linux basserad steam box vissas upp i år !

Permalänk
Medlem

linux basserad steam box vissas upp i år !

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130106/linuxbaserad-steam...
hiss eller diss ? kommer nog själv köpa en

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta? Att det blir en annan klient eller kommer det att funka som ett mindre OS? Eller är det helt enkelt deras egna Wine?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vad innebär detta? Att det blir en annan klient eller kommer det att funka som ett mindre OS? Eller är det helt enkelt deras egna Wine?

Eftersom artikeln säger detta: "... skarpa rykten om en egen konsol från Valve ..." Så lär det troligen handla om någon slags konsol, i betydelsen en fysisk enhet liknande xbox, PS och wii.

Själv tycker jag också att namnet, Steambox, antyder att det ifall ryktena är sanna handlar om en fysisk enhet.

Själv är jag inte så intresserad, jag anser att ryktena om ett OS från Valve låter mer intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Eftersom artikeln säger detta: "... skarpa rykten om en egen konsol från Valve ..." Så lär det troligen handla om någon slags konsol, i betydelsen en fysisk enhet liknande xbox, PS och wii.

Själv tycker jag också att namnet, Steambox, antyder att det ifall ryktena är sanna handlar om en fysisk enhet.

Själv är jag inte så intresserad, jag anser att ryktena om ett OS från Valve låter mer intressant.

Haha ja, jag tolkade som att det skulle vara en konsol inom windows eller ett annat OS. Om man läser hela:

I mars förra året började skarpa rykten om en egen konsol från Valve ta form, en såkallad Steambox som är skapad för att hantera spelsystemets olika titlar och funktioner.

Just att de skriver "en så kallad steambox som är skapad för att hantera spelsystemets olika titlar" så tolkade jag det som att det var ett program.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Haha ja, jag tolkade som att det skulle vara en konsol inom windows eller ett annat OS. Om man läser hela:

I mars förra året började skarpa rykten om en egen konsol från Valve ta form, en såkallad Steambox som är skapad för att hantera spelsystemets olika titlar och funktioner.

Just att de skriver "en så kallad steambox som är skapad för att hantera spelsystemets olika titlar" så tolkade jag det som att det var ett program.

Jo, det kan väl anses lite tvetydigt. Om det gäller en fysisk konsol så är det ju rätt självklart att den ska kunna klarar de sakerna.

Men i artikeln står också "hårdvarudesigner Ben Krasnow ha talat ut om just denna". Även om de skulle ha någon hårdvarukunnig vid utvecklandet av en mjukvara så vore han ju inte en hårdvarudesigner.

Själv är jag övertygad om att artikeln gäller ryktena om en fysisk konsol. Men det spelar ingen större roll för mig, så länge produkten inte finns så är den ju rätt ointressant över huvud taget, oavsett om det är mjuk- eller hårdvara.

Permalänk
Medlem

Någon halvdan konsol är inte intressant för mig. Ska det vara så ska det vara. Däremot är Valve något på spåren. Roligt att dem vill fortsätta pusha sitt steam och pc fronten.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det handlar det om en x86-baserad "konsol" som kör Steam's nya gränssnitt "Big Picture". Att den har en x86-processor och inte en helt olik de som finns i PC's (som i Xbox 360 och PS3) gör att man kan i stort sett spela alla PC spel på den, dock med vissa modifikationer. Idén är i vilket fall att man inte ska behöva porta spel till konsol eller PCpå samma sätt som man gör idag, vilket ofta innebär problem för utvecklarna.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Jo, det kan väl anses lite tvetydigt. Om det gäller en fysisk konsol så är det ju rätt självklart att den ska kunna klarar de sakerna.

Men i artikeln står också "hårdvarudesigner Ben Krasnow ha talat ut om just denna". Även om de skulle ha någon hårdvarukunnig vid utvecklandet av en mjukvara så vore han ju inte en hårdvarudesigner.

Själv är jag övertygad om att artikeln gäller ryktena om en fysisk konsol. Men det spelar ingen större roll för mig, så länge produkten inte finns så är den ju rätt ointressant över huvud taget, oavsett om det är mjuk- eller hårdvara.

Ja... det borde förtäljt det. Om man läst klart hela reportaget istället för att bli så glad att ögonen inte kan vara still

Skrivet av voffen1:

Någon halvdan konsol är inte intressant för mig. Ska det vara så ska det vara. Däremot är Valve något på spåren. Roligt att dem vill fortsätta pusha sitt steam och pc fronten.

Ja, jag hoppas verkligen deras satsning funkar. Linux/Ubuntu förtjänar en plats bland de större pojkarna och jag kommer hoppa på tåget så fort jag vet att jag kan lira vissa titlar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Enligt Jonas&Emil i senaste podcasten så verkar det ju inte som steam själva ska släppa något alls.
Utan det blir istället andra företag som får sköta den biten och således plocka ihop ett paket som sen ska köras med steam big picture (och steam tar ju troligen en bra bit av vinsten för att dom är så snälla och tillåter andra att använda steam).

Med andra ord kan det leda till många olika "steam box" med varierande hårdvara som cpu,gpu,gamepad,etc (beroende på hur och om steam sätter upp några gränser för vad som får och inte får vara med i paketet).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!