Permalänk
Medlem

Acer aspire 5551G postar inte

Hallå på er!
Har fått ett litet problem med min gamla acer-maskin. Som det står i titeln är detta en Acer Aspire 5551G. Riktigt skitköp f.ö. I vilket fall som helst så startar den inte längre. Skärmen är helt svart, inte ens splashscreenen dyker upp.
Vad jag redan provat:
ramswap
hddbyte
Starta utan batteri och starta med bara batteri
Tacksam för all hjälp och god jul även till er som läser utan att svara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

1) Ta ur batteriet. Koppla bort nätadaptern. Tryck på ON-knappen i 30 sekunder. Prova igen.

2) Lika som "1" fast montera även bort CMOS-batteriet i 30 _minuter_ och återanslut sen allt igen.

3) Kasta eländet! Inte värt att köpa nytt moderkort.

Permalänk
Skrivet av L347:

Hallå på er!
Har fått ett litet problem med min gamla acer-maskin. Som det står i titeln är detta en Acer Aspire 5551G. Riktigt skitköp f.ö. I vilket fall som helst så startar den inte längre. Skärmen är helt svart, inte ens splashscreenen dyker upp.
Vad jag redan provat:
ramswap
hddbyte
Starta utan batteri och starta med bara batteri
Tacksam för all hjälp och god jul även till er som läser utan att svara

Skickades från m.sweclockers.com

Får du bild med extern skärm inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

1) Ta ur batteriet. Koppla bort nätadaptern. Tryck på ON-knappen i 30 sekunder. Prova igen.

2) Lika som "1" fast montera även bort CMOS-batteriet i 30 _minuter_ och återanslut sen allt igen.

3) Kasta eländet! Inte värt att köpa nytt moderkort.

Stort tack ska du ha! Lyckades montera bort cmos-batteriet efter mycket meck. Tyvärr utan resultat. Lutar åt att följa råd 3..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Får du bild med extern skärm inkopplad?

Bra idé! Hade inte tänkt på det. Blev ingen skillnad - fortfarande helt död. Tack ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av L347:

Bra idé! Hade inte tänkt på det. Blev ingen skillnad - fortfarande helt död. Tack ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då lutar det åt att det är kört, såvida du inte känner för att testa att "grilla" gpun enligt: http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc inte samma burk men samma princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Ja då lutar det åt att det är kört, såvida du inte känner för att testa att "grilla" gpun enligt: http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc inte samma burk men samma princip.

Tack för länken. Lyckades till slut få igång skärmen genom att först ladda batteriet till 100%, sedan tömma det helt och sist slå på igen. Förstår inte varför det fungerade, och är helt övertygad om att problemet endast är tillfälligt löst. Nästa gång det händer kommer jag att göra mig av med åbäket.

Permalänk
Skrivet av L347:

Tack för länken. Lyckades till slut få igång skärmen genom att först ladda batteriet till 100%, sedan tömma det helt och sist slå på igen. Förstår inte varför det fungerade, och är helt övertygad om att problemet endast är tillfälligt löst. Nästa gång det händer kommer jag att göra mig av med åbäket.

Instämmer helt klart i: "Förstår inte varför det fungerade", trist nog i "denna branschen" är detta ständigt återkommande. De ggr man kan dra en ordentlig slutsats av sitt "projekt", är guld värda....