Hur vanligt är det att XenServer(citrix hypervisor) används?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det argumentet har jag sett några gången men jag håller inte med.
Det blir en pryl till att underhålla och serva hela tiden.

Har man bara en maskin i botten så vinner man idag i princip ingenting på att stopa dit virtualiseringslagret.
På 2003 tid var det lite annorlunfa om man inte var duktig på att hacka registry för bootdrivers men 2008 och framåt är såpass smart så att den ficar det för det mesta

Jag ser saken på ett annat sätt hypervisorn går i stort set aldrig ner, det som ibland händer är att en server sunkar ihop och går ner. Då är det bra mycket enklare och billigare att sätta upp en hypervisor och sen importera en server från backup.

I min roll som it arkitekt är rekommendation alltid virtuellt om det fungerar och är supportat.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Här kommer min analys ur en säljares perspektiv

Jag ser följande scenario i Sverige:
Hyper-V kommer öka på marknaden då vi har extremt många småföretag och detta är i princip gratis.

Xenserver kommer att öka på de bolagen som lever i Citrixmiljöer även om dessa fungerar på andra hypervisors så är det väldigt behagligt att ha allt samlat samt att licenserna ingår.

VMware kommer definitivt ha en dominerande ställning ett bra tag framöver, detta då 90% av IT-konsulterna arbetat och trivs med VMware. Att tillägga är ju också att VMware fortfarande ligger längst fram gällande minneshantering och dyl vilket gör att fler servrar kan samlas på en fysisk host.
Att sedan nästan alla tredjepartsprogram stödjer VMware är inte heller en liten del att ta med i beräkningen.

Permalänk
Medlem

Jag håller i stort sett med om GlennBobs analys, möjligen tror jag att Hyper-V:s tillväxt kan komma att saktas ned av att ESXi i princip också är gratis för ett litet bolag, samtidigt som det som sagt finns massor av konsulter som kört ESXi sedan tidigare och därför kommer slänga in det av gammal vana. Däremot tror jag Hyper-V har potential att öka snabbt så fort man kommer upp i miljöer som kräver lite mer centraliserad hantering, dvs vSphere.

En framgångsfaktor för MS kommer säkert vara att Hyper-V inte är fristående, utan ingår i Server 2012. I och med att väldigt många tekniker kommer skickas på kurser i Server 2012 så lär man få med sig Hyper-V-kunskap "på köpet" den vägen.

XenServer är nischprodukten i sammanhanget och kommer förmodligen främst köras i "Citrix-shops" och i stora enterprise-moln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

En enkel Xenserver eller ESXi kräver inte mycket underhåll att tala om. Det du vinner är framför allt att infrastrukturen redan finns på plats om man bestämmer sig för att man behöver en server till. Dessutom blir det enklare att flytta ut maskinen till ny hårdvara.

Sen kan man ju fråga sig när man egentligen bara ska köra en server, idag när hårdvara kostar peanuts tycker jag att det är onödigt att köra alla roller på en server och jag antar att MS håller med i och med att man plockat bort SBS. Nackdelen är förstås att serverlicenserna blir dyrare om man måste ha Datacenter.

Inte så mycket jobb per burk nej men det är extra jobb och frågan är som sagt om det finns någon som helst vinst i det.
Det blir ytterligare en pryl som ska patchas vilket kostar pengar och arbete. Dessutom måste jag ta ned min enda vm för att patcha vmware.
Det blir faktiskt bara enklare att flytta om du har samma cpu arkitektur på båda servrarna samt ungefär samma version av vmware på hosten
Annars blir det lika mycket drivermeck där som på en fysisk burk

Sen avsåg jag inte en server i organisationen utan ett kontor som bara ska ha en server.
För det mesta så har man ju all infrastruktur centralt och ställer ut simpla servrar för att hantera printers och möjligen att man har dem som filarkiv för installationsfiler osv (dvs sånt som inte kräver backup).

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hej på er.

Vill pröva på citrix lite.
Vill kunna köra xendesk till ipad och andra datorer. Vill ha en Desk att lätt kunna flytta med mig till olika enheter.
Finns det någon guide för installation osv?

Någon som kanske kan förklara stegen.

Tack!

/ A

Permalänk
Medlem

re

http://www.xenappblog.com/ har en gratis guide om xendesktop 7

Har själv ingen erfarenhet av xendesktop och vdi endast xenapp