Ubuntu 12.10 + nvidia = falskt? [Grafikproblem vid uppstart efter installation - mod]

Permalänk
Avstängd

Ubuntu 12.10 + nvidia = falskt? [Grafikproblem vid uppstart efter installation - mod]

Är helt novis gällande ubuntu..

Installerade och gick smärtfritt, fram tills inloggnings fönstret dyker upp.. datorn "låser" sig och flippar fram å tillbaka för att sedan hamna i någon typ av "cmd-fönster" där det står GPU lockup och det försöker lösa problemet på något sätt, men går i en ond cirkel utan att lyckas..

Hur gör djur? Har googlat och verkar va fler som har samma strul, och lösningarna förstår jag, som aldrig har använt ubuntu inte mig på..

Någon vänlig själ som kan släppa in mig till den ljusa sidan?

Edit; Har testat Ctrl+Alt+F1 för att köra "Run sudo apt-get update; sudo apt-get install nvidia-current", men för att kunna göra detta kräver den login.. så fort jag loggar in så börjar den söka efter lösning själv och ger mig inte en chans att köra detta kommando.

Tydligare rubrik
Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Prova med 12.04 som är en LTS release. Dessa brukar vara stabilare är den utgåva som kommer direkt efter.
Proprietära drivrutiner till grafikkort är inte nödvändiga för att installera och få igång 12.04 i alla fall. När du loggar in efter installationen väljer du Unity utan effekter, du kan välja detta med"kugghjulet" vid användarnamn innan du kör enter efter password. Väl inloggad sp hittar Ubuntu drivrutinerna själv och frågar om de skall installeras. Se till att du väljer de somär markerade som rekommenderade, inte de som är överst.

Permalänk
Medlem

Kanske någon annan virtuell terminal än Ctrl+Alt+F1 funkar bättre (Ctrl+Alt+F2 till exempel)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Är helt novis gällande ubuntu..

Installerade och gick smärtfritt, fram tills inloggnings fönstret dyker upp.. datorn "låser" sig och flippar fram å tillbaka för att sedan hamna i någon typ av "cmd-fönster" där det står GPU lockup och det försöker lösa problemet på något sätt, men går i en ond cirkel utan att lyckas..

Har exakt samma problem som du har.
Installerar du ifrån en USB?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk

Jag har nääästan samma problem. Om jag väljer nVidias drivrutiner, kvittar vilken, så syns inget mer än bakgrundsbilden när jag loggat in. Är hel-noob på Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Jag har nääästan samma problem. Om jag väljer nVidias drivrutiner, kvittar vilken, så syns inget mer än bakgrundsbilden när jag loggat in. Är hel-noob på Ubuntu

Har tyvärr inget bra svar till OP men hade också problem att inget annat än bakgrundsbilden syns.

Testa att logga in så du kommer till bakgrundsbilden, tryck sedan Ctrl-Alt-F1. Logga in med ditt användarnamn/lösenord, skriv sedan:

sudo apt-get install linux-headers-generic

När den installerat måste du köra någon av dessa beroende på vilken du har installerad, är du osäker så testa alla.

sudo dpkg-reconfigure nvidia-current
sudo dpkg-reconfigure nvidia-current-updates
sudo dpkg-reconfigure nvidia-experimental-304

Förhoppningsvis så fungerar det nu, det löste problemet för mig iallafall.

Permalänk
Skrivet av Kotteswe:

Har tyvärr inget bra svar till OP men hade också problem att inget annat än bakgrundsbilden syns.

Testa att logga in så du kommer till bakgrundsbilden, tryck sedan Ctrl-Alt-F1. Logga in med ditt användarnamn/lösenord, skriv sedan:

sudo apt-get install linux-headers-generic

När den installerat måste du köra någon av dessa beroende på vilken du har installerad, är du osäker så testa alla.

sudo dpkg-reconfigure nvidia-current
sudo dpkg-reconfigure nvidia-current-updates
sudo dpkg-reconfigure nvidia-experimental-304

Förhoppningsvis så fungerar det nu, det löste problemet för mig iallafall.

Man tackar!

Ska testa det så fort jag kan, återkommer med resultat!
EDIT: Det funkade! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotteswe:

Har tyvärr inget bra svar till OP men hade också problem att inget annat än bakgrundsbilden syns.

Testa att logga in så du kommer till bakgrundsbilden, tryck sedan Ctrl-Alt-F1. Logga in med ditt användarnamn/lösenord, skriv sedan:

sudo apt-get install linux-headers-generic

När den installerat måste du köra någon av dessa beroende på vilken du har installerad, är du osäker så testa alla.

sudo dpkg-reconfigure nvidia-current
sudo dpkg-reconfigure nvidia-current-updates
sudo dpkg-reconfigure nvidia-experimental-304

Förhoppningsvis så fungerar det nu, det löste problemet för mig iallafall.

Sorry för fet bump!
Men har exakt samma problem fast med AMD grafik. Nån som vet vad man ska skriva istället för nvidia kommandona?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Kajlie:

Sorry för fet bump!
Men har exakt samma problem fast med AMD grafik. Nån som vet vad man ska skriva istället för nvidia kommandona?

Det här är vad som gäller för AMD.

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Bör dock förvarna dig om att AMD-drivisar till någon Linux-distro är så inihelvete buggiga, det är verkligen 50/50 som gäller.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misantropen:

Det här är vad som gäller för AMD.

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Bör dock förvarna dig om att AMD-drivisar till någon Linux-distro är så inihelvete buggiga, det är verkligen 50/50 som gäller.

Så om det fungerar nu, om än lite segt så ska man inte hålla på att pilla?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Kajlie:

Så om det fungerar nu, om än lite segt så ska man inte hålla på att pilla?

Kör den Open Source nu, eller proprietära? (Jobbigaste ordet att uttala någonsin, f.ö).

Det är väl lite upp till dig, när jag började med Linux-distros hade jag per standard sönder mina OS en gång i veckan bara för att jag provade allting.

Det går ju trots allt väldigt snabbt att ominstallera om man kört något utför backen.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misantropen:

Kör den Open Source nu, eller proprietära? (Jobbigaste ordet att uttala någonsin, f.ö).

Det är väl lite upp till dig, när jag började med Linux-distros hade jag per standard sönder mina OS en gång i veckan bara för att jag provade allting.

Det går ju trots allt väldigt snabbt att ominstallera om man kört något utför backen.

Den kör Open Source nu.
Försöker jag ändra till

"Use the video driver for the AMD grapichs accelerator from fglrx (propietary)".

Så verkar det funka bra men när jag loggar in så får jag bara en blank skrivbordsskärm. Kan dock högerklicka o så men ser inte menyer eller nått.

Får då köra
sudo apt-get purge fglrx

för att återställa till open source

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Innan du skriver lösenord när du loggar in skall du välja "Ubuntu 2D" då loggar du in utan krav på extra drivrutiner. Inne i Ubuntu brukar systemet tala om att det finns proprietära drivrutner och föreslå att dessa skall installeras. Datorn måste startas om efter installationen. Logga in och välj "Ubuntu" innan du skriver lösenord.

Permalänk
Skrivet av Kajlie:

Den kör Open Source nu.
Försöker jag ändra till

"Use the video driver for the AMD grapichs accelerator from fglrx (propietary)".

Så verkar det funka bra men när jag loggar in så får jag bara en blank skrivbordsskärm. Kan dock högerklicka o så men ser inte menyer eller nått.

Får då köra
sudo apt-get purge fglrx

för att återställa till open source

"AMD Catalyst:
sudo apt-get purge fglrx
sudo apt-get install linux-headers-generic
Reboot and then Install proprietary drivers via Software Sources

Older AMD Drivers (HD4000 and before):
http://www.unixmen.com/ubuntu-12-10-and-amd-catalyst-problem-...

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misantropen:

"AMD Catalyst:
sudo apt-get purge fglrx
sudo apt-get install linux-headers-generic
Reboot and then Install proprietary drivers via Software Sources

Older AMD Drivers (HD4000 and before):
http://www.unixmen.com/ubuntu-12-10-and-amd-catalyst-problem-...

http://www.youtube.com/watch?v=ioMeSCoyYng

Exakt det där har jag gjort. Hittade den filmen innan med

Gjorde som han sa, exakt. Körde sen CCC installationen (Den gick inte ens att köra innan detta så trodde verkligen det skulle fungera) allt såg ok ut. Startade om och loggade in då stannade den på blankt skrivbord igen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ska du köra ubuntu 12.10 och amd så måste du ha senaste beta drivrutinerna från amd,, 12.11 tror jag de är.
då kommer det funka för dig.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

ska du köra ubuntu 12.10 och amd så måste du ha senaste beta drivrutinerna från amd,, 12.11 tror jag de är.
då kommer det funka för dig.

Funkade inte med beta drivisarna hellet då crashade hela skiten.
Orkade inte mer och drog in 12.04 då fungerade det direkt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

du måste avinstallera dom gamla först, kör amd på 3 av datorerna här och funkar klockrent med beta drivarna,, men inte dom vanliga..

men lycka till

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5