Permalänk
Medlem

Centrera websidor vid surfning?

Halloj, jag har börjat störa mig lite på att så många sidor ligger långt ut i den vänstra kanten av min fina 1080p-skärm när jag sitter och surfar. Oavsett Firefox eller Chrome är det såhär, och jag hittar inga inställningar för att ändra det. Jag vet att det i grund och botten handlar om att skriva hemsidan till att visas centrerat ellervänsterjusterat, men borde det inte finns ett sätt för användaren att justera detta själv i efterhand också? Ett exempel är Youtubes nya layout som kom idag (iaf för mig, men har sett den tidigare), där finns allting, inklusive listan till höger med rekommenderade filmer, på de vänstra 60-70 procenten av skärmen. Att titta på ett klipp utan helskärm gör att jag nästan sitter vriden och tittar på skärmkanten. Riktigt irriterande är det, och allt jag hittar när jag googlar det hela är hur du skriver i css eller nåt annat för att få just din hemsida centrerad, det är jag ju inte intresserad av...

SÅ, finns det något sätt för en vanlig användare som mig att själv välja att centrera websidorna jag besöker i min browser?

Edit: Jag hittade ingen forumsdel för browsers och sådant, slängde jag in tråden på fel ställe? Isåfall får någon moderator gärna flytta den

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Halloj, jag har börjat störa mig lite på att så många sidor ligger långt ut i den vänstra kanten av min fina 1080p-skärm när jag sitter och surfar. Oavsett Firefox eller Chrome är det såhär, och jag hittar inga inställningar för att ändra det. Jag vet att det i grund och botten handlar om att skriva hemsidan till att visas centrerat ellervänsterjusterat, men borde det inte finns ett sätt för användaren att justera detta själv i efterhand också? Ett exempel är Youtubes nya layout som kom idag (iaf för mig, men har sett den tidigare), där finns allting, inklusive listan till höger med rekommenderade filmer, på de vänstra 60-70 procenten av skärmen. Att titta på ett klipp utan helskärm gör att jag nästan sitter vriden och tittar på skärmkanten. Riktigt irriterande är det, och allt jag hittar när jag googlar det hela är hur du skriver i css eller nåt annat för att få just din hemsida centrerad, det är jag ju inte intresserad av...

SÅ, finns det något sätt för en vanlig användare som mig att själv välja att centrera websidorna jag besöker i min browser?

Edit: Jag hittade ingen forumsdel för browsers och sådant, slängde jag in tråden på fel ställe? Isåfall får någon moderator gärna flytta den

Ladda ner Stylish plugin för Chrome och skriv in CSS koden i den

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Halloj, jag har börjat störa mig lite på att så många sidor ligger långt ut i den vänstra kanten av min fina 1080p-skärm när jag sitter och surfar. Oavsett Firefox eller Chrome är det såhär, och jag hittar inga inställningar för att ändra det. Jag vet att det i grund och botten handlar om att skriva hemsidan till att visas centrerat ellervänsterjusterat, men borde det inte finns ett sätt för användaren att justera detta själv i efterhand också? Ett exempel är Youtubes nya layout som kom idag (iaf för mig, men har sett den tidigare), där finns allting, inklusive listan till höger med rekommenderade filmer, på de vänstra 60-70 procenten av skärmen. Att titta på ett klipp utan helskärm gör att jag nästan sitter vriden och tittar på skärmkanten. Riktigt irriterande är det, och allt jag hittar när jag googlar det hela är hur du skriver i css eller nåt annat för att få just din hemsida centrerad, det är jag ju inte intresserad av...

SÅ, finns det något sätt för en vanlig användare som mig att själv välja att centrera websidorna jag besöker i min browser?

Edit: Jag hittade ingen forumsdel för browsers och sådant, slängde jag in tråden på fel ställe? Isåfall får någon moderator gärna flytta den

Själv vill jag ha det tvärtom att sidorna blir vänsterjusterade och när Prisjakt vägrade lägga till det valet så laddade jag ner Greasemonkey addon till Firefox och fixade till det själv genom att skriva ett Javascript. Tyvärr så tyckte jag det var väldigt meckigt och klarade själv inte av att skriva ett så genersikt script så att detta fungerade på flera sidor och gav upp tillslut. Men centrerade hemsidor verkar vara den "nya" inne grejjen så möjligt att det går att hitta ett färdigt script för just detta. Det finns en hel del färdiga script att ladda ner för Greasemonkey nämligen.

Tänkte passa på att hylla Sweclockers designer som har låtit valet vara upp till användaren, applåder på det!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av psiko:

Tänkte passa på att hylla Sweclockers designer som har låtit valet vara upp till användaren, applåder på det!

SweClockers designer bör hyllas för hela sajten. SweClockers.com är utan tvekan en av de mest väldesignade av alla svenska sajter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen är väl helt enkelt att göra webbläsarfönstret smalare och placera det på mitten av skärmen.
Vissa jag känner gör på det sättet, andra föredrar att zooma in webbsidorna så de tar upp hela ytan på skärmen.