Permalänk
Medlem

Intressekoll: Sleeve!

Halloj!

Jag har lite för mycket fritid över och behöver en hobby. Jag har pysslat med webbdesign (och viss del utveckling) så länge jag kan minnas, men egentligen är det datorprylar i alla dess former jag brinner för. Hur som helst så blir mitt nästa projekt att ta fram en webbshop för att lära mig något nytt.

Så kom jag att tänka på att djungelapa (tyvärr) har lagt ned. Jag handlade en del därifrån och hans affärsidé kändes både rolig och överkomlig. Det här är mest bara tidiga funderingar, men det skulle absolut vara kul att gå i djungelapas fotsteg och låta hans idéer leva vidare. Att kombinera mitt projekt med en spännande affärsidé låter som en för mig passande hobby.

Det svåra för mig är inte att skapa en funktionell och användbar webbshop, utan det handlar mer om vad potentiella köpare (ni) vill se för produkter och till vilka priser. Enklast vore ju såklart att ta över både shop och leverantörer från djungelapa, men detta tror jag inte är aktuellt. Som tur är har jag en del sleeve kvar från just djungelapa med vilken jag kan jämföra varuprover som jag köper in. Jag tycker, liksom ni, att kvalitén på sleeve inte är något man tummar på

Men för att komma till saken, här följer ett par korta frågor.

1. Vad gäller storlek på sleeven tänker jag mig small (3mm) och S-ATA. Vill ni se någon annan storlek?

2. Färger? Svart och vit är självklara. Men låt säga fem stycken utöver dessa?

3. Vill ni se något utöver sleeve, krympslang och de nödvändiga verktygen?

4. Färdigsleevade kablar (förlängare, adaptrar m.m.) är det intressant? (Självklart till överpris )

5. För enkelhetens skull tänker jag att bara sälja per meter och alltid hålla samma meterpris oavsett mängd. Vad är rimliga priser för er?
5.1 Pris för small sleeve per meter:
5.2 Pris för SATA sleeve per meter:
5.3 Pris för krympslang per meter:

Aktiebolag, f-skatt, revisor å hela den biten finns redan. Men för att detta ska bli aktuellt måste jag självklart kunna sätta priser som täcker inköp, moms och revisor (det blir en del bokföring med många småordrar)

Tack för er tid!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Jag hade precis tänkt börja pyssla lite med sleeving. Jag har aldrig gjort det förut, så mina svar kanske inte är så professionella. Menmen:
1. 10 mm kanske?
2. Blå vill jag ha. Sen gult, rött, grönt och orange vore fint.
3. Saker man kan fästa kablarna med i chassits insida (clamps? vet ej vad de heter)
4. Njae, kul att pyssla själv tycker jag
5. Mycket osäker

Hoppas att du lyckas med detta!

Permalänk
Medlem

1. Förutom vanlig 3-5mm sleeve och SATA tycker jag något mellan det skulle vara bra, för t.ex. chassikablar etc. som är något mindre än SATA men inte får plats i den minsta. Sleeve till t.ex. slangar i storlekar som 16mm och 19mm hade också varit intressant för mig.

2. Ganska standardfärger antar jag skulle fungera bra, blå, röd, grön. Kanske några mörkare toner också, jag gillar MDPCs mindre skrikiga färger som Color-X t.ex. Någon grå skulle nog också fungera.

3. Mindre tillbehör som Djungelapa och MDPC har kanske, skruvar, crimpverktyg och kontakterna till det. Kabelhållare modell MDPC. Lite random saker till chassimodifiering som fläktfilter och sådant skulle nog också gå bra.

4. Om de är välgjorda är det självklart intressant för vissa.

5. Ett rimligt pris för mig är max 8kr per meter om det är "MDPC-X" kvalitet på sleeven, annars max 6kr meter vid "Djungelapa.se" kvalitet. Och det blir nog enklare om du säljer i mängder om 10 meter till ett visst pris, lättare hantering etc. Man behöver i princip aldrig köpa mindre än 10 meter av en viss sleeve. Ett tips är att MDPC säljer i 100 meters längder för 5.13kr/m om du vill köpa in från honom

Runt 20-25kr metern för krympslang storlek liten, och kanske 35-40kr för 50st färdigskurna krympslangsbitar. (MDPC priser)

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Jag kan avslöja att det kommer att bli av någon gång under slutet på Januari liter beroende på hur lång tid alla leveranser tar.

Just nu har jag svart, mörkgrå, vit, röd och blå (ljus/aqua) i 3mm (vanlig) & 8mm (s-ata) på plats, och eventuellt bli det också grön om den hinner komma innan lanseringen av webbutiken. Sen kommer fler färger och förmodligen paracord vartefter sidan rullar.

Detta kommer vara vanlig "djungelapa" sleeve, med tre trådars täthet. Priset kommer ligga på 69kr/10meter för 3mm och 49kr/5meter för s-ata. Per meter kommer priserna ligga omkring 12-14kr beroende på storlek. Krympslangen hamnar omkring 15-20kr/meter och kommer vara helt utan tryck. Om intresse finns för färdigskurna bitar går det nog också att ordna . Priserna kan komma att sjunka när/om inköpen blir större.

Intressant att du nämner mdpc-x. Om jag uppfattat det rätt har han egna maskiner (eller nära samarbete med någon som har en sådan maskin iallafall). Jag ska prata med honom hur han ser på att sälja till andra återförsäljare. En MDPC-X-kategori skulle då kunna vara aktuellt för de färger som inte går att få tag på i Kina. Fördelen då blir betydligt billigare frakt från Sverige.

Jag får inte göra reklam för mig själv (varken namn eller länk), men det kommer gå att googla på sidan inom ett par veckor.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Lycka till med ditt projekt
Det som var absolut tråkigast och mest tidskrävande var att dela alla rullar sleeve i 10/5 meters längder. Kanske kan du effektivisera detta på något vis, för din egen skull.
Sen köpte jag mycket bulkförpackningar (påsar med skruv, kabelclips etc) och det var inte så roligt att packa om dessa till mindre förpackningar

Permalänk
Medlem

Kul initiativ, hoppas du får till det!
Se till att uppdatera tråden frekvent:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

om du säljer till finland så har du iaf en kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Lycka till med ditt projekt
Det som var absolut tråkigast och mest tidskrävande var att dela alla rullar sleeve i 10/5 meters längder. Kanske kan du effektivisera detta på något vis, för din egen skull.
Sen köpte jag mycket bulkförpackningar (påsar med skruv, kabelclips etc) och det var inte så roligt att packa om dessa till mindre förpackningar

Tack!

Jo jag kan tänka mig det. Det är ju ett projekt som fungerar ganska bra medan man är student och mindre bra om man har ett vanligt jobb på sidan om.
Även att inköpspriserna går att få ner en bit så måste man ju räkna med arbetstimmar också =/
Kanske någon får ta över efter mig sen när jag studerat färdigt

Just nu ligger all sleeve på rullar (hela köket fullt haha). Jag funderar på om det är mest effektivt att dela upp det i 10 meter på en gång, eller vartefter man får en beställning.

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Kul initiativ, hoppas du får till det!
Se till att uppdatera tråden frekvent:)

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut!

Skrivet av NoNamed:

om du säljer till finland så har du iaf en kund

Det ska nog gå att ordna. Ska titta på fraktkostnader

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Detta låter riktigt kul!
Jag tror absolut att det finns en marknad för det här i Sverige.
Satsa även på lite fabric/paracord sleeve!

Lycka till!

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Behöver nämligen mer sata sleeve ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Underbart att det kommer en butik i Sverige igen ^^
Lycka till

Permalänk
Medlem

Kul att det finns intresse för detta ! Webbutiken designas och kodas för fullt just nu och beräknas vara klar vecka 4. Väntar fortfarande på några leveranser men sju färger i två storlekar är bekräftade till releasedagen iallafall. Även krympslang i tre färger och två storlekar + en del tillbehör. Fler färger kommer att komma medan sidan rullar.

Verktyg ska jag kolla upp så snart som möjligt. Vanligast är ju denna modell: http://www.inet.se/produkt/5321542/molex-extractor-kit-sleevi.... Dock har man ju hört att de går sönder lätt å man vill ju inte sälja skräp

Edit: Jag har funderat över det här med fraktkostnader. Det är i princip omöjligt att erbjuda en individuell fraktkostnad beroende på försändelsens vikt så jag tänker mig två fast kostnader. Dels vanligtPosten brev för 25kr som skickas utan att kunna spåras med vanliga frimärken och dels posten skicka lätt för 49kr som är spårbart med sms/epostavisering.

Frågan är då, om ni skulle betala 25kr i porto och det sedan bara sitter två frimärken på för att det vägde så pass lite, skulle det göra er upprörda? Å andra sidan kan man vända på det att även om paketet väger 2kg så tar jag fortfarande bara 25kr (resp. 49kr).

Verkar det vara en bra lösning?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Kul att det finns intresse för detta ! Webbutiken designas och kodas för fullt just nu och beräknas vara klar vecka 4. Väntar fortfarande på några leveranser men sju färger i två storlekar är bekräftade till releasedagen iallafall. Även krympslang i tre färger och två storlekar + en del tillbehör. Fler färger kommer att komma medan sidan rullar.

Verktyg ska jag kolla upp så snart som möjligt. Vanligast är ju denna modell: http://www.inet.se/produkt/5321542/molex-extractor-kit-sleevi.... Dock har man ju hört att de går sönder lätt å man vill ju inte sälja skräp

Edit: Jag har funderat över det här med fraktkostnader. Det är i princip omöjligt att erbjuda en individuell fraktkostnad beroende på försändelsens vikt så jag tänker mig två fast kostnader. Dels vanligtPosten brev för 25kr som skickas utan att kunna spåras med vanliga frimärken och dels posten skicka lätt för 49kr som är spårbart med sms/epostavisering.

Frågan är då, om ni skulle betala 25kr i porto och det sedan bara sitter två frimärken på för att det vägde så pass lite, skulle det göra er upprörda? Å andra sidan kan man vända på det att även om paketet väger 2kg så tar jag fortfarande bara 25kr (resp. 49kr).

Verkar det vara en bra lösning?

Verkar som en prima fraktlösning!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -