Får inte till 120 hz med extern skärm, halp

Permalänk
Medlem

Får inte till 120 hz med extern skärm, halp

Får inte min BenQ XL2410T att köras i 120 hz. Kan bara välja 59 & 60. Sitter på en MSI GT70 med GTX 670M och använder såklart dvi sladd med en dvi till hdmi adapter.

En kompis har också en msi med GTX 570M och likadana sladdar och det funkar klockrent, dock kommer han inte ihåg hur han ställde in det när han köpte datorn förra året och har inte tillgång till den nu...

Nån annan som stött på liknande problem och kanske har en lösning? har försökt i 40 min att googla nu men hittar tyvärr inget. Misstänker att det är intel HD4000 kortet som stör när datorn kör med nvidias optimus funktion, eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Skrivet av IggeM:

Får inte min BenQ XL2410T att köras i 120 hz. Kan bara välja 59 & 60. Sitter på en MSI GT70 med GTX 670M och använder såklart dvi sladd med en dvi till hdmi adapter.

En kompis har också en msi med GTX 570M och likadana sladdar och det funkar klockrent, dock kommer han inte ihåg hur han ställde in det när han köpte datorn förra året och har inte tillgång till den nu...

Nån annan som stött på liknande problem och kanske har en lösning? har försökt i 40 min att googla nu men hittar tyvärr inget. Misstänker att det är intel HD4000 kortet som stör när datorn kör med nvidias optimus funktion, eller är jag helt ute och cyklar?

120hz går inte med hdmi tror jag rätta mig om jag har fel

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

120hz går inte med hdmi tror jag rätta mig om jag har fel

Det stämmer, men är det kabeln eller själva porten som inte stödjer 120 hz? för polarn som har samma lösning funkar 120 hz klockrent med en dvi till hdmi adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

120hz går inte med hdmi tror jag rätta mig om jag har fel

Nja med HDMI brukar inte gå att få 120hz, i teorin ska väl HDMI 1.4 kunna ge 120Hz men funkar ytterst sällan i praktiken.
Antagligen på att dom styrchip för HDMI inte är gjorda för 120Hz, och dom chip som finns som klarar högre bandbred använder det för att kunna ge 3D bild inte ge 120Hz.

DVI duallink eller displyport är vad som gäller för 120Hz

Skrivet av IggeM:

Får inte min BenQ XL2410T att köras i 120 hz. Kan bara välja 59 & 60. Sitter på en MSI GT70 med GTX 670M och använder såklart dvi sladd med en dvi till hdmi adapter.

En kompis har också en msi med GTX 570M och likadana sladdar och det funkar klockrent, dock kommer han inte ihåg hur han ställde in det när han köpte datorn förra året och har inte tillgång till den nu...

Nån annan som stött på liknande problem och kanske har en lösning? har försökt i 40 min att googla nu men hittar tyvärr inget. Misstänker att det är intel HD4000 kortet som stör när datorn kör med nvidias optimus funktion, eller är jag helt ute och cyklar?

Har verkligen din polare samma skärm då också som du?
Hänger ju inte bara på datorn..
Kan nog tänkas att vissa nya skärmar har nått nyare HDMI chip som faktiskt klarar 120Hz.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av IggeM:

Det stämmer, men är det kabeln eller själva porten som inte stödjer 120 hz? för polarn som har samma lösning funkar 120 hz klockrent med en dvi till hdmi adapter.

låter mystiskt... HDMI stödjer inte uppdatering högre än 60hz så för att få det att köra högre måste man tvinga den uppdateringen men då kommer troligen bilden bli helt fel och allmänt konstig pga att kabeln /porten inte klarar det..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja med HDMI brukar inte gå att få 120hz, i teorin ska väl HDMI 1.4 kunna ge 120Hz men funkar ytterst sällan i praktiken.
Antagligen på att dom styrchip för HDMI inte är gjorda för 120Hz, och dom chip som finns som klarar högre bandbred använder det för att kunna ge 3D bild inte ge 120Hz.

DVI duallink eller displyport är vad som gäller för 120Hz

Har verkligen din polare samma skärm då också som du?
Hänger ju inte bara på datorn..
Kan nog tänkas att vissa nya skärmar har nått nyare HDMI chip som faktiskt klarar 120Hz.

Vi har identiska skärmar, inhandlade på samma affär t o m. Men får ta och kolla om det han verkligen kör 120 hz då, för att han påstår att han gör det. Blir att lämna tillbaka datorn om jag inte får till det, skandal att betala 14 papp för en gaming laptop och inte kunna köra 120 hz.

Permalänk
Medlem

Din DVI adaper är den single link eller dual link? men tror inte det spelar nån roll.

Vad du behöver är en bärbar dator med displayport..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du har inte display port på datorn då?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du har inte display port på datorn då?

Nope :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IggeM:

Vi har identiska skärmar, inhandlade på samma affär t o m. Men får ta och kolla om det han verkligen kör 120 hz då, för att han påstår att han gör det. Blir att lämna tillbaka datorn om jag inte får till det, skandal att betala 14 papp för en gaming laptop och inte kunna köra 120 hz.

Betala 14 papp för en gaming laptop för att spela på en extern 120hz skärm är skandal.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64