Kopiera hembränd musik ;)

Permalänk
Medlem

Kopiera hembränd musik ;)

Jag har ett par skivor som jag brände för många år sedan när jag var liten. Jag skulle verkligen vilja ha dessa låtar på min dator nu
Det är som sagt "hembrända" skivor, så det ska inte vara något kopieringsskydd på dom. trots detta så går det inte att skapa en .bin-fil eller .iso-fil med ImgBurn.
Det går inte heller att kopiera låtarna i utforkaren, eftersom varje låt bara är 1kb.

Hur ska jag göra?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

rippa? med windows nedia player.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Jag har ett par skivor som jag brände för många år sedan när jag var liten. Jag skulle verkligen vilja ha dessa låtar på min dator nu
Det är som sagt "hembrända" skivor, så det ska inte vara något kopieringsskydd på dom. trots detta så går det inte att skapa en .bin-fil eller .iso-fil med ImgBurn.
Det går inte heller att kopiera låtarna i utforkaren, eftersom varje låt bara är 1kb.

Hur ska jag göra?

Det du ser i utforskaren på en CDDA-skiva är bara indexfiler och inte själva musiken. Testa något musik-rippar program, windows media player, Itunes eller liknande.

Permalänk
Medlem

Du ska rippa låtarna, det kan du göra med Windows media player, Winamp eller en hel drös andra program.

Permalänk
Medlem

vill inte använda windows media player eller itunes om jag inte måste, finns det några andra bra alternativ?

EDIT: går det med foobar2000?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vill inte använda windows media player eller itunes om jag inte måste, finns det några andra bra alternativ?

windows media player finns ju redan inbyggt i windows.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Rip-music-fr...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

http://www.exactaudiocopy.de/

kan tipsa om att bokmärka denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/646646-...

den brukar ofta ha svaret på sånna här frågor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

windows media player finns ju redan inbyggt i windows.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Rip-music-fr...

Vet jag väl? vill inte använda det ändå, om jag inte måste. tycker inte om det programmet.

Skrivet av Rouge of Darkness:

http://www.exactaudiocopy.de/

kan tipsa om att bokmärka denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/646646-...

den brukar ofta ha svaret på sånna här frågor.

tack

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

så, nu rippar jag med foobar2000, fungerar än så länge! Tack.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av morxy49:

Vet jag väl? vill inte använda det ändå, om jag inte måste. tycker inte om det programmet.

Märklig logik. Du installerar alltså hellre ett annat program än att använda Media Player i några minuter för att rippa två CD-skivor? Eller beror det på att MP matar ut ett format som du inte vill ha? I så fall är det fullt förståeligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Märklig logik. Du installerar alltså hellre ett annat program än att använda Media Player i några minuter för att rippa två CD-skivor? Eller beror det på att MP matar ut ett format som du inte vill ha? I så fall är det fullt förståeligt.

För det första så är det inte två skivor, vart fick du det ifrån? det är runt 20 stycken. Och ja, det beror delvis på att det är fel format, men så gillar jag inte windows media player heller. kalla mig konstig om du vill...

EDIT, du kanske fick två skivor ifrån "ett par skivor", fullt förståeligt, då vi i norrköping har lite annorlunda ordbok än resten av sverige

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av morxy49:

För det första så är det inte två skivor, vart fick du det ifrån? det är runt 20 stycken. Och ja, det beror delvis på att det är fel format, men så gillar jag inte windows media player heller. kalla mig konstig om du vill...

EDIT, du kanske fick två skivor ifrån "ett par skivor", fullt förståeligt, då vi i norrköping har lite annorlunda ordbok än resten av sverige

Ja, jag tolkade faktiskt "ett par" som "två". Kalla mig konstig om du vill ...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Ja, jag tolkade faktiskt "ett par" som "två". Kalla mig konstig om du vill ...

håller med morxy ja säger också "ett par" om det är 2 eller flera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Onödiga, §7 och OT-inlägg raderade. Att diskutera vad som är lagligt eller inte är OK, men inte här.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

fick problem med en utav skivorna. den börjar aldrig rippa, den bara står på 0% hela tiden. alla andra skivor gick utmärkt.
nån som har nån idé?

EDIT: dessutom så blev det skitdåligt ljud på endel av skivorna, så dåligt ljud var det inte för ~10 år sedan...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

vad kör du för bitrate? filformat?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fick problem med en utav skivorna. den börjar aldrig rippa, den bara står på 0% hela tiden. alla andra skivor gick utmärkt.
nån som har nån idé?

EDIT: dessutom så blev det skitdåligt ljud på endel av skivorna, så dåligt ljud var det inte för ~10 år sedan...

Gamla hembrända skivor är oftast av väldigt dålig kvalitet och blir helt oläsbar efter ett antal år. Såvida man inte köpt skivor av "arkiveringskvalitet", som påstås hålla lite längre. Hur man har förvarat skivorna spelar också in såklart.

I vilken hastighet rippar du skivorna? Kör i en lägre hastighet om det går, så kanske lasern lyckas avläsa lite bättre där informationen är mer skadad.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

För det första så är det inte två skivor, vart fick du det ifrån? det är runt 20 stycken. Och ja, det beror delvis på att det är fel format, men så gillar jag inte windows media player heller. kalla mig konstig om du vill...

EDIT, du kanske fick två skivor ifrån "ett par skivor", fullt förståeligt, då vi i norrköping har lite annorlunda ordbok än resten av sverige

Vilket format ville du ha då? FLAC ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad kör du för bitrate? filformat?

Skrivet av DeeJay1:

Gamla hembrända skivor är oftast av väldigt dålig kvalitet och blir helt oläsbar efter ett antal år. Såvida man inte köpt skivor av "arkiveringskvalitet", som påstås hålla lite längre. Hur man har förvarat skivorna spelar också in såklart.

I vilken hastighet rippar du skivorna? Kör i en lägre hastighet om det går, så kanske lasern lyckas avläsa lite bättre där informationen är mer skadad.

Skrivet av anon200213:

Vilket format ville du ha då? FLAC ?

Jupp, FLAC eller MP3 @320kbps var det jag ville ha. Valde MP3 @320kbps.

Jo jag antog att det var därför, men det lustiga var att det inte var alla som hade dålig kvalitét, bara endel. Antar att det beror på vilka skivor man använde...
Ska nog prova att köra lägre hastighet också, nu körde jag på "MAX", det skiftade mellan 8x-20x hela tiden då...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vill inte använda windows media player eller itunes om jag inte måste, finns det några andra bra alternativ?

EDIT: går det med foobar2000?

http://cdexos.sourceforge.net/

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Jupp, FLAC eller MP3 @320kbps var det jag ville ha. Valde MP3 @320kbps.

Jo jag antog att det var därför, men det lustiga var att det inte var alla som hade dålig kvalitét, bara endel. Antar att det beror på vilka skivor man använde...
Ska nog prova att köra lägre hastighet också, nu körde jag på "MAX", det skiftade mellan 8x-20x hela tiden då...

Windows media player kan ju rippa till mp3, annars har du ju EAC som rippar till FLAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jupp, FLAC eller MP3 @320kbps var det jag ville ha. Valde MP3 @320kbps.

Jo jag antog att det var därför, men det lustiga var att det inte var alla som hade dålig kvalitét, bara endel. Antar att det beror på vilka skivor man använde...
Ska nog prova att köra lägre hastighet också, nu körde jag på "MAX", det skiftade mellan 8x-20x hela tiden då...

Frågan är närmast vad var det för format/ kvalite på original filerna när du brände dem till skivorna?
Var det sämre än flac alt. 320kbs mp3 så känns det som att du messt får onödigt stora filer.

Lägger förövrigt en röst på eac, riktigt trevligt program för att rippa skivor med.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Frågan är närmast vad var det för format/ kvalite på original filerna när du brände dem till skivorna?
Var det sämre än flac alt. 320kbs mp3 så känns det som att du messt får onödigt stora filer.

Lägger förövrigt en röst på eac, riktigt trevligt program för att rippa skivor med.

jag kommer jag tyvärr inte ihåg vilket format det var när jag brände dom.
men plats är det ingen fara med, jag har några TB som jag inte använder än så länge, så jag blir bara glad när jag får fylla upp lite
så jag tyckte att FLAC var overkill, men MP3 @320kbps var bra format.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Wmp kontrollerar innehållet och sätter bitrate på mp3 filerna var för sig

Försök rippa i så låg hastighet som möjligt. men som ovanstående har sagt. Data "bryts" ned på vanliga cd skivor efter ett tag.:/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Rekordmedlem

Rippar man med eac så får man iallafall en kontroll av om rippen är exakt som originalet, den är bitexakt eller så kommer ett meddelande om att det inte står rätt till med rippen, är det nån problematisk skiva så ska man inte komprimera samtidigt som man rippar utan man rippar först, kollar loggen och provlyssnar där det ev anges problem, om det hörs problem så justerar man inställningarna eller byter optisk enhet eftersom de är olika bra på att hantera olik typer av fel, när man fått till en felfri eller åtminstonde en med ohörbara fel så komprimerar man filen om man vill det.
Det finns inget annat "normalt spelarprogram" som rippar lika bra som eac, men har man en Plextor och kan köra med Plextools så är det en minst lika bra programvara, att rippa med de flesta program som främst är tänkta till att spela upp filer brukar inte ge bra resultat om det inte är perfekta skivor som är lättlästa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

En gammal favorit sedan hedenhös tid är ju Audiograbber. http://www.audiograbber.org/download.html

Stanna borta från MP3 -formatet om du kan, och använd FLAC instället. De flesta moderna musikspelare, smartphones och operativsystem kan spela FLAC-filer utan problem.
För att få Audiograbber att koda i musiken i FLAC, installerar du också en FLAC-encoder http://flac.sourceforge.net/download.html
Då är det fritt fram att dra ner musiken från dina skivor till FLAC-filer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fick problem med en utav skivorna. den börjar aldrig rippa, den bara står på 0% hela tiden. alla andra skivor gick utmärkt.
nån som har nån idé?

EDIT: dessutom så blev det skitdåligt ljud på endel av skivorna, så dåligt ljud var det inte för ~10 år sedan...

Är skivorna gjorda från mp3 låtar för ganska länge sedan så kan det vara hårt komprimerat från början..
om du sedan rippar det till mp3 igen så blir det säkert inte speciellt bra.

Det bästa är att bara rippa från original skivor då vet man iaf att dom inte är brända från mp3 eller något annat format med förstörande komprimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är skivorna gjorda från mp3 låtar för ganska länge sedan så kan det vara hårt komprimerat från början..
om du sedan rippar det till mp3 igen så blir det säkert inte speciellt bra.

Det bästa är att bara rippa från original skivor då vet man iaf att dom inte är brända från mp3 eller något annat format med förstörande komprimering.

fast nu var det ju inga orginalskivor jag hade, utan hembrända skivor.

Skrivet av SysGhost:

En gammal favorit sedan hedenhös tid är ju Audiograbber. http://www.audiograbber.org/download.html

Stanna borta från MP3 -formatet om du kan, och använd FLAC instället. De flesta moderna musikspelare, smartphones och operativsystem kan spela FLAC-filer utan problem.
För att få Audiograbber att koda i musiken i FLAC, installerar du också en FLAC-encoder http://flac.sourceforge.net/download.html
Då är det fritt fram att dra ner musiken från dina skivor till FLAC-filer.

jo, fast jag vet att det inte är FLAC filer som ligger på skivorna. jag visste inte ens att det fanns på den tiden, så jag är 99% säker på att det är MP3 filer. Då är det väl onödigt att rippa till FLAC?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av morxy49:

fast nu var det ju inga orginalskivor jag hade, utan hembrända skivor.

jo, fast jag vet att det inte är FLAC filer som ligger på skivorna. jag visste inte ens att det fanns på den tiden, så jag är 99% säker på att det är MP3 filer. Då är det väl onödigt att rippa till FLAC?

Tvärtom. Är det så fallet vill du säkert bibehålla den kvalitet som finns kvar. Varje gång du kodar om något till MP3, förstör det ytterligare.
MP3 formatet förstör och tar bort vid varje omkodningstillfälle.
Föreställ dig en kopiator: Ta en kopia, kopiera sedan kopian, och sedan kopierar du den kopian. Varje gång det sker, degraderas kvalitén.
Med FLAC, bibehåller du 100% av det som finns på skivan.

Du kanske gjorde den missen en gång, men du vill säkert inte degradera kvalitén ytterligare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Tvärtom. Är det så fallet vill du säkert bibehålla den kvalitet som finns kvar. Varje gång du kodar om något till MP3, förstör det ytterligare.
MP3 formatet förstör och tar bort vid varje omkodningstillfälle.
Föreställ dig en kopiator: Ta en kopia, kopiera sedan kopian, och sedan kopierar du den kopian. Varje gång det sker, degraderas kvalitén.
Med FLAC, bibehåller du 100% av det som finns på skivan.

Du kanske gjorde den missen en gång, men du vill säkert inte degradera kvalitén ytterligare.

jaha, ok så har jag aldrig tänkt på det. tack
Då blir det väl kanske att göra om allt i FLAC, får se om jag orkar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |