Permalänk
Medlem

Hårrdisk fel PANIK!

Hejsan sweclockers. På min skoldator så hade jag alla mina arbeten mm. Nu så när jag startar den står det None system disk or disk error? Och jag hade den igång igår. Vet inte vad jag ska göra för jag hade extremt viktiga filer på den dator!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Hedersmedlem

Läser tillbaka dina viktiga filer från backupen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Hejsan sweclockers. På min skoldator så hade jag alla mina arbeten mm. Nu så när jag startar den står det None system disk or disk error? Och jag hade den igång igår. Vet inte vad jag ska göra för jag hade extremt viktiga filer på den dator!

Det är väl inga problem, det är ju bara att återskapa filerna från din backup för du har väl en sådan?

Permalänk
Medlem

Testa om du kan komma åt hårddisken med tex Ubuntu i live läget

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Hedersmedlem

När du har gjort det och har tid över kan du hämta HD-tillverkarens egna testprogram (bränn ut och boota från eller USB-sticka) och köra korta testet (obs korta) först för att få en indikation på hur disken mår. Har du tur är det bara bootsektorn eller något annat mjukvarumässigt som blivit korrupt och kan fixas med windowsskivan eller andra program såsom testdisk.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Grejen är att detta är skoldatorn. De låser allting. Kan knappt uppdatera flash förens den skriker om admin. Jag lyckades fixa det genom att stoppa in install win 7 i usb och sen starta om datorn utan. Nu ska jag göra en backup på alla mina viktiga filer!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Grejen är att detta är skoldatorn. De låser allting. Kan knappt uppdatera flash förens den skriker om admin. Jag lyckades fixa det genom att stoppa in install win 7 i usb och sen starta om datorn utan. Nu ska jag göra en backup på alla mina viktiga filer!

En backup skapar man alltid innan man får problem, inte efteråt... Men jag hoppas det löser sig för dig nu. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

En backup skapar man alltid innan man får problem, inte efteråt... Men jag hoppas det löser sig för dig nu. Lycka till!

Jodå det löste sig. Man kan knappt göra en backup av datorn, admin.. så får helt enkelt drag and drop med mina filer.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

re

Eftersom detta är en skoldator som är nedstrypt så är ju chansen stor att det redan finns någon form av backup agent som snurrar.
Alternativ så kör man folderredirect & offlinesync med mina dokument.

Kolla med din it-avdelning innan du lyssnar på alla muppar råd

Permalänk
Medlem

Se till att ha backup nästan gång å lycka till! Alla diskar går förr eller senare sönder min wd re4 har precis passerat 10000 timmar och har 55 trasiga sectorer så den lär ge upp snart får bara hoppas wd är generösa med garantin då den suttit i en extern låda:/

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d