Galna keybinds i min ungdom

Permalänk

Galna keybinds i min ungdom

Ja som rubriken lyder så kom jag helt plötsligt att tänka på vilka skumma keybinds jag använde när jag tog mina första trevande steg ut i pc-gamingvärlden

Nu för tiden är ju WASD en självklarhet att använda med exempelvis space för att hoppa, ctrl för crouch osv. Det är nästan samma konfiguration som default i de flesta spel sen ett antal år tillbaka.

Men om vi går tillbaka till 1998 när jag själv var i lägre tonåren och spelade spel som Half-Life på familjens nya företags-pc så var det inte WASD standard som gällde för mig och mina kompisar. Jag minns inte alla kombinationer jag körde i just HL men jag minns en del av dem och tänkte nämna några.
En av de lustigaste grejerna är nog att jag använde höger musknapp för att gå/springa, detta hade jag hört av en kompis far som också spelade ibland att det var det ultimata sättet att spela på Vänster musknapp var primary fire som vanligt. För att gå i sidled använda jag piltangenterna, som en konsekvens av detta så blir alla knappkombinationer som utförs med vänsterhanden väldigt udda.
Hoppa gjorde jag med pil upp, ducka med höger ctrl, backa med pil ner, "secondary fire" var nollan på numpad och "use" har jag för mig var ettan på numpad. Jag hade liknande keykombos i de flesta FPS spel de första 1-3 åren.

Jag kan inte minnas exakt när jag började gå över till WASD standard men jag gissar nånstans runt millennieskiftet. År 2002 när Battlefield 1942 släpptes så var jag iaf inne på WASD minns jag helt bestämt. Hur var det för er som spelat i det gamla årtusendet när det inte fanns en cementerad standard eller för all del om ni av någon annan anledning använt en udda setup. Fyll på!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vi hade något "virus" på datorn som gjorde så att vår trådlösa mus glappade (Inte batteriet) så man kunde inte riktigt skjuta med musen så det var Alt man fick skjuta med, kolla runt var överflödigt men var man kräsen gick det o göra med piltangenterna.
Undrade alltid varför jag fick spö av dom som körde med mus ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Ja som rubriken lyder så kom jag helt plötsligt att tänka på vilka skumma keybinds jag använde när jag tog mina första trevande steg ut i pc-gamingvärlden

Nu för tiden är ju WASD en självklarhet att använda med exempelvis space för att hoppa, ctrl för crouch osv. Det är nästan samma konfiguration som default i de flesta spel sen ett antal år tillbaka.

Men om vi går tillbaka till 1998 när jag själv var i lägre tonåren och spelade spel som Half-Life på familjens nya företags-pc så var det inte WASD standard som gällde för mig och mina kompisar. Jag minns inte alla kombinationer jag körde i just HL men jag minns en del av dem och tänkte nämna några.
En av de lustigaste grejerna är nog att jag använde höger musknapp för att gå/springa, detta hade jag hört av en kompis far som också spelade ibland att det var det ultimata sättet att spela på Vänster musknapp var primary fire som vanligt. För att gå i sidled använda jag piltangenterna, som en konsekvens av detta så blir alla knappkombinationer som utförs med vänsterhanden väldigt udda.
Hoppa gjorde jag med pil upp, ducka med höger ctrl, backa med pil ner, "secondary fire" var nollan på numpad och "use" har jag för mig var ettan på numpad. Jag hade liknande keykombos i de flesta FPS spel de första 1-3 åren.

Jag kan inte minnas exakt när jag började gå över till WASD standard men jag gissar nånstans runt millennieskiftet. År 2002 när Battlefield 1942 släpptes så var jag iaf inne på WASD minns jag helt bestämt. Hur var det för er som spelat i det gamla årtusendet när det inte fanns en cementerad standard eller för all del om ni av någon annan anledning använt en udda setup. Fyll på!

Själv använder jag fortfarande piltangenterna till alla spel, började så och antar att det är svårt att lära gamla hundar att sitta
Kan kanske spela en viss roll att jag är vänsterhänt också

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Samma för mig, typ. Kommer ihåg att jag i Project IGI spelade med piltangenterna istället för WASD, duckade med högra CTRL och hoppade med numpad 0. Det va tider

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem

Sedan Jazz Jackrabbit 2, då vi körde tre mot varandra på samma tangentbord hela dagarna, så vande jag mig att köra med både wasd, piltangenterna och 8456.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Själv använder jag fortfarande piltangenterna till alla spel, började så och antar att det är svårt att lära gamla hundar att sitta
Kan kanske spela en viss roll att jag är vänsterhänt också

Spelar också med piltangenterna och är vänsterhänt. Använder sedan tangenterna runt dessa som höger-ctrl/shift, enter, backspace, tangenterna ovanför piltangenterna (del, end, pgdn etc...) och numpad för diverse andra andra kommandon i spelen.

Men min mest ovanliga inställningar är kanske att jag alltid hoppat med höger musknapp och att jag kör inverted mouse.

Permalänk
Avstängd

Hade också galna scripts och keybinds på cs när jag var yngre, på command and conquer tiberium så hade jag galna macro-scripts som byggde alla byggnader sjukt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psiko:

Spelar också med piltangenterna och är vänsterhänt. Använder sedan tangenterna runt dessa som höger-ctrl/shift, enter, backspace, tangenterna ovanför piltangenterna (del, end, pgdn etc...) och numpad för diverse andra andra kommandon i spelen.

Men min mest ovanliga inställningar är kanske att jag alltid hoppat med höger musknapp och att jag kör inverted mouse.

Nice...

Därför måste jag alltid hålla mig med 99kr tangentbord, där piltangenterna är nära alla andra tangenter

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

piltangenterna. upp,ner skruva sig i sidan med de andra pilarna, Skjuta med Space, Hoppa med Enter, Crouch med Ctrl, Byta vapen med z x c v . Use item med numpad0 . Melee med numpad1 ,

Strafe existerade inte .
Spel : Battlezone, MIDI Maze,Wolfenstein,Doom,Star Wars: Dark Forces sen de mer moderna spelen = Halflife så börja man sakta med att gå över till sin 4 vägs muspekare. ( upp,ner och i sidorna )

Permalänk
Skrivet av psiko:

Spelar också med piltangenterna och är vänsterhänt. Använder sedan tangenterna runt dessa som höger-ctrl/shift, enter, backspace, tangenterna ovanför piltangenterna (del, end, pgdn etc...) och numpad för diverse andra andra kommandon i spelen.

Men min mest ovanliga inställningar är kanske att jag alltid hoppat med höger musknapp och att jag kör inverted mouse.

Just det inverted mouse körde jag mycket med också i början. Vad fasen har hänt där egentligen? Jag kör inte inverted mouse längre visserligen men jag känner inte nån som använder det. I min kompiskrets i skoltiden så var man ju n00b om man inte körde inverted

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Entusiast

Kanske inte helt relaterat men för några år sedan stängde jag av caps lock för att undvika oavsiktliga skrik.

Dock insåg jag ganska snart att jag hyfsat ofta behövde skriva stycken med versaler och att det var otympligt att hålla ner skift i längden, så det slutade med att jag gjorde en hemsida där man kan konvertera mellan gemener och versaler enkelt.

Så istället för att lära mig att trycka på rätt knappjävel så gjorde jag en onödigt komplicerad lösning som dessutom kostade mig typ 600 spänn med webbhosting och hela fadderittan

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid inverted mouse, hopplöst att sikta annars ju!

Udda bind som jag körde med under hela Doom och Quake-perioden och långt därefter var framåt på höger musknapp och bakåt på M (resten typ WASD fast runt M-tangenten.). Tröttnade till sist på det eftersom den uschliga WASD blev standard och sedan spelen började få så hiskeligt mycket knappar att det blev jobbigt att binda om för varje spel. Alltid var knapparna upptagna till något annat så det blev ett jobbigt pusslande som var ohållbart, så till sist fick även jag ge efter..

Edit: ser ju att det var höger musknapp som trådstartaren körde också Anledningen till att många äldre gamers har det i sig var för att i Doom fanns det bara fire, move forward och strafe on som val för musknapparna i setupen. Så var nog därför man började med det. Dög det åt John Carmack dög det åt en själv. Punkt!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Just det inverted mouse körde jag mycket med också i början. Vad fasen har hänt där egentligen? Jag kör inte inverted mouse längre visserligen men jag känner inte nån som använder det. I min kompiskrets i skoltiden så var man ju n00b om man inte körde inverted

Inverted mouse spelade jag med under Delta Force tiderna, kanske till och med var standard på det spelet?

Jag kör ej med det själv i dagens läge men jag vet att min äldre bror spelar med Inverted fortfarande!

Permalänk
Medlem

När 10år gamla jag år 2000 fick tag på half life hade jag ingen aning om att det gick att sikta med musen, doom och Duke nukem spelades ju endast med tangentbordet.
Sedan kom min 2år äldre syssling och lärde mig konsten att använda musen.
Såhär på efterhand förstår jag inte hur jag lyckades!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1