Steam, sjuka överpriser mot tex USA?

Permalänk
Medlem

Steam, sjuka överpriser mot tex USA?

Tänkte kolla om jag verkligen inte såg fel men tydligen inte.
ska man köpa UFO enemy unknown så får man i europa betala ca 100kr extra... snacka om snedvridet system... dom kan få sälja euro till mig för dollar....

och av: 50euro - 50 usd in usd

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Moms.

Permalänk
Medlem

Har du inte tänkt på att vi har 20% moms, och i USA har dom 10%? I en del stater ingen alls.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det fungerar med näthandel men dessutom står amerikanska priser utan moms i nästan alla fall.

Permalänk
Medlem

jo, men det är 20% upp i pris. Tråkigt att man inte kan köpa den i USA då.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Uibi:

Tänkte kolla om jag verkligen inte såg fel men tydligen inte.
ska man köpa UFO enemy unknown så får man i europa betala ca 100kr extra... snacka om snedvridet system... dom kan få sälja euro till mig för dollar....

http://uibis.net/img/unfairpricing.PNG

http://uibis.net/img/unfairpricing2.PNG

och av: 50euro - 50 usd in usd
http://uibis.net/img/unfairpricing3.PNG

Tyvärr är det så de kör. Kan passa på att tipsa om www.greenmangaming.com som säljer de flesta spelen i dollar.
Det mesta de säljer ger steam-nycklar men kan vara värt att dubbelkolla detaljerna varje gång om det är just en steam-nyckel man vill ha.

I just fallet X-com är det dessutom -10% just nu, 44.99$, och med koden GMG20-FXYD1-7WHP1 dras ytterliggare 20% av. -> $36.00.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Uibi:

jo, men det är 20% upp i pris. Tråkigt att man inte kan köpa den i USA då.

Nej, det blir 25% om du ska lägga till moms.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uibi:

Tänkte kolla om jag verkligen inte såg fel men tydligen inte.
ska man köpa UFO enemy unknown så får man i europa betala ca 100kr extra... snacka om snedvridet system... dom kan få sälja euro till mig för dollar....

http://uibis.net/img/unfairpricing.PNG

http://uibis.net/img/unfairpricing2.PNG

och av: 50euro - 50 usd in usd
http://uibis.net/img/unfairpricing3.PNG

flytta till usa då, problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

jo, men det är 20% upp i pris. Tråkigt att man inte kan köpa den i USA då.

fast... Man kan ju alltid fixa någon som köper åt en och ger som present )-

Så gjorde jag när jag ville ha borderlands 2, tror jag betalade runt 260kr ^^

Permalänk
Medlem

Nej tack, inte mitt favorit land.
och tack så mycket Daemon

EDIT: du sparade mig precis: ~193:-

Tyvärr ett steam betende som man slipper med tex online spel, månadsavgifterna är oftast moms fria (i Sverige iaf.)

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Hedersmedlem

Jag saknar den gamla goda tiden då Steam endast tog betalt i dollar.

Om du vill ha koll på hur priserna skiljer sig åt osv så kan jag rekommendera sajten Steamprices.com, väldigt bra för att kolla vilka spel som t.ex. är mest rip-off, kontra vilka som är rättvist prissatta.
Kolla även in gruppen 1€ ≠ 1$ på Steam, de kommer med en del nyheter/diskussioner ibland.

Tänk dock på att det oftast skiljer så i pris för att utgivarna vill det, Steam sätter bara de priser som utgivarna/utvecklarna ber dem.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Daemon:

Tyvärr är det så de kör. Kan passa på att tipsa om www.greenmangaming.com som säljer de flesta spelen i dollar.
Det mesta de säljer ger steam-nycklar men kan vara värt att dubbelkolla detaljerna varje gång om det är just en steam-nyckel man vill ha.

I just fallet X-com är det dessutom -10% just nu, 44.99$, och med koden GMG20-FXYD1-7WHP1 dras ytterliggare 20% av. -> $36.00.

Hur får du alla rabatter?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Nej tack, inte mitt favorit land.
och tack så mycket Daemon

EDIT: du sparade mig precis: ~193:-

Tyvärr ett steam betende som man slipper med tex online spel, månadsavgifterna är oftast moms fria (i Sverige iaf.)

Jag är nyfiken på att veta vilka momsfria onlinespel som avses så posta gärna källhänvisning tack.

/Nirnaeth

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har du inte tänkt på att vi har 20% moms, och i USA har dom 10%? I en del stater ingen alls.

tror det tillåmed 25%

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tyvärr är det så de kör. Kan passa på att tipsa om www.greenmangaming.com som säljer de flesta spelen i dollar.
Det mesta de säljer ger steam-nycklar men kan vara värt att dubbelkolla detaljerna varje gång om det är just en steam-nyckel man vill ha.

I just fallet X-com är det dessutom -10% just nu, 44.99$, och med koden GMG20-FXYD1-7WHP1 dras ytterliggare 20% av. -> $36.00.

Stort tack för tipset, $36 är rätt kurs och aktiveringen via Steam var förvånansvärt skitenkel, så det blir att hålla koll på Green Man Gaming i framtiden också.

Nu är det ju knappast Steam/Valve som sätter priset, men det är ändå synd att spel normalt kostar löjligt mycket på Steam, om det inte råkar vara någon form av rea.

25% momspåslag är ju som bekant ett gissel. Hatar att $ likställs med € i praktiken, men det finns inget att göra, annat än att handla i $ så ofta det går förstås (dvs i de fall där moms inte automatiskt läggs på).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

tror det tillåmed 25%

Sen när?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Sen när?

25% moms har det varit så länge jag kan minnas. 70-talet?

Det BORDE bara vara 6% moms på spel dock, då spel tämligen självklart hör till kultur; tidningar, böcker osv har ju den momssatsen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Sen när?

http://www.bokforamoms.se/index.php?option=com_content&view=a...
Den är rätt på 25% och 20%.

Permalänk
Medlem

Man kan ju även köpa steam spel ibland från amerikanska Amazon, uppge bara en US adress
Nu kan man tex köpa båda Batman Arkham spelen för 10$ från US Amazon.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur får du alla rabatter?

Står ju på GMG?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk

Om det nu är så att man inte vill betala överpris kan man väl skapa ett extra konto där man köper spelen som "gifts" via VPN och sedan skickar till sitt primära konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Om det nu är så att man inte vill betala överpris kan man väl skapa ett extra konto där man köper spelen som "gifts" via VPN och sedan skickar till sitt primära konto?

Emot EULAn och du riskerar att de stänger av ditt konto, även förbjudet att använda VPN för att kringå release datum nu.

Moms och annat är ett argument men jag är tveksam att det är det som är gisslet egentligen. Det är utvecklarna som sätter priserna, och de har delat in världen i olika regioner, tyvärr är vi i euro-zonen enligt dem och de vill ju självklart ta så mycket pengar de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Så mina lärare har fel då?
Olika med, 6%, 12% och 25%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Så mina lärare har fel då?
Olika med, 6%, 12% och 25%

Nej, det har dem inte.
25% är "normalskattesatsen" - gäller för allt som de andra två satserna inte täcker.
12% är generellt "mat"
6% är generellt kultur&transport

Permalänk
Medlem

Det är inte steam som sätter priserna, det är utgivaren.
Att saker är billigare i USA är inga nyheter. Folk importerar ju grejer från ebay, amazon och så för att spara pengar.
Nu är jag inte så insatt i ämnet, men skulle gissa på att våra inkomster också är lite högre, alltså i grund och botten värdet på valutan.. typ.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Det är inte steam som sätter priserna, det är utgivaren.
Att saker är billigare i USA är inga nyheter. Folk importerar ju grejer från ebay, amazon och så för att spara pengar.
Nu är jag inte så insatt i ämnet, men skulle gissa på att våra inkomster också är lite högre, alltså i grund och botten värdet på valutan.. typ.

Sant. Vi har högre skatt men högre lön, jämnar ut sig i slutändan ändå!
Kom att tänka på min kusin i USA som tjänar 52kr (tidigare 48kr) i timmen på McDonald's.
Inte helt säker men efter sökning så är i Sverige timlön på McDonald's ca 80-110kr.
Fast då får vi ju isf fortfarande högre efter skatt... Men det beror ju på givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Tänkte kolla om jag verkligen inte såg fel men tydligen inte.
ska man köpa UFO enemy unknown så får man i europa betala ca 100kr extra... snacka om snedvridet system... dom kan få sälja euro till mig för dollar....

Ska vi räkna på detta?

1 U.S. dollar = 0.771783592 Euros
Moms i Sverige 25%

50*0,77*1,25=48,125

Herre gud, Steam lurade dig på nära två euro!! Helt sjuka överpriser!!!11

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har du inte tänkt på att vi har 20% moms, och i USA har dom 10%? I en del stater ingen alls.

Detta är ett misstag jag då och då ser i diskussioner angående detta ämne, momsen eller sales tax som det heter i USA är ointressant i sammanhanget då amerikansk lag säger att sales tax inte får inkluderas i priset dvs. tvärtom hur det är i Sverige.
Så om spelet kostar USD49,99 och det köps av en person från en delstat där det är 10% sales tax så kostar det USD54,99.
I Sverige pratar vi mer eller mindre alltid om priset vi betalat med moms inkluderat.
Det är därför du kan höra en amerikanare svara "USD54,99 at the register" på en fråga om vad han betalade för en vara, han pratar då alltså om priset med sales tax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Detta är ett misstag jag då och då ser i diskussioner angående detta ämne, momsen eller sales tax som det heter i USA är ointressant i sammanhanget då amerikansk lag säger att sales tax inte får inkluderas i priset dvs. tvärtom hur det är i Sverige.
Så om spelet kostar USD49,99 och det köps av en person från en delstat där det är 10% sales tax så kostar det USD54,99.
I Sverige pratar vi mer eller mindre alltid om priset vi betalat med moms inkluderat.
Det är därför du kan höra en amerikanare svara "USD54,99 at the register" på en fråga om vad han betalade för en vara, han pratar då alltså om priset med sales tax.

Ja, därför låter allt så himla billigt på amerikanska sajter ibland

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Uibi:

Nej tack, inte mitt favorit land.
och tack så mycket Daemon

EDIT: du sparade mig precis: ~193:-

Tyvärr ett steam betende som man slipper med tex online spel, månadsavgifterna är oftast moms fria (i Sverige iaf.)

Inga problem!

Skrivet av DavidtheDoom:

Hur får du alla rabatter?

Ofta står de med på sidan, men det florerar även koder från utskick och dylikt på bland annat forumet då och då.

Skrivet av backfeed:

Stort tack för tipset, $36 är rätt kurs och aktiveringen via Steam var förvånansvärt skitenkel, så det blir att hålla koll på Green Man Gaming i framtiden också.

Ja visst är det trevligt?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.