Webbapps - Val av system och språk mm

Permalänk
Medlem

Webbapps - Val av system och språk mm

Hej!

Vi ska bygga webb omkring ett spel och behöver råd vilken väg vi skulle kunna gå.
Spelet är helt kodat i java.

För närvarande finns en webbkoppling på en av servrarna som gjordes för många år sedan. Den använder apache tomcat och har webbsidor skrivna i JSP.

Det finns fördelar att kunna skriva i java och JSP, men vad borde vi satsa på idag för framtida webb-applikationer?

För den som är insatt och öht kan svara på detta, så kanske det är dumt att jag ens börjar gissa. Men är det kanske så att man i största möjliga mån bör köra applikationerna lokalt på datorn/mobilen/plattan http://incubator.apache.org/cordova/ ?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

För den som är insatt och öht kan svara på detta, så kanske det är dumt att jag ens börjar gissa. Men är det kanske så att man i största möjliga mån bör köra applikationerna lokalt på datorn/mobilen/plattan http://incubator.apache.org/cordova/ ?

En app och en webbplats är två helt skilda saker. Vad är det ni vill ha?

Om det är ett webbramverk ni är ute efter kan jag rekommendera Play. Man behöver ingen servermjukvara (Apache/Tomcat) för att köra Play, men vill man ha databaskoppling får en sådan sättas upp vid sidan av.

Eftersom ni redan har en färdigkonfigurerad server kan det naturligtvis vara enklare/snabbare att köra vidare på den, men kanske inte lika kul

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

En app och en webbplats är två helt skilda saker. Vad är det ni vill ha?

Om det är ett webbramverk ni är ute efter kan jag rekommendera Play. Man behöver ingen servermjukvara (Apache/Tomcat) för att köra Play, men vill man ha databaskoppling får en sådan sättas upp vid sidan av.

Eftersom ni redan har en färdigkonfigurerad server kan det naturligtvis vara enklare/snabbare att köra vidare på den, men kanske inte lika kul

Ja jag kan inte tillräckligt mycket om detta än så mina frågor verkar nog dumma.
I första hand är det webbplatsen som gäller. Men att kunna återanvända delar för appar i framtiden kanske?
Om man nu skriver mycket i javascript för en app verkar det ju smartast att göra liknande även för webben. Eller tvärtom då.

Den servern som nu kör tomcat kommer att fortsätta göra det. Det är alla spelservrar som för närvarande bara har varsin begränsad apache-web-server för att generera lite statistik.
Det är viktigt att det är väldigt säkert mot intrång och överbelastning, så eventuellt kommer den metoden att fortsätta användas, om vi nu inte hittar något som är värt att satsa på.

Är det en dålig idé att ha en applikations-server som ett sorts mellanlager mellan spelservrarna och webbplatsen?

Vad kan man jämföra Play med för programvara från de stora aktörerna?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja jag kan inte tillräckligt mycket om detta än så mina frågor verkar nog dumma.
I första hand är det webbplatsen som gäller. Men att kunna återanvända delar för appar i framtiden kanske?
Om man nu skriver mycket i javascript för en app verkar det ju smartast att göra liknande även för webben. Eller tvärtom då.

Den servern som nu kör tomcat kommer att fortsätta göra det. Det är alla spelservrar som för närvarande bara har varsin begränsad apache-web-server för att generera lite statistik.
Det är viktigt att det är väldigt säkert mot intrång och överbelastning, så eventuellt kommer den metoden att fortsätta användas, om vi nu inte hittar något som är värt att satsa på.

Är det en dålig idé att ha en applikations-server som ett sorts mellanlager mellan spelservrarna och webbplatsen?

Vad kan man jämföra Play med för programvara från de stora aktörerna?

Ursäkta men jag fattar fortfarande inte vad det är ni vill åstadkomma.

När du säger "bygga webb", menar du då att ni vill ha ett API specifikt för ert spel, eller menar du att det ska bli en regelrätt webbplats för mobila enheter (antar jag eftersom du även pratar om appar)? I det senare fallet spelar det ingen roll alls vad ni använder för plattform eftersom spelet och webbplatsen inte kommer ha någon gemensam logik eller arkitektur.

Om ni vill låta spelet kommunicera med ett separat serversystem är det kanske ett webbaserat API ni vill bygga och då kommer det troligtvis inte ens förekomma HTML eller javascript.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Ursäkta men jag fattar fortfarande inte vad det är ni vill åstadkomma.

När du säger "bygga webb", menar du då att ni vill ha ett API specifikt för ert spel, eller menar du att det ska bli en regelrätt webbplats för mobila enheter (antar jag eftersom du även pratar om appar)? I det senare fallet spelar det ingen roll alls vad ni använder för plattform eftersom spelet och webbplatsen inte kommer ha någon gemensam logik eller arkitektur.

Om ni vill låta spelet kommunicera med ett separat serversystem är det kanske ett webbaserat API ni vill bygga och då kommer det troligtvis inte ens förekomma HTML eller javascript.

Ah. Förlåt för alla otydligheter
I första hand så är det en helt vanlig webbplats som vill visa utvalda delar av spelet. Dvs ställa frågor till spelets databas.
I den närmaste framtiden skulle det vara bra om denna information uppdaterades live (AJAX?).

Och samma grej bör uppnås med appar.

Och apache/tomcat verkar ju fungera. Men jsp är eventuellt inget att satsa på för framtiden?
Men det ju något liknande det vi vill ha, fast förmodligen i ett mellanlager och inte direkt på spelservrarna själva... hur det nu ska gå till.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilken typ av spel ni ska utveckla. Är det text baserat? är det action? rts? rpg? behöver ni 2d/3d grafik ? etc

Permalänk
Medlem

Att ha webservern (apache) separerad från tomcat på detta sätt kanske kan fungera. Fördelar/nackdelar?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Att ha webservern (apache) separerad från tomcat på detta sätt kanske kan fungera. Fördelar/nackdelar?

http://i.imgur.com/KBJlw.jpg

Hej, ursäkta att jag inte svarat än! Fick för mig att jag hade gjort det av någon anledning.

Det ser ut som om Tomcat-servrarnas enda uppgift här är att exponera ett API för spelets servrar, stämmer det?

Ni skulle kunna byta ut Tomcat mot ett lättviktssystem i stil med Dropwizard då Tomcat är ganska tungt och troligtvis har många finesser som inte används.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet