Bredbandsbolaget dynamisk ipadress = LAN??

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget dynamisk ipadress = LAN??

Hej!

Har börjat uppleva något märkligt.

Jag har bredbandsbolaget och då får man 5 dynamiska ipadresser, vilka jag har upptäckt att man kan ha ett LAN mellan dessa, men bara ibland.

Eller det verkar bli någon sorts halv-LAN lösning där vissa saker fungerar och andra inte beroende på vilka ipadresser man får och vilken gateway man ansluts till.

Säg att jag har 2 olika gateways som datorerna kan anslutas till, ansluter dem till samma så fungerar det som ett klockrent LAN, allt fungerar som det borde (alla har anslutning till NASen).
Ansluter dem till olika så är det bara några saker som fungerar, t.ex. kan dom hitta varandra på nätverket men att koppla upp sig till NASen fungerar inte, det går att hitta NASen med ett program som söker efter NASen lokalt, men det går inte att ansluta till fildelningen.

Har varit i kontakt med Bredbandsbolaget och försökt reda ut hur detta egentligen fungerar / borde fungera men ingen på deras kundtjänst har någon aning om detta, de flesta fattar inte ens vad jag pratar om.

Någon som vet något om detta?
Eller känner till någon lösning för att få det att alltid fungera?

(ja det finns en lösning att köpa en router men skulle helst slippa det då jag inte vill ha en till maskin och vill kunna utnytja mina 5 externa ipadresser)

/verdurakh

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Om klienterna hamnar i samma subnät kan de kommunicera med varandra utan att passera en GW = filshare etc funkar. Olika nät = blockas hos BBB.

Man kan pilla med ARP osv, men inget att rekommendra om man inte vet exakt vad man gör.

BTW - din NAS direkt på Internet med en publik adress?! Scary....

Permalänk
Medlem

ok, du hade ingen lösning med andra ord

Jag känner mig ganska säker med lösningen jag har. tack ändå

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Om du kopplar en router/gateway till din vägg mot bredbandsbolaget, och sedan den andra routern till den första och konfigurerar den andra routern som en brygga/accesspunkt så borde det funka. din första router bör dela ut lokala adresser till ditt lokala nät och din andra router fungerar ungefär som en switch och du bör ha samma adresspool för hela ditt lokala nät. även de enheter som är kopplade till router 2.

Sedan portforwarda för att komma åt datorerna. att dela ut alla sina datorer på internet är sjukt osäkert. (fast det kanske bara gäller i min kompiskrets ^^)

annars bör du kunna brygga båda routrarna för att du ska ta dina externa ipadresser. (vilket jag inte skulle göra i säkerhetssynpunkt.)

Permalänk
Medlem

Som Bredbandsbolagets nät fungerar så kan datorer på samma sub-nät på samma nod dela på saker. Med andra ord om dator 1 har IP: X.X.X.100 och dator 2 har IP X.X.X.110 så kan de kommunicera med varandra OM de dessutom sitter mot samma ingångspunkt till Bredbandsbolagets nät. Det fungerar alltså inom samma byggnad i praktiken.

Kort och gott: Om det enbart är sista siffrorna i IP-adressen som skiljer sig och om de sitter mot samma switch så kan man ha LAN.

Men, eftersom de 5 adresser man får är dynamiska så finns det inga som helst garantier för att detta skall ske. Ibland kommer det fungera, ibland inte. Enklaste lösningen är att ha en egen router så att man skapar sitt eget nätverk.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.