Byta hårddisk som operativsystemet inte ligger på?

Permalänk

Byta hårddisk som operativsystemet inte ligger på?

Hej!

Jag misstänker att min Westwer Digital black (2TB) håller på och ge sig. Jag har Windows 7 installerat på en SSD disk (Crucial m4 128Gb). Det är ingen katastrof om min WD ger sig (mer än kostnaden) för jag har backup på det mesta av värde. Dock finns vissa program installerade på WD black disken. Om jag byter ut den mot en annan så kommer givetvis inte dem programmen att funka, men dem går väl och installera igen. Genvägar kan jag ta bort mm.

Men hur blir det i Windows då? Om jag går in på avinstallera ett program så kommer väl windows tro att dem är installerade? Det borde bli problem att avinstallera dem eller? Kan man installera om dem utan problem? Vill hålla datorn så "ren" som möjligt från saker som kan sega ner den.

Kort och gott hur skall jag göra smidigast vid ett hårdisk byte av detta slag? Slipper ju helst ominstallera windows.

Kan nämna att disken verkar inte gett sig helt än för jag kommer åt filer och kan starta en del program men allt går så fruktansvärt slött. Kopiera filer från den disken till en extern kan gå normal fort men vissa filer kan ta en evighet. Starta saker från SSD går fortfarande lika fort.

Martin

i7-2700K Processor
ASUS P8P67 EVO B3, Socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB
ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA
Crucial m4 SSD 2,5" 128GB
Westwer Digital Black (2TB)

Permalänk
Lego Master

Det smidigaste vore väl att avinstallera programmen som du förutspår problem med innan du byter ut WD-disken?

I annat fall, om du försöker avinstallera ett program via "program och funktioner" som inte längre finns på datorn, så får du ett felmeddelande som säger att programmet inte gick att avinstallera och att det troligen redan är borttaget samt en fråga om du vill ta bort programmet från listan. Inte värre än så.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att om du kopierar allt från din döende disk till den nya, sedan ändrar du enhets bokstav på den nya till WDdisken så kommer att att fungera som vanligt.

Definitivt värt att prova, mindre strul än att ominstallera allt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Det smidigaste vore väl att avinstallera programmen som du förutspår problem med innan du byter ut WD-disken?

Absolut. Funkar det så gör jag det.

Skrivet av Shudnawz:

I annat fall, om du försöker avinstallera ett program via "program och funktioner" som inte längre finns på datorn, så får du ett felmeddelande som säger att programmet inte gick att avinstallera och att det troligen redan är borttaget samt en fråga om du vill ta bort programmet från listan. Inte värre än så.

Ok, då är det ingen ko på isen. Tack.

Martin

Permalänk
Skrivet av xfade:

Skulle gissa att om du kopierar allt från din döende disk till den nya, sedan ändrar du enhets bokstav på den nya till WDdisken så kommer att att fungera som vanligt.

Definitivt värt att prova, mindre strul än att ominstallera allt.

Det kan vara ett alternativ. Får se hur lång tid det tar att kopiera över bara, för tar det 15h som vissa filer jag försökte rädda igår då vet ej fan om jag orkar vänta.

Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Det kan vara ett alternativ. Får se hur lång tid det tar att kopiera över bara, för tar det 15h som vissa filer jag försökte rädda igår då vet ej fan om jag orkar vänta.

Martin

Det kan hjälpa att ta ur hårddisken och ställa den på högkant, koppla in och sedan kopiera filerna.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Du kan klona din WD disk med "Acronis" eller liknande program. Då slipper du installera om eller göra nå utan tar bara bort den gamla disken och sätter in den nya och allt är som det var fast med en ny disk.

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Det kan hjälpa att ta ur hårddisken och ställa den på högkant, koppla in och sedan kopiera filerna.

Ok alla förslag är bra utom dem dåliga. Du driver inte med mig nu?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Oortcloud:

Ok alla förslag är bra utom dem dåliga. Du driver inte med mig nu?

Nej, han/hon har rätt. Det kan hjälpa, beroende på vad det är för fel på disken. Men det är ingen garanti.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kanske är så enkelt att en fullständig formatering hjälper?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle köra något diskdiagnostikprogram för att få mer information om vad som är fel? (Hade du inte haft backup på din data kanske du borde försökt att kopiera filerna först, men verkar det inte spela enormt stor roll om disken rasar.)

Det kan också vara bra att kunna ge detaljer om felet vid eventuell RMA då hårddiskar brukar ha flera års garantitid

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk

Ok tack för alla tips! Skall diagnosticera disken när inget mer behöver räddas. Datorn får vara av ett tag nu.
Tänkte jag skulle koppla ur ström och sata sladd för att inte den skall krascha helt. Om jag sen kopplar in den kommer Windows hitta igen volymerna då? Den är partioniserad till 2 st 1gb volymer.

Martin

Skickades från m.sweclockers.com