Script, konvertera docx till pdf och maila (Lättaste sättet)

Permalänk
Hedersmedlem

Script, konvertera docx till pdf och maila (Lättaste sättet)

Hej Swec folk,

Som topic säger, jag har tänkt försöka få ihop ett script som konverterar doc/docx till pdf och slutligen maila den till en specifikaddress.
Kruxet är att jag inte vet exakt vart jag ska börja, om ens vilket språk man ska använda.

Jag har mest kunskap inom PHP och javascript. Jag har koll på hur jag kan maila iväg saker, och läsa dokumentet gick efter lite om och men. Dock förlorade jag formateringen (och hittade inget som konverterade det till pdf'er) samt problem med teckenuppsättningen (åäö).

Mitt drömscenario/slutmål skulle vara en "scriptfil" som du kan drag n drop'a ett dokument på, den promptar om ett namn (ifall man vill döpa om dokumentet på vägen), den konverteras till pdf och mailas till en adress.

Så, någon som har vettiga förslag hur man tar sig ann detta, allt gällande språk till mer specifika lösningar?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W