Första riktiga bil Bmw 330 530 för och nackdelar

Permalänk
Medlem

Första riktiga bil Bmw 330 530 för och nackdelar

Hejsan vet att det inte riktigt är ett bil forum men antar säkert det finns några som är fordon intresserade. Jag har svårt att bestämma mig valet står mellan en 330 och en 530 är det någon som har någon erfarenhet av bilarna? 330 har jag läst mig till ska vara riktigt pigg å rolig att köra 530 mer bekväm vad säger ni vilken ska man satsa på kommer givetvis testa båda innan köp! Tack på förhand.

Edit Års modell runt 07 och tänkte lägga cirka 150.000

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Det jag kan tänka mig är att 330'n är aningen piggare och allmänt lite sportigare. Dvs exakt som du säger, rent kvalitetsmässigt är det jämt.

Kolla upp försäkring och skatt då det kan skilja en del, även servicekostnader, det borde dock inte skilja så mkt. Utöver det så får du helt enkelt provköra och se vilken du gillar bäst. Tänk dessutom på att 3-serien är rätt så mkt trångare i baksätet. Det kan vara viktigt om du har mkt passagerare.

Ber om ursäkt för kass meningsuppbyggnad, det är sent och jag är trött.

Permalänk
Medlem

En bmw e90 (3-serie) räcker för de flesta utrymmesmässigt. En 5-serie blir lite väl gubbigt helt i onödan ifall du verkligen inte behöver utrymmet

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Behöver du utrymmet så ta 530, inte så ta 330, oftast bättre vrid i 3 serien då de väger mycket mindre och är garanterat en roligare bil att köra.

Är du inte redan medlem och gillar BMW's så joina gärna våran Bmw grupp "Bimmers Of Sweden" på Fb , där kan duställa frågor vi är väl runt 1800 medlemmar just nu, Vi har även Bmw träffar 1-2ggr om året

Skickades från m.sweclockers.com

Edit! = https://www.facebook.com/groups/315495808488749/

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Lutar nog åt 330 blir att testa i sommar ingen som vet på rak arm vad skatt å försäkring ligger på ungefär kommer stå på farsan sen i allfall

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Hör efter på autopower forumet, finns det något dom inte vet är det inte värt att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Lutar nog åt 330 blir att testa i sommar ingen som vet på rak arm vad skatt å försäkring ligger på ungefär kommer stå på farsan sen i allfall

Ja har en E46 330i sedan, och för mig ligger den på ungefär 10500kr/år i försäkring, samt 2300 i skatt.
Kul bil som fan, dock åker den i förmån mot nån nyare i vår

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Lutar nog åt 330 blir att testa i sommar ingen som vet på rak arm vad skatt å försäkring ligger på ungefär kommer stå på farsan sen i allfall

Kommer din pappa vara primär användare av bilen?

För att kolla upp skatt så är det bara att kolla regnumret upp en liknande bil som du tänkte köpa, och sen söka info på den hos trafikverket (här). För försäkring kan du göra samma sak, fast på t.ex. compricer.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Kommer din pappa vara primär användare av bilen?

För att kolla upp skatt så är det bara att kolla regnumret upp en liknande bil som du tänkte köpa, och sen söka info på den hos trafikverket (här). För försäkring kan du göra samma sak, fast på t.ex. compricer.se

Han får stå på den blir väll något dyrare för jag är under 24

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Visst försäkringen blir billigare om din far står som ägaren. Men om det händer nått tråkigt och det kommer fram att du är den primära användaren av bilen så kommer du antagligen inte få ut ett skit. Tänk på det.

För övrigt; 150k att lägga på förstabilen??? Skulle jag inte ens kunnat drömma om när jag var i den åldern.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Han får stå på den blir väll något dyrare för jag är under 24

Det kallas för skenförsäkring och är i 9/10 fall inte tillåtet av försäkringsbolagen. Jag tycker det är helt förkastligt att göra så av två orsaker:
1) Det blir billigare för dig, men eftersom du tillhör en högriskgrupp så bidrar skenförsäkringen i längden till att driva upp försäkringspremierna för erfarna förare som är mindre olycksbenägna. Jag är t.ex. inte intresserad få en högre premie för att du inte vill betala fullt pris för din.
2) Om någonting händer när du kör bilen, kommer försäkringsbolagen ana oråd och börja gräva i vem som faktiskt är primär användare av bilen. Har du otur så kommer du inte att få ut någonting alls på försäkringen, och då har du betalat dom en massa pengar i onödan.

Enligt min mening så har man inte råd att äga en bil om man inte också har råd att bära den faktiska försäkringskostnaden. Det är som att säga att man har råd att ta ett lån, men inte att betala amorteringar och ränta.

Permalänk
Medlem

Vrid har inget med acceleration att göra, effekt bestämmer acceleration.

Hur som helst, jag rekommenderar 550. Sjukt nöjd med min och samma prestanda som m5/m3 av karossen innan.

Ulv i fårakläder som ändå inte skinnar en i omkostnader.
En v8 är alltid en v8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vrid har inget med acceleration att göra, effekt bestämmer acceleration.

Menar du att Newtons 2:a lag inte gäller bilar?

Permalänk
Medlem

Är inget problem att "skenförsäkra".
Men det som inte tillåts är tex om Kalle försäkrar sin bil på pappa Adam. Kalle bor i Stockholm och pappa Adam bor i Norrland.

Men det är inga problem att ställa bilen på sina föräldrar sålänge man bor och är skriven på samma adress som dom.
Dettar har flertal F-Bolag själva sagt när jag ringt och frågat om detta och dom har sagt samma till många andra.

Ontopic: Båda är riktigt bra bilar. 5serien är något tyngre och kommer upplevas lite tröttare pga vikten och slitage delar slits alltid fortare på tyngre bilar.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Är inget problem att "skenförsäkra".
Men det som inte tillåts är tex om Kalle försäkrar sin bil på pappa Adam. Kalle bor i Stockholm och pappa Adam bor i Norrland.

Men det är inga problem att ställa bilen på sina föräldrar sålänge man bor och är skriven på samma adress som dom.
Dettar har flertal F-Bolag själva sagt när jag ringt och frågat om detta och dom har sagt samma till många andra.

Om försäkringsbolagen själva går med på det är det såklart inga konstigheter. Vilka försäkringsbolag har du pratat med? Jag förstår inte riktigt deras resonemang om att det inte skulle spela någon roll vart man bor, bara för att Kalle fortarande bor hemma betyder det ju inte att hans kör säkrare. Hur som helst, även om båda hade bott i Stockholm så skiljer det ju rejält på premierna om Kalle är 20 år och bor i stan, och Adam är 50+ och bor i villaförort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Det kallas för skenförsäkring och är i 9/10 fall inte tillåtet av försäkringsbolagen. Jag tycker det är helt förkastligt att göra så av två orsaker:
1) Det blir billigare för dig, men eftersom du tillhör en högriskgrupp så bidrar skenförsäkringen i längden till att driva upp försäkringspremierna för erfarna förare som är mindre olycksbenägna. Jag är t.ex. inte intresserad få en högre premie för att du inte vill betala fullt pris för din.
2) Om någonting händer när du kör bilen, kommer försäkringsbolagen ana oråd och börja gräva i vem som faktiskt är primär användare av bilen. Har du otur så kommer du inte att få ut någonting alls på försäkringen, och då har du betalat dom en massa pengar i onödan.

Enligt min mening så har man inte råd att äga en bil om man inte också har råd att bära den faktiska försäkringskostnaden. Det är som att säga att man har råd att ta ett lån, men inte att betala amorteringar och ränta.

Fast det är ju snarare så att försäkringsbolaget hävdar följande: Noxxer har inget ekonomiskt intresse försäkrat, hans far har försäkrat något han inte har ett ekonomiskt intresse utav. Därav betalas ingen ersättning alls ut och regressrätten gör att de kan kräva Noxxer på de ersättningar de betalt ut för skador på annans egendom.

Skrivet av Noxxer:

Är inget problem att "skenförsäkra".
Men det som inte tillåts är tex om Kalle försäkrar sin bil på pappa Adam. Kalle bor i Stockholm och pappa Adam bor i Norrland.

Men det är inga problem att ställa bilen på sina föräldrar sålänge man bor och är skriven på samma adress som dom.
Dettar har flertal F-Bolag själva sagt när jag ringt och frågat om detta och dom har sagt samma till många andra.

Ontopic: Båda är riktigt bra bilar. 5serien är något tyngre och kommer upplevas lite tröttare pga vikten och slitage delar slits alltid fortare på tyngre bilar.

Finns inte en chans att försäkringsbolagen svarar så. Sedan är vi ju återigen inne på vem som har det ekonomiska intresset av det som sägs vara försäkrat. Det är ju inte personens far, utan personen som därmed också ska stå som ägare samt försäkringstecknare.

Skrivet av pelleplu:

Om försäkringsbolagen själva går med på det är det såklart inga konstigheter. Vilka försäkringsbolag har du pratat med? Jag förstår inte riktigt deras resonemang om att det inte skulle spela någon roll vart man bor, bara för att Kalle fortarande bor hemma betyder det ju inte att hans kör säkrare. Hur som helst, även om båda hade bott i Stockholm så skiljer det ju rejält på premierna om Kalle är 20 år och bor i stan, och Adam är 50+ och bor i villaförort.

Försäkringsbolagen går inte med på detta då det är avtalsbrott, dvs den som har det ekonomiska intresset utav vara X ska självklart också teckna försäkringen.

Lagom kul att stå där utan fordonet och med skadeståndskrav i miljonnivåer när något händer. Har man inte råd med kostnaderna så skaffar man inte en bil...

Kanske dags för mig att byta till en RS5 och gå upp en del i premie, 12000/år helförsäkrat.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Menar du att Newtons 2:a lag inte gäller bilar?

Jo det är ju precis det den gör. Det krävs effekt för att bygga upp rörelseenergi. Du kan ha vridmoment som en lastbil, men finns det ingen effekt bakom kommer du ändå ingen vart. Sen om effekten finns på höga eller låga varv ... ja då får man anpassa utväxlingen efter det.

Effekt = vridmoment x varvtal.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jo det är ju precis det den gör. Det krävs effekt för att bygga upp rörelseenergi. Du kan ha vridmoment som en lastbil, men finns det ingen effekt bakom kommer du ändå ingen vart. Sen om effekten finns på höga eller låga varv ... ja då får man anpassa utväxlingen efter det.

Effekt = vridmoment x varvtal.

Newtons andra lag (F = m * a) ger ju obestridligen att maximal acceleration fås vid maximal kraft, vilket för ett roterande objekt blir maximalt moment (minns att F = M / r). Så att påstå att "Vrid har inget med acceleration att göra" är ju inte riktigt sant.

Permalänk

Bror på vad du vill ha, vill du ha en pigg bil men åka stötigt så köp en 330, vill du åka bekvämt och slippa höra vägljud så köp en 530.

Jag gillar 5 serien mer om man bara ska köra normalt, ska man köra snappt är 3-serien roligare.

Skatten torde ligga runt 2300-2500, tänk på att bilarna drar en hel del soppa bara.

Ska du köpa touring så kolla bakluckan efter rost, det rostar på sidorna vid gasdämparna på 3 serien och på ovansidan vid kanterna på 5 serien, öppnar du glasluckan så ser du det direkt om där är rost.

Du ser om det är fixat på garantin, 3 serien har nya paneler på sidorna så du har ett mellanrum mellan panelerna och bakluckan, 5 serien har fått ett mellanlägg mellan baklucka och panelerna.

/Plåtslagare på BMW

Permalänk
Medlem

530 är betydligt snyggare och bekvämare, tycker också att den har en aningen mera vuxen stil. Kollar själv efter något liknande men synd nog så bor jag i Finland var en 530 år 2007 med över 300.000km i mätaren kostar 20.000€ (~170.000kr).

Permalänk

Jag skenförsäkra min bil som jag köpte för 140000:- på 3år så har jag sparat 90000:- som jag kunnat lägga undan om något händer. Detta är dock en normal bil som inget bolag höjjer ögonen på. Samt att han har ekonomi och kan bevisa behov av två bilar. Det värsta som kan hända är att de inte ersätter skadorna på din bil, de ersätter dock alltid den andra bilen och personskador. Förutsatt att du har halv eller helförsäkrat. Är det normala bilar så bryr sig inte bolagen, men börjar ens mamma som är 50+ äga rs4, m3, m5, evo, impreza mm så är det en annan sak.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag skenförsäkra min bil som jag köpte för 140000:- på 3år så har jag sparat 90000:- som jag kunnat lägga undan om något händer. Detta är dock en normal bil som inget bolag höjjer ögonen på. Samt att han har ekonomi och kan bevisa behov av två bilar. Det värsta som kan hända är att de inte ersätter skadorna på din bil, de ersätter dock alltid den andra bilen och personskador. Förutsatt att du har halv eller helförsäkrat. Är det normala bilar så bryr sig inte bolagen, men börjar ens mamma som är 50+ äga rs4, m3, m5, evo, impreza mm så är det en annan sak.

De ersätter ju skador på andra fordon samt personskador för att sedan ställa återkrav på de ersättningar som betalats ut. Återigen, har personen inget ekonomiskt intresse av det som sägs vara försäkrat så betalas ingen ersättning alls ut.

Kanske dags för mig att byta bil, från en ordinär Audi A4 till en RS4 och betala 12000/år helförsäkrat?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

M3 och M5 osv är rätt onödiga bilar enl mig, man kan aldrig köra fullt ut med en sån på vägen ändå, bara dyra att äga tycker jag.

Nya M5an går rätt bra iofs, jag blev rätt frälst när jag prövade den. :/

Kan förstå varför folk vill ha en sån, men kostnaden det medför är inte så rolig.

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

De ersätter ju skador på andra fordon samt personskador för att sedan ställa återkrav på de ersättningar som betalats ut. Återigen, har personen inget ekonomiskt intresse av det som sägs vara försäkrat så betalas ingen ersättning alls ut.

Kanske dags för mig att byta bil, från en ordinär Audi A4 till en RS4 och betala 12000/år helförsäkrat?

Nu har jag ingen rs4 utan en v70 2.5t så dra inte alla över samma kant. Bara för att jag bor i en förort i sthlm så är det oskäligt att försäkra bilen. Att jag sedan gör fel och kan stå för det är en annan sak. Har blivit påkörd två gånger. En gång när bilen stod på min parkering och en gång körde en bil på mig bakifrån på en påfart. Fått ersättning för bil och personskador båda gångerna. Har även en firma bil och kör mellan 2000-4000mil om året och har haft körkort i 6år. Den privata bilen rullar runt 2000mil om året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Nu har jag ingen rs4 utan en v70 2.5t så dra inte alla över samma kant. Bara för att jag bor i en förort i sthlm så är det oskäligt att försäkra bilen. Att jag sedan gör fel och kan stå för det är en annan sak. Har blivit påkörd två gånger. En gång när bilen stod på min parkering och en gång körde en bil på mig bakifrån på en påfart. Fått ersättning för bil och personskador båda gångerna. Har även en firma bil och kör mellan 2000-4000mil om året och har haft körkort i 6år. Den privata bilen rullar runt 2000mil om året.

Skickades från m.sweclockers.com

Bor också i Stockholm, så att endast säga att det är Stockholm som gör pengen är en sanning med modifikation. Sedan så står man ju med ett fordon där någon annan vållar skadefri (vilket är vad som hänt i dina fall).

Nu kör jag ju inte alls lika mycket som tidigare, men 1000 mil i privata bilen och tjänstebilen varierar väldigt, men från 0 till 40 mil om dagen. Haft körkortet i 8 år, haft egen bil med helförsäkring i bara 4½ år. Men visst premien blev ungefär samma att vara 23 och bo i annan del av landet och att vara 24 och bo i Stockholm. Men helförsäkrad RS4/5/6 är bara obetydligt dyrare än min nuvarande Audi A4 1.8T.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Newtons andra lag (F = m * a) ger ju obestridligen att maximal acceleration fås vid maximal kraft, vilket för ett roterande objekt blir maximalt moment (minns att F = M / r). Så att påstå att "Vrid har inget med acceleration att göra" är ju inte riktigt sant.

Det vridmomentet som har med accelerationen att göra är det vridmoment som ges av motorns vridmoment vid aktuellt varvtal i kombination med växellådans utväxling. Den begränsande faktorn här är varvtalet, vilket direkt följer av effektbegränsningen i motorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Newtons andra lag (F = m * a) ger ju obestridligen att maximal acceleration fås vid maximal kraft, vilket för ett roterande objekt blir maximalt moment (minns att F = M / r). Så att påstå att "Vrid har inget med acceleration att göra" är ju inte riktigt sant.

Som jag sa får man anpassa utväxlingen, för att omvandla ett högt varvtal med litet vridmoment till ett lågt varvtal med högt vridmoment. Men det mest användbara för dagligt bruk är ju en motor med effekt över ett brett register.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget blev en 330 igår går riktigt fint:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einhaerjar:

M3 och M5 osv är rätt onödiga bilar enl mig, man kan aldrig köra fullt ut med en sån på vägen ändå, bara dyra att äga tycker jag.

Nya M5an går rätt bra iofs, jag blev rätt frälst när jag prövade den. :/

Kan förstå varför folk vill ha en sån, men kostnaden det medför är inte så rolig.

Vadå onödiga bilar? Haha
Bara för att du inte har råd eller klarar av att köra en sån bil fullt ut så är den onödig enligt dig?

Ja jävlar, kanske bäst att BMW lägger ner sin Motorsport avdelning helt eftersom vissa inte klarar av att hantera dom, alt är för dyra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Tack för förslaget blev en 330 igår går riktigt fint:)

Grattis! Bara åkt 325 och 335 och ingen av dom var dåliga så du har skaffat en rolig bil. Sedan eller touring?