Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MX510.:

Preics. "They just dont get it". De har inte hängt med i vår kulturella kommunikations revolution / paradigm skifte de senaste 5 åren. Att deras site är på internet betyder inte att de har intresse för, eller ögon för den kommunikations revolution & paradigm skifte som pågår.

Kanske har de inte tid till att utvecklas eller hänga med i utvecklingen.
Troligtvis är de smått omedvetna när det gäller Human Resources. Det känns som det är rätt tydligt att de inte känner till att ha personal som tänker olika genererar mycket bättre resultat.

Att ha personal som INTE 1) utmanar varandra för fem öre eller 2) INTE kompletterar varandra är bevisat och allmänt känt i alla stora företag att det ger dåliga resultat/projekt/produkter. Det är basic HR. Prova googla lite och se en ny värld framför dig. /facepalm

Det är enkelt men dumt att förbjuda något man inte förstår. Sweclockers är meme-rasister helt enkelt. De ser problemen, men förstår inte bakgrunden eller dess kapacitet till nytta och glädje, och därmed rättfärdigar att all form av memes skall förbjudas. Och det är dagens sanning.

Tragiskt.

Låt mig använda denna högkulturella kommunikationsform för att besvara ditt inlägg:

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BlueEyes:

@MX510

Calm down you turkey...

Du gillar allt att tjafsa på i all oändlighet?

Kan du inte bara fatta läget att detta är det nya som gäller istället för att bara tjafsa på med meter långa argumentlistor ?

Han framför kritik mot något han tycker är fel. Det har han rätt att göra och det bör man göra. Om Sverige plötsligt förbjöd politiska demonstrationer (ett medium för att framföra ett budskap), skulle du då "bara fatta läget att detta är det nya som gäller"?

Skrivet av The Mupp:

Detta inlägg tillför alltså mer till diskussionen än vilket meme som helst? Det uttrycker antingen att det citerade inlägget är korkat eller roligt (vilket även ett meme kan göra), men i övrigt tillför det ingenting till diskussionen, och det innehåller inga argument eller motiveringar. Ändå är det uppenbarligen tillåtet, eftersom det inte har raderats.

Jag håller helt med MX510.: Att förbjuda en kommunikationsform är första steget mot en diktatur. Jag gillar det inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

För övrigt, här är en person som på ett träffsäkert sätt använder en YouTube-video för att beskriva sin reaktion. Hade han skrivit "DET ÄR ORIMLIGT!!!!!" hade det låtit väldigt hätskt och ilsket. Nu blev det istället ett roligt inlägg som samtidigt besvarade frågan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag håller helt med MX510.: Att förbjuda en kommunikationsform är första steget mot en diktatur. Jag gillar det inte.

Det är ingen som tvingar dig att vara på det här forumet, Så hur det skulle kunna vara en diktatur förstår jag inte. Det är heller ingen community så det är grabbarna som driver sidan som bestämmer. Om du tycker det är en "diktatur" så borde du damma upp en svensk ordbok och fördjupa dig i vad en diktatur är. Hade du betalat för den här sidan så hade det vart en annan femma. Jag håller med om att memes inte ska vara tillåtet. Jag sitter på Fiber 100/100 men jag har flera polare som kör på 3G modem så ju mindre onödig bandbredd dom behöver ladda ner ju bättre. Det här är heller inte 9gag så varför låsas att det är det?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Mupp:

Det är ingen som tvingar dig att vara på det här forumet, Så hur det skulle kunna vara en diktatur förstår jag inte. Det är heller ingen community så det är grabbarna som driver sidan som bestämmer. Om du tycker det är en "diktatur" så borde du damma upp en svensk ordbok och fördjupa dig i vad en diktatur är. Hade du betalat för den här sidan så hade det vart en annan femma. Jag håller med om att memes inte ska vara tillåtet. Jag sitter på Fiber 100/100 men jag har flera polare som kör på 3G modem så ju mindre onödig bandbredd dom behöver ladda ner ju bättre. Det här är heller inte 9gag så varför låsas att det är det?

Jag var otydlig. Att censurera kommunikationsmedia i samhället är första steget mot en diktatur i samhället. Därför anser jag att man inte bör göra det i mindre sammanhang heller.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag var otydlig. Att censurera kommunikationsmedia i samhället är första steget mot en diktatur i samhället. Därför anser jag att man inte bör göra det i mindre sammanhang heller.

Ska Sweclockers tillåta personangrepp och svordomar också? då att censurera det är att "censurera kommunikationsmedia"

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Mupp:

Ska Sweclockers tillåta personangrepp och svordomar också? då att censurera det är att "censurera kommunikationsmedia"

Personangrepp är inget kommunikationsmedium. Personangrepp kan begås med hjälp av text, bilder eller andra media.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Personangrepp är inget kommunikationsmedium. Personangrepp kan begås med hjälp av text, bilder eller andra media.

Så du tycker vi ska tillåta svordomar? och om det är ett "kommunikationsmedium" eller inte är högst relativt eller kanske filosofiskt då det helt beror på hur man väljer att definiera betydelsen av ordet "medium".

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Mupp:

Så du tycker vi ska tillåta svordomar? och om det är ett "kommunikationsmedium" eller inte är högst relativt eller kanske filosofiskt då det helt beror på hur man väljer att definiera betydelsen av ordet "medium".

Jag har ingen åsikt om huruvida svordomar ska tillåtas eller ej. Jag tycker att det i vissa fall kan vara mycket användbart för att få fram just den nyansen man vill ha, men det får inte gå till överdrift.

Jag anser inte att svordomar är ett medium för kommunikation, utan det kan ju ingå i både text och tal, som är kommunikationsmedia.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag har ingen åsikt om huruvida svordomar ska tillåtas eller ej. Jag tycker att det i vissa fall kan vara mycket användbart för att få fram just den nyansen man vill ha, men det får inte gå till överdrift.

Jag anser inte att svordomar är ett medium för kommunikation, utan det kan ju ingå i både text och tal, som är kommunikationsmedia.

Om man ska gå djupt ner i det hela så är varje enskilt ord oavsett form ett medium vi skickar information mellan varandra med. Så jo att förbjuda personangrepp och svordomar är att förbjuda ett "kommunikationsmedium".

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Mupp:

Om man ska gå djupt ner i det hela så är varje enskilt ord oavsett form ett medium vi skickar information mellan varandra med. Så jo att förbjuda personangrepp och svordomar är att förbjuda ett "kommunikationsmedium".

Den åsikten delar inte jag.

Medan memes kan användas för att uttrycka glädje, ledsamhet, uppgivenhet, nöje, ilska, fundersamhet, likgiltighet osv kan personangrepp endast användas för att vara elak mot andra. Memes kan användas för personangrepp, precis som att text kan användas för personangrepp, och då ska skribenten bestraffas för personangrepp, inte för att det skedde med ett visst kommunikationsmedium.

Vad gäller svordomar anser jag personligen inte att de ska förbjudas, men jag kommer inte att argumentera för det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Den åsikten delar inte jag.

Medan memes kan användas för att uttrycka glädje, ledsamhet, uppgivenhet, nöje, ilska, fundersamhet, likgiltighet osv kan personangrepp endast användas för att vara elak mot andra. Memes kan användas för personangrepp, precis som att text kan användas för personangrepp, och då ska skribenten bestraffas för personangrepp, inte för att det skedde med ett visst kommunikationsmedium.

Vad gäller svordomar anser jag personligen inte att de ska förbjudas, men jag kommer inte att argumentera för det.

Om du inte tycker ord är ett medium hur kan du då ens förstå orden på skärmen? För att kunna läsa så måste du förstå texten och då texten blir information så är själva ordet mediumet som vi kommunicerar med varandra. Antligen förstår du inte vad jag skriver så vi pratar om äpplen och päron eller så väljer du medvetet att inte tänka tillräckligt djupt ner i vad ett "medium" i "kommunikationsmedium" verkligen är.

Sen undrar jag verkligen varför Sweclockers skulle vilja se ut som 9gag.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Mupp:

Om du inte tycker ord är ett medium hur kan du då ens förstå orden på skärmen? För att kunna läsa så måste du förstå texten och då texten blir information så är själva ordet mediumet som vi kommunicerar med varandra. Antligen förstår du inte vad jag skriver så vi pratar om äpplen och päron eller så väljer du medvetet att inte tänka tillräckligt djupt ner i vad ett "medium" i "kommunikationsmedium" verkligen är.

Sen undrar jag verkligen varför Sweclockers skulle vilja se ut som 9gag.

Nej, jag menar bara att man kan hålla sig på en relevant nivå. Annars är ju bokstäver och t o m bitar kommunikationsmedia, och det blir lite löjligt.

Olika kommunikationsmedium som kan användas på ett BB-forum är text, bilder och videoklipp. Alla dessa kan användas för att uttrycka memes. En underkategori till bilder är memebilder. (Förresten, vem definierar vad som är ett meme och inte?) Jag menar att man inte bör förbjuda en hel sådan underkategori.

Det går att använda memes på ett sätt som inte gör att SweClockers ser ut som 9gag. En av de viktigaste sakerna att tänka på är att bilden inte ska vara så stor. (Ja, jag vet motargumentet: "Ska moderatorerna då sitta och kolla hur stor varje memebild är?")

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Med anledning av ett roligt sidospår i WoW classic-tråden lyfter jag denna igen:

Hur ser det ut med detta förbud och vad är reglerna ?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Mithras: Jag ser att du har fått ett bra svar i den andra tråden:

Skrivet av Jacob:

Haha! Som @FredrikMH är inne på blir det snabbt kaos. Om folk bara använde memes med måtta hade förbudet aldrig behövts från första början, men när hela diskussionstrådar bestod av roliga bilder blev det lite för mycket. Även om det inte är uttalat har vi med tiden lättat på det där superstrikta totalförbudet och om de passar låter vi de ligga kvar. Typ.

"§ 1.6 [...] Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt."

Luddigt kanske var gränsen går, men samtidigt ska det nämnas att vi inte alls tar i med hårdhandskarna på samma sätt som förr och numera gör tysta raderingar utan tråkiga åtgärder som varningar och avstängningar (undantaget shitpostare som inte gör annat än att försöka tänja på gränserna). Vi får se om det här förbudet är något vi lyfter helt framöver eller åtminstone gör det mer uttalat att det är okej att i vissa fall.

Om man gillar memes och allmänt roliga diskussioner kan jag varmt rekommendera ”Random”-kanalen på geeks discord

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Mithras: Jag ser att du har fått ett bra svar i den andra tråden:

Om man gillar memes och allmänt roliga diskussioner kan jag varmt rekommendera ”Random”-kanalen på geeks discord

Känns bra att det nu finns ett svar i den officiella tråden också

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |