Köpt ny Rasberry PI, behöver tips!

Permalänk
Medlem

Köpt ny Rasberry PI, behöver tips!

Hejsan!

Jag har precis köpt mig en R-PI och behöver lite tips.

Vilket operativsystem och vilken version skall jag använda?

Hur mycket kan man överclocka den och den fortfarande är stabil?

Måste man ha en "starkare" strömadapter för att kunna drivva den om den är överklockad?

Vilket SD kort rekommenderar ni?

Finns det något mer som kan vara bra att tänka på?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thazify:

Hejsan!

Jag har precis köpt mig en R-PI och behöver lite tips.

Vilket operativsystem och vilken version skall jag använda?

Hur mycket kan man överclocka den och den fortfarande är stabil?

Måste man ha en "starkare" strömadapter för att kunna drivva den om den är överklockad?

Vilket SD kort rekommenderar ni?

Finns det något mer som kan vara bra att tänka på?

1) Det är en smaksak, som gammal Debiananvändare föredrar jag personligen någon av de varianter av Debian som finns.

2) Olika beroende på exemplar, men såvitt jag förstått verkar det nästan alltid funka att ta dem över en GHz iaf.

3) Det beror på vad du har för adapter. Har du en som kan leverera vad din R-pi drar standardklockad med lite marginal lär du vara hemma, upplever inte att den går så värst mycket varmare (vilket kan ses som ett mått på ökad strömförbrukning) ens när man plågar den ganska duktigt. Kanske inte det svar du vill ha, men här är nog empiri den bästa metoden att ta reda på huruvida du behöver något större eller ej.

4) Snabbaste möjliga som stannar inom din budget. Själv tyckte jag det kändes löjligt att pröjsa mer för ett kort än för R-pin själv, så köpte ett billigt class 10-kort från Sandisk, modellnummer SDSDX-008G-X46.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket "kaput" för seriösa och snabba svar!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4