Sweclockers marknad, trasig iPhone vid frakten

Permalänk
Medlem

Sweclockers marknad, trasig iPhone vid frakten

Allt är löst nu

Hej!
Jag köpte nyligen en iPhone via Sweclockers marknad, och blev erbjuden att köpa den för ett pris inklusive frakt:

Citat:

Hej, har en iphone 4 16gb (repfri & plastfilm) fast låst till telenor men dock kan jag erbjuda för 2000kr och bjuder på frakten. Kostar max 300kr att låsa upp.

Den blev då skickad i ett tunt kartongpaket med några luftkuddar i via ett vanligt postbrev, frankerad med frimärken. När jag hämtade paketet var det ihoptryck och jag hörde hur mobilens kartong kunde åka runt i paketet och stöta i kanterna direkt. När jag väl prövat den märkte jag att hemknappen var defekt, den fungerar bara c.a. 1 av tio gånger man trycker på den, och glasbaksidan av telefonen sitter något löst, den går att rucka någon millimeter åt sidan om man drar i den.

Här är en bild på det hoptryckta paketet:
http://img27.imageshack.us/img27/5213/bildhh.jpg

Och hur mobilkartongen låg inuti det, det låg löst och kunde åka fram och tillbaka mot kanterna:
http://img441.imageshack.us/img441/4339/img0040jyb.jpg

Vi har testat att reklamera hos Posten, men då säljaren valde en oförsäkrad tjänst har de ingen skyldighet.

Min fråga är nu vem som är skyldig för skadan, säljaren eller jag? Jag tycker givetvis att jag ska få en fungerande vara när jag beställt den inklusive allt, med frakten inbakat, och säljaren själv valt en oförsäkrad tjänst och paketerat otillräckligt för att den ska klara sig.

Säljare har fått en länk till denna tråd så om han tycker jag påstår något som är fel kommenterar han förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Får känslan att de felen du säger varit innan han skickade den.
Så länge originalkartongen inte är krossad tål en telefon rätt mycket.

Men annars är det såklart säljaren som är ansvarig för packetering och frakt.
Däremot har du inte samma skydd vid privatköp.

Vad säger säljaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Får känslan att de felen du säger varit innan han skickade den.
Så länge originalkartongen inte är krossad tål en telefon rätt mycket.

Men annars är det såklart säljaren som är ansvarig för packetering och frakt.
Däremot har du inte samma skydd vid privatköp.

Vad säger säljaren?

Originalkartongen till mobilen är hel.

Säljaren påstår att han valde ej-försäkrat då jag inte frågade efter det själv, och tycker själv att paketeringen var tillräcklig, trots att den kunde röra sig fram och tillbaka i paketet och slå i kanterna.

Om frakten ingår i priset tycker åtminstone jag att säljaren ska stå för att den kommer fram hel, frågan är vad lagen säger.

Permalänk
Medlem

Säljaren har ansvar för att varan kommer fram till dig så som den beskrevs.

Edit: Om säljaren tycker att paketeringen var tillräcklig så förstår han inte sitt eget bästa. Man ska inte behöva be om säker transport av varan. Det ansvaret har säljaren alltid.

Permalänk

Mobilen sitter ju i hörnet av förpackningen, skall inte sen sitta i mitten och vara omringad av "fluff" plast och kartong o papper?

Förpackningen var misslyckad tycker jag.

Permalänk

Det finns en orsak varför jag inte köper något via Sweclockers marknad mera, senast köpte jag ett defekt moderkort som enligt säljaren var fullt fungerande. Köpte även en cpu AMD Phenom II X4 965 av samma person, den var också kass (snacka om det var komplicerad felsökning innan jag kom på att båda komponenterna var defekta). Som tur var hade jag ett kvitto på en X4 965 så jag fick en ny av AMD:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Säljaren sålde telefonen till dig i befintligt skick. Angående den lösa baksidan så kan du dra åt skruvarna under så bör den fastna.
Kan tilläggas att min telefon från Telia kom likadant. Inte har hemknappen börjat krångla för att telefonen har hoppat runt mot kanterna.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Säljaren har ansvar för att varan kommer fram till dig så som den beskrevs.

Citera gärna specifika lagar om du vet vad som gäller i det här fallet.

Skrivet av LinusNeuman:

Mobilen sitter ju i hörnet av förpackningen, skall inte sen sitta i mitten och vara omringad av "fluff" plast och kartong o papper?

Förpackningen var misslyckad tycker jag.

Den låg säkert i mitten när den skickades, men problemet var att inget hindrade den från att glida runt ut till båda kanterna, så förmodligen har mobilens tunna kartong flugit runt där när posten har hanterat den.

Skrivet av terrakowski:

Säljaren sålde telefonen till dig i befintligt skick. Angående den lösa baksidan så kan du dra åt skruvarna under så bör den fastna.
Kan tilläggas att min telefon från Telia kom likadant. Inte har hemknappen börjat krångla för att telefonen har hoppat runt mot kanterna.

Mvh

Med delen om befintligt skick menar du alltså att man kan sälja en mobil med trasig hemknapp (den man behöver använda hela tiden för att mobilen ens ska fungera) utan att nämna problemet? Baksidan stör jag mig inte på så mycket, det är mest hemknappen som behöver fixas för att den ens ska kunna användas. Skruvarna kan jag inte dra åt då de verkar kräva ett specialverktyg.

Permalänk
Medlem

Säljaren skulle ju kunna ha mosat paketet med flit när han skickade en trasig iphone, för att få det att se ut som postens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Säljaren skulle ju kunna ha mosat paketet med flit när han skickade en trasig iphone, för att få det att se ut som postens fel.

Vem vet, det som pekar på något sånt i det fallet är att den innersta kartongen (iPhone lådan) är hel, samt att mobilen ser helt oskadad ut.

Permalänk
Avstängd

Som jag säger till de flesta, säljaren är skyldig att få den skickad till köparen enligt överenskommelsen mellan er och inget annat.

Permalänk
Medlem

Åhh, jag hade som ögade in den där och tänkte slå till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Säljaren skulle ju kunna ha mosat paketet med flit när han skickade en trasig iphone, för att få det att se ut som postens fel.

På med foliehatten nu hehe. Känns som man måste kunna lita på folk. Sånt är det sista man tänker.

Permalänk

Om originalkartongen är oskadd är det uppenbarligen ingen fraktskada. Dessutom, en Iphone tål galna mängder stryk.

Hemknappen är dessutom ett känt problem.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Om originalkartongen är oskadd är det uppenbarligen ingen fraktskada. Dessutom, en Iphone tål galna mängder stryk.

Hemknappen är dessutom ett känt problem.

Hmm, ok. Säljaren påstår i alla fall att den var hel när han skickade den, alla följande är några av säljarens kommentarer:

Citat:

Hej!

det var riktigt skumt! jag har aldrig haft problem med hemknappen. Kan vara för postens hantering utav den och kan ha på något sätt skadats på hemknappen av telefonen.

Citat:

Hej, jag kan ta kontakt med posten så fort det går och få se hur de ska lösa detta, då jag skickade en felfri iphone och då ska mottagaren få en felfri iphone.

Citat:

Jag kan inte göra något åt det då jag tänker banne mig inte ersätta postens skadogörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Med delen om befintligt skick menar du alltså att man kan sälja en mobil med trasig hemknapp (den man behöver använda hela tiden för att mobilen ens ska fungera) utan att nämna problemet? Baksidan stör jag mig inte på så mycket, det är mest hemknappen som behöver fixas för att den ens ska kunna användas. Skruvarna kan jag inte dra åt då de verkar kräva ett specialverktyg.

Ja om säljaren anger att varan säljs i befintligt skick.
Säger han att den är felfri så gäller så klart det.
Som köpare har man även undersökningsplikt.

Inte helt ovanligt att folk säljer prylar på nätet som inte fungerar (säger inte att så är fallet här)
För de vet att de flesta köpare ger upp vid tvist eftersom de inte orkar gå vidare via tingsrätten.

Posten kommer aldrig att ersätta en telefon som skickats som brev.

Permalänk
Medlem

Inte för att det kanske hjälper dig jättemycket, men är det en iPhone 4 eller äldre kan du jailbreaka den. Därefter installerar du "Activator" från Cydia. I inställningarna för Activator kan du ställa in en gest som agerar hemknapp, exempelvis kör jag själv "Svep vänster" på notifieringsbaren på toppen. Nu har jag en relativt välfungerande hemknapp, men det är ändå mycket smidigare att dra lite på skärmen än att flytta ner fingret.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja om säljaren anger att varan säljs i befintligt skick.
Säger han att den är felfri så gäller så klart det.
Som köpare har man även undersökningsplikt.

Inte helt ovanligt att folk säljer prylar på nätet som inte fungerar (säger inte att så är fallet här)
För de vet att de flesta köpare ger upp vid tvist eftersom de inte orkar gå vidare via tingsrätten.

Jag lade ut en annons där jag efterfrågade att köpa en hel och fungerande telefon, som var helt repfri, och det var då den annonsen han svarade på med:

Citat:

Hej, har en iphone 4 16gb (repfri & plastfilm) fast låst till telenor men dock kan jag erbjuda för 2000kr och bjuder på frakten. Kostar max 300kr att låsa upp.

Med andra ord svarade han på en annons om att köpa en fullt fungerande iPhone, och en trasig hemknapp skulle givetvis vara helt fel då.

Permalänk

Kräv pengarna tillbaka.
Vägrar han är det polisanmälan för bedrägeri som gäller.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Kräv pengarna tillbaka.
Vägrar han är det polisanmälan för bedrägeri som gäller.

Det blir förmodligen polisanmälan om han inte går med på att ersätta för lagning eller pengarna tillbaka, men då får jag nog vänta på att någon kan citera en lagtext om vem som definitivt har ansvaret för frakten först.

Permalänk
Medlem

Hemknappen kan du prova att kalibrera, behöver inte vara värre än så med lite tur.

Tryck och håll nere power-knappen tills "Slide to power-off" dyker upp.
Släpp power-knappen och tryck ner home-knappen. Fortsätt att hålla den nedtryck tills nedstängningsläget försvinner automatiskt och telefonen går tillbaka till huvudmenyn.

Förhoppningsvis hjälper detta funktionaliteten för dig.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pentagram:

Kräv pengarna tillbaka.
Vägrar han är det polisanmälan för bedrägeri som gäller.

Polisanmäla för vadå? Han har ju fått sin iphone han har ju inte blivit lurad heller. Detta handlar om frakt och inget blåsande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Hemknappen kan du prova att kalibrera, behöver inte vara värre än så med lite tur.

Tryck och håll nere power-knappen tills "Slide to power-off" dyker upp.
Släpp power-knappen och tryck ner home-knappen. Fortsätt att hålla den nedtryck tills nedstängningsläget försvinner automatiskt och telefonen går tillbaka till huvudmenyn.

Förhoppningsvis hjälper detta funktionaliteten för dig.

Ja, jag har prövat det flera gånger, det hjälper i princip inget alls, den blir lika dålig efter 2-3 tryckningar. Enda gången den fungerar någorlunda bra är om man har laddkabeln inkopplad.

Skrivet av Kal El:

Polisanmäla för vadå? Han har ju fått sin iphone han har ju inte blivit lurad heller. Detta handlar om frakt och inget blåsande.

Bedrägeri - uppsåtligt vilseledande. Jag fick en trasig iPhone, inte en hel som jag bad om.

Permalänk
Medlem

Du kan glömma dina pengar! Ingen försäkring via posten och ångerrätt gäller ej privata köp. Säljaren är pantad om ha tar tillbaka telefonen. Betala tillbaka för ett objekt som är trasigt och inte orsakat av honom(antar jag).

Däremot fixa ett omdömes system för marknaden så slipper man detta tjafs!

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt förpackad, men du får väl ta och snacka med säljaren och komma överens om en bra deal?

Visa signatur

-| i7-3770k | HD 7970Ghz | 750w | NZXT Phantom | MSI z77 G41 | 8Gb Ram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Du kan glömma dina pengar! Ingen försäkring via posten och ångerrätt gäller ej privata köp. Säljaren är pantad om ha tar tillbaka telefonen. Betala tillbaka för ett objekt som är trasigt och inte orsakat av honom(antar jag).

Däremot fixa ett omdömes system för marknaden så slipper man detta tjafs!

Nu är dock frågan om vem som enligt lag har ansvaret för varan under frakten, säljaren eller köparen, och det är en av dem. Att det är oförsäkrat gör bara att personen som skickar tar ansvaret själv enligt mig, speciellt när han skickat dåligt paketerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droizz:

Riktigt dåligt förpackad, men du får väl ta och snacka med säljaren och komma överens om en bra deal?

Hittills har han bara sagt att han inte vill stå för postens misstag när jag bett om ersättning för reparation.

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Om originalkartongen är oskadd är det uppenbarligen ingen fraktskada. Dessutom, en Iphone tål galna mängder stryk.

Hemknappen är dessutom ett känt problem.

Haha vänta.."en Iphone tål galna mängder stryk." jo tjena man ser ju aldrig en hel iphone för att folk har tappat den från midjehöjd. Sorry för offtopic men tyckte det där var en grym överdrift (även fast jag överdrev med "aldrig"). Ont Har du snackat med snubben som sålde den? (har inte läst längre än till den kommentaren jag citerade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nu är dock frågan om vem som enligt lag har ansvaret för varan under frakten, säljaren eller köparen, och det är en av dem. Att det är oförsäkrat gör bara att personen som skickar tar ansvaret själv enligt mig, speciellt när han skickat dåligt paketerat.

Säljaren kan fan inte ansvara för postens hantering?! Säger sig självt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Ja, jag har prövat det flera gånger, det hjälper i princip inget alls, den blir lika dålig efter 2-3 tryckningar. Enda gången den fungerar någorlunda bra är om man har laddkabeln inkopplad.

Bedrägeri - uppsåtligt vilseledande. Jag fick en trasig iPhone, inte en hel som jag bad om.

Och hur lika säkert är det att du gjorde det med flit att du trodde paketet ar försäkrad och utnyttja att få ersättning utav posten så du kunde tjäna på det. Allt handlar om bevis har du inte tillräckligt så kan det bli jobbigt, tyvärr men så är det.