Vad ska man välja Ips eller TN panel, 120hz, 2560x1440, 24 eller 27" ?

Permalänk

Vad ska man välja Ips eller TN panel, 120hz, 2560x1440, 24 eller 27" ?

Hej

Hjälp en stackars sate som inte är så insatt i skärmvärlden längre.
Lite svårt att finna den skärm man vill ha i skärm-djungel'n till ett rimligt pris ( ~3500:- )
Vad vill man främst ha? Ips eller TN panel, 120hz, 2560x1440, 24 eller 27". AAHHHH vilken stÅr höstack av skärmar

EDIT: Jag har haft ett litet öga på Benq XL2420T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=997160 Är den något att satsa på ?

Mvh

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har föregångaren till XL2420T som heter XL2410T och jag är väldigt nöjd med den. Det enda jag tycker är dåligt är att den kommer med helt kassa inställningar från början så jag fick tweaka med hjälp av ett youtube-klipp.
120hz är ett måste om du tänker betala 3500kr för en skärm!

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Skrivet av Nuffing:

Jag har föregångaren till XL2420T som heter XL2410T och jag är väldigt nöjd med den. Det enda jag tycker är dåligt är att den kommer med helt kassa inställningar från början så jag fick tweaka med hjälp av ett youtube-klipp.
120hz är ett måste om du tänker betala 3500kr för en skärm!

Det låter bra

Men man är ju sugen på lite större skärm samt högre upplösning.

Sitter idag på en ViewSonic VX2435vm Som är 5-6 år gammal

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda skärmen till främst? Spel? Bildredigering?

Om du vill spela räcker det gott och väl med TN, 60hz, 24", 1920x1080. Där vill du förmodligen ha en låg responstid.
Om du vill ha möjlighet till 3D så ta en skärm med 120hz. 120hz för vanlig gaming är bara overkill tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Jag har föregångaren till XL2420T som heter XL2410T och jag är väldigt nöjd med den. Det enda jag tycker är dåligt är att den kommer med helt kassa inställningar från början så jag fick tweaka med hjälp av ett youtube-klipp.
120hz är ett måste om du tänker betala 3500kr för en skärm!

Men sikket skräputtalande.

Det beror ju helt och hållet på vad man ska ha skärmen till.

Permalänk
Skrivet av pwik:

Vad ska du använda skärmen till främst? Spel? Bildredigering?

Om du vill spela räcker det gott och väl med TN, 60hz, 24", 1920x1080. Där vill du förmodligen ha en låg responstid.
Om du vill ha möjlighet till 3D så ta en skärm med 120hz. 120hz för vanlig gaming är bara overkill tycker jag.

Främst fps spel ( BF3 )

Hur långt räcker mina GTX 580 om man gå upp ett steg i upplösning (2560x1440) tro ?

Har du någon 3D 120hz skärm att rekommendera?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Har en Dell U2713 och köra främst bf3 på denna. Måste säga att spela på den upplösningen (2560*1440) är helt underbart, märker inget som helst input lag eller liknande vilket var ett orosmoment innan jag köpte den. Även om du kanske inte vill gå upp i prisklass skulle jag rekommendera en ips panel, men det beror självklart på vad man prioriterar, högre fps eller bättre bild / färger

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Rekommenderar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856954

Samsung S23A750D

3Dskärm 1080p. 120hz är till för gaming i min mening, och med 580 sli så har du nog inga problem med att köra 120fps i mången spel. Det är en sån otrolig skillnad mellan 60 och 120 fps, men enligt mig blir större skärmar jobbiga att titta på och 2560x1440 är ju fint, men du kan få i stort sett samma upplevelse med hög kantutjämning i 1080p.

Bara mitt tips, det bästa vore ju om du kunde ta dig till någon databutik och testa lira lite i 120hz vs 2560x1440 för att se vad som passar dig bäst, eftersom folk är väldigt oense på dom bitarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Rekommenderar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856954

Samsung S23A750D

3Dskärm 1080p. 120hz är till för gaming i min mening, och med 580 sli så har du nog inga problem med att köra 120fps i mången spel. Det är en sån otrolig skillnad mellan 60 och 120 fps, men enligt mig blir större skärmar jobbiga att titta på och 2560x1440 är ju fint, men du kan få i stort sett samma upplevelse med hög kantutjämning i 1080p.

Bara mitt tips, det bästa vore ju om du kunde ta dig till någon databutik och testa lira lite i 120hz vs 2560x1440 för att se vad som passar dig bäst, eftersom folk är väldigt oense på dom bitarna.

Varför inte 100hz+ i 2560*1440?

Permalänk
Medlem

Achieva QH270 100hz 2560x1440 va en skärm jag tittade på förut, men det är DYRT och en stor skärm. Tror det är en av dom enda på marknaden och då får du hitta en återförsäljare i europa eller importera från korea.

Alltså inte jättevärt om man inte är säker på vad man vill ha. Finns det fler att välja bland?

EDIT: Stavfel som faaaaen.

Permalänk

Eizo Foris FS2333
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1364100

Fresh of the boat IPS med låg inputlag "made for gamers"

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk

Jag känner att jag inte vill gå ner i tum. Så mindre än 24" blir det inte. Men en 24" med 120hz och 2560x1440

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Ser inget som säger att den där Yamakasin klarar av 120hz. Varken 2B-kort eller något om 100hz+ nämns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ser inget som säger att den där Yamakasin klarar av 120hz. Varken 2B-kort eller något om 100hz+ nämns.

http://www.youtube.com/watch?v=qLPIPuSSkGo

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Men hörredu, jag sitter på en Yamakasi Extreme själv.

Det är inte alla Yamakasiskärmar som klarar av det. Kräver ett speciellt kretskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Men hörredu, jag sitter på en Yamakasi Extreme själv.

Det är inte alla Yamakasiskärmar som klarar av det. Kräver ett speciellt kretskort.

Dreas är du nöjd med skärmen så här långt? har du haft några problem med den hittills?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Men sikket skräputtalande.

Det beror ju helt och hållet på vad man ska ha skärmen till.

För vem vill sitta och se en laggig muspekare fara över skärmen? I framtiden är alla datorskärmar 120hz oh 60hz försvinner, det finns en anledning till detta.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk

Du antog dock vad han skulle ha den till. Om du håller på med bildbehandling så vill du nog hällre ha en skärm med bättre färgåtergivning än 120hz..

Skrivet av Nuffing:

För vem vill sitta och se en laggig muspekare fara över skärmen? I framtiden är alla datorskärmar 120hz oh 60hz försvinner, det finns en anledning till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Du antog dock vad han skulle ha den till. Om du håller på med bildbehandling så vill du nog hällre ha en skärm med bättre färgåtergivning än 120hz..

Jag antog att han inte ville se en hackande muspekare i allmänhet. Därför rekommenderar jag det till alla som köper ny skärm för så stor summa. Det finns ingen anledning för att inte köra på en 120hz.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Dreas är du nöjd med skärmen så här långt? har du haft några problem med den hittills?

Jag är nöjd. Har inte använt den så speciellt mycket för varken spel eller bildredigering men 100hz+ märks ju absolut av och är trevligt. Har haft den i 6 månader nu också

Jag skulle rekommendera en till alla som vågar köpa en

Skrivet av Nuffing:

För vem vill sitta och se en laggig muspekare fara över skärmen? I framtiden är alla datorskärmar 120hz oh 60hz försvinner, det finns en anledning till detta.

Du är inte speciellt kunnig om skärmar och skärmteknik. Vad i hela fridens namn har du som pekar på att 60hz kommer försvinna?

Laggig? Wtf?

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Jag är nöjd. Har inte använt den så speciellt mycket för varken spel eller bildredigering men 100hz+ märks ju absolut av och är trevligt. Har haft den i 6 månader nu också

Jag skulle rekommendera en till alla som vågar köpa en

Varför säger du till alla som vågar? Finns det några risker? Har själv spanat in den där skärmen

Skrivet av Nuffing:

Jag antog att han inte ville se en hackande muspekare i allmänhet. Därför rekommenderar jag det till alla som köper ny skärm för så stor summa. Det finns ingen anledning för att inte köra på en 120hz.

Finns inte så många IPS skärmar i 120hz.. IPS är ju att föredra om man vill ha bättre färger. Tex om jag hade köpt en skärm för att redigera med så hade jag satsat på en IPS istället för en TN med 120hz för att få bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Jag antog att han inte ville se en hackande muspekare i allmänhet. Därför rekommenderar jag det till alla som köper ny skärm för så stor summa. Det finns ingen anledning för att inte köra på en 120hz.

Trist nog så är min Dell U3011 bara 60hz , det kanske kommer 30 tummare eller större skärmar i framtiden med 120 hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Varför säger du till alla som vågar? Finns det några risker? Har själv spanat in den där skärmen

För att det är en Koreansk skärm med A(-)-panel. Den är alltså inte A-klassad utan A-minus. Det innebär risk för döda pixlar och bleeding.

Min har en död pixel som är grå, men den syns aldrig förutom vid en helvit bild och när man kollar på den. Ingen bleeding.

Risken är 5-10 döda pixlar utan att kunna skicka tillbaka den. Och ifall vi nu i framtiden faktiskt råkar sitta på skärmar som hipp som happ dör, då kan det bli svårt att skicka den till Korea. Men ja, jag är nöjd, jag skulle som sagt rekommendera den till alla som vill ha 100-120hz men som jag aldrig kan tänka sig gå på 1920*1080 igen.

Bytte ut min Acer 120hzare mot denna, inte ångrat mig en enda gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Jag antog att han inte ville se en hackande muspekare i allmänhet. Därför rekommenderar jag det till alla som köper ny skärm för så stor summa. Det finns ingen anledning för att inte köra på en 120hz.

Kan du verkligen ingenting alls om skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan du verkligen ingenting alls om skärmar?

Att påstå att IPS > 120hz om man ska spela BF3 är som att påstå att man ska hugga av sig armen om man ska utöva armbrytning.

Läser ni ens vad skaparen av tråden är ute efter?

Skrivet av DunderHoken:

Främst fps spel ( BF3 )

Hur långt räcker mina GTX 580 om man gå upp ett steg i upplösning (2560x1440) tro ?

Har du någon 3D 120hz skärm att rekommendera?

Ingen aning om varför folk beter sig som rövskägg när man lägger en hjälpande kommentar. Det bevisar väl vart världen är påväg, I suppose

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Att påstå att IPS > 120hz om man ska spela BF3 är som att påstå att man ska hugga av sig armen om man ska utöva armbrytning.

Läser ni ens vad skaparen av tråden är ute efter?

Ingen aning om varför folk beter sig som rövskägg när man lägger en hjälpande kommentar. Det bevisar väl vart världen är påväg, I suppose

Har du testat att spela i 2560*1440? Jag har testat det i 60 och 100hz. Jag har testat det i 1920*1080 @ 120hz. Jag gillar 27tum och 2560*1440 mer än något annat.

Rövskägg? Du slänger ur dig ett skräputtalande, ett som du tydligen inte kan stärka på något sätt utan du bara drog till med något? Har inte sett något som tyder på att 60hz är på väg bort från marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Att påstå att IPS > 120hz om man ska spela BF3 är som att påstå att man ska hugga av sig armen om man ska utöva armbrytning.

Läser ni ens vad skaparen av tråden är ute efter?

Nu får du skärpa dig. I första inlägget så sa han inget om vad han skulle använda den till. Du sa ändå att 120Hz är "ett måste". Detta utan att veta vad han ska ha skärmen till alls. När någon påpekar att det kanske spelar roll vad TS ska ha skärmen till. Så säger du att så är det inte och säger att ingen vill se en hackande muspekare. Och att det finns "ingen anledning" att inte köra 120Hz. För mig är bildredigering en anledning. Men den anledningen finns ju visst inte.
Så du kan inte komma och göra en efterkonstruktion och låtsas att din rekommendation bara gäller spelande. Du har klart och tydligt rekommenderat 120Hz oavsett vilket, eftersom man inte vill ha hackande muspekare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu får du skärpa dig. I första inlägget så sa han inget om vad han skulle använda den till. Du sa ändå att 120Hz är "ett måste". Detta utan att veta vad han ska ha skärmen till alls. När någon påpekar att det kanske spelar roll vad TS ska ha skärmen till. Så säger du att så är det inte och säger att ingen vill se en hackande muspekare. Och att det finns "ingen anledning" att inte köra 120Hz. För mig är bildredigering en anledning. Men den anledningen finns ju visst inte.
Så du kan inte komma och göra en efterkonstruktion och låtsas att din rekommendation bara gäller spelande. Du har klart och tydligt rekommenderat 120Hz oavsett vilket, eftersom man inte vill ha hackande muspekare.

Precis Jag rekommenderar det oavsett vilket eftersom att budgeten är 3500kr. Det räcker till både 120hz, ips och 1920x1080 upplösning(minst). Om jag inte har fel postade någon en länk till en sådan skärm.
På vilket sätt är det dåligt att hålla sig inom budgeten och även få 120hz vilket även ger en viss säkerhet om man nu ska spela. Dessutom(enligt mig då) är det sjukt störande att ens browsa mappar på mina 2 andra skärmar som är 60hz, det är 120hz som gäller helt klart!
Tråden verkar ha tjänat sitt syfte och likaså är våran konversation färdig. Därför kommer jag inte att svara mer eftersom jag anser det vara spam.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk