

Med det har jag nog besvarat min egen fråga, med mycket hjälp från er andra. Om man värdesätter en ström/värmesnål grafikprocessor som ändå har bra prestanda så är det idag bara modeller med GTX 660M, 675MX, och 680M som gäller. "Sweetspot" skulle jag personligen utse 675MX till. Sorgligt nog finns det ingen märkesdator med den processorn idag, så det enda valet blir i så fall att låta bygga en Clevo-baserad maskin. Eller vänta på att märkesdatorerna lanseras med 675MX - det kan väl inte vara så långt borta?

stämmer inte riktigt,

"When compared to mobile Nvidia GPUs, the HD 7970M performs significantly faster than the GeForce GTX 675M and roughly on par with the GTX 680M."

GTX 675mx ligger som du kan se en bra bit efter i rankingen på notebookcheck

GeForce GTX 675M SLI
GeForce GTX 670MX SLI
GeForce GTX 680M
Radeon HD 7970M
Quadro K5000M
GeForce GTX 570
GeForce GTX 480
GeForce GTX 580M SLI
Radeon HD 6990M Crossfire
GeForce GTX 485M SLI
Radeon HD 6970M Crossfire
GeForce GTX 675MX

men ärligt talat, oavsett om du väljer ett GTX 660m eller ett GTX 680m så är det inga rymdskepp, inte i närheten av mitt 2 år gamla radeon hd 6950 som jag har i min stationära tex. GTX 660m kommer att kunna spela dagens spel, de flesta på väldigt höga inställningar, men på de mest krävande spelen, tex BF3 kommer du behöva gå ner i grafik. Är du nöjd med att spela på säg low/medium i nyare shooters och high/ultra i spel som wow/sc2/d3 etc så duger nog GTX 660m gott. och precis som du själv har kommit fram till så är 660 keppler, vilket 670 inte är, det håller sig därför kallare och borde teoretiskt sett vara ganska enkelt att klocka upp till 670's prestanda utan att värmeutvecklingen blir så värst hög. GTX 680m är ju helt klart ett snäpp upp men prisskillnaden talar ju emot. och ska man jämföra med dagens stationära kort så är ju GTX 660m typ ett 2 år gammalt budget/mainstreamkort medan GTX 680m som bäst presterar nånstans i segmentet mellan mainstream / high end kort anno 2010

för att ge dig perspektiv så kan du kika på detta kort som sitter i min laptop (som jag köpte för 2700 SEK på elgreen.se i somras f.ö) i crossfire med den inbyggda GPU:n
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7670M.69483.0.html

allt jag har provat fungerar, BF3 är spelbart på lägsta inställningarna med hyffsad FPS tex (35-50) spel som WoW/D3/torchlight 2 / starcraft 2 (jag äger och har testat alla) flyter på bra på höga inställningar.

ska man sammanfatta denna flumpost på något sett så säger jag att är du OK med att inte lira spel i Ultra supermegadäng high och nöjer dig med att spela spel som BF3 på low/medium men med bra flyt så kör på GTX 660m. Då kan du köpa en ny burk när du tycker att denna inte hänger med utan att känna att du betalat en förmögenhet för något som ganska snabbt blir outdated och spara en slant på inköpspriset idag, annars siktar du på en burk med GTX 680m (och lite fetare specs i allmänhet) om det är det som intresserar dig mest, tar en större initial kostnad och behåller datorn något år extra. I slutändan kan man ju se det såhär lite generaliserat: ny burk för 10k vart annat år eller ny burk vart tredje för 15k.

Edit: nu kanske detta inte är intressant för dig, men jag har bara goda erfarenheter av elgreen.se, min lappis funkar felfritt. I länken nedan har du en Toshiba quasimo med 670mx och förvisso en i5, men till halva priset av de datorer du tittar på i princip.
http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-toshiba/toshiba-pri...

de har även haft inne Asus G75:or med jämna mellanrum, jag var ett knapptryck från att köpa hem en själv för 7000:- för inte alls länge sedan, samma specs som de som säljs för 12000-13000 i onlinebutikerna idag och oftast handlar det bara om nån repa på chassit eller så som gör att de klassas som "rekonditionerade" på min laptop var det batteriet som inte gick i pga av nån klisterlapp med varningstext om att inte koka soppa på batteriet typ hade fläkts upp i ena hörnet. Jag röck bort klistermärket helt och sen gick det i utan problem.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Erbjuder pc-konsulten 675mx nu? Då är valet klart enligt mig. 680m är fortfarande rätt dyr. Alla dessa grafikkort är 1-klass grafik, så gå efter specifikt grafikkort. Det är stor skillnad mellan de olika 1a-klassiga grafikkorten ändå.

Sök lite på youtube på clevo p170em så får du bättre information om hur den ser ut. Väldigt stilren och professionell. Inga fula märken eller något.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

stämmer inte riktigt,

"When compared to mobile Nvidia GPUs, the HD 7970M performs significantly faster than the GeForce GTX 675M and roughly on par with the GTX 680M."
GTX 675mx ligger som du kan se en bra bit efter i rankingen på notebookcheck
[...]

Fast man kan nog säga att 675MX är "significantly faster" än 675M också, eller?
Har jag missförstått den där procentsiffran på notebookchecksidan jag länkade till - jag trodde att den var ett hastighetsmått? Och 675MX har en gnutta högre än 7970M.

Citat:

men ärligt talat, oavsett om du väljer ett GTX 660m eller ett GTX 680m så är det inga rymdskepp, inte i närheten av mitt 2 år gamla radeon hd 6950 som jag har i min stationära tex.
[...]

Tack för det utförliga svaret!

Mitt stationära 6870 är lite långsammare än 6950, så det borde vara likadant där. Jag har letat runt lite, men det verkar vara hopplöst att hitta sajter som jämför mobila chip med stationära, inte helt överraskande förstås. Det bästa jag kommit upp med är 3DMarks egen sajt som ger följande scores:
680M: 6400
7970M: 6000
6870: 4200
675M: 3300
670M: 2900
660M: 2400
(675MX verkar inte finnas i databasen, men lär inte komma över 4000)
Visst, jag förstår att det inte säger hela sanningen, men det är nån slags indikation i alla fall. Jag lär ju bli besviken om jag går ner alltför mycket i prestanda, även om de 2GB på samtliga kort lär hjälpa mot segheten i CivV sent i spelet jag har med mitt 1GB kort.

Citat:

Edit: nu kanske detta inte är intressant för dig, men jag har bara goda erfarenheter av elgreen.se, min lappis funkar felfritt.
[...]

Bra tips. Inte så mycket för priset, utan mer för miljöns skull. Det finns ju även greentech och inrego att kolla på, och jag skall hålla ögonen öppna, även om det är 99% business-laptops.

Skrivet av ocr123:

Erbjuder pc-konsulten 675mx nu? Då är valet klart enligt mig. 680m är fortfarande rätt dyr.
[...]

Japp, det gör de. En 4GB modell för 600 kr mer(!) än 2GB 7970M.

Permalänk
Medlem

en notis bara: allt över 2gb VRAM är överflödigt, framförallt på en laptop, eftersom 2gb gott och väl räcker för 1080p.

här har du en video på multiplayer gameplay BF3 med GTX 660m, allt i princip allt på ultra och det ser ju ut att flyta på hyffsat.
skruvar man ner allt till high lär det flyta riktigt bra, och klarar ett grafikkort BF3 med bra flyt, ja då flyter 95% av alla andra spel också fläckfritt.

http://www.youtube.com/watch?v=xTVxOd31GMM

EDIT: tips på dator jag hittade i en annan tråd, väldigt bra pris i mitt tycke om du väljer att gå på GTX 660m, tyvärr bara 15,6' men som sagt bra pris!

http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_intel_core_i7-3630q...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR